conan Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Det går inte om samlingen är digital ... http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varld...ple_7470190.svd ... men har du vinyl eller CD är det inga problem! Vad tycker du? Quote
Guest Musicus Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 (edited) Yes! musikken samles som "hardware" dvs cd eller lp.. mvh Edited September 3, 2012 by Musicus Quote
Anders Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Det går inte om samlingen är digital ... http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varld...ple_7470190.svd ... men har du vinyl eller CD är det inga problem! Vad tycker du? Det problem som artikeln handlar om är väl egentligen inte det digitala formatet utan det är Apple som är problemet. Jag föredrar dock ett fysiskt format, särkilt vinyl. Quote
calle_jr Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 I knew it!!! Itunes nuvarande villkor säger att kunder i huvudsak bara ”lånar” musikspår och att man inte äger dem direkt. Det här har fått den ameikanska skådelspelaren Bruce Willis att gå i taket då han trodde att den stora digitala musiksamling som han har byggt upp under åren skulle gå att skänka till de tre döttrarna Rumer, Scout och Tallulah. Det rapporterar tidningen The Sun. Musiksamlingen innehåller allt från Beatles till Led Zeppelin och Willis har nu anlitat flera rådgivare som ser över det digra musikbiblioteket och rättigheterna kring nedladdningarna. Enligt tidningen förbereder Bruce Willis samtidigt för att via domstol ta upp kampen med Apple och iTunes vad gäller rättigheterna kring nedladdningarna. – Jag tror människor kommer att bli förvånade när de förstår att alla låtar och böcker som de laddat ner och köpt faktiskt inte tillhör dem. Då är det naturligt att tro att du kan skänka dem vidare till dina anhöriga, säger en rättslig expert, som tittat på fallet, till tidningen. Quote
ukiro Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 allt från Beatles till Led Zeppelin Ja det var allt en hiskelig bredd… Jag är för det mesta nöjd över att ha 99,95% av min samling på fysiskt medium (förutom när det blir dags att flytta) men jag är inte alls övertygad om att min eventuella avkomma uppskattar det arvet. Är man inte uppvuxen med musikkonsumtion på fysiskt medium, att ha bläddrat i skivbackar och hängt över disken för att ragga tips från bistra skivbutiksmän så blir uppskattningen inte densamma tror jag. Från mitt perspektiv känns det vemodigt, men det är många små ritualer som vid närmare granskning inte är så väsentliga. Det finns till exempel något rart i att en hel nation bänkar sig i soffan samtidigt och ser på samma program, men även om det rara fenomenet nu går i graven när on-demand-lösningar tar över fullständigt så naggas inte individens upplevelse i kanten nämnvärt. Sen ska det väl nämnas att som Anders säger är det något speciellt med vinyl som ju onekligen är och förblir ett fysiskt medium. Den som fått visa hur vinyl fungerar och låter för en storögd sjuåring inser nog ändå att den upplevelsen inte kommer dö ut än. Jag gillar Apple på väldigt många sätt, men här står jag helt på Bruce sida. Jag har till slut köpt musik utan fysiskt medium, men har gjort det där jag får full kontroll över filerna. Spotify använder jag enbart för slölyssning på jobbet, och det kommer aldrig bli min primära källa. Den källan vill jag äga kontrollen över. Quote
calm Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Frågan är om inte samma gäller bilderna i Photobucket och hemska tanke Photoshop? Vem läser allt det finstilta? Uppenbarligen inte Bruce! Calm Quote
plundin™ Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Bryr man sig verkligen om musik som överhuvud taget använder ett skitprogram som iTunes! Dom gör det får verkligen skylla sig själva! Sen att bry sig om vem som skall ärva musiken du/jag/nån köpt tycker jag är ett bevis på att man ägnar för lite tid till lyssna på sagda musik! Lyssna mer och oroa er mindre är min paroll! /ptr Quote
Rajapruk Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Bryr man sig verkligen om musik som överhuvud taget använder ett skitprogram som iTunes! Dom gör det får verkligen skylla sig själva! /ptr Detta blir OT som sjutton, men jag undrar vad det är som är så dåligt med iTunes? Jag kör det i min iMac och är supernöjd. Det är underbart att sitta med iPaden i näven i sweetspot och bläddra runt i musikbiblioteket. Ljudkvaliteten är bitperfect och lågt jitter, även över nätverk till en Airport Express enligt Stereophiles mätningar. Quote
calle_jr Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Ja det var allt en hiskelig bredd… Han har inget på A och ställer Led Zeppelin under Z... Från mitt perspektiv känns det vemodigt, men det är många små ritualer som vid närmare granskning inte är så väsentliga. Det finns till exempel något rart i att en hel nation bänkar sig i soffan samtidigt och ser på samma program, men även om det rara fenomenet nu går i graven när on-demand-lösningar tar över fullständigt så naggas inte individens upplevelse i kanten nämnvärt. En positiv effekt är att man kan se dagens snackisar som man missat, samma kväll. Den som fått visa hur vinyl fungerar och låter för en storögd sjuåring inser nog ändå att den upplevelsen inte kommer dö ut än. En tredjedel av mina söners kompisar har ingen åsikt, en tredjedel tycker vinyl är en obegripligt onödig produkt, och sista tredjedelen är helt sålda. De är nu i körkortsålder och har lika mycket fysiska media som jag och mina kompisar hade när vi var i den åldern. Utöver det har de tiofalt hårddisklagrad musik. Man kan enkelt konstatera att musikkonsumtion och musikkunnande har ökat väsentligt. Åtminstone i mina barns vänkrets. Quote
Hifi_Perrra Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Itunes är verkligen dåligt, riktigt dåligt Det fick jag erfara när jag avinstallerade Itunes för 6 år sedan och hela mitt musikbibliotek raderades på någon minut Det var riktigt surt. Jag lyckades att få tillbaka alla låtar men då var dom redan förstörda Så vad ni än gör, avinstallera inte Itunes utan att ta en kopia på musiken annars försvinner den lätt Detta blir OT som sjutton, men jag undrar vad det är som är så dåligt med iTunes? Jag kör det i min iMac och är supernöjd. Det är underbart att sitta med iPaden i näven i sweetspot och bläddra runt i musikbiblioteket. Ljudkvaliteten är bitperfect och lågt jitter, även över nätverk till en Airport Express enligt Stereophiles mätningar. Quote
ukiro Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Nu verkar hela storyn vara felaktig: http://techcrunch.com/2012/09/03/bruce-wil...-music-library/ Men hifi_perra och andra med negativa erfarenheter visar ju att itunes sätt att hantera musikbiblioteket lämnar en del övrigt att önska. Quote
Bebop Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Jag har försökt anamma de nya tiderna. Jag har rippat alla mina CD, skaffat backup-system, köpt dedikerad musiklaptop, laddat upp 24/192, köpt på mig DAC, kablar och ny telefon med stor skärm för att styra anläggningen mm. I efterhand drar jag slutsatsen att det varit en intressant resa. Oerhört lärorikt men samtidigt lika ointressant och oengagerande. Jag fortsätter att rippa nyinköpta CD eftersom jag börjat. Frågan är bara hur länge till. Jag har inte spelat upp ett album från min laptop på över ett år. För mig handlar det fortfarande om att ha ett album, att välja ett antal CD eller vinyl från mitt diskotek som jag vill spela och avnjuta från min sweat spot med albumtexterna i mitt knä. För strölyssning använder jag radion. Jag har dessutom en morgontidning där jag läser programtablåerna varje dag för att se om det är några intressanta konserter på gång. Att bara spela enstaka låtar gjorde jag i ungdomen då singlar var på modet. Men det var då. Jag är m a o en omodern musikkonsument och jag ber till högre makter om att få förbli en sådan livet ut. CD eller LP är egalt för mig. Jag får använda det medium musiken finns inspelad på. Vad mina barn gör när jag dragit vidare är inget jag behöver bekymra mig om. Däremot har min hustru satt ner foten och ställt krav på att det skall finnas en CD-spelare i huset i alla tider. Oavsett tillverkare så vet man hur de fungerar. Man laddar spelaren och trycker på Play. Jämför det med som behövs för att spela av från laptop... (Laptop + discavläsare för ripp + program för att hantera filer och bibliotek typ itunes och JRMedia inkl programuppdateringar + program för att styra separat DAC typ Asio + DAC + hårddisk inkl backup + nätverk + USB kablar + telefon/iPad för styrning + kunskap om att hantera kommandon typ IP-adresser vid fjärrstyrning + wifi/router + internetabonnemang ... För att inte tala om den dagen du måste byta PC... Möjligen något negativ betraktelse, men den som hävdar att det är enklare med lyssning från PC är enklare än att spela från en CD är fel på det, menar jag. För den som tvivlar så kan ni prova genom att lägga fram allt det som krävs för de olika avspelningsmodellerrna för era respektive och se vilken de fixar att få ljud ur. De fasta medierna LP och CD är för mig helt överlägsna format och jag äger varenda album och så kommer det att förbli. Quote
new order Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 De fasta medierna LP och CD är för mig helt överlägsna format och jag äger varenda album och så kommer det att förbli. +1 Quote
calm Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Jag har ännu inte kommit in i den digitala världen och frågan om jag någonsin kommer dit. Min samling av framförallt modern jazz är nu så pass omfattande att jag tror mig veta att den kommer att ta år att omvandla till digitala filer eller annat. Är ganska nöjd med den situationen! Att CD är på utdöende tror jag inte en sekund på lika lite som man för ett antal år sedan basunerade ut LP:n död. Jag kan dra fördel av det vikande intresset genom att prisnivån på både nytt och begagnat sjunker. CD:n kommer med all säkerhet nyupptäckas även om det kommer ta tid. Den har så många praktiska egenskaper att den kommer tillbaka när de värsta digitla excesserna lagt sig. När det gäller LP så har jag två samlingar en från min ursprungliga ungdomstid och det som blev kvar efter en större utförsäljning som jag bittert ångrar och den nyförvärvade som börjar växa i antal. Jag kommer att hålla i alla fysiska medier till det bittra slutet. Vad sedan arvingen gör med detta bekymrar mig inte! Calm Quote
ukiro Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Detta förtjänar kanske sin egen tråd, men för hårddisklyssning är ergonomin extremt viktig eftersom den lätt kan bli så oändligt mycket sämre än CD. Bebops erfarenhet är uppenbarligen att det inte är ett dugg lockande att lyssna från den källan, och då menar jag att det är något fel med ergonomin. Jag (eller jag ska säga vi, flickvännen är minst lika delaktig) har ett upplägg som gör att vi upplever det smidigare att lyssna från hemmaservern än att plocka ut de fysiska CD-skivorna. Inte heller vi är "låtlyssnare" utan det är nästan alltid album som gäller, trots att det är enkelt att ADD-hoppa fram genom biblioteket. Så det går att få till, men samma lösning träffar inte rätt hos alla. Tekniktröskeln är väldigt hög, och även jag som har skaplig koll på Linux drar mig för att skaffa en vortexbox-server till exempel. Med den och en ipad-app som mpad kan man få en upplevelse som liknar Aurender eller Weiss MAN301 men man måste göra många krångliga saker själv. Helhetslösningarna är dyra i dag men inte om ett par år, tror jag. Quote
conan Posted September 4, 2012 Author Posted September 4, 2012 OT tråden kanske kan fortsätta i den här andan. Att äga sin musik gör ju ingen egentligen, ja förutom de som skriver egen musik eller köper rättigheterna till viss musik. Hur som helst ... min sambo tycker mina rörförstärkare låter riktigt bra ... men hon spelar gärna usla videoklipp från Youtube från laptopen i alla fall ... Sätten att spela upp musik är så många nu för tiden. Quote
plundin™ Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Detta blir OT som sjutton, men jag undrar vad det är som är så dåligt med iTunes? Jag kör det i min iMac och är supernöjd. Det är underbart att sitta med iPaden i näven i sweetspot och bläddra runt i musikbiblioteket. Ljudkvaliteten är bitperfect och lågt jitter, även över nätverk till en Airport Express enligt Stereophiles mätningar. Vid alla jämförelser jag deltagit i så har iTunes låtit sämre (oavsett operativsystem), speciellt via Airport Express, den verkar vara en rejäl flaskhals! Andra har tagit upp Apples (och stora delar av dataindustrin) vridna syn på äganderätt, den kan vi säkert debattera in futilum. Men det är dina öron som avgör var din ribba ligger, så är det säkert ett utomordentligt val för dig! För i slutändan är det ju viktigare att lyssna på musik än att grubbla över hur det låter... /ptr Quote
plundin™ Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 OT tråden kanske kan fortsätta i den här andan. Att äga sin musik gör ju ingen egentligen, ja förutom de som skriver egen musik eller köper rättigheterna till viss musik. Det är ganska intressant att många tror att dom äger musiken på plattorna/nedladdningarna dom köper. När man på sin höjd äger mediet musiken levereras på och att mediet i sig själv innebär en licens som ger köparen rätt att lyssna på musiken! I princip, så om du rippar din CD och sedan säljer dessa så avhänder du dig licensrätten som ger dig rätt att lyssna på musiken. Nu är industrin väldigt medveten om att det är omöjligt att upprätthålla detta, men dom jobbar för fullt på att implementera ännu mer tvingande digitala lösningar för detta när det gäller digitala nedladdningar! /ptr Quote
toobs Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 kan bara hålla med ovanstående "talare". Har även jag lagt mycket tid på att rippa skivor och - inte minst - att få laptoplösning att fungera . Detta bara för att upptäcka att jag hellre letar rätt på CD:n i hyllorna och lägger den i CD-spelaren...... "All work and no play makes Jack a dull boy" var det ju någon som sa. (själv håller jag mig borta från yxan... ) Sedan blir det ju så att det blir mer och mer av att spela vinyl. Håller med om att det är roligare. Skulle själv aldrig komma på idén att köpa en fil när man kan köpa musiken på CD eller vinyl, som är lite svårare att drälla bort. Quote
juha Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Det är ganska intressant att många tror att dom äger musiken på plattorna/nedladdningarna dom köper. När man på sin höjd äger mediet musiken levereras på och att mediet i sig själv innebär en licens som ger köparen rätt att lyssna på musiken! I princip, så om du rippar din CD och sedan säljer dessa så avhänder du dig licensrätten som ger dig rätt att lyssna på musiken. Nu är industrin väldigt medveten om att det är omöjligt att upprätthålla detta, men dom jobbar för fullt på att implementera ännu mer tvingande digitala lösningar för detta när det gäller digitala nedladdningar! /ptr Du menar att de ska få in flera smarta "märkta" medier..gick ju jätte bra med cdn haha Filer funkar hur bra som helst, på alla sätt-beroeende på vilken väg man tar. Itunes kan jag bara inte kalla för ett "seriöst" sätt att spela upp musik på..kanske har fel där men tycker inte det når upp till porten helt enkelt. Quote
Rajapruk Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Vid alla jämförelser jag deltagit i så har iTunes låtit sämre (oavsett operativsystem), speciellt via Airport Express, den verkar vara en rejäl flaskhals! /ptr Jag har jämfört iTunes+AE som digital transport fram till min Burmester 052 en hel del, mot att köra cd-skivan i den. I mina öron låter det lika bra. Väldigt lätt att jämföra i min rigg, bara ett knapptryck på fjärren. Du är välkommen att provlyssna hemma hos mig om du vill med ögonbindel. Men då ingår att du gör publik avbön här efteråt om du inte hör skillnad Quote
Anders Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Har du blindtestat din Burmester mot något mycket billigare? Quote
conan Posted September 4, 2012 Author Posted September 4, 2012 Det handlar mycket om hur decoders lyckas återge den komprimerade musiken. Konsumentprodukter är inte felfria. Men MP3 och Apple AAC är ganska lika format med viss fördel för AAC om jag förstått det rätt. En hög kompression i AAC eller MP3 hörs tydliga fel med. Däremot om kompressionen är liten, t ex 256kbit/s eller bättre gör det svårt att höra skillnader. Jag har inget emot att ha MP3-filer eller AAC - om det var så artisten ville paketera sin musik. Som tur är vill de artister jag lyssnar på lagra musiken på CD eller vinyl. Bra att artisterna själva väljer hur de vill att deras verk ska återges. Quote
Richard Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Har inte spelat cd på säkert ett par år, till stor del för att det var då jag sålde cd-spelaren . Däremot någon SACD på Oppon då och då. Fungerar alldeles strålande med filer på disk med extern dac. Låter lika bra som när jag hade CD. Botaniserandet av samlingen är en ren fröjd med pekplatta. Köper givetvis fortfarande cd-skivor men de går rakt in till rippning. Köper även högupplösta plattor på nätet även detta fungerar strålande. Var och en blir kanske salig på sin tro... //Richard Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Har du blindtestat din Burmester mot något mycket billigare? Aldrig gjort något blindtest nej. Men jämförde mycket fram och tillbaka mot Cambridge Dacmagic som jag hade tidigare. Hurså? Quote
Anders Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Bara reagerade på den vanliga gamla blindtestsargumentationen där man hävdar att det förhåller sig på ett visst sätt och kräver att andra skall göra blindtester om de vill hävda en annan uppfattning. Men "blindtestarna" gör det sällan själv. Sedan är CD-mediet inte någon bra referens att jämföra mot. Visst kan CD ljud låta bra men det har sina begränsningar och tenderar att låta platt och hyvla bort naturligheten i instrumentklang och dimensionalitet. Jag tänkte mig att jag skulle klara mig med CD-format men har misslyckats. Jag har verkligen försökt med både CD i fysiskt format och rippat med Linux musikserver och märken som Reimyo och Aire. Visst kan det låta mycket bra men musikens liv, rytm och 3-dimensionalitet kommer inte riktigt till sin rätt. Kanske det finns bättre grejor och någon magisk fix någonstans men jag är för gammal för att vänta. Med vinyl är det lätt att få till något som låter bättre medan man med de digitala formatet verkar dömd att forsätta med olika format, uppgraderingar, lösningar för lagring och jitterreduktion, uppspelingsprogram, reduktion av störningar från AC osv. Det kan finnas en ljus framtid någonstans men med vinyl blir det mycket bättre snabbt och enkelt. Bra mp3 kan ligga ganska nära CD-kvalitet. Ibland fungerar kompressionen bättre och ibland sämre men det blir samma problem som med CD, bara större än CD. Så att det ibland kan komma nära CD är inte något bra kriterium. Om man skall satsa digitalt är high resolution mera lovande men den har också en massa problem. Det finns inte så mycket album, det är lika dyrt som nya vinylskivor, en del är fusk, äganderätt mm. Sedan kan det också vara litet beroende på var man bor. Här i Malmö och omgivningen finns mycket begagnad vinyl att hitta och det är en bra förutsättning, utan det blir det besvärligare. Det är naturligtvis en smaksak men jag tycker att det är mycket roligare att hitta vinyl, tvätta den och lyssna än att ladda ner rippat. Jag har dock flera tusen rippade CD men de får inte så mycket uppmärksamhet just nu. Det här fungerar bäst för mig, men behöver inte vara det för andra. Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 (edited) Bara reagerade på den vanliga gamla blindtestsargumentationen där man hävdar att det förhåller sig på ett visst sätt och kräver att andra skall göra blindtester om de vill hävda en annan uppfattning. Men "blindtestarna" gör det sällan själv. Sedan är CD-mediet inte någon bra referens att jämföra mot. Visst kan CD ljud låta bra men det har sina begränsningar och tenderar att låta platt och hyvla bort naturligheten i instrumentklang och dimensionalitet. Jag tänkte mig att jag skulle klara mig med CD-format men har misslyckats. Jag har verkligen försökt med både CD i fysiskt format och rippat med Linux musikserver och märken som Reimyo och Aire. Visst kan det låta mycket bra men musikens liv, rytm och 3-dimensionalitet kommer inte riktigt till sin rätt. Kanske det finns bättre grejor och någon magisk fix någonstans men jag är för gammal för att vänta. Med vinyl är det lätt att få till något som låter bättre medan man med de digitala formatet verkar dömd att forsätta med olika format, uppgraderingar, lösningar för lagring och jitterreduktion, uppspelingsprogram, reduktion av störningar från AC osv. Det kan finnas en ljus framtid någonstans men med vinyl blir det mycket bättre snabbt och enkelt. Bra mp3 kan ligga ganska nära CD-kvalitet. Ibland fungerar kompressionen bättre och ibland sämre men det blir samma problem som med CD, bara större än CD. Så att det ibland kan komma nära CD är inte något bra kriterium. Om man skall satsa digitalt är high resolution mera lovande men den har också en massa problem. Det finns inte så mycket album, det är lika dyrt som nya vinylskivor, en del är fusk, äganderätt mm. Sedan kan det också vara litet beroende på var man bor. Här i Malmö och omgivningen finns mycket begagnad vinyl att hitta och det är en bra förutsättning, utan det blir det besvärligare. Det är naturligtvis en smaksak men jag tycker att det är mycket roligare att hitta vinyl, tvätta den och lyssna än att ladda ner rippat. Jag har dock flera tusen rippade CD men de får inte så mycket uppmärksamhet just nu. Det här fungerar bäst för mig, men behöver inte vara det för andra. Det roliga med blindtester är att de verkar vara helt omöjliga att göra i praktiken, det finns allltid någon liten detalj som invaliderar hela rasket, för de som vill det. Jag hade en kul diskussion med en snubbe som bestämt hävdade att slutsteg inte påverkar ljudet. Jag lyckades aldrig få hem honom och jämföra ljudet mellan hans pajas-slutsteg och mitt. Det var liksom teoretiskt omöjligt med nivåmatchningar ner på kvantfysiknivå mm. Men om man toksågar iTunes som spelare av digital musik, då bör man höra en rejäl skillnad hemma hos mig, annars är man ute och cyklar tycker jag. Det kan ju vara så att plundin har hört iTunes använt i ett dåligt sammanhang, med analogt ut ur dator eller Airport Express t.ex. Men då är det ju inte iTunes fel att det låter kasst. Sen har ju plundin kommerciella intressen, och då blir det också extra svårt att värdera uttalanden av denna typen från honom tyvärr, vad är sanning och vad är sälj så att säga. Det får man nog tyvärr leva med om man jobbar i branschen. Det är kul att vi alla är så olika. Jag är allergisk mot knaster och brus, det förstör hela upplevelsen för mig. Men jag har aldrig gett vinyl en riktig chans, så det finns säkert en risk att jag hamnar i det träsket i framtiden! Edit: bytt från plind till plundin, som var den jag avsåg Edited September 5, 2012 by Rajapruk Quote
plundin™ Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Det roliga med blindtester är att de verkar vara helt omöjliga att göra i praktiken, det finns allltid någon liten detalj som invaliderar hela rasket, för de som vill det. Jag hade en kul diskussion med en snubbe som bestämt hävdade att slutsteg inte påverkar ljudet. Jag lyckades aldrig få hem honom och jämföra ljudet mellan hans pajas-slutsteg och mitt. Det var liksom teoretiskt omöjligt med nivåmatchningar ner på kvantfysiknivå mm. Men om man toksågar iTunes som spelare av digital musik, då bör man höra en rejäl skillnad hemma hos mig, annars är man ute och cyklar tycker jag. Det kan ju vara så att plind har hört iTunes använt i ett dåligt sammanhang, med analogt ut ur dator eller Airport Express t.ex. Men då är det ju inte iTunes fel att det låter kasst. Sen har ju plind kommerciella intressen, och då blir det också extra svårt att värdera uttalanden av denna typen från honom tyvärr, vad är sanning och vad är sälj så att säga. Det får man nog tyvärr leva med om man jobbar i branschen. Det är kul att vi alla är så olika. Jag är allergisk mot knaster och brus, det förstör hela upplevelsen för mig. Men jag har aldrig gett vinyl en riktig chans, så det finns säkert en risk att jag hamnar i det träsket i framtiden! Det är synd att du blandar in en helt annan person än mej! (plind) Jag hoppas att du ber honom om ursäkt!! För det första så är jag inte inblandad i försäljning av verken hård- eller mjukvara till datorer. Jag tror mej mest vara känd som att uppmana alla att använda sina egna öron och där ifrån avgöra om något är tillfredsställande eller ej! Om du tycker att iTunes är finemang så är det jättebra, lika lite som att mitt påstående är något annat än mitt eget subjektiva tyckande (och möjligen dom som nickade instämmande när vi provlyssnade) är ditt! vad gäller MAC vs Windows debatten så är fördelningen ca. 30/70 i favör för PC i butiken jag emellanåt jobbar för. Vi rekommenderar ingetdera, annat än kunden bör använda det Operativsystem som dom känner sig mes hemma med. Dock kan jag konstatera att jag inte kan påminna mej om någon (HiFi)Mac-användare jag stött på innan dig som tyckt att iTunes är något att ha, alla verkar använda Audirvana, Songbird eller om dom är stadda vid kassa Amarra-plugin i iTunes... /ptr Quote
Rajapruk Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Det är synd att du blandar in en helt annan person än mej! (plind) Jag hoppas att du ber honom om ursäkt!! För det första så är jag inte inblandad i försäljning av verken hård- eller mjukvara till datorer. Jag tror mej mest vara känd som att uppmana alla att använda sina egna öron och där ifrån avgöra om något är tillfredsställande eller ej! Om du tycker att iTunes är finemang så är det jättebra, lika lite som att mitt påstående är något annat än mitt eget subjektiva tyckande (och möjligen dom som nickade instämmande när vi provlyssnade) är ditt! vad gäller MAC vs Windows debatten så är fördelningen ca. 30/70 i favör för PC i butiken jag emellanåt jobbar för. Vi rekommenderar ingetdera, annat än kunden bör använda det Operativsystem som dom känner sig mes hemma med. Dock kan jag konstatera att jag inte kan påminna mej om någon (HiFi)Mac-användare jag stött på innan dig som tyckt att iTunes är något att ha, alla verkar använda Audirvana, Songbird eller om dom är stadda vid kassa Amarra-plugin i iTunes... /ptr Shit, sorry plind! Menade plundin såklart! Quote
juha Posted September 6, 2012 Posted September 6, 2012 Det är synd att du blandar in en helt annan person än mej! (plind) Jag hoppas att du ber honom om ursäkt!! För det första så är jag inte inblandad i försäljning av verken hård- eller mjukvara till datorer. Jag tror mej mest vara känd som att uppmana alla att använda sina egna öron och där ifrån avgöra om något är tillfredsställande eller ej! Om du tycker att iTunes är finemang så är det jättebra, lika lite som att mitt påstående är något annat än mitt eget subjektiva tyckande (och möjligen dom som nickade instämmande när vi provlyssnade) är ditt! vad gäller MAC vs Windows debatten så är fördelningen ca. 30/70 i favör för PC i butiken jag emellanåt jobbar för. Vi rekommenderar ingetdera, annat än kunden bör använda det Operativsystem som dom känner sig mes hemma med. Dock kan jag konstatera att jag inte kan påminna mej om någon (HiFi)Mac-användare jag stött på innan dig som tyckt att iTunes är något att ha, alla verkar använda Audirvana, Songbird eller om dom är stadda vid kassa Amarra-plugin i iTunes... /ptr 30/70 i favör för Pc återspeglar nog mest hur vanligt det är Pc i verkliga livet..men det är kanske så du menade. Tror man kan använda Mac och få ett fint resultat..iaf så blev det för mig, lämnade Pc och kommer aldrig tillbaks Quote
Recommended Posts