Jump to content

Rätt fas..


lukasiskivarp

Recommended Posts

Basen försvinner och det kan låta vasst iaf när jag har testat med Bladelius, Krell och Primare elektronik hemma hos mig :)

Så se till att ni har fasen på rätt sida om stiftet samt jordat i väggen då blir det oftast rätt och skippa helst data-grendosorna :D

Hur viktigt är det med rätt fas?

T ex Enerr från Polen skickar med en fasmejsel med alla sina strömkablar.

Vad blir resultatet med "fel" fas?

Link to comment
Share on other sites

Basen försvinner och det kan låta vasst iaf när jag har testat med Bladelius, Krell och Primare elektronik hemma hos mig :)

Det du skriver om handlar väl om rätt fas på högtalarna. Om det gäller rätt fas från nätuttaget så har jag inte märkt någon skillnad mer än att man kan få en lätt stöt när man tar i schassiet. Om man har fel fas mellan högtalarna så får man ett mera obestämt stereo-perspektiv och för den delen en lite tunnare bas om basen är pannad i mitten vilket det är i de flesta fallen.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om handlar väl om rätt fas på högtalarna. Om det gäller rätt fas från nätuttaget så har jag inte märkt någon skillnad mer än att man kan få en lätt stöt när man tar i schassiet. Om man har fel fas mellan högtalarna så får man ett mera obestämt stereo-perspektiv och för den delen en lite tunnare bas om basen är pannad i mitten vilket det är i de flesta fallen.

Finns en skola för det också. Många anser att det är extremt viktig att alla apparater är kopplade med fasen på rätt stift. Ett ämne som precis som det som handlar om kablars påverkan ofta blir extremt infekterat så fort någon tar upp det.

Jag har svårt att se ;) hur det påverkar för apparaterna (beror förmodligen på hur det äär konstruerat) men har heller aldrig gjort någon grundlig utvärdering så jag kan inte säga varken bu eller bä. För högtalare däremot är det en självklarhet att +- är kopplat lika på alla högtalare så att de rör sig i fas.

Link to comment
Share on other sites

Det jag pratar om handlar om rätt fas i vägguttaget och inget annat :) Men det där kan man diskutera i evigheter i 300 sidor och det har jag ingen lust med så jag lämnar den diskussionen :)

Det du skriver om handlar väl om rätt fas på högtalarna. Om det gäller rätt fas från nätuttaget så har jag inte märkt någon skillnad mer än att man kan få en lätt stöt när man tar i schassiet. Om man har fel fas mellan högtalarna så får man ett mera obestämt stereo-perspektiv och för den delen en lite tunnare bas om basen är pannad i mitten vilket det är i de flesta fallen.
Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Tror absolut det kan finnas skillnader i hur fasen är.Trots att det är växelström.Är kabeln vriden åt "fel" håll så får man mer krypströmmar i chassiet.Det har jag själv kollat med instrument.Det kan då i förlängningen även påverka ljudet,tror iaf jag.

Och varför slarva på denna punkt om vi är noga med annat.Högtalarplacering,akustik för att ta några exempel.Ett mätinstrument är dessutom inte en så blodig investering.Dryga hundringen på Clas Ohlsson.

Det kan det väl vara värt?

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på hur transformatorn är

lindad och i förhållande till detta om sedan nollan

kommer närmst sekundärlindningen vilket ger en lägre

kapacitiv ström.

Exakt så ... inget vet vad som är bäst i det enskilda fallet egentligen ... bara om konstruktörerna av alla i anläggningen ingående apparater satte sig ner tillsammans och konstruerade om - då skulle det kunna bli något bra.

Link to comment
Share on other sites

Det finns grendosor och så finns det grendosor.

De allra enklaste är förstås bara som en förgrening av vardera fas, nolla och jord. Det finns andra som har inbyggda filter och liknande. Där spelar det roll hur dosan kopplas in. Sedan är det ju märkligt att grendosor inte diskuteras lika flitigt som kablar ...

Det är i kontaktytorna man ofta har problem ...

Link to comment
Share on other sites

Det finns grendosor och så finns det grendosor.

De allra enklaste är förstås bara som en förgrening av vardera fas, nolla och jord. Det finns andra som har inbyggda filter och liknande. Där spelar det roll hur dosan kopplas in. Sedan är det ju märkligt att grendosor inte diskuteras lika flitigt som kablar ...

Det är i kontaktytorna man ofta har problem ...

Instämmer. Jag har nogsamt tillsett att fasen kommer in rätt i mitt passiva nätfilter. Som sagt, en vanlig förlängningssladd är inte samma sak. Man bör undvika förlängningssladdar, grendosor i största möjliga mån, men det är inte alltid möjligt såklart av praktiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...