Jump to content

Recommended Posts

Posted

Pust stön och stånk...Har försökt ta vettiga bilder men mulet höstväder ute och kass innerbelysning gör att bilderna blir si och så.

Vi har iaf kommit så långt att vi öppnat paketet:

PA260004.jpg

Posted

Så står den blottad för ett nyfiket öga:

Baksidan, kommer tillbaka till den senare:

PA260016.jpg

Fram:

PA260018.jpg

Om denna förstärkare har Tim på Timaudio sagt "I think it's the best Audio equipments China has ever made uptodate"

Norman på Coem ansåg den tillhöra toppskiktet av kinesiska förstärkare.

Den har vunnit pris på "Fifth National Audio Exhibition" i Kina.

Den är namngiven till "Conductor" eller ledare på svenska.

Produktnamnet är Zell ZD200 MkII

PA260043.jpg

Den väger in på 35kg, bild av storleken:

PA260023.jpg

Vi har detaljfotograferingen kvar, återkommer inom kort! :mm:

Posted

Timbre: Erfarenhet av denna tillverkare tror jag det finns väldigt få i sverige, jag vet bara av en som bott i Kina och där hört mycket Kinahifi på plats. Det var tack vare tips av honom som jag äntligen kom till skott i förstärkarjakten. Lite mail till de kinesiska återförsäljarna vad de ansåg om denna apparat och den lilla fakta jag hittat på nätet och saken var klar.

Det som var gemensamt för alla kinaförsäljarnas åsikter var att detta var en toppprodukt i Kina. De jämförde bla. med Korsun(som vart minst sagt blandat åsikter om av importerna) som ska vara en tung produkt, denna Zell ska enligt svensken som hört dem på plats i Kina och försäljarna vara långt bättre.

Tunga ord, ligger det nåt bakom? Vi får se, man kan minst sagt säga att det är ett "Grisen i säcken köp"...Om det är lyckat får jag återkomma till.

Jag har ett gäng detaljbilder av innandömet mm. som kommer under kvällen.

ps. nu spelar den :mm: ds.

Posted

I väntan på att bilder av innandömet sorteras och bildbehandlas så slänger jag upp den andra produkten som följde med paketet:

Xindak FA-1:

PA260055.jpg

En kabel uppbyggd av kopparledare och silverskärm vad jag förstår. Ser seriös och snygg ut utan något att anmärka kvalitetsmässigt på rent visuellt. Ska säkert matcha kablar en bit upp i prisklass hoppas jag.

Posted

:P Jag kan tänka mig att det var ett överkommliget pris dessutom. Hur låter den?

Posted

Vi fortsätter och går in mer på detalj.

Baksidan, 4 ingångar, delbart för/slutsteg, lite säkringar. Kanske man får användning nu för Xindak silversäkringar man har en uppsjö av.

PA260028.jpg

Kraftiga högtalarkontakter, WBT liknande?

PA260033.jpg

ps. jag återkommer till ev frågor sedan ds.

Posted

Denna "lilla" best har en uppgiven effekt på 2*200w i 8ohm och dubblar till 4.

Strömförsörjningen går genom dessa, 2st av dem finns det och de bidrar nog till matchvikten 35kilo:

PA2600121.jpg

Några stora kondensatorer:

PA2600371.jpg

Det tekniska och komponent användingen kan jag i princip inget om. Så tekiskt kunniga får gärna förklara vad saker är, bra eller dåliga komponenter eller annat matnyttigt. Jag slänger mest ut en massa bilder av innandömet.

Posted

Fler bilder av grejer invändigt kondensatorer och lite annat:

PA2600161.jpg

Annan vinkel:

PA2600221.jpg

Är det på dessa bilder de beryktade Motorola kondensatorerna syns månne?

Posted

Jag ska be att få sticka in med en 1:a hands intryck, dessa brukar oftast vara de rätta men förstärkaren har gått i 5-6tim och det är mycke kvar Bladelius Thor ska ju tydligen spela in nån månad så vi kanske tar denna tid på oss med denna också.

1:a intrycket, det låter bra! Det låter väldigt bra! [:p] Hade inga förväntningar, denna ersätter en för/slutstegs kombination som om vi ska se på nyperiser ligger i 40-50 000:- klassen och var helbalanserat Klass A. Trodde faktiskt inte då jag beställde att denna förstärkare skulle vara bättre, förhoppningsvis ska den komma att låta tillräckligt bra i framtiden.

Kan inte säga mycket annat än att det låter lovande. Jag var tvungen att rycka ut med att hjälpa en med en dator under kvällen(därav sena bilduppdateringar) Överlät åt tjejen att spela hennes "skitmusik" medan jag var borta, med förmaning att ej poppa så mycket då vi ska låta den nya familjemedlemmen komma tillrätta först.

Då jag kom hem sa hon spontant att den låter tydligare, ljud som ligger i bakgrunden kommer fram mer och hon ansåg det låta bra också. Hon har lyssnat på sånt som ex. Celine Dion, Absolute Relaxed mfl låg framme såg jag.

Jag var liter rädd då jag beställde att det skulle vara ett analys instrument, har hört lite oroväckande åsikter om många Kinaförstärkare att de har denna ljudkaraktär. Dock sa både han jag fick tips av och även Tim och Norman att just denna inte är kall och extremt analytisk. Mina farhågor har ännu inte besannats, för de lilla jag lyssnat är inte alls kallt och hårt, ganska likt det lite varma Klass A ljud jag haft tidigare.

Mer vill jag inte säga, kan inte säga att den är varken bättre eller sämre just nu för det måste vi utvärdera under en tid framöver.

Posted

Kylflänsarna, snygga och rejäla:

PA260050.jpg

Så kommer vi till det kapitel som kanske är tråkigast med denna apparat. Fjärren är en tung sak i aluminium, men inte särsklt snygg om än lite annorlunda. Ligger inte speciellt bra i handen och knapparna känns inte utstråla samma kvalite som förstärkaren i sig. Tur man inte handskas med den så ofta ;)

PA2600031.jpg

Så här ser det ut då man ska stoppa i batteriet:

PA2600151.jpg

Posted

Dom röda fyrkantiga "lådorna" är finfina kondingar från WIMA som används av många dyra och bra tillverkare av kvalitetshifi. Namn som Krell, Mark Levinson dyker sakta upp :mm:

FOR Audio ELNA är mkt bra kondingar från japan som används av tex NAD m.fl. Sägs ska vara bland det bättre som finns.

Volympotten är från japanska ALPS och är från serien "BLUE". Mkt bra.

Dubbla ringkärnetrafos av kinesiskt ursprung indikerar att det tydligen handlar om (nästan) äkta dual mono konstruktion.

Sluttrissorna såg inte sådär jätteöverdimensionerade ut direkt.

Mvh Johan

Posted

MaxMartin: Tackar för synpunkterna. Nu har jag inte teknisk kompetens för att avgöra, men denna förstärkare ska enligt spec vara äkta dualmono uppbyggd. Och då jag kollar invändigt så ser det ut som två separata kanaler för de har inget gemensamt.

Högtalarterminalerna är nog mkt. riktigt WBT kopior, står inget om WBT på dem men ser likadana ut.

Skönt att det iaf är bra grejer man betalat för, och inga skit komponenter. Får se om ljudet motsvarar kvaliten på bygget i övrigt :mm:

Posted

Alltid intressant och se nya prylar, men framförallt är det nog roligare att lyssna på dom. En sak bara:

Så kommer vi till det kapitel som kanske är tråkigast med denna apparat. Fjärren är en tung sak i aluminium, men inte särsklt snygg om än lite annorlunda.

Vad då? Jag tycker den är skitläcker och stilren. Den kanske inte ligger bra i handen och knapparna är lite si sådär (vad vet jag). Men allt, i princip allt material, är bättre än plast om man ska använda materialet till en fjärr.

Grattis till köpet iaf.

Posted

Maxmartin

Sluttrissorna såg inte sådär jätteöverdimensionerade ut direkt.
Ser du dem verkligen? :cool: Vad jag förstår sitter dessa där nere nånstans mellan plåtarna eller har jag fel?

Merkurius: Nja, fjärren är läcker, men samtidigt inte. Tung stabil, men knapparna är i plast och de känns just lite plastiga. Funktionen är dock oklanderlig.

Avrundar med de sista bilderna, så här ser spiderracket ut just nu:

PA270004.jpg

Posted

Timbre: Tackar, är faktiskt inte alls planerat det har bara blivt så :)

Avslutar med hur uppställningen ser ut just nu, nu är det in och provspelningar som väntar. Återkommer med mina intryck såsmåningom om någon är intresserad.

PA270003.jpg

Posted

Sampix: Jo, den är snygg. Och efterhand blir den bara snyggare :mm:

Plind: Kan bara konstatera att det låter väldigt bra än så länge men jag har inte ens suttit i utvärderingsposition ännu och vill inte spela mina provstycken..allt för att inte förstöra för den dag det blir dax för utvärdering, alltså om några hundra timmars spelande.

Mellan stativ och högtalare, tomt är det inte..men ska erkännas det är inget speciellt har just nu bara bitar från en tjockare modell av musmatta kanske 5mm tjocka.

Funderat på att skaffa någon annan sorts dämpkudde eller lämplig mellanlägg. Några förslag?

Har ännu kvar försteget, även om det uttalat är sålt men pengar är ej erlagda för det. Reservplanen om jag av någon anledning ej blir nöjd är fortfarande ICE :mm: