Jump to content

byZan - funderar på om det är


byZan

Recommended Posts

Nu har PO åkt söderut igen, en riktigt trevlig prick (påg) :D

Vi började med en stunds lyssning och sedan blev det en paus med mackor o fika vid köksbordet och lite tekniksnack, både intressant och roligt, sedan lite mer lyssnade.

PO tyckte att det blev sämre med jordboxarna inkopplade i dacen, så där höll han med om min beskrivning; typ av en hinna eller gladpack. Jag blev glad för att få en liten bekräftelse på att mina öron fortfarande tydligen duger till :)

Innan han skulle åka så erbjöd han mig att låta lite av grejerna vara kvar för lite vidare utvärdering, han ville först och främst få lite feedback på lite nya inkopplingar som han skämdes för att han inte tänkt på att informera om tidigare och som jag inte kom på att göra själv.

forts. följer....

/byZan

Link to comment
Share on other sites

....här kommer lite info om vad som gjordes.

PO har ju själv det bästa av digitala enheter ;) ;) ;) och har säkert lyssnat otaliga timmar hos sig med allehanda prototyper och färdiga produkter inkopplade. Så den digitala elektroniken kände jag att han kunde utantill. Vi spelade en referensskiva som PO använder sig av vid test lyssningen, visst spelade jag några låtar jag med men det var efter det vi testat färdigt.

Först lyssnade vi så som det står i vanliga fall här hemma. Jag fick frågan om det var något jag tyckte borde förändras, saknades eller mer eller mindre av något? Jag svarade nej, men med vetskap om att det alltid kan bli bättre på någon parameter om man får till det med någon pryl, bland alla andra prylar man har eller vill ha. PO tyckte det lät fantastiskt bra men var mer van med att sångaren på hans medhavda skiva var lite högre upp i ljudbilden och med liiiite bättre separation mellan just sångaren och instrumentet som båda för övrigt var ganska så mitt i. Jag tänkte inte alls så, jag tänkte, (vilken annorlunda testlåt ;)) att det bl a kanske berodde på skillnaderna på storleken på våra högtalare eller övrig elektronik?

Efter att vi testat inkoppling av jordbox (Olympus) i dacen med ett för oss båda ett negativt resultat så kopplade vi in den i försteget. Där tyckte PO att han hörde något medan jag själv inte uppfattade något skillnad alls eller kanske var det så att den där separationen blev lite tydligare??

In med en ny kabel avsedd för vägguttagets jord och inkopplad till Olympus, PO tyckte han hörde en lite förändring där också medan jag själv nästan inte hörde någon skillnad alls, kanske att det blev lite mer attack i basen??

In med Silver Tellus, test i samma ordning och resultatet blev i stort sätt detsamma även om jag nu hörde lite mer av det jag tidigare hörde eller tyckte mig höra? Höll jag på att bli hjärntvättad nu? Svårt att veta vad som påverkar en när man lyssnar ett längre tag, misstänksam var jag. Sedan kom PO på att - du har ju inte prövat både hö/vä ingång samtidigt, det har jag glömt att be dig testa :blush Så ut med Atlantiskabeln eftersom jag bara hade en och in med de jag hade två av. Nu hörde t o m jag att det blev en skillnad men inte till det bättre och det tyckte inte PO heller, det blev för mycket på. Då testade vi att köra utgången på dacen i 2V istället för 6V och vipps så lät det som vanligt igen eller? Nä, nu tyckte t o m jag att det lät lite bättre på de parametrar vi lyssnat in oss på. Nu blev jag lite konfunderad och tyckte att det är lite konstigt att just detta gav ett resultat som jag kunde skriva under på, hmm?

Nu lyssnade vi och drog ur enheter hit och dit, fram och tillbaka, resultaten tolkades lika och olika, vi både hörde och inte hörde skillnader...... skruvat!!!

Slutorden från PO innan han skulle åka var följande:

1. Jag har iaf hört skillnader, positiva och negativa, små förvisso men ändå skillnader och det var vad jag ville höra.

2. Antingen packar vi ner grejerna och jag tar de med mig hem eller så får du gärna låna de vidare för att säkerställa det du hört och inte hört i kväll. Jag skulle tycka det var roligt om du ville göra det.

3. Jag fixar upp en Atlaniskabel så du kan testa de i försteget.

Mina slut ord:

1. Jag har nu också hört skillnader, även om jag tycker de var små (små? vet inte riktigt hur man jämför eller mot vad egentligen? svårt att sätta ord på!) så var det både roligt och intressant att ha dig här.

2. Jag testar gärna vidare med massor av egna referensskivor och en Atlantiskabel till.

3. Tack för att du tog dig tid och tack för din support och fina service.

4. Roligt att få träffas och hoppas få göra det på sydligare breddgrader PO? Du är välkommen sa han :o

Nu har jag god tid på mig att verkligen lyssna och det utan stress (egen kanske?) för att försöka hitta vad eller var det är som skiljer sig i presentationen.

Återkommer säkert i ämnet jordboxar? men ni får nog vänta på det för nu är det ett annat projekt som drar igång och om det kan ni läsa i en annan tråd :)

/byZan

Edit: Skrev Minimus på ett ställe där det skulle vara Olympus

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu i helgen var jag ute i stugan och städade (rensade) allt som fanns i både det tänkta mysrummet och den gamla källaren. Fy f-n vad skit man hittar som man sparat för att man trodde att man någon gång skulle få användning av det. Grabbarna blev tillsagda att bära upp allt och jag skulle sortera allt i högar ute på gräsmattan. 1 hög för sådant som skulle transporteras till tipp och en hög för sådant som kan vara bra att ha någon gång i framtiden, det blev ca 75 - 25 och det känns skönt.

Mitt i arbetet kom grabbarna bärandes på en tung låda och undrade vad som fanns i den? Jag öppnade och jag fick en chock, där låg det ca 100 stenkakor, skivor jag trodde mina föräldrar slängt när de byggde om för massor av år sedan. Min morfars stenkakor fanns kvar, skivor han spelade för mig när jag var här ute med honom på skolloven. F-n, jag blev rörd till tårar!

Vad gör jag nu?

Säljer eller behåller? Behåller!

Kör dom i skivtvätten? Tål dom det?

Spelar dom på vadå? Ja vadå?

Fixar till konvoluten? Limma och tejpa kan man väl göra iaf?

Åter ut till stugan där jag tycker de hör hemma? Absolut!

Fixar en spelare med 78-varv? Eller digitaliserar alla och kör via dator senare?

Mer prylar än tänkt? Inte bra för husfriden!

Mysrummet blir snart ett musikrum till? Inte heller bra för husfriden!

Åter till projektet.........det går inte fort men det blir förhoppningsvis bra :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

Tycker du digitaliserar för att kunna spela hemma och för att med säkerhet bevara dom och köper en 78-varvare till stugan.

Skivvård och vad göra och inte med dom skulle jag konsultera eliot i.

Mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

...

Fixar till konvoluten? Limma och tejpa kan man väl göra iaf?

Åter till projektet.........det går inte fort men det blir förhoppningsvis bra :)

/byZan

Vad du gör - tejpa inte! Det är oftast omöjligt att backa en tejpning och dessutom brukar den gulna med tiden så det är definitivt no-no om du frågar en papperskonservator. Det som brukar rekommenderas är ett vattenbaserat vitlim (typ vanligt trälim) som späds till en filmjölksliknande konsistens och som sen används för att limma ytor mot varandra- Behöver man förstärka revor för att undvika att de blir ännu större brukar man rekommendera japanpapper. Observera att detta gäller gamla dokument typ kartor, brev, urkunder och liknande, så det är möjligt att det finns helt andra rekommendationer för skivkonvolut.

SEr fram emot att se utvecklingen av ditt andra projekt - min gamla källare bara väntar på att få lite inspiration ifrån din :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

Tycker du digitaliserar för att kunna spela hemma och för att med säkerhet bevara dom och köper en 78-varvare till stugan.

Skivvård och vad göra och inte med dom skulle jag konsultera eliot i.

Mvh/Harryup

Jag får konsultera eliot när det blir dags för bl a rengöring.

Att digitalisera skivorna är nog bra, då finns de iaf i två upplagor, jag vet att Mirre har ett bra program för det, konsulterar honom i den frågan.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Vad du gör - tejpa inte! Det är oftast omöjligt att backa en tejpning och dessutom brukar den gulna med tiden så det är definitivt no-no om du frågar en papperskonservator. Det som brukar rekommenderas är ett vattenbaserat vitlim (typ vanligt trälim) som späds till en filmjölksliknande konsistens och som sen används för att limma ytor mot varandra- Behöver man förstärka revor för att undvika att de blir ännu större brukar man rekommendera japanpapper. Observera att detta gäller gamla dokument typ kartor, brev, urkunder och liknande, så det är möjligt att det finns helt andra rekommendationer för skivkonvolut.

SEr fram emot att se utvecklingen av ditt andra projekt - min gamla källare bara väntar på att få lite inspiration ifrån din :)

Jag har inte börjat tittat på skivorna än, men när jag gör det så får jag se hur konvoluten ser ut, såg som hastigast att det saknas massor av dem också :(

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Både eliot och Mirre varnade mig för att inte förstöra etiketterna, Mirre rekommenderade tvål och vatten, ingen tvättvätska alltså, sedan köra den i tvätten med bara suget på. Låter som ett sommarjobb när vädret är lämpligt, att stå X-antal timmar och pula lite, kan kanske vara kul om det blir bra? Eliot sa att det finns konvolut att köpa också så det får jag nog göra när jag gått igenom skivorna för att se hur många som är värda att behålla.

Sedan finns det tydligen program när man vill digitalisera skivorna så att man kan spela in i 45rpm och sedan gör programmet om de till 78rpm, måste kollas!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha en speciell pickup för 78-varv - graveringen är annorlunda ;)

Kolla tråden Bland vinyl och stenkakor, Avspelning av gamla skivor...

Tack för länken -trevlig läsning :)

Hur jag ska spela av skivorna när de är rena får framtiden utvisa - nya tunga investeringar om man ska följa det som nämns i länken :o

Börjar med att göra rent skivorna, sen får vi se/höra om de är spelbara och jag tänker inte använda mig av min goldfinger puppa i alla fall ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken -trevlig läsning :)

Hur jag ska spela av skivorna när de är rena får framtiden utvisa - nya tunga investeringar om man ska följa det som nämns i länken :o

Börjar med att göra rent skivorna, sen får vi se/höra om de är spelbara och jag tänker inte använda mig av min goldfinger puppa i alla fall ;)

/byZan

? byZan, du kan alltid låna min His Masters Voice vevgrammofon om du vill...

Fin fin som du vet med Odinkabel till 'Riaa:t' ?

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

? byZan, du kan alltid låna min His Masters Voice vevgrammofon om du vill...

Fin fin som du vet med Odinkabel till 'Riaa:t' ?

/Pärr

Tack för erbjudandet - men veva är inte aktuellt förrän i morgon på golfbanan ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att Andrew Jones har lämnat TAD för ELAC America, det var tydligen för några månader sedan. Det ska bli roligt och se vad han kan åstadkomma där?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att Andrew Jones har lämnat TAD för ELAC America, det var tydligen för några månader sedan. Det ska bli roligt och se vad han kan åstadkomma där?

Kan ha att göra med att Pioneer sålde hifi-delen till Onkyo i fjol. Pioneer har redovisat röda siffror på hifi-segmentet under flera år och fokuserar numer på automotive och studio/scenelektrononik. DJ-segmentet såldes senare till KKR (specialiter på rekonstruera företag, t ex Tarkett, Kodak, Harman, Toys "R" Us, Masonite...).

Link to comment
Share on other sites

Kan ha att göra med att Pioneer sålde hifi-delen till Onkyo i fjol. Pioneer har redovisat röda siffror på hifi-segmentet under flera år och fokuserar numer på automotive och studio/scenelektrononik. DJ-segmentet såldes senare till KKR (specialiter på rekonstruera företag, t ex Tarkett, Kodak, Harman, Toys "R" Us, Masonite...).

Röda siffror är inte bra och då undrar man vad som kostat? Mina R1:or spelar bra för att vara så billiga ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Röda siffror är inte bra och då undrar man vad som kostat? Mina R1:or spelar bra för att vara så billiga ;)

Många av de gamla drakarna har jätteproblem och dras med enorma fasta kostnader och vikande volymer samt mindre förädlingsvärde i ny teknik. Kunder finns det gott om men deras preferanser har ändrats i den nya digitala värden både när det gäller hård- och mjukvara. Branschen står för enorma strukturella förändringar. Pioneer har sina rötter i 30-talet och hade innan försäljningen ca 22,000 anställda.

Det är inte många år sedan de var jättar inom tv-apparater, de var först med cd-spelare till bilar... men allt byggde på gammal teknik. Nu kommer utvecklingen från halvledarindustrin och mobilaktörer typ Samsung, Apple och Huawei samt från entreprenörer typ Spotify, Google med flera.

Ungefär samma sak som hände på 60 och 70-talet då gamla svenska "odödliga" industrier försvann.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt projekt i stugan går långsamt framåt och det beror på leverantörerna :( Under tiden så funderar jag på någon lite enklare musikförmedlare som också ska passa in i för att tillfredsställa mig estetiskt.

Men visst hade det varit läckert med en liten röris som sprider ljus över vinflaskor och cigarrök samt ett varmt och organiskt ljud som berör, men vad är det för grejer som gör det? Det är min fråga till er som kan allt om ovannämnda kriterier?

Jag har egentligen inga bra och inte heller många referenser att delge er, men jag har gillat en del märken även om de inte varit stativare varje gång. Tannoy 10 och 15 lät trevliga, Harbeth är kanske inte så lättdrivna men härliga att lyssna till, det finns fler........ men nu vet ni liiiite mer.

Ös på med förslag, bilder, intryck, allt mottages tacksamt :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Mitt projekt i stugan går långsamt framåt och det beror på leverantörerna :( Under tiden så funderar jag på någon lite enklare musikförmedlare som också ska passa in i för att tillfredsställa mig estetiskt.

Men visst hade det varit läckert med en liten röris som sprider ljus över vinflaskor och cigarrök samt ett varmt och organiskt ljud som berör, men vad är det för grejer som gör det? Det är min fråga till er som kan allt om ovannämnda kriterier?

Jag har egentligen inga bra och inte heller många referenser att delge er, men jag har gillat en del märken även om de inte varit stativare varje gång. Tannoy 10 och 15 lät trevliga, Harbeth är kanske inte så lättdrivna men härliga att lyssna till, det finns fler........ men nu vet ni liiiite mer.

Ös på med förslag, bilder, intryck, allt mottages tacksamt :)

/byZan

En av mina favorithögtalare i det mindre formatet är Totem Model One. En liten stativare som har ett stort ljud och bör kunna hittas kanske som begagnad. En mindre röris integrerad borde vara en Pathos eller Leben.

Calm

Link to comment
Share on other sites

En av mina favorithögtalare i det mindre formatet är Totem Model One. En liten stativare som har ett stort ljud och bör kunna hittas kanske som begagnad. En mindre röris integrerad borde vara en Pathos eller Leben.

Calm

Jag har också hört Totem Model One men kommer inte ihåg hur jag uppfattade dem? Kan du beskriva ljudkaraktären för då vet jag hur de låter eftersom jag förstår och vet dina beskrivningar.

Pathos är estetiskt tilltalande medan Leben är lite tråkigare utseendemässigt kan jag tycka, båda finns i fler utföranden vilka avsåg du?

/bYZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har också hört Totem Model One men kommer inte ihåg hur jag uppfattade dem? Kan du beskriva ljudkaraktären för då vet jag hur de låter eftersom jag förstår och vet dina beskrivningar. Pathos är estetiskt tilltalande medan Leben är lite tråkigare utseendemässigt kan jag tycka, båda finns i fler utföranden vilka avsåg du? /bYZan

Totem Model One och SE-varianten finns båda till rea-pris just nu, hos Hifi Art i Sthlm! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tipsar dig om VTL's integrerade 55 wattare IT-85 som är en mycket potent sak. Jag gillar även Audio Research motsvarighet VSi60. McIntosh har ju också en model med retrostuk, MC275 Snyggast av alla integrerade rörförstärkare tycker jag är denna från Luxman. Finns även en passande CD-spelare

Alla låter bra.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag tipsar dig om VTL's integrerade 55 wattare IT-85 som är en mycket potent sak. Jag gillar även Audio Research motsvarighet VSi60. McIntosh har ju också en model med retrostuk, MC275 Snyggast av alla integrerade rörförstärkare tycker jag är denna från Luxman. Finns även en passande CD-spelare

Alla låter bra.

McIntosh och ARC har jag hört ett par ggr med positiva minnen, men estetiskt till rummet, nja?

VTL har jag aldrig hört vad jag kan minnas men kan tänka mig att den presterar välljud.

Luxman har jag haft ett par modeller av och alltid gillat på något vis, den här är klockren estetiskt, men hur låter den?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Varför inte gå all-in och söka upp några äkta original från tiden det begav sig? Jag tänker Quad/Leak/McIntosh/Luxman elektronik parat med ett trevligt par Rogers LS5/3 eller liknande? Källa kan ju forfarande vara en AirPortExpress eller ännu hellre en stilren tuner från samma era? (Du kan ju faktiskt FM-modulera signalen från AirPorten till ett visst FM-band om du skulle vilja)

Det som kan vara ett bekymmer är ju trådlöst nätverk och radiomottagning om man tänker källarvåning.

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Varför inte gå all-in och söka upp några äkta original från tiden det begav sig? Jag tänker Quad/Leak/McIntosh/Luxman elektronik parat med ett trevligt par Rogers LS5/3 eller liknande? Källa kan ju forfarande vara en AirPortExpress eller ännu hellre en stilren tuner från samma era? (Du kan ju faktiskt FM-modulera signalen från AirPorten till ett visst FM-band om du skulle vilja)

Det som kan vara ett bekymmer är ju trådlöst nätverk och radiomottagning om man tänker källarvåning.

Vh Micke

En tanke god som någon, tack!

Jag har och funderar i dessa banor också men vet inte om jag kan mecka när det gamla strular? Mirre har en Quad II Classic kanske ska ge den en chans? Rogers är inte helt fel, kan låta magiska när allt stämmer :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Luxman har jag haft ett par modeller av och alltid gillat på något vis, den här är klockren estetiskt, men hur låter den?

Mycket bra. Don eller Storhövdingen i Kristianstad har en sådan Luxmanuppsättning i sin "sommaranläggning". Jag gillar den skarpt men kan bara tala för mig själv. I senaste Stereophile testades förstegsvarianten med lysande omdömen. Se här. I länken för den integrerade varianten kan du ju läsa vad 6 Moon skriver.

Samtliga de förstärkare jag angav låter bra. Handlar mer om vilka krafter man behöver. Jag törs nog hävda att VTL är den som kan driva knepigaste laster pga av deras kraftfulla nätdel och spänningsmatning. Den har också inbyggd hörlursförstärkare om det är viktigt. McIntosh inbillar jag mig låter lite mjukare än de andra om man skall gå på gamla sanningar. Men på det hela taget tror jag det är ganska jämt skägg. Jag hade gått på den som jag tycker ser bäst ut och skaffat passande högtalare. Ingen av de listade förstärkarna är några kraftmonster så högtalare som går under 4 ohm och med knepigare fasvridningar bör kanske undvikas. Till den gruppen vill jag minnas Totem hamnar. Dynaudio kan också vara lite besvärligare utom de nya Excite som går i 8 ohm och är väldigt snäll last. Tannoy och Harbeth funkar också fint, t ex 30.1 och den helt nya HL5 plus. Sådana finns det en hel del i mina hemkrokar som drivs med 30-50 watts rörsteg i rum ring 20 m2. Låter utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan intyga att Totem model one är himmelskt bra stativare. Ganska svåra att rigga enligt Stargazer, men med ett sagolikt släpp när de är korrekt riggade.

De är utan tvekan bland de bästa stativare jag hört. Men jag gillar även Dynaudios gamla 1.3 SE. De hade samma fina kvaliteer. Så de nyare 1.4 borde inte vara sämre.

Kanske även Focals lilla Utopior bör nämnas? Men när det gäller Totem och även Dynaudios stativare vill dom ha kraft. Och Totem gillade kraften från Mac enligt mr Stargazer.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer utvecklingen från halvledarindustrin och mobilaktörer typ Samsung, Apple och Huawei samt från entreprenörer typ Spotify, Google med flera.

Huavad?

ByZan; Instämmer i tips från en del övriga, men du måste börja med högtalare!

(Ska man behöva berätta det ?)

Link to comment
Share on other sites

Huavad?

ByZan; Instämmer i tips från en del övriga, men du måste börja med högtalare!

(Ska man behöva berätta det ?)

Huawei. The official pronunciation is 'WAH-WAY". En av världens största tillverkare av telekommunikation. Kommer säkerligen att bli störst på

mobiltelefoner också. Jag känner fler som har sådana och de är väl i klass med marknadsledande märken. Till ett bättre pris. Och det är ju det viktiga, allt tillverkas ju ändå i

Kina.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...