Rajapruk Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 (edited) Jag går lite i funderingar på att bygga och designa ett par egna högtalare om cirka ett år när jag ska vara pappaledig. Det jag tänker mig just nu är ungefär såhär: Trevägskonstruktion. Aktivt delad med digitalt delningsfilter (mkt lättare att lattja med delningsfrekvenserna då) och equalizing för bra rumsintegrering. 15" bas delad högt någonstans 400-700hz som i JBLs finare grejer, för den goa punchen. Mellanregister i D'appolito-konfiguration, inte bestämt om det ska vara elektrodynamiska, eller något annat, typ magnetostat. Delning som gör att röster ej hamnar i en skarv. AMT-diskant. Inte bestämt det ska vara lådor eller öppen baffel. Det blir en del av det roliga att prototypa fram. Detta är baserat på vilken typ av högtalare och tekniker som jag brukar gilla. Men inget är skrivet i sten, och kommer säkert ändra sig många gånger om. Nu vill jag höra vad ni tror om detta koncept, och vilken typ av högtalare och tekniker som ni själva gillar bäst. Edit: stavfel Edited September 5, 2012 by Rajapruk Quote
mangew Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Intressant, blir kul följa. Svar på dina frågor låter jag bli, har endast byggt efter färdiga koncept som någon annan duktig designer tagit fram och hållit mig till traditionella basreflex 2/3-vägare men varit nyfiken på horn och lite annat. Men: Jag går lite i funderingar på att bygga och designa ett par egna högtalare om cirka ett år när jag ska vara pappaledig. Hur har du tänkt detta människa? är pappaledig just nu och har varit det tidigare och en sak har jag lärt mig, man har inte tid för egna intressen. Senaste bygget för mig var några år sedan och har ej ens hunnit planera nästa. Jag har inte ens tid att lyssna på stereon numer. Quote
gcs Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Mina JBL högtalare är inte av D'appolito-konfiguration, men jag använder aktivt delade fyrvägare med digitala delningsfilter. Jag tror att du är på rätt väg i din tankegång. Mina högtalare är ursprungligen byggda av en snickare på beställning av mig för precis 40år sedan. Dom är nu moddade med bl.a 2":s Tracktrix horn och ett par extra diskant drivers. Skulle jag bygga nya högtalare idag skulle det bli något annorlunda än det som jag har idag, lådorna skulle bli något större. Inte för att jag tror att det skulle bli bättre än nu. Jag skulle ersätta mina diskanter, 077 med Beyma TPL 150H som är en riktigt bra banddiskant. En stor stor fördel med den digital aktiva delningen är att man kan finjustera delayen mellan alla ingående elementen, dessutom så behöver man inte nödvändigtvis använda de allra tyngsta och dyraste slutstegen för att få ett riktigt super-ljud. För att nu avsluta det här kan jag bara säga att jag numera har ett ljud som räcker hela mitt liv och säckert längre än så. Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Author Posted September 5, 2012 Hur har du tänkt detta människa? är pappaledig just nu och har varit det tidigare och en sak har jag lärt mig, man har inte tid för egna intressen. Senaste bygget för mig var några år sedan och har ej ens hunnit planera nästa. Jag har inte ens tid att lyssna på stereon numer. Hehe, så kanske det blir. Får man inte en stund över alltså? Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Author Posted September 5, 2012 Mina JBL högtalare är inte av D'appolito-konfiguration, men jag använder aktivt delade fyrvägare med digitala delningsfilter. Jag tror att du är på rätt väg i din tankegång. Mina högtalare är ursprungligen byggda av en snickare på beställning av mig för precis 40år sedan. Dom är nu moddade med bl.a 2":s Tracktrix horn och ett par extra diskant drivers. Skulle jag bygga nya högtalare idag skulle det bli något annorlunda än det som jag har idag, lådorna skulle bli något större. Inte för att jag tror att det skulle bli bättre än nu. Jag skulle ersätta mina diskanter, 077 med Beyma TPL 150H som är en riktigt bra banddiskant. En stor stor fördel med den digital aktiva delningen är att man kan finjustera delayen mellan alla ingående elementen, dessutom så behöver man inte nödvändigtvis använda de allra tyngsta och dyraste slutstegen för att få ett riktigt super-ljud. För att nu avsluta det här kan jag bara säga att jag numera har ett ljud som räcker hela mitt liv och säckert längre än så. Intressant gcs, har du någon medlemstråd med bilder? Quote
Richard Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Hehe, så kanske det blir. Får man inte en stund över alltså? Svar NEJ Men det är rätt roligt ändå. Har jag för mig... Quote
mangew Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Hehe, så kanske det blir. Får man inte en stund över alltså? Ja, när då? Möjligen om barnet/en är så pass stora att de reder sig själva till största delen. Och det mest intressanta - Vet din fru om dina planer? I vilket fall, intressant tråd för en hembyggare som mig. Kanske blir inspirerad att leta fram sågen och hammaren (nåja jag limmar och kexar) Quote
conan Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Hehe, så kanske det blir. Får man inte en stund över alltså? Du får beställa en snäll unge som sover mycket, skriker lite, äter på regelbundna tider och som skiter en gång i veckan ... Hehe, inte en lugn stund kan jag lova. Vår lille lyssnar gärna på musik ... i femton minuter. Sen är det kört. Quote
ukiro Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Vilka 15"-element är rappa nog ända upp i 400-700 Hz? Spontant låter den planen i mina lekmannaöron som receptet på ett väldigt luddigt mellanregister. Finns det kommersiella högtalare som kör så stora element så långt upp i frekvens? Du nämner JBL men jag har ingen koll där. Focal Grande Utopia EM har en 16" elektromagnetbas som så vitt jag vet är bland de rappaste jättebasar som existerar, och den delar vid 80 Hz… Jag är också lite skeptisk till att man ska hinna med något över huvud taget, jag känner inte en enda människa som under föräldraledigheten lyckats genomföra något projekt utöver barnjonglering. MEN, det är kanske bättre att åtminstone försöka än att ge upp på förhand. Quote
calle_jr Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Du får beställa en snäll unge som sover mycket, skriker lite, äter på regelbundna tider och som skiter en gång i veckan ... Man får säga som Charlie i 2½ men - Mata den lite mindre så skiter den inte så ofta. Bild: henrikzon.blogg.se Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Author Posted September 5, 2012 Vilka 15"-element är rappa nog ända upp i 400-700 Hz? Spontant låter den planen i mina lekmannaöron som receptet på ett väldigt luddigt mellanregister. Finns det kommersiella högtalare som kör så stora element så långt upp i frekvens? Du nämner JBL men jag har ingen koll där. Focal Grande Utopia EM har en 16" elektromagnetbas som så vitt jag vet är bland de rappaste jättebasar som existerar, och den delar vid 80 Hz… Jag är också lite skeptisk till att man ska hinna med något över huvud taget, jag känner inte en enda människa som under föräldraledigheten lyckats genomföra något projekt utöver barnjonglering. MEN, det är kanske bättre att åtminstone försöka än att ge upp på förhand. JBL kör sina 1500al-element upp till 800hz i sina bästa högtalare, Everest och K2. Låter gudomligt. Kräver mkt förstärkarkraft dock. Även samma princip i de stora studiomonitorerna, JBL 4365 t.ex. Min JBL 1500 Array-subwoofer är specad att kunna spela bra upp till 400Hz. Om den gör det i verkligheten återstår att se. Om den gör det så har jag basdelen klar för mig. Quote
gcs Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Jo det finns 15":are som är snabba nog. Ex.v mina JBL 15":are som har skumkant och är köpta 1970. Jag tror att den finns fortfarande men heter något helt annat än de som jag har. Jag delar vid 796Hz och jag låter dom inte gå lägre än 40Hz för på något sätt så tror jag att skumkanterna ska hålla längre eftersom konen inte behöver arbeta så hårt. Under 40Hz får en 18":s subwoofer(Velodyne DD18)ta över. När man spelar musik som innehåller frekvenser klart under 20Hz och ända ner till 1Hz med nästan full nivå då får man helt klart en omtumlande upplevelse av nirvana. Jag har också stående på vänt ett par JBL 15" bilbasar(W15GTi MKII) som jag drömt om att bygga in i samma men ny låda som dom andra, men då i en egen kavitet. Jag vet inte om det blir av och jag vet inte om det egentligen skulle bli så mycket bättre. Quote
Engelholm Audio Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 (edited) Jag går lite i funderingar på att bygga och designa ett par egna högtalare om cirka ett år när jag ska vara pappaledig. Det jag tänker mig just nu är ungefär såhär: Trevägskonstruktion. Aktivt delad med digitalt delningsfilter (mkt lättare att lattja med delningsfrekvenserna då) och equalizing för bra rumsintegrering. 15" bas delad högt någonstans 400-700hz som i JBLs finare grejer, för den goa punchen. Mellanregister i D'appolito-konfiguration, inte bestämt om det ska vara elektrodynamiska, eller något annat, typ magnetostat. Delning som gör att röster ej hamnar i en skarv. AMT-diskant. Inte bestämt det ska vara lådor eller öppen baffel. Det blir en del av det roliga att prototypa fram. Detta är baserat på vilken typ av högtalare och tekniker som jag brukar gilla. Men inget är skrivet i sten, och kommer säkert ändra sig många gånger om. Nu vill jag höra vad ni tror om detta koncept, och vilken typ av högtalare och tekniker som ni själva gillar bäst. Edit: stavfel Det blir mycket prat om barn, pappaledighet och hur mycket ledighet det egentligen blir. Mina 2 cent, är att man visst kan skapa sig tid för egna projekt - men det kräver rutiner, planering och "ett bra barn". Hittar man bra rutiner kan man skaffa sig tid att göra "egna saker". Typ om barnet kommer in i rutin att sova på fm och em har man dom lediga hållpunkterna på dagen. Om tiden sen går åt att städa, laga mat - eller varför inte själv ta en lur - det får man hålla ett väldigt öppet sinne för! Det låter på ditt projekt som att du har en del positiva grejer. Digitala filter minimerar lödkolvens närvaro, minimerar vassa bandspolars koppar, etc. Det underlättar och speed'ar upp filterlabbandet rejält. Bättre eller sämre, det får nog bli en egen tråd! Röster utan skarv är lockande, men tänk på att ett element som klarar detta i regel (alltid?) har andra svagheter. Till exempel spridning. Lycka till med pappajobbandet och högtalarbygget! Ps. En baby-vakt är guld värt! Låt barnet sova utomhus i vagn och va nån annan stans och bygg/lyssna! 1200 kr som är otroligt väl investerade, enligt mig. Edited September 6, 2012 by Engelholm Audio Quote
Rajapruk Posted September 6, 2012 Author Posted September 6, 2012 Det blir mycket prat om barn, pappaledighet och hur mycket ledighet det egentligen blir. Mina 2 cent, är att man visst kan skapa sig tid för egna projekt - men det kräver rutiner, planering och "ett bra barn". Hittar man bra rutiner kan man skaffa sig tid att göra "egna saker". Typ om barnet kommer in i rutin att sova på fm och em har man dom lediga hållpunkterna på dagen. Om tiden sen går åt att städa, laga mat - eller varför inte själv ta en lur - det får man hålla ett väldigt öppet sinne för! Det låter på ditt projekt som att du har en del positiva grejer. Digitala filter minimerar lödkolvens närvaro, minimerar vassa bandspolars koppar, etc. Det underlättar och speed'ar upp filterlabbandet rejält. Bättre eller sämre, det får nog bli en egen tråd! Röster utan skarv är lockande, men tänk på att ett element som klarar detta i regel (alltid?) har andra svagheter. Till exempel spridning. Lycka till med pappajobbandet och högtalarbygget! Ps. En baby-vakt är guld värt! Låt barnet sova utomhus i vagn och va nån annan stans och bygg/lyssna! 1200 kr som är otroligt väl investerade, enligt mig. Tack för tipsen! Quote
Rajapruk Posted September 6, 2012 Author Posted September 6, 2012 Nu tänker jag lite högt här... Funderat lite på denna som mellanregister: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.c...tnumber=264-715 Den låter fint i en dipol-högtalare av ett norskt fint märke som jag har hört. Och då kanske man kör denna som diskant: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.c...tnumber=264-730 Den sitter i vissa Burmester-modeller och låter jättefint. Ett annat alternativ jag funderar på är tidigare nämda beyma-diskant, och mellanregistret som sitter i Seas Thor. Quote
Rajapruk Posted September 6, 2012 Author Posted September 6, 2012 Detta är delningsfiltret jag tänker använda: http://www.minidsp.com/onlinestore/detail/...-2x8-k?sef=hcfp Gillar att det jobbar helt digitalt. Volymkontrollen tänkte jag köra digitalt till en början, och se hur det låter. Nanodigi har stöd för fjärrkontroll för att styra volym. Quote
kaffekoppen Posted September 7, 2012 Posted September 7, 2012 Jag har ett sådant filter. Det är inte perfekt på något vis, strömförsörjningen är rent usel. Jag har fått det lite moddat, men kommer inte använda det över 350Hz iallafall även om disten numera är hyggligare. Över 350Hz är det inte så mycket luftflyttning som krävs, låt 15" pumpa luft och låt element som bättre passar in spridningsmässigt arbeta över det. Quote
Rajapruk Posted September 8, 2012 Author Posted September 8, 2012 Jag har ett sådant filter. Det är inte perfekt på något vis, strömförsörjningen är rent usel. Jag har fått det lite moddat, men kommer inte använda det över 350Hz iallafall även om disten numera är hyggligare. Över 350Hz är det inte så mycket luftflyttning som krävs, låt 15" pumpa luft och låt element som bättre passar in spridningsmässigt arbeta över det. Är det nanodigi, eller den vanliga minidsp med analogt ut som du har? Quote
conan Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Du har inte tänkt dig att bygga elektrostater? Det finns en hel del DIY i den genren. Quote
kaffekoppen Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Är det nanodigi, eller den vanliga minidsp med analogt ut som du har? Slarvigt av mig! Din produkt visste jag inte ens att den fanns. Quote
Rajapruk Posted September 8, 2012 Author Posted September 8, 2012 Du har inte tänkt dig att bygga elektrostater? Det finns en hel del DIY i den genren. Nej, för jag har aldrig hört någon elektrostat som jag har gillat ljudet som helhet i. Quote
Rajapruk Posted September 8, 2012 Author Posted September 8, 2012 Slarvigt av mig! Din produkt visste jag inte ens att den fanns. Den är ganska ny, och som sagt helt digital. Digitalt in och digitalt ut. Quote
conan Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Nej, för jag har aldrig hört någon elektrostat som jag har gillat ljudet som helhet i. Oj, det var oväntat - men visst är det så att en elektrostat har sina styrkor och svagheter. Hur är det med koaxialelement, t ex sådana som Tannoy använder? Det tycker jag låter trevligt. Det finns ju också hornkonstruktioner som låter riktigt bra ... ... appropå trådens titel alltså ... Quote
gcs Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Det finns ju också hornkonstruktioner som låter riktigt bra ... Ja det gör ju det. Quote
Harryup Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 TAD 1601 finns ju som körs upp emot 800Hz i deras monitorer. mvh/Harryup Quote
Rajapruk Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 (edited) Hittade den här gamla tråden. Är nu inne på min andra pappaledighet, och mycket riktigt, tid till att bygga något eget blev och blir det inte! Men jag lattjar med aktiv delning av mina JBL 4365. Mätutrustningen har varit framme många nätter det senaste halvåret. Det var lite naivt av mig att tro att jag skulle kunna trumfa de passiva filtret med egna aktiva inställningar. Jag har fått stor respekt för delningsfilterdesign efter den här resan. Jag har fått hjälp av ett "proffs", och nu låter det helt helt underbart. Många många mätningar har gjorts. Det är inte trivialt att få bort rummet ur ekvationen så att säga. Tidskorrekthet mellan högtalarelement var riktigt häftgt att uppleva hur stor skillnad det gör. Samma, i viss grad, med faslinjäritet, som många är skeptiska till. Att hålla signalen digital så långt och länge som möjligt, har också varit en kritisk framgångsfaktor i mitt system. Lite Meridian-stuk, även om jag aldrig gillat Meridian konstigt nog. Men det beror nog på andra orsaker, för små element bland annat! Floyd E. Tooles "spinorama" är ett intressant koncept som jag vill tipsa om, om ni är intresserade av högtalardesign. Räcker att titta på en spinorama-mätning för att säga hur bra en högtalare låter enligt honom. Och jag är nu beredd att tro honom, efter att själv ha hört hur viktiga off-axis egenskaperna är. Även programvaran "rephase" för design av faslinjära högtalare med hjälp av FIR-filter vill jag tipsa om. Har gått åt studio-hållet kan man säga i min setup nu. Men lite audiofil-tokigheter har jag ändå för mig, har silvertråd som jag ska testa göra högtalarkablar (20cm) av. Vill direktkoppla förstärkarna med högtalarelementen utan några terminaler, för att nyttja den toklåga utgångsimpedansen i Hypex nCore till max. Edited September 29, 2015 by Rajapruk Quote
Recommended Posts