Jump to content

byZan - funderar på om det är


byZan

Recommended Posts

Ett abonnemang på Operan eller Konserthuset brukar ha en läkande effekt. Live är alltid live och live är bäst!

Spot On!

Det är precis vad jag gjort (Malmö Live - om jag minns rätt 22 torsdagar). Hifi och musik av högsta karat :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nu har det nästan gått ett år sedan jag skrev både här i tråden och i forumet i övrigt.

Tack för alla mail, PM och telefonsamtal som kom med anledningen av min självtagna ”semester”, tack för att ni brydde er även om jag då och även nu mådde/mår förträffligt både fysiskt och psykiskt.

Någon sa att det var så kul att läsa (inte alltid tror jag) om det jag skrev och hur jag skrev om mina tankar och upplevelser, de uppfattades som ärliga! Det kändes som om de personerna verkligen förstod vem jag är och det kändes skönt att jag lyckats förmedla hur jag är. Det tråkiga var att någon eller några trott att jag blivit sur/arg/besviken för att det inte kommenterades så mycket i min tråd!?! Skrattade för mig själv och ja ni förstår….. så var det alltså inte!

Anledningen till ”semestern” var att jag tröttnade, tröttnade på upprepningar både från mig själv och andra. Tyckte inte jag tillförde något nytt och de andra tillförde inte mig heller något nytt, egoistiskt tänkt, ja! Klart att någon får tips och råd om den kan läsa om andras erfarenheter, så självklart ska man skriva även om det finns skrivet i någon annans tråd. Men jag blev bara så jä*la trött på vad som skrevs och hur det kommenterades. Visst förstår jag att om forumet ska fortleva så måste det skrivas något som intresserar andra att läsa och kommentera, man måste bidra själv och inte vara en parasit som lever på andra. Men det har faktiskt varit otroligt skönt att vara en parasit under detta år och bara ha läst det som intresserat mig och sedan kunnat fokusera på annat i vardagen.

Vad har jag gjort under detta år då? Jag har jobbat otroligt mycket, försökt vara en bra farfar till våra numera 4 barnbarn och jag har lyssnat mycket på musik i båda anläggningarna. Har nästan dagligen också läst på forumen, där jag följt några fantastiska trådar som jag verkligen tycker ha varit mycket givande, även om jag inte alltid förstår allt det rent tekniska. Jag får tacka för trådarna om ellära och vinyl (Octavia, PEO m fl), så otroligt lärorikt och roligt att få ta del av, pedagogiskt så det förslår, tack!

Sätter de trådarna standarden för hur jag ev. i fortsättningen ska skriva om något så blir det definitivt inget från min sida ;)

Vad som händer hos mig numera när det gäller denna hobby är att jag sitter och lyssnar på MUSIK och kommer så göra så länge jag hör något ;)

Jag känner att jag har kommit i mål med hur jag ville och en gång i tiden drömde om hur det skulle låta hemma hos mig......va fan skriver jag? Är det verkligen så? Kan inte vara möjligt? Jo faktiskt så känner jag mig nöjd även om jag vet att det finns förbättringspotential på några punkter (t o m alla kanske), men vem bryr sig? Jo jag gör det och därför har jag tweakat lite med att bl. a. Fått in tre stycken Stillpoints Ultra 5 under varje högtalare och som svar på detta så fick jag en bas som är så bra och som fick resten att bli än bättre, ett lyckat men dyrt tweak. Sedan har jag införskaffat en Aurender W20 till hemmet och S10 åkte till ”soptippen” ute i stugan (den ska inte ner i vinkällaren om någon undrar). W20 presenterar allt så mycket bättre så jag tycker att den var värd sitt pris för mig. I övrigt så har jag nog inte gjort så mycket, jo några vinyl- och cd skivor har det blivit. Ja just det, jag har gjort några hemma-hos också, bl a hos Calm, Apexorca, figge, A/Wing, säkert någon till som jag nu inte kommer på, sorry! Tack till er för kaffe, mat, god lyssning och för att jag fick kommaJ Hifi-mässor och butikslyssningar har jag också hunnit med. Så overksam i hobbyn har jag inte varit, allt i egen takt och förutsättningslöst, skönt och roligtJ

Framtiden då, planer etc.?

När det gäller denna tråd så har jag efter moget övervägande tänkt avsluta den i en liten lagom takt fram till nyår. Tråden har handlat om min resa och om en dröm jag hade, drömmen blev införlivad. Resan är alltså avverkad till slutstationen och därför så vill jag avsluta tråden.

Jag får kanske anledning efter detta inlägg att kommentera lite? Därför satt jag nyåret 2016/2017 som punkt för tråden och tror att den då är färdig för historieböckerna.

Kan kanske be någon behörig moderator låsa denna tråd när jag säger till? Får man be om det eller göra så?

Visst ja, man kanske ska lösa en returbiljett för att komma hem också, hmm? Tänkte inte på de! En returbiljett med option på en öppen avgångstid – jag får se om jag löser den biljetten och hoppar ombord och kanske skriver jag om den i en ny tråd? Vi får väl se? Om inte - så kommer jag fortsättningsvis att läsa i forumen och kanske bli lite mer social genom i vart fall kommentera lite i trådarna, om nu andan faller på?

I övrigt när det gäller framtiden så ser jag fram emot bl. a. att; barnbarn nummer 5 är på G snart, hälsan är fortsatt god, få vara yrkesverksam några år till, låta frugan få njuta av att vara pensionär (utan att ha mig hemma, dryga 40 år som lärare är nu slut och pensionen nu i november (två för tidigt) är så välkommen och hon är värd den), båten kommer upp på land innan höststormarna sätter in, kanske få köpa en ny bil till nästa år, få färdigt i vinkällaren, bygga en balkong till våren, ja ni ser att jag har att göra och vill mycket fram till det dags för min egen pension. Den dagen jag blir pensionär ska jag göra det som jag inte hunnit med bl. a. se lite mer av världen och kanske bidra med arbete/pengar till de som mest behöver det (ytterligare en dröm).

Ps Hörs och kanske syns, glöm inte att lyssna på musiken, den berikar! DS

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Säger också välkommen tillbaka till forumet!

Vi har haft trevliga lyssningar hos varandra under "radiotystnaden" och konstaterat att vi utvecklat våra system på olika sätt under mellantiden. Du genom förfining av högtalarfundament och nya inställningar på digitalkällan som har bidragit till bättre ljud i den delen. Men så har det också skett en förbättring på vinylsidan om det ens har varit möjligt. Världsklass!

Jag genom tweakande på min vinyl med ny motorstyrning och finjustering av arm och puppa. Mer skall komma!

Tills dess på återseende!

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Roligt att se dig tillbaka, Byzan. Du har saknats forumet. Ibland behöver man lite distans. Jag kan också ibland känna mig lite distanserad vår hobbyn. Den ger mycket i form av att musiken blir till liv på ett ibland magiskt sätt. Men jag kan också känna mig distanserad allt mer när det gäller prylhetsen. Den här tappat sin glans för mig. Kanske är det en medelålderskris? Eller ett uppvaknande? Jag vet inte. Hur dom helst är det gott att du är tillbaka. Välkommen åter!

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer hos mig numera när det gäller denna hobby är att jag sitter och lyssnar på MUSIK och kommer så göra så länge jag hör något ;)

Jag tycker också det är kul att se dina rader igen, Byzan. Ovanstående klipp passar väldigt bra in på mig också. Jag tycker jag har nått fram till det jag drömt om. Nu känns det mer som att det är mjukvaran som gränserna.

Jag var i kontakt med Simon Yorke för några år sedan angående hans nyare skivspelare SYD10 och undrade bl a hur den låter mot den modell SYD7 som jag har. Hans besked var "lika bra - man behöver bara en Simon Yorke under sin livstid". Nu är Simon Yorke en mycket speciell kille, men det ligger en hel del i det han säger. Jag har hållt på med det här sedan slutet av 60-talet och det känns rätt så färdigt vad det gäller hårdvaran. Däremot inte på musiksidan. Jag har alltid köpt mycket musik och lyssnat på konserter från framför allt P2. Men de sista 6-7 åren har det blivit mer än någonsin och även konserter, framför allt klassisk musik på Malmö Live. Senast igår kväll. TV'n har vi nästan skippat helt, likaså filmer.

Men som du indirekt är inne på har livet olika skeden. Själv har jag 4 barnbarn med föräldrar mitt i karriären. Det jag inte hade tid med egna barn försöker jag nu ge mina barnbarn. För att inte tala om projekt kring vårt boende, båtliv mm... Stereoanläggningar och hifi känns för egen del som näst intill avslutat men musiken är definitivt inte det. När jag besöker hifimässor är det företrädesvis ute i Europa som även har lite annat att erbjuda (åker iväg 3 dar i November).

Men helt stilla är det inte. Rullbandspelare och s k masterband är det mest intressanta för närvarande, tycker jag. De tillför en dimension som vare sig CD, streaming eller LP kommer riktigt nära, oavsett vilka prylar man har. Spelarna är inte svåra att komma över. I jämförelse med mycket annat är de också "billiga" även om man måste ge dem en ordentlig service. Däremot är banden svindyra, oftast mellan 2-6,000:-, men som de låter... Så riktigt slut är det inte, men det blir inte så mycket över till annan välgörenhet...

Link to comment
Share on other sites

Det jag uppskattar som i en sammanhanget yngre medlem, långt i från barnbarn, men med egna barn som kanske är i några medlemmars barnbarns ålder, är eran erfarenhet, rutin och kunskap. Utan detta är Euphonia inte det lika kul.

Livet går i vågor och var sak har sin tid. Så när man som någon beskriver gjort nästan allt inom denna hobby, vilket säkert är sant, förstår jag att man sitter lugn i båten.

Så klart skall man vara med i detta forum på de villkor som passar en bäst och känner man sig klar är det ok så klart.

Jag ser resan som målet och har grymt mycket kvar att utforska, lära mig och förhoppningsvis uppskatta i denna hobby. Jag kan tänka mig att själva HiFi intresset kommer att stagnera framöver, men musikintresset som var ett av mina första intressen i livet kommer säkert att bli kvar hela vägen in i kaklet. Jag har gått på livekonserter i strid ström sedan jag var några år gammal och det berikar på ett annat sätt än musik genom HiFi.

Jag behöver båda sätten. Livemusik har lärt mig att form mitt ljudideal för HiFi.

För mig är de två delar som egentligen inte konkurrerar med varandra om att ta till mig musik och bli berikad.

Musik förmedlad med hög kvalitet i vardagen tex efter jobbet när vädrets makter river och sliter i naturen och man kan sitta med en kopp te och njuta av musik som spelades av begåvade musiker som sedan länge är döda. Att kunna flyttas i tiden och njuta av deras uttryck är magiskt. Och det hemma i soffan. Det är en sak som live musik inte kan slå.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Mycket bra uttryckt, Apex. Jag känner igen mig mycket av dina ansträngningar för egen del för sådär 10-15 år sedan och bakåt. Mellan 1999-2009 bytte jag högtalare 5 gånger. Under samma period bytte jag förstärkeri 4 gånger. Helt nya kabeluppsättningar 3 gånger osv. Vid varje byte tycker jag mig ha tagit större kliv utom när jag köpte mina Evidence Temptation. Det var först efter akustikbehandlingen jag fick ut den kvalitet jag hörde de levererade i mitt förra hus under en test

Idag säger t o m Dynaudio (som varit på hembesök) att deras Evidence Platinum inte kommer att ge bättre ljud än det jag har. För att få ut deras kvaliteter måste jag skaffa ett hus med andra förutsättningar. Calle_jr har skissat på ett sätt att bygga om. Kostar en sådär 6-700,000. Det motsvarar ca 2,500 nya vinyl eller 5,000 CD-plattor... eller så mycket annat som gör livet angenämt att leva. Att gå över till Sonus faber, Avalon, B&W, Wilson eller t ex Verity Audio skulle säkert vara kul men känns ändå som sidoförflyttningar. Oavsett vilken av dessa som väljs menar jag att man kan "få till det".

Livet har som sagt olika skeden. Samtidigt tycker jag att det är lika roligt att läsa om de resor var och en gör och inte utan igenkänning. Vår hobby är dessutom extra trevlig med tanke på att olika generationer kan samlas runt samma "swetspot" ungefär som de som håller Leonardo da Vinci i topp gentemot de som sätter Antoni Tàpies överst. Här finns inga segrare utan det som förenar är intresset för konst. Det är tankar, erfarenheter, upplevelser blandat med fakta som utgör trollbrygden.

Link to comment
Share on other sites

Ja musiken är ändå något som förenar oss alla här på forumet och hifi tilltrots så är det ändå livemusiken som är bäst och det vi försöker så gärna återskapa hemmavid. I närtid har det varit mycket jazz och mer skall till. Charles Lloyd är det närmaste live. Men redan i morgon kommer ett tv-program om E.S.T dvs Esbjörn Svensson och hans band. I december kanske det vankas lite mer live igen !?

Årets höjdpunkt var dock av klassisk art. En dröm i uppfyllelse att se något av den klassiska operarepetoaren uppföras på operans opera nämligen. Metropolitan i NYC. La Boheme i våras i ett överfyllt operahus med en hängiven publik inför världsartister och musiker av högsta klass. Det blev ett minne för livet! Musik när den är som bäst! Och sedan på det se Patricia Barber live på Jazz Standard i samma stad.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka - du har varit saknad (i alla fall av mig) :)

Nu kanske man också kan våga hoppas på en fortsättning av din vinkällartråd också? :D

Tillbaka till framtiden kanske? Tack :)

Vinkällaren har sin egen tråd och där har jag inte hunnit, orkat att ta tag i det sista, men det projektet ska väl också stängas en vacker dag.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Säger också välkommen tillbaka till forumet!

Vi har haft trevliga lyssningar hos varandra under "radiotystnaden" och konstaterat att vi utvecklat våra system på olika sätt under mellantiden. Du genom förfining av högtalarfundament och nya inställningar på digitalkällan som har bidragit till bättre ljud i den delen. Men så har det också skett en förbättring på vinylsidan om det ens har varit möjligt. Världsklass!

Jag genom tweakande på min vinyl med ny motorstyrning och finjustering av arm och puppa. Mer skall komma!

Tills dess på återseende!

Calm

Ja jag har ju inte varit helt borta från hobbyn och strävan mot ett litet bättre ljud, små tweak kan vara nog så viktiga och fortfarande roliga att testa, även om jag känner att jag inte måste. Hemma-hos är alltid roligt, trevligt och givande. Tänk vad många skivor man fått höra som man aldrig skulle vågat testat själv även om man sett dessa i skivbackarna.

Tack och vi syns väl snart efter ytterligare tag hos dig mot live-känslan antar jag?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Welcome back, byZan!

Djuplodade tekniska trådar är bra för de kan vara sakliga och allmängiltiga.

Men musik handlar tveklöst om upplevelse, så ett forum utan samtal om upplevelser blir lite torrt tycker jag.

Din "reseberättelse" har lästs med stort intresse.

Ps. Hojta till bara om det finns önskemål om modifieringar i trådar o annat som berör forumet. Det gäller såklart alla.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se dig tillbaka, Byzan. Du har saknats forumet. Ibland behöver man lite distans. Jag kan också ibland känna mig lite distanserad vår hobbyn. Den ger mycket i form av att musiken blir till liv på ett ibland magiskt sätt. Men jag kan också känna mig distanserad allt mer när det gäller prylhetsen. Den här tappat sin glans för mig. Kanske är det en medelålderskris? Eller ett uppvaknande? Jag vet inte. Hur dom helst är det gott att du är tillbaka. Välkommen åter!

Tack!

Saknad :blush

Jag skulle kunna avvara forumen på heltid och leva mitt eget liv - men det är inte jag. Har man anmält sig till ett lag (läs forum) så ska man bidra också. Hur mycket är en fråga man får ställa sig och göra så som man tycker, men visst är det bra om man skickar ett par rader ibland Själv har jag nått ett mål och har inte så mycket mer att komma med

Ja musiken är viktig i mitt liv och jag blir tokglad när jag hittar en ny (för mig) artist, låt som jag tolkar och bli berörd av - på mitt vis, en lisa för själen. Hur det låter är i det skedet inte så viktigt. Att man sedan har ett ljudideal och med åren haft möjlighet till att försöka närma sig den har varit en rolig resa, jag har nu gjort min, Om jag en dag måste flytta så får man kanske börja en ny resa, nya rumsliga förutsättningar kan ställa till det, får man ta med sig anläggningen till himmelen eller till helvetet :39: Spelar för mig ingen roll bara jag får lyssna på musik.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer hos mig numera när det gäller denna hobby är att jag sitter och lyssnar på MUSIK och kommer så göra så länge jag hör något ;)

Jag tycker också det är kul att se dina rader igen, Byzan. Ovanstående klipp passar väldigt bra in på mig också. Jag tycker jag har nått fram till det jag drömt om. Nu känns det mer som att det är mjukvaran som gränserna.

Jag var i kontakt med Simon Yorke för några år sedan angående hans nyare skivspelare SYD10 och undrade bl a hur den låter mot den modell SYD7 som jag har. Hans besked var "lika bra - man behöver bara en Simon Yorke under sin livstid". Nu är Simon Yorke en mycket speciell kille, men det ligger en hel del i det han säger. Jag har hållt på med det här sedan slutet av 60-talet och det känns rätt så färdigt vad det gäller hårdvaran. Däremot inte på musiksidan. Jag har alltid köpt mycket musik och lyssnat på konserter från framför allt P2. Men de sista 6-7 åren har det blivit mer än någonsin och även konserter, framför allt klassisk musik på Malmö Live. Senast igår kväll. TV'n har vi nästan skippat helt, likaså filmer.

Men som du indirekt är inne på har livet olika skeden. Själv har jag 4 barnbarn med föräldrar mitt i karriären. Det jag inte hade tid med egna barn försöker jag nu ge mina barnbarn. För att inte tala om projekt kring vårt boende, båtliv mm... Stereoanläggningar och hifi känns för egen del som näst intill avslutat men musiken är definitivt inte det. När jag besöker hifimässor är det företrädesvis ute i Europa som även har lite annat att erbjuda (åker iväg 3 dar i November).

Men helt stilla är det inte. Rullbandspelare och s k masterband är det mest intressanta för närvarande, tycker jag. De tillför en dimension som vare sig CD, streaming eller LP kommer riktigt nära, oavsett vilka prylar man har. Spelarna är inte svåra att komma över. I jämförelse med mycket annat är de också "billiga" även om man måste ge dem en ordentlig service. Däremot är banden svindyra, oftast mellan 2-6,000:-, men som de låter... Så riktigt slut är det inte, men det blir inte så mycket över till annan välgörenhet...

Tack!

Musik - oavsett hur den framförs är roligt och är och har varit en stor del av hela mitt liv, faktiskt sedan jag satt som fyraåring hos kompisen -59 och lyssnade på Elvis vs. Steel.

Livet och dess skeenden tar olika vägar för oss alla, även inom denna hobby så går vi olika vägar och det är naturligt eftersom vi alla har olika förutsättningar.

Jag har idag ingen fundering på rullbandspelare (har en Teak X20R som står hemma) mer än att jag nu kommer ihåg att det varit nära ett par gånger under de senaste åren att det blivit en. Visst det låter sanslöst bra när man får till det, men för mig räcker det att få en dos av rullbands-lyssnade vid de tillfällen som bjuds.

Jag har heller inget behov att äga/samla en massa skivor för att jag får pengar över för att jag inte köper några hårdvaror längre. Nä det låter tillräckligt bra från alla mina källor, så det blir några skivor om året som inhandlas och sedan får jag skivor av andra för rippning och sedan in i Aurendern, det får duga!

Välgörenhet är viktigt för mig och min själ och då vill jag helst göra den gärningen på plats så jag vet att det inte kommer några mellanhänder och roffar åt sig.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det jag uppskattar som i en sammanhanget yngre medlem, långt i från barnbarn, men med egna barn som kanske är i några medlemmars barnbarns ålder, är eran erfarenhet, rutin och kunskap. Utan detta är Euphonia inte det lika kul.

Livet går i vågor och var sak har sin tid. Så när man som någon beskriver gjort nästan allt inom denna hobby, vilket säkert är sant, förstår jag att man sitter lugn i båten.

Så klart skall man vara med i detta forum på de villkor som passar en bäst och känner man sig klar är det ok så klart.

Jag ser resan som målet och har grymt mycket kvar att utforska, lära mig och förhoppningsvis uppskatta i denna hobby. Jag kan tänka mig att själva HiFi intresset kommer att stagnera framöver, men musikintresset som var ett av mina första intressen i livet kommer säkert att bli kvar hela vägen in i kaklet. Jag har gått på livekonserter i strid ström sedan jag var några år gammal och det berikar på ett annat sätt än musik genom HiFi.

Jag behöver båda sätten. Livemusik har lärt mig att form mitt ljudideal för HiFi.

För mig är de två delar som egentligen inte konkurrerar med varandra om att ta till mig musik och bli berikad.

Musik förmedlad med hög kvalitet i vardagen tex efter jobbet när vädrets makter river och sliter i naturen och man kan sitta med en kopp te och njuta av musik som spelades av begåvade musiker som sedan länge är döda. Att kunna flyttas i tiden och njuta av deras uttryck är magiskt. Och det hemma i soffan. Det är en sak som live musik inte kan slå.

Tack och tack för senast!

Gammal eller ung, kunnig eller okunnig - erfaren eller oerfaren, oavsett så är forumen kanon och fler borde hitta dessa för att förhoppningsvis kunna föra hobbyn vidare.

Du har förstått grejen - även om jag inte gjort allt och inte heller närmelsevis så ambitiöst som du i dina försök att hitta det ultimata ljudet för dig, den som söker han finner ;)

Att resa mot ett mål är roligt, men när man nått dit då? Ska man vara nöjd? Kan man bli nöjd? Är målet verkligen uppnått? Ska man sluta leta nya resmål, bara lyssna på musik kanske, sälja av och hitta på något annat att göra? Det finns nog inga rätt eller fel oavsett vilket val man gör om man nu vill/måste välja?

Live är live och häftigt!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Welcome back, byZan!

Djuplodade tekniska trådar är bra för de kan vara sakliga och allmängiltiga.

Men musik handlar tveklöst om upplevelse, så ett forum utan samtal om upplevelser blir lite torrt tycker jag.

Din "reseberättelse" har lästs med stort intresse.

Ps. Hojta till bara om det finns önskemål om modifieringar i trådar o annat som berör forumet. Det gäller såklart alla.

Tack Calle!

Rad 2 och 3 håller jag med om, rad 4 tackar man för och PS har aldrig varit aktuellt för min del.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Inspirerad av vinyltrådarna så tog jag fram tre vattenpass för att kontrollera att min skivspelare forfarande stod i våg och verktyg för att eventuellt kunna justera . Vattenpassen visade liiiite olika men jag tror att den nu står i våg?

Jag la dit en kula på tallriken och på stativet för att säkerställa min justering, dammade t o m av ytorna innan kulan fick agera och ev. reagera, resultatet blev att kulan nästan låg still. Men nu undrar jag om tallriken och stativet verkligen är plana? Inser att det senare testet var meningslöst och gav mig heller inget svar.

Utfall: Hörde ingen skillnad efter justeringen men bra och skönt att ha justeringen gjord ändå :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Att sälja något som en person har specialtillverkat åt en känns både vemodigt och lite tråkigt. Men jag gör det med vetskapen om att den hamnar hos en person som kommer att behandla den som om den fortsättningsvis skulle vara i min ägo. Personen i fråga är väl känd av mig och en entusiast av stora mått, därför så känns det helt okej för mig.

Det som avyttrades var min specialgjorda skivspelare som Mirre byggde ihop och med den följde en SME 310 arm och PU.

Jag önskar den nya ägaren lycka till och samtidigt hoppas man ju få läsa lite om hur det går med denna "uppgradering" i hans egna tråd framöver.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Många hänsynstaganden vart det innan beslutet att förvärva denna fina och speciella spelare. Att den presterar väl ljudmässigt stod klart ganska snabbt (spelar med ett otroligt lugn , trodde nästan den gick för långsamt men icke) trots att armfästet satt löst :105: till en början. Vinkelfel som heter duga men den spelade bra trots detta!? Nu är den rätt inställd av konstruktören men vilar på en hylla högt ovan mark (har en ettårig son) och får stå där tills ett akrylskydd är klart och kan täcka in den.

Kul att förre ägaren känner sig tillfreds med val av köpare :thumbsup: , det betyder ju att det finns stora möjligheter framöver att få lyssna till den igen.

För min del så har en stabil grund lagts för ett långvarigt vinyl lyssnande i och med detta förvärv och det känns riktigt kul o skönt. Det kommer förbättras på vissa områden runt denna spelare i framtiden men det tar jag som det kommer. Det låter prima redan som det är. En sak som växte sig allt starkare under tiden jag utvärderade spelaren var hur mycket roligare o njutningsfullt jag tyckte det var med vinylen totalt sett. Det är det allt handlar om för mig och jag är glad o tacksam för att det landade i detta val. Jag har även haft möjlighet att bolla en del frågeställningar under resan med "nördar" :thumbsup: i min närhet och kunnigt branch folk och det är jag mycket tacksam för :77: .

Fortsättning följer även om jag inte riktigt vågar lova att det blir en egen tråd :redface2:.

/hrk

Link to comment
Share on other sites

.

Fortsättning följer även om jag inte riktigt vågar lova att det blir en egen tråd :redface2:.

/hrk

Hoppas att jag satte lite press på dig nu att starta en egen tråd :thumbsup:

Det är som Apexorca skrev, roligt att följa och få tal del av tankar och funderingar, helt enkelt erfarenhetsutbyte!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Oj , intresset för nya system tycks aldrig ta slut!

Press , jo just nu hänger axlarna nere i höfthöjd :redface2:

Skulle jag få för mig att starta en egen tråd kommer det lite längre fram isf när vissa saker är på plats och så måste jag känna att jag har tid över för att skriva lite. Just nu är situationen inte riktigt så.

Jag kan iaf avslöja att det finns andra delar i systemet som också är tillverkade i vårat avlånga land.

Ev fortsättning följer.....

/hrk

Link to comment
Share on other sites

Oj , intresset för nya system tycks aldrig ta slut!

Press , jo just nu hänger axlarna nere i höfthöjd :redface2:

Skulle jag få för mig att starta en egen tråd kommer det lite längre fram isf när vissa saker är på plats och så måste jag känna att jag har tid över för att skriva lite. Just nu är situationen inte riktigt så.

Jag kan iaf avslöja att det finns andra delar i systemet som också är tillverkade i vårat avlånga land.

Ev fortsättning följer.....

/hrk

:41::)

Link to comment
Share on other sites

Oj , intresset för nya system tycks aldrig ta slut!

Press , jo just nu hänger axlarna nere i höfthöjd :redface2:

Ev fortsättning följer.....

/hrk

Intresset är stort, iaf på detta och liknande forum får man anta.

Press o press ;) du gör som du vill med den saken och det eftersom det blir din alldeles egna tråd så bestämmer du helt själv hur mycket tid du vill ägna den, faktiskt inte svårare än så, sååååå :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

En grej som var rolig med Byzans tråd var ju att följa resan när den hände, dvs hänga med i med och motgång. Själv är jag tyvärr urtråkig då jag inte bytar prylar alls egentligen. Däremot händer det mer på musikköparplanet där jazzsamlandet är starkt på vinyl ;-)

Link to comment
Share on other sites

En grej som var rolig med Byzans tråd var ju att följa resan när den hände, dvs hänga med i med och motgång. Själv är jag tyvärr urtråkig då jag inte bytar prylar alls egentligen. Däremot händer det mer på musikköparplanet där jazzsamlandet är starkt på vinyl ;-)

Kul att du gillat resan :) även om den inte alltid var positiv i stunden, men nu är ändhållplatsen funnen?! Så att samla skivor är idag också en del av min vardag även om jag inte är en speciellt stor samlare, köper bara det jag vet att jag gillar skarpt och fegar oftast ur om det måste chansas. Men många tips och lyssna innan köp får man vid hemma-hos besök och det är trevligt.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...