Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det slog mig när jag satt och spanade på Youtube från diverse högtalartillverkares factory tours hur klent kablage de använder internt på samtliga modeller - även "high end".

Vad är då egentligen tanken med en högtalarkabel för 70k när det ändå sitter minimalistiska prylar internt? Det är ungefär som att dra en 200mm vattenledning för att sedan sätta en 50mm böj och sedan vidare till 200mm = flaskhals.

Samtidigt började jag tänka på elementen som sitter monterade, vart kommer dessa ifrån? Jag gissar på att det precis som i alla andra branscher finns stora tillverkare där de flesta (som inte tillverkar själv) köper sina delar. Ett annat exempel här är Nad M55 som egentligen är en trimmad LG fast med några tusen procents uppräkning (ska hitta källa på det strax).

Vad betalar vi då för? Design, märke, kabinettbygget, tillverkarens skicklighet i att välja ut och montera saker som låter bra tillsammans?

Kanske en dum frågeställning men helt klart tänkvärt - speciellt stycke ett.

Jag själv är extremt nöjd med mina AP och visst hör man stor skillnad mot andra märken. Så visst gör dom något speciellt/rätt?

Ha det!

Robin

Posted
Det slog mig när jag satt och spanade på Youtube från diverse högtalartillverkares factory tours hur klent kablage de använder internt på samtliga modeller - även "high end".

Vad är då egentligen tanken med en högtalarkabel för 70k när det ändå sitter minimalistiska prylar internt? Det är ungefär som att dra en 200mm vattenledning för att sedan sätta en 50mm böj och sedan vidare till 200mm = flaskhals.

Samtidigt började jag tänka på elementen som sitter monterade, vart kommer dessa ifrån? Jag gissar på att det precis som i alla andra branscher finns stora tillverkare där de flesta (som inte tillverkar själv) köper sina delar. Ett annat exempel här är Nad M55 som egentligen är en trimmad LG fast med några tusen procents uppräkning (ska hitta källa på det strax).

Vad betalar vi då för? Design, märke, kabinettbygget, tillverkarens skicklighet i att välja ut och montera saker som låter bra tillsammans?

Kanske en dum frågeställning men helt klart tänkvärt - speciellt stycke ett.

Jag själv är extremt nöjd med mina AP och visst hör man stor skillnad mot andra märken. Så visst gör dom något speciellt/rätt?

Ha det!

Robin

SF och Ktêma kör Yterkablar internt. De går att köpa lösa som högtalarkablar. Då kostar de ca 4 kkr/meter.

Kan tänka mig att några kör Nordost internt.

Frågan är vad Wilson kör internt.

Calm

Posted
Frågan är vad Wilson kör internt.

Transparent om man skall tro svaret en Sophia ägare fick från Wilson;

Please see the extracted email from Wilson Audio re. internal wiring in my Sophia 3.

.........

Thanks for writing. Yes, indeed, we do use the raw Transparent wire and twist it here at the factory for our internal wiring.

Indeed, it is excellent cable with the Sophia 3.

Jerron

Posted

Tänkt samma tanke. Man skulle kunna ta frågan ett steg till!

Den där ytterst lilla kontaktpunkten, där den tunna signalledningen ligger an mot t ex ett kontaktbleck på högtalarelementet.

Den punkten bör ju vara den trängsta flaskhalsen :dead:

För lödningen är ju bara klistret, inget högvärdigt ledningsmaterial.

Posted
Tänkt samma tanke. Man skulle kunna ta frågan ett steg till!

Den där ytterst lilla kontaktpunkten, där den tunna signalledningen ligger an mot t ex ett kontaktbleck på högtalarelementet.

Den punkten bör ju vara den trängsta flaskhalsen :dead:

För lödningen är ju bara klistret, inget högvärdigt ledningsmaterial.

Spännande tanke. Samtidigt så var det en positiv överraskning att det sitter välrenommerat kablage internt i ovan nämnda högtalare.

Låt mig gissa att ni lagt en slant på kablage till era grejer?

Jag kan ju tillägga att jag inte sett samtliga factory tours på youtube...

Hur som haver, 4kkr/m rättfärdigar ändå inte 70k kablage - eller?

Posted
Spännande tanke. Samtidigt så var det en positiv överraskning att det sitter välrenommerat kablage internt i ovan nämnda högtalare.

Låt mig gissa att ni lagt en slant på kablage till era grejer?

Jag kan ju tillägga att jag inte sett samtliga factory tours på youtube...

Hur som haver, 4kkr/m rättfärdigar ändå inte 70k kablage - eller?

Man kan ju alltid ta en 70k kabel och jämföra med en för någon hundring. Om man inte tycker det är värt pengarna så kan man ju spendera dem på något annat. För mig ett enklare sätt att komma till insikt i frågan. ;) Men det finns säkert någon som förstår elektronflöden i kablar, kontakter och komponenter bättre än jag.

Guest Musicus
Posted (edited)
Man kan ju alltid ta en 70k kabel och jämföra med en för någon hundring. Om man inte tycker det är värt pengarna så kan man ju spendera dem på något annat. För mig ett enklare sätt att komma till insikt i frågan. ;) Men det finns säkert någon som förstår elektronflöden i kablar, kontakter och komponenter bättre än jag.

At det er mye bling og kvasi vitenskap innen kabelmarkedsføringen er det vel ikke mye tvil om, eller at noen priser kablene hinsidiges?!

En jeg leser med respekt innen hifi selv om jeg ikke holder med ham ialt, sa dette for ikke så lenge siden på ett annet forum:

Skal vi være pirkete (og det skal vi jo), så er det vel ikke så veldig mange elektroner som noensinne beveger seg hele veien fra kraftverket til effektforsterkeren. En bedre analogi er at kraftverket dytter inn noen elektroner i ene enden av all kablingen, og så tyter det ut noen andre elektroner i den andre enden noen nano- eller millisekunder senere. Eller at forsterkeren haler ut noen elektroner i sin ende, og at ledningen suger noen andre elektroner av kraftverket.

omtrent sånn...

151243d1346080363-er-dette-alvor-1038newtons_cradle.jpg

mvh

Edited by Musicus
Posted

Jag håller med och anser du att det låter bättre och är värt det så är det väl en god investering. Det där handlar ju mycket om känslor dock. Här funderade jag mest kring flaskhalsar.

Jag själv är på väg att köpa nytt kablage - vi får se om jag märker någon skillnad vid test.

Verkar vara svårt att hitta någon som vill ställa upp på ett blindtest där kablar är inblandade.

Robin

Guest Musicus
Posted

Ha det!

Robin

Ett betimelig spm og noe å fundere over, dessverre er det vel moter innen hifi også som alt annet og der merket/prisen ofte er større enn prestandaen, man gjør rett i å være kynisk/skeptisk til enn viss grad om hva som loves i reklamen, siden er det jo opp til enhver å ta egne valg etter muligheter og interessen, men enn viss hifi-nykterhet skader ingen, og aller minst plånboken, imo...

mvh

Posted

Om vi talar om flaskhalsar så gjorde Andrew Young ett roligt experiment på Denvermässan med att bara byta högtalposterna på ett par TAD-R1.

Från orginalet som är Pioneers egna mässingsposter till ett par WBT-Nextgen. Det hela var riggat så att han snabbt kunde switcha mellan utan nivåskillnad. Man kan bara konstatera att det gjorde skillnad med denna lilla bit metall i flödet.

Calm

Posted

Dynaudio Temptation har Ocos kablar internt, vilket jag också har mellan slutsteg och högtalare. Innan hade jag Transparent och det finns skillnader, men de är närmast försumbara. Det är däremot inte prislappen, så jag fick pengar över när jag bytte. :)

Posted

Kommer själv ihåg när jag öppnade ett par billigare B&W högtalare för ett par år sen,

världens tandpetare. Dock fick jag svaret att de skulle vara väldigt neutrala l passa med de flesta andra kablar.

Det är ju fördel med att bygga eget, då väljer man själv..

Posted

En aspekt kan vara att högtalatkabeln är lång och kan utsätta andra kablar för störningar, men ffa störas själv. Jag tror internkablaget är viktigt, men att det utsätts för mindre förändringar i störningsfälltet än högtalkarkabeln.

Angående lödningarna internt är jag också oroat undrande över hur mycket som diffar där.

Posted
At det er mye bling og kvasi vitenskap innen kabelmarkedsføringen er det vel ikke mye tvil om, eller at noen priser kablene hinsidiges?!

En jeg leser med respekt innen hifi selv om jeg ikke holder med ham ialt, sa dette for ikke så lenge siden på ett annet forum:

Skal vi være pirkete (og det skal vi jo), så er det vel ikke så veldig mange elektroner som noensinne beveger seg hele veien fra kraftverket til effektforsterkeren. En bedre analogi er at kraftverket dytter inn noen elektroner i ene enden av all kablingen, og så tyter det ut noen andre elektroner i den andre enden noen nano- eller millisekunder senere. Eller at forsterkeren haler ut noen elektroner i sin ende, og at ledningen suger noen andre elektroner av kraftverket.

omtrent sånn...

151243d1346080363-er-dette-alvor-1038newtons_cradle.jpg

mvh

Jag har förstått att det är så här: "Växelström går från pluspolen till minuspolen, men strömmen går sedan i andra riktningen. Detta eftersom pluspolen helt plötsligt blir minuspol. Polerna kastas om ett visst antal gånger i sekunden."

Det fick i alla fall mig att se på strömkablar på ett nytt sätt. Ofta beskrivs det mer som ett vattenflöde som går från kraftverk till apparat.

När det gäller reklam för kabelmärken så kan jag inte nämna någon som har sagt någonting som jag kommer ihåg. Då har jag varit intresserad av hifi i 30 år och jobbat med reklam i 20 år.

Jo det fanns någon annons för 10 år sedan med en naken kvinna som hade virat in sig i kablar. Den var helt fruktansvärd. Kommer ni på någon reklam för ett kabelmärke som har varit spännande/bra/lögnaktig?

/Daniel

Posted
Jo det fanns någon annons för 10 år sedan med en naken kvinna som hade virat in sig i kablar. Den var helt fruktansvärd.

/Daniel

Ja usch vad vidrigt :D

Guest Musicus
Posted (edited)
Jag har förstått att det är så här: "Växelström går från pluspolen till minuspolen, men strömmen går sedan i andra riktningen. Detta eftersom pluspolen helt plötsligt blir minuspol. Polerna kastas om ett visst antal gånger i sekunden."

Det fick i alla fall mig att se på strömkablar på ett nytt sätt. Ofta beskrivs det mer som ett vattenflöde som går från kraftverk till apparat.

När det gäller reklam för kabelmärken så kan jag inte nämna någon som har sagt någonting som jag kommer ihåg. Då har jag varit intresserad av hifi i 30 år och jobbat med reklam i 20 år.

Jo det fanns någon annons för 10 år sedan med en naken kvinna som hade virat in sig i kablar. Den var helt fruktansvärd. Kommer ni på någon reklam för ett kabelmärke som har varit spännande/bra/lögnaktig?

/Daniel

Ett klassiskt uttrykk er jo at "hva kan den siste meteren gjøre når strømmen har reist flere kilometer før den er i forsterkeren", vel, en annen klok mann sa også at strømkabelen er den første meteren ampen din "ser" eller kjenner av, jeg personlig vet at gode powercords er viktige og heller mer til den siste forklaringen, som iaf gir en viss liten forklaring på det kan være forskjeller...

Jeg kunne sikkert funnet frem mange rare uttrykk fra produsenter med uttrykk som ligger nærmere voodoo og markedsførings bling enn virkelig fysikk, men ingen nevnt, ingen glemt.

Det raser en "debatt" på ett Norskt forum nu der det diskuteres en strømkabel tilpå 1,25 mtr til 55 000,- Nok, t.o.m på rea til 1/2 priset visstnok, selvsagt henger mange halvdøve kabelfornektere seg på der, men det er noen veldig fundersamme poenger innimellom, som bl.a vidrør hvordan bransjen bruker ord og utrykk, i sin markedsføring og reklame, ja man kan nesten tro de går inn for å forlede kunder fremfor å opplyse (for å uttrykke meg mildt), og glem ikke at dette kommer fra en som innrømmer ett sett gode kablers viktighet i ett system, så jo en viss skepsis/kritisk holdning er nok ikke så dumt fra tid til annen :)

mvh

Edited by Musicus
Posted
Ett klassiskt uttrykk er jo at "hva kan den siste meteren gjøre når strømmen har reist flere kilometer før den er i forsterkeren", vel, en annen klok mann sa også at strømkabelen er den første meteren ampen din "ser" eller kjenner av, jeg personlig vet at gode powercords er viktige og heller mer til den siste forklaringen, som iaf gir en viss liten forklaring på det kan være forskjeller...

Jeg kunne sikkert funnet frem mange rare uttrykk fra produsenter med uttrykk som ligger nærmere voodoo og markedsførings bling enn virkelig fysikk, men ingen nevnt, ingen glemt.

Det raser en "debatt" på ett Norskt forum nu der det diskuteres en strømkabel tilpå 1,25 mtr til 55 000,- Nok, t.o.m på rea til 1/2 priset visstnok, selvsagt henger mange halvdøve kabelfornektere seg på der, men det er noen veldig fundersamme poenger innimellom, som bl.a vidrør hvordan bransjen bruker ord og utrykk, i sin markedsføring og reklame, ja man kan nesten tro de går inn for å forlede kunder fremfor å opplyse (for å uttrykke meg mildt), og glem ikke at dette kommer fra en som innrømmer ett sett gode kablers viktighet i ett system, så jo en viss skepsis/kritisk holdning er nok ikke så dumt fra tid til annen :)

mvh

Håller med. Jag tror att det hade varit bättre om rubriken löd.

"Evig lycka!"

eller

"Imponera på brudarna."

eller

Det är inte en fysiklektion, det är en musikupplevelse."

;)

Guest Musicus
Posted (edited)
Håller med. Jag tror att det hade varit bättre om rubriken löd.

"Evig lycka!"

eller

"Imponera på brudarna."

eller

Det är inte en fysiklektion, det är en musikupplevelse."

;)

Hehe, kanskje ikke den slogan som selger best, noen vil jo lulles inn i en illusjon og gjerne kjøpe den illusjonen, men det kunne nok noen ganger vært ett poeng i å forklare med ord og utrykk som er noe mer down to earth :) ....

mvh

Edited by Musicus
Posted

Är det då inte även att tänka på alla kablar, skruvar, lod etc i all elektronik?!

Jag menar alla vill väl ha det så likt live eller verklighet som möjligt... Men är det möjligt med alla vägar? Inget är starkare än den svagaste länken

Posted
Är det då inte även att tänka på alla kablar, skruvar, lod etc i all elektronik?!

Jag menar alla vill väl ha det så likt live eller verklighet som möjligt... Men är det möjligt med alla vägar? Inget är starkare än den svagaste länken

Det gör vi redan, eller försöker iallafall.

Wilson till exempel använder olika lödtenn till diskant och baselement ;)

Posted

Förut pratade alla om att silver eller silverpläterat var bra till diskant speciellt, sen var det att man inte skulle använda silver eller silverpläterat om där fanns silver i diskanten..

Allt sånt är nog väldigt individuellt. Oavsett hur bra anläggning man har kan man alltid få bättre

det är väl en del av tjusningen :-)

Posted
Visst måste det vara försök till försäljningsargument :?:

På samma sätt som t.ex Nordost anger hastigheten i kablarna.

Vad ska man ha de uppgifterna till annars :?:

Jag hittade den andra;

VPcFx-.jpg

VPcFx.jpg

Ursprungligen från Ekman;

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=9651&st=15

Den var fin. ;) Jag tycker nog att viss information har sin plats som produktbeskrivning och förklaringar. Men inte nödvändigtvis som reklam. Lite som att låta bli att berätta vad det är i falukorven. Men vi som är superintresserade vill ha en massa information.

Med annorlunda reklam skulle branschen kanske kunna attrahera nya kunder till vår lilla värld. Jag träffar ofta människor som älskar musik men som tycker att hifi-världen är som en stängd bubbla där man inte får komma in. Och om de försöker så möts de av komplicerade tekniska budskap som de inte kan relatera till. Det sker i butiker, tidningar och reklam.

Lite som den här klassikern fast på riktigt. :)

Posted
Jag träffar ofta människor som älskar musik men som tycker att hifi-världen är som en stängd bubbla där man inte får komma in. Och om de försöker så möts de av komplicerade tekniska budskap som de inte kan relatera till. Det sker i butiker, tidningar och reklam.

Skicka hit dem bara så ska vi nog få den bubblan att spricka :) ...

...om det nu inte blir för mycket kabelsnack förstås, för det teknikska budskapet flyger nog över huvudet på många ;)

solid core hyper... den är ju riktigt rolig :D

Posted
Skicka hit dem bara så ska vi nog få den bubblan att spricka :) ...

...om det nu inte blir för mycket kabelsnack förstås, för det teknikska budskapet flyger nog över huvudet på många ;)

solid core hyper... den är ju riktigt rolig :D

Nej det vågar jag nog inte. De hade inte överlevt en sekund i den här djungeln. ;).-)

Posted
hehe, är det där ens ett argument. Reklam är det inte. :)

Jamen va bra! den kabeln måste jag ha. Black pearl silver låter ju jättefint.

Det syftar bakåt på den gamla referensmodellen Model 88 och är nog tänkt att stå som garanti för silverledare av absolut högsta renhetsgrad. Ag är väl trots allt ett ganska instabilt och oxidationsvänligt ämne så en redogörelse för trådarnas inpackning hade säkert varit mer befogad.

Hifihobbyn har kanske alltid varit lite kultbenägen men på något sätt känns det som att cirkusen drog igång på allvar runt mitten av åttiotalet samtidigt som prislapparna sköt i höjden.

Åtminstone gäller det tillverkare jag har följt sedan hifiintresset tog fart.