Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja, då var det väl dags att börja redovisa hur det gick med musikrummet. I synnerhet efter min uppmaning häromdagen till alla att visa upp grejorna....

Jag körde ju i flera år med vardagsrummet som lyssningsrum - så här:

DSC_0155.jpg

Altt var väl frid och fröjd - förutom att jag ibland saknade lite baskick.....vilket man väl får lära sig att leva utan med maggisar. Dock fick jag ju aldrig lyssna på musik via högtalarna eftersom alla blev störda..... :diss:

Som jag tidigare visade i en tråd blev det därför byte till musikrum i källaren - då a la Caisa Warg:

210.jpg

och

231.jpg

Ingen vinnare rent estetiskt kanske, men ambitionen var ju att fixa ytskikten och isolera lite ljudmässigt eftersom dottern har rummet ovanför. Problemet med sjuttiotalshus är ju att tak/golvkonstruktionen dämpar ungefär lika mycket som ett genomsnittligt trumskinn.....den bärande konstruktionsdetaljen är ju luft.

Sagt och gjort. Inget att tveka på!

Efter att nu ha spenderat åtta av mina semesterdagar med att bära och skruva gips :dead: - dubbla skivor med pålimmad stegmatta emellan i taket och tre sådana lager in till det angränsande arbetsrummet - och en del målning och tapetsering samt mattläggning av heltäckningsmatta, så är jag nu inflyttad.

Ljuddämpningen blev väl en besvikelse, men jag förstår ju nu att det inte lönade jättemycket att dämpa taket och lämna två ihåliga väggar kvar för ljudet att ledas upp igenom till motsvarande väggar i rummet ovanför. Men nu hör i alla fall inte dottern det ljud som läcker ut ur mina hörlurar längre, vilket alltid är något. Sedan har ju inträngande ljud in till musikrummet dämpats något, vilket får anses vara den stora vinsten.

Jag tänkte också att jag skulle fixa lite snygga "akustikpaneler" vilket med DIY-fokus blev tygposters spända i IKEA-ram med Rockwool bakom. Det blev en på vardera sidoväggen i första reflex och en på bakväggen på den del som inte täcks av bokhyllan. Alltid tillför det något.

Eftersom DIY-ådran flödade inom mig blev det en bänk också, och då efter principen billigt och tungt. Sålunda inköptes betongstenar 20x15x40 (minst 25kg/st) som staplades med hyllplan i 30mm konstruktionsplywood (limmat av tunnare skikt) som betsats och oljats efter inspiration från Calle JR:s och Bebops fina bänkar. Det visade sig dock vara en pärs att få till det med vattenbaserad bets, så efter några katastrofala försök att betsa kanterna så åkte bandslipen fram. Med plana ytan betsad och kanten bara slipad och oljad fick jag till ett anständigt resultat - även om jag ju knappast skulle kunna försörja mig på detta...... :blush

Någon som vill se bilder kanske?

Skall försöka titta i instruktionsboken till kameran så att jag får nya externblixten att fungera. De två alstren ovan på källarrummet utvisar ju rätt klart att jag inte utnyttjat möjligheterna med kameran direkt.... :blush:blush

Fortsättning följer......

Posted
Någon som vill se bilder kanske?

Jatack. Och de bilder du visat hittills är bra. Jag ser enkelt Trilogin Om Härskarringen i bokhyllan. :)

Posted

Ja vad trevligt!

Tycker att vardagsrummet ser otroligt trevligt ut! Känner igen färgen på soffan. Lite blodfyllt skall det vara.

Ditt musikrum ser också ut att arta sig även om isoleringsproblemet verkar lite svårare att lösa. Kanske blåsa in lösull i bjälklaget skulle hjälpa?

Gillar din "barnstolsrack". Hade själv en sådan när det begav sig, men var inte så uppfinningsrik så att den fick hifi-status.

Kul ser fram emot fortsättningen......

Calm

Posted

Jag inbillar mig att du får en bättre närvaro i musiken i källaren, ungefär som att gå från en stadionkonsert till en klubbspelning.

Posted

Tackar tackar!

* Att blåsa in lösull är ett alternativ som jag faktiskt funderat på. Dock faller det utanför budgeten och dels skulle det inte gå att tillämpa i ytterväggarna som bara har tillräckligt med luftspalt för att bli en "transmissionline" upp till rummet ovanför. Egentligen skulle jag behövt regla upp ytterväggarna med plåtprofiler, isolerat med gullfiber och sedan skruvat dubla gipslager. Dottern får som sagt nöja sig. Får väl följa min sons förslag: "Köp henne ett par hörselskydd."

* Jo, tricket med Stokkestolen var jag rätt nöjd med och var sugen på att behålla. Dock övervägde suget efter att bygga en egen bänk - och så ville sonen ha tillbaks sin stol. Den är jättebra att sitta på när man spelar gitarr.

* Ang närvaro i lyssningen: Jo det är faktiskt det mest slående, både med det ny lilla rummet och med Totemarna, detta med att det blir så påtagligt och nära. Det är en stor skillnad mot det jättelika, luftiga och lite diffusa som maggisarna stod för. Skall man klaga på något får väl det vara att "klangkroppen" på sträng-/stråkinstrument och på röster inte är riktigt lika bra som med maggisarna (men då jämfört med hur det fungerade uppe).

Jag tror också att rummet fått bra proportioner rent akustiskt (2,70 x4x2,20) vilket kommer mycket nära en proportion som i Robert Harleys lista ligger inom de 10 första platserna om jag minns rätt. Jag tycker mig iofs ana en tendens till booming i lågbasen på några få extrema partier på några skivor. Har skruvat ner delningen på subben i botten (tror det är 45hz) från något över detta värde (inbillade miga tt det skulle ligga på ca 55) och skall se hur det ter sig. Totemarna skall ju klara sig själva neremot ca 40Hz vad jag förstår. Får nog försöka mäta med bas-svep också. Skaffade en decibelmätar-app till Iphonen, men läste sedan att dennas mick inte var något vidare på att registrera låga frekvenser. Får se hur jag gör.....

Återkommer.....skall bara fixa en detalj för väggutsmyckning på väggen bakom stereobänken.

Posted
* Ang närvaro i lyssningen: Jo det är faktiskt det mest slående, både med det ny lilla rummet och med Totemarna, detta med att det blir så påtagligt och nära. Det är en stor skillnad mot det jättelika, luftiga och lite diffusa som maggisarna stod för. Skall man klaga på något får väl det vara att "klangkroppen" på sträng-/stråkinstrument och på röster inte är riktigt lika bra som med maggisarna (men då jämfört med hur det fungerade uppe).

Jag tror också att rummet fått bra proportioner rent akustiskt (2,70 x4x2,20) vilket kommer mycket nära en proportion som i Robert Harleys lista ligger inom de 10 första platserna om jag minns rätt. Jag tycker mig iofs ana en tendens till booming i lågbasen på några få extrema partier på några skivor. Har skruvat ner delningen på subben i botten (tror det är 45hz) från något över detta värde (inbillade miga tt det skulle ligga på ca 55) och skall se hur det ter sig. Totemarna skall ju klara sig själva neremot ca 40Hz vad jag förstår.

Missade att det var Totem Model 1 du hade. En liten favorit hos mig i vart fall, sedan jag hörde den första gången hos Kent på Hifi-Art i hans gamla affär. Måste varit bra länge sedan. En högtalarklassiker som står sig än i jämförelse. :mm:

Calm

Posted
Missade att det var Totem Model 1 du hade. En liten favorit hos mig i vart fall, sedan jag hörde den första gången hos Kent på Hifi-Art i hans gamla affär. Måste varit bra länge sedan. En högtalarklassiker som står sig än i jämförelse. :mm:

Calm

Jag hörde dem faktiskt också där en gång för länge sedan, då i ursprungsmodellen. Min första riktiga HiFi-upplevelse. Det var också hos Kent, i nya affären, som jag hörde och köpte mitt par (nu då i Signature-modell). Det gick bara inte att skaka av sig den lyssningsupplevelsen och jag var "tvungen" att köpa...... Det visar hur farligt det är att provlyssna. ;)

Guest Musicus
Posted

Calm

Mm, jeg hadde en lignende opplevelse med den høyttaleren tror det må ha vært midt på 90 tallet engang, i Norge da riktignok, man ble riktig tagen av den lille der, en meget bra ht :mm: ...

mvh

Posted
Ljuddämpningen blev väl en besvikelse, men jag förstår ju nu att det inte lönade jättemycket att dämpa taket och lämna två ihåliga väggar kvar för ljudet att ledas upp igenom till motsvarande väggar i rummet ovanför. Men nu hör i alla fall inte dottern det ljud som läcker ut ur mina hörlurar längre, vilket alltid är något. Sedan har ju inträngande ljud in till musikrummet dämpats något, vilket får anses vara den stora vinsten.

Taket har säkert blivit betydligt styvare vilket kan påverka basåtergivningen positivt, även om du samtidigt har ökat på ev rumsresonanser.

Näääär kommer det fler bilder :?:

Posted
Taket har säkert blivit betydligt styvare vilket kan påverka basåtergivningen positivt, även om du samtidigt har ökat på ev rumsresonanser.

Näääär kommer det fler bilder :?:

Jo, det är väl det jag är rädd för; att de styvare ytorna skall ha gjort något. Måste nog försöka få en mätning gjord...... Skall det till någon basfälla får jag lov att bygga den under sängen som ju står kvar på samma plats (det måste ju funka som gästrum också)

Bilder kommer så snart jag fixat det sista - och tagit mig samman och läst instruktionen till kamera och blixt (Nikon D60 + den mindre av de stälbara externblixtarna). Måste få till upplättningsblixt eller nåt sånt, helst i kombination med att kunna jobba med skärpedjupet. Det är ju mest bara vita ytor nu. Väntar också på någon dag med bra naturligt ljus för några blixtlösa bilder, vilket ju alltid blir bäst....man har ju stativ nu äntligen.

Posted

Jag är inte någon tålmodig människa när det gäller fotografering. Det kompenserar jag med att inte vara särskillt bra på det heller..... :blush

Därför kommer nu en serie bilder där den kunnige kan leka "finn fem fel". Man srd rock hur det blev....

006.jpg

Så där blev bakväggen. Bilden är en tygposter i IKEA-ram stoppad med Rockwool. Blev lite ljusare och "lättare" jämfört med tidigare...

004.jpg

Ytterväggen målad lite off white. Ingen risk för furu-allergi längre. Bild på en av de största!

011.jpg

Innervägg: kunde inte motstå den tapeten - när man som jag inte har så många LP men vill verka ha det, i motsats till andra på forumet som har problemet att gömma undan sina..... ;) Härutöver bild på en annan ikon. Måste vara en av de bättre porträttbilder som tagits.

014.jpg

Utsikt från lyssningsplatsen. Stereobänken byggd av plywood och betong för att få lite stadga - och bara för att det var kul att försöka......

CD-flrvarign från hovleverantören.... Lite customiserad med bakstycke av fleece och utfyllt med rockwool bakom - osäkert dock hur mycket det gör med den lilla volymen.

017.jpg

Närbild för att visa färgsättning - inspirerad av Calle JR o Bebop, men med grumligare djup i färgen då jag betsat med vattenbaserad bets. :blush

Kvar nu är att sätta upp en tavelhylla från IKEA för att dekorera väggen ovanför anläggningen med LP-skivor. Vad annars sätter man upp i ett musikrum!?

Posted
Vad annars sätter man upp i ett musikrum!?

Ett gäng "tomma" cd-hyllor av modell Benno såklart.

dc2f5ab9.jpg

Kala väggar är nog bra att undvika och att hitta begagnade cd-pelare

på Blocket är ganska lätt.

Extra hyllplan beställer du på Ikea och sedan är det bara att lägga ett

så oregelbundet pussel som möjligt.

Den akustiska effekten i det hela lämmnar jag inga garantier på dock ;)

Posted
Väldigt snyggt. Tapeten är ju super!!

Var har du köpt bilderna på tyg?

//Richard

Tackar!

Bilderna köpta på www.allposters.com

De har rätt stort sortiment på musikposters om än inte jättelikt på tyg. Dock en hel del fina att välja på. Det ger ett lite mjukare intryck faktiskt än pappersbilder.

Posted

Det ser ut att kännas bättre att sitta där och lyssna :mm: :mm:

Har inte reflekterat tidigare över att du har en spelare från Audio Note :blush

Snygg bänk som verkar ha en bra konstruktion även om man blir förvånad när man gjutit första betongblocket. Jag gissar de väger 40kg styck :D

Är det inte en kvinna som tagit bilden på Jim Morrison :?:

Vinyltapeten är pricken över i!

Posted

Ja förvandlingen var verklingen bra! :mm:

Jag gillar posterna skarpt med några av de främsta ikonerna Morrison och Hendrix som en påminnelse vad god musik verkligen är!

LP-tapeten var verkligen kul och illusorisk!

Du har plockat ihop ett riktigt trevligt "minisystem"!

Calm

Posted

Tackar för alla glada tillrop :app:

Jo jag är väldigt nöjd själv. Det blev ett väldigt rogivande rum. Förvandlat från loppis-håla till HiFi-tempel - nu med altartavla och allt i form av LP-skivor (f.n. Tutu, King of America och Welcome to the cruel world, dvs tema ansikten i svartvitt) på väggen ovanför bänken på en tavel-hylla. Då kan man byta föremål för "tillbedjan" efter humör......

Bänken blev inte så tokig - även om lystern och den allmänna finnishen hade kunnat bli bättre. Man får väl beakta då att det är vanlig byggplywood - kostnaden för riktig björkplywood låg långt ovanför budget sas. Och jo - den väger nog närmare 250kg.... Tungur hifibänkur som dom skulle sagt på Island.

Jo vinylspelaren är rätt anonym men jag är väldigt nöjd med den. Det blir mest vinyl spelat faktiskt. Men det behövdes att man bytte bottenplattan på den mot MDF med sträng av häftlera emellan. Från början lät den som en trattgramofon. Man behövde inte koppla in den.... Nu är den helt stum och bidrar inte med några egenljud. En och annan purist kanske skulle tycka att den dött lite i klangen, men jag upplever det bara som att allt blivit lugnare och stabilare. funkar bra i mitt tycke med pickup och riia från Clearaudio.