Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har flyttat till större och bytt från hörlurar till högtalare, det ekar mycket i vardagsrummet som har parkettgolv och tomma väggar. Finns det audiofil gardiner och mattor?

Posted
Har flyttat till större och bytt från hörlurar till högtalare

Trevligt att höra! thumbs_up.gif

det ekar mycket i vardagsrummet som har parkettgolv och tomma väggar. Finns det audiofil gardiner och mattor?

Vissa får till det bra med scenmolton, tjocka ulltyger och sådant i sina lyssningsrum. Framför allt kan det ta bort klappekon effektivt.

Men jag tror mer på diffusering som eliminerar ekon men behåller klangen.

Jag har dock 4-5 kvm dacron strategiskt placerat.

Resonanser i basen kan åtgärdas med högtalarplacering och/eller helmholz.

Posted
Trevligt att höra! thumbs_up.gif

Vissa får till det bra med scenmolton, tjocka ulltyger och sådant i sina lyssningsrum. Framför allt kan det ta bort klappekon effektivt.

Men jag tror mer på diffusering som eliminerar ekon men behåller klangen.

Jag har dock 4-5 kvm dacron strategiskt placerat.

Resonanser i basen kan åtgärdas med högtalarplacering och/eller helmholz.

Hur sätter man fast scenmolton på väggar och tak? Jag provade tejpa fast ett täcke en gång i hörnet men den ramlade ner efter ett tag.

Posted

Om du inte vill ha just akustik-fix just nu så går det lika bra med en tjock-rya matta på golvet samt några tjocka sammets-gardiner vid fönstrena + en del möbler och tavlor :)

Akustik-fix är lite överkurs, iaf för mig men men...en dag kanske :D

Hur sätter man fast scenmolton på väggar och tak? Jag provade tejpa fast ett täcke en gång i hörnet men den ramlade ner efter ett tag.
Posted (edited)

Ska gärna vara tjocka, det är det viktiga

jag vet många högtalartillverkare rekomenderar stora bladväxter i rummets hörn bland annat

Edited by lukasiskivarp
Posted
Ska gärna vara tjocka, det är det viktiga

jag vet många högtalartillverkare rekomenderar stora bladväxter i rummets hörn bland annat

Ja det kan ju vara snyggt med växter men detta handlar väl om akustik? ;) *retas*

Ok, nu har jag beställt mattor.

Verkar Blackout mörkläggnings gardiner från Hemtex bra?

När det gäller absorption så rekommenderar jag verkligen att du tar det stegvis. Har du nu beställt mattor, lyssna med dom på plats och bestämd dig därefter för steg 2.

Posted
När det gäller absorption så rekommenderar jag verkligen att du tar det stegvis. Har du nu beställt mattor, lyssna med dom på plats och bestämd dig därefter för steg 2.

+1

Börja som sagt med en rejäl matta. Fortsätt sedan hellre med möbler, bokhyllor, tavlor, prishyllor, växter etc, än med en massa tjocka gardiner.

Posted (edited)

Bra tips!

Framför högtalarna eller framför/mitt i?

Varför inte ett antal sådana tomma cdställ alla använder, Benno tror jag de heter

Edited by lukasiskivarp
Posted
Bra tips!

Framför högtalarna eller framför/mitt i?

Varför inte ett antal sådana tomma cdställ alla använder, Benno tror jag de heter

Jag har dom stora Billy hyllor fulla med böcker på varsin sidan, där första reflektion är, samt ett Expedit med LP skivor bakom soffa. Tycker att det fungerar bra. Små enkla medel som fungerar.

Posted
Jag har dom stora Billy hyllor fulla med böcker på varsin sidan, där första reflektion är, samt ett Expedit med LP skivor bakom soffa. Tycker att det fungerar bra. Små enkla medel som fungerar.

Jag har inte tillräckligt många böcker för detta, kan man låna 100 böcker från biblioteket?

Posted
Jag har inte tillräckligt många böcker för detta, kan man låna 100 böcker från biblioteket?

Prblemet med låneböcker är att du bara får ha dom en månad, sedan måste du byta dom, det gör att det kan vara svårt att behålla en struktur i hyllan som är konsikvent. Jag tror att det är bättrre och billigt att köpa böcker på myrorna (Frälsningsarmén) eller Kupan (Röda Korset) eller nått motsvarande frikyrkoförbund.

Ofta kränger dom iväg papperskassar med böcker för en tia!

Dessutom får man ju en massa skoj läsning på köpet!

/ptr

Posted

Loppisar brukar ha rejäla sortiment med böcker för ett par kronor styck. Huruvida böckerna är något att läsa - det är nog ganska individuellt.

Posted
Jag har haft diffusorer som ramlat ner, faktiskt. Bara att fästa bättre så att man kan bibehålla ljudtrycksnivåerna :D

Jag tror att vi mestadels kommit snett på det i denna tråd :unsure: Jag blev skeptisk redan när jag första gången läste trådrubriken.

Absorption är något man ska minimera. De problem man ska absorbera bort bör man mäta sig till. Hellre för lite än för mycket, anser jag.

Vad gäller diffusion funkar inte cd-ställ, böcker o liknande nå't vidare. De absorberar mer än diffuserar, och den diffusion de kan utgöra är förmodligen smalbandig.

Mitt råd är att ta det lugnt, bena ut problemen (mät), flytta högtalare och lista åtgärder innan du stampar på.

I bästa välmening...

Posted
+1

Börja som sagt med en rejäl matta. Fortsätt sedan hellre med möbler, bokhyllor, tavlor, prishyllor, växter etc, än med en massa tjocka gardiner.

Skulle gå på samma linje och t.ex. gamla hifitidskrifter kan få ytterligare en funktion... :)

Posted

Hej Patrick,

Vet ej om din tråd är seriöst menat. Vill minnas att du hade en dCS Verdi Encore till salu för ett antal år sedan som det blev rabalder kring. Om man har en dCS Verdi Encore i sin set up så har jag svårt att ta på allvar att man "tejpar upp" en filt i hörnet för att dämpa bakreflexer från högtalarna.. Du bör ha ganska stor vetskap om HiFi i så fall.. Vet ej om jag kommer in sent i tråden, men annars hoppas jag det har löst sig för dig...

Att applicera akustikprodukter gör man enklast med andra saker än tejp

Med all respekt Patrick 82

/Pärr

Posted
Hej Patrick,

Vet ej om din tråd är seriöst menat. Vill minnas att du hade en dCS Verdi Encore till salu för ett antal år sedan som det blev rabalder kring. Om man har en dCS Verdi Encore i sin set up så har jag svårt att ta på allvar att man "tejpar upp" en filt i hörnet för att dämpa bakreflexer från högtalarna.. Du bör ha ganska stor vetskap om HiFi i så fall.. Vet ej om jag kommer in sent i tråden, men annars hoppas jag det har löst sig för dig...

Att applicera akustikprodukter gör man enklast med andra saker än tejp

Med all respekt Patrick 82

/Pärr

Jag är alltid seriös. Så här hade jag ett par år sedan. Jag tejpade toarullar och kokosnötter på täcket också, men den ramlade ner till slut.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

bass_trap.jpg

Posted

Prblemet med låneböcker är att du bara får ha dom en månad, sedan måste du byta dom, det gör att det kan vara svårt att behålla en struktur i hyllan som är konsikvent. Jag tror att det är bättrre och billigt att köpa böcker på myrorna (Frälsningsarmén) eller Kupan (Röda Korset) eller nått motsvarande frikyrkoförbund.

Ofta kränger dom iväg papperskassar med böcker för en tia!

Dessutom får man ju en massa skoj läsning på köpet!

/ptr

Dessutom såg jag någon som laborerat med att spänna tyg över bakstycket på bokhyllorna istf träplattan och dessutom ställt dem en liten bit framför vägg med isolerning bakom. Kan med lite övning kanske funka som dämpning av stående vågor...

Har själv gjort ett litet försök till detta med Benno CD-pelare, dvs i mycket liten skala......