toobs Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Har nu samlat kraft en tid för att ställa en fråga som brytt mig länge. Kan vara så självklart att det blir rent pinsamt men ändock.... Jag får ett "för-eko" då ett kraftigt parti följer på ett tyst. Det är som om nålen läste av nästa varvs yttersida också. För-ekot kommer precis ett varv före det riktiga ljudet. Är detta något som måste vara så eller finns det någon inställning att göra? Min gissning så här långt är att antiskatingen är ställd så att nålen drar för mycket innåt. Klart är i alla fall att när jag testade att sätta nålen på ett blankt lack så drog den iväg innåt snabbare än en löning..... Kan det ligga något i denna gissning? Och vad göra i så fall. Tonarmen är en Rega 250 som var inställd när jag köpte den. Jag begriper inte ens hur man ställer in den så jag har bara kört på..... tacksam för hjälp! Quote
Almen Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Jag får ett "för-eko" då ett kraftigt parti följer på ett tyst. Det är som om nålen läste av nästa varvs yttersida också. För-ekot kommer precis ett varv före det riktiga ljudet. Det är med stor sannolikhet från masterbandet, jag kan inte tänka mig att det har med vinylen att göra (med reservation för att jag inte kan speciellt mycket om vinyl). När bandet ligger länge så magnetiseras ett varv av intilliggande. Så länge nivån är hög så hörs det knappast, men då nivån är låg och varvet bredvid har hög nivå så är det hörbart. Ofta kan man höra det i början på en låt. Quote
plundin™ Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Är det på en viss platta eller är det på alla plattor? Frågan är om det är ett preeko eller bara ett eko? Kan vara ett glapp i nån av anslutningarna (sladdarna) Som Almen skriver är det inte ovanligt med "printover" när man spelar in på analogband, en ganska ny platta där man hör sånt tydligt är Shelby Lynns Just a Little Lovin'.. /ptr Quote
Absolute Audio Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Det finns två tydliga källor till för-eko. Mastertapen och lacket. Ekot blir inte till av lång lagring utan sker inom den första halvtimmen efter inspelning eller gravering. Bästa sättet att minska detta är snabb kylning, men tyvärr känner få till det tricket. Så det är högst troligt inte ett hårdvaru-problem utan mjukvaran/skivorna som har detta "problem". Själv hör jag tydliga bandekon på t.ex Tool - 10000 days. En skiva som aldrig kommit på vinyl och förmodligen är inspelad digitalt Det har ju trots allt en viss charm. Keep on spinning Quote
toobs Posted August 30, 2012 Author Posted August 30, 2012 Svårt att säga säkert men jag har ju bara noterat det på vissa plattor. Det hänger ju samman med att den sorts dynamiksving som krävs- från i pincip tyst till fullt blås, inte förekommer på alla plattor. Känns dock som troligare att det skulle vara något från master-bandet, snarare än att nålen skulle lyckas läsa baksidan på ett spår den befinner sig i... Detta med glapp skulle man ju kunna misstänka nu då Riiat har börjat falla ifrån lite "random" i ena kanalen sedan jag kopplade i och ur den nu när musikrummet renoverades. Håller på att felsöka det nu, vilket blev svårt när den då förståss vägrade krångla. Quote
gcs Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Det är precis så som Absolute Audio säger. Det vanligaste är att graveringen är gjord på lack och i andra hand så kommer det ifrån magnetbandet. Till skillnad från lack så får man aldrig pre-echo när man graverar på metall (DMM). När gravering är gjord på lack eller DMM bör man lägga mastern direckt i frysen för på så vis stabillisera spåren på lacket och när det gäller DMM så gör man det för att undvika oxidering av kopparskiktet. På skivan med Shelby Lynn handlar det säkerligen om eko från bandet eftersom den är inspelad helt analogt. Bandeko från analoga band är också olika beroende på vilken bandhastighet man använder. Quote
toobs Posted August 30, 2012 Author Posted August 30, 2012 Ahh, Skönt att höra att det inte var spelaren som det var något tokigt med. Fortfarande måste jag nog ändå titta över hur den är inställd. Någon som vet hur antiskatingen ställs in på Rega 250? ÄR det den gröna skjutspaken, och i så fall hur gör man? Quote
plundin™ Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 ...och i så fall hur gör man? Man siktar och skjuter! Om du inte har manualen för armen så kan du ladda ner en pdf här! I korthet skall den gröna slidern ha samma värde som nåltrycket.. Så om du har 2gram på nålen skall slidern stå på två! Easy Peasy om man har investerat i en digital nålvåg! /ptr Quote
toobs Posted August 30, 2012 Author Posted August 30, 2012 Easy Peasy om man har investerat i en digital nålvåg! Skall väl även jag klara. Dock får jag nog bita ihop och skaffa nålvåg först eftersom nåltrycket ställdes av säljaren, som då säkerligen matchade slidern för Bias, innan den skickades per post. Kan ju möjligen ha förändrats lite av Postens ömsinta hantering så att det behöver ställas in....... Tycker ibland att nålen har lite väl lätt för att hoppa. Quote
calle_jr Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 nålen har lite väl lätt för att hoppa. Nåltrycket är inledningsvis bäst att ställa (med nålvåg) enligt pu-tillverkarens rekommendation. Graderingen till antiskating-reglaget på 250 skulle jag inte lita på. Bättre att köra en testskiva som förr eller senare distar i höger eller vänster kanal. Då blir det optimerat för din uppställning. Quote
toobs Posted September 4, 2012 Author Posted September 4, 2012 Nåltrycket är inledningsvis bäst att ställa (med nålvåg) enligt pu-tillverkarens rekommendation. Graderingen till antiskating-reglaget på 250 skulle jag inte lita på. Bättre att köra en testskiva som förr eller senare distar i höger eller vänster kanal. Då blir det optimerat för din uppställning. Som alltid skll man göra saker rätt från början.... Skall samla kraft och ta tag i detta. Har spanat in en nålvåg och testskiva som får inhandlas först.... Quote
Recommended Posts