lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 (edited) Micke heter jag, har haft intresset inom 2-kanals väldigt länge. Har byggt ett antal högtalare men enbart ett rack. Nu är det dags för ett enklare rack, troligen även egna högtalare i form av Kit från Eluxson. Racket tillverkas av bord från Ikea - Lack. Mer om detta inom kort. Edited September 1, 2012 by lukasiskivarp Quote
P-pan Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 Racket tillverkas av bord från Ikea - Lack. Mer om detta inom kort. Fler som tar till Ikea som hi-fi leverantör... trevligt med nya ideér Ska bli kul och se vad din "hammare" kan ha knackat ihop. Välkommen till Euphonia får man väl säga också Quote
calle_jr Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 Du bor mitt bland en av de finaste skivaffärerna i vårt närområde - Record Heaven. Welcome! Quote
lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Author Posted August 24, 2012 Fler som tar till Ikea som hi-fi leverantör... trevligt med nya ideér Ska bli kul och se vad din "hammare" kan ha knackat ihop. Välkommen till Euphonia får man väl säga också Försöker använda så lite hammare som möjligt ;-) Tanken är att ha flera bord där jag sågar av benen till rätt längd, Spikes mellan vart bord I mitt huvud ser bänken riktigt snygg ut... Quote
conan Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 (edited) Trevligt med IKEA-detaljer. Jag körde länge med stereobänk från dem. Uppbyggnaden av skivan var bra med ett bikakemönster av papp klätt med enklare fanér. Jag tänkte testa med en fastare skiva av massivt trä - typ MDF eller liknande men det blev inte alls bra - för mycket resonanser i de högre frekvensregionerna - det är vad jag tror händer i alla fall. LACK är också uppbyggd med samma princip - bikakepapp - så det borde funka ;-) Välkommen hit! Edited August 24, 2012 by conan Quote
lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Author Posted August 24, 2012 Du bor mitt bland en av de finaste skivaffärerna i vårt närområde - Record Heaven. Welcome! Absolut... Dock har skylten tagits bort!? Quote
lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Author Posted August 24, 2012 Jag väger mellan det Fyrkantiga bordet, 4 våningar eller det avlånga 3 våningar. Rent estetiskt samma avstånd mellan alla hyllor. Quote
A/Wing. Posted August 24, 2012 Posted August 24, 2012 Kul med nya medlemmar välkommen.Och som verkar försöka att fixa och dona lite själv tycker själv om det fast det inte alltid det blir lyckat men det är bara att göra om och göra rätt Quote
lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Author Posted August 24, 2012 Kul med nya medlemmar välkommen.Och som verkar försöka att fixa och dona lite själv tycker själv om det fast det inte alltid det blir lyckat men det är bara att göra om och göra rätt Exakt.. Inte alltid billigare att göra det själv men det är tjusningen.. Jobbar som maskinarbetare (svarv, fräs) så har gjort en bänk med 30 mm rundstav till ben. Klumpigt ansåg jag, detta kan bli riktigt snyggt för vad det kostar. Det som är så enkelt med detta är att när jag köper fler prylar lägger jag till ett bord... För smidighet blir det 55 x 55 mm borden. Till en början - stärkare, spelare, Dac och PS3 Kommer även ha lack bordsskiva under var högtalare med mjuka fötter mot golv alt Spikes Quote
lukasiskivarp Posted August 24, 2012 Author Posted August 24, 2012 Välkommen till Euphonia. Tackar vänligast Quote
lukasiskivarp Posted August 25, 2012 Author Posted August 25, 2012 Lite nostalgi... Har ett par 30 mm diameter högtalarkablar som kommer användas :-) Quote
lukasiskivarp Posted August 25, 2012 Author Posted August 25, 2012 Valde ben i 30 mm rundsta ska göra vid planen, såga, spackla och lacka Quote
calm Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Justerbara Spikes Ser riktigt trevligt ut! Har du köpt dessa eller är DIY? Välkommen till Euphonia! Calm Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Ser riktigt trevligt ut! Har du köpt dessa eller är DIY? Välkommen till Euphonia! Calm Allt diy.. 30 mm rundstav. Jobbar som maskinarbetare kommer även ha en 20 mm spån mellan elektronik och Hyllplan med diy Spikes mellan platta och Hyllplan Tack för välkomnadet! Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Idag har jag bland annat sågat hörnen på var Hyllplan, fått de mer runda. Har även spacklat ena sidan för att få bort skavanker o hål. Quote
Richard Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 (edited) Justerbara Spikes De där spikesen skulle jag gärna veta mer om. Jag har nyligen gjort ett diy-rack men har inte kunnat lösa just detta på ett bra sätt. //Richard Edit: felstavning. Edited August 26, 2012 by Richard Quote
calm Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Allt diy.. 30 mm rundstav. Jobbar som maskinarbetare kommer även ha en 20 mm spån mellan elektronik och Hyllplan med diy Spikes mellan platta och Hyllplan Tack för välkomnadet! Fantastiskt roligt om man som du förmodligen har tillgång till maskiner för tillverkning. Mycket snyggt! Calm Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 De där spikesen skulle jag gärna veta mer om. Jag har nyligen gjort ett diy-rack men har inte kunnat lösa just detta på ett bra sätt. //Richard Edit: felstavning. Min andra stereobänk o bestämde att jag skulle ha just Justerbara Spikes - ett krav. Jag löste det genom att göra gängor så jag kunde skruva upp ner vart ben. Blev väldigt nöjd med resultatet Quote
Richard Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Snyggt som attan!! Har du sedan en invändig gänga på den vänstra som du skruvar in i gängstaven? //Richard Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Snyggt som attan!! Har du sedan en invändig gänga på den vänstra som du skruvar in i gängstaven? //Richard Exakt, gjort invändig och utvändig gärnga på allt Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Ihåliga rör över dina gängstav? Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 För att klargöra, massiv stål, ingen gängstav för mig Quote
Richard Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Ihåliga rör över dina gängstav? Jepp Avgasrör från biltema //Richard Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Spikes mellan platta och Hyllplan påbörjas imorgon. Rundstav 15 mm, hälften mot vad bänkens ben är. Två fram och en bak, på så sätt behöver jag aldrig justera olägenheter på vart ben plan. Quote
lukasiskivarp Posted August 26, 2012 Author Posted August 26, 2012 Topp- och bottenplatta till högtalarstativ blir i 10 mm plåt. Hade tankar om att även göra platta mellan Hyllplan och elektronik i samma men kanske onödigt tungt!? 20 mm spån med Spikes mot varje Hyllplan borde väl bli tillräckligt bra?! Quote
Recommended Posts