Engelholm Audio Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 (edited) Höstläsning när den är som bäst! 10 sidor svensk högtalarkonstruktion. Link to PDF (1.4MB) Ljudet lät som en direkt anslutning mellan inspelningen och över till de svenska högtalarna. Uwe Kirbach, Image Hifi Edit: fixade länken. Edited August 21, 2012 by Engelholm Audio Quote
Engelholm Audio Posted August 21, 2012 Author Posted August 21, 2012 Tack - jag har rättat till länken nu. Quote
Ekman Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Tack - jag har rättat till länken nu. Tack själv. Stabil wie ein Wikingerschiff Quote
Richard Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Skoj! Grattis!! Förstår dock inte vad där står men jag misstänker att det är hedrande att ens komma med i ett test som liten högtalarkonstruktör. //Richard Quote
juha Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Kan inte tyska jätte bra precis...men Grattis!!!! :) Otroliga bilder!!! De kunde jag iaf läsa till 100%!! Quote
Engelholm Audio Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Tack - vi är naturligtvis lika glada över den tid Uwe lagt ned på att testa, lyssna och inte minst skriva ihop så träffsäkert vad Solo presterar! För den som är intresserad finns här en översättning till svenska (tack bebop). Länk till svensk PDF Quote
calm Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Tack - vi är naturligtvis lika glada över den tid Uwe lagt ned på att testa, lyssna och inte minst skriva ihop så träffsäkert vad Solo presterar! För den som är intresserad finns här en översättning till svenska (tack bebop). Länk till svensk PDF Hatten av för denna fina beskrivning och omdöme! Grattis! Calm Quote
P-pan Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 (edited) Min gamla skoltyska svek mig så jag får passa på att tacka (Bebop) för den svenska översättningen. Det här var ju en riktigt fin "startraket" sett till test och lyssnings hänseende. Inga återförsäljare på gång i mellandelen av landet ? ... man blir ju lite nyfiken och vill få sig en lyssning ... stort grattis från mig med. Edited August 23, 2012 by P-pan Quote
Engelholm Audio Posted August 23, 2012 Author Posted August 23, 2012 Min gamla skoltyska svek mig så jag får passa på att tacka (Bebop) för den svenska översättningen. Det här var ju en riktigt fin "startraket" sett till test och lyssnings hänseende. Inga återförsäljare på gång i mellandelen av landet ? ... man blir ju lite nyfiken och vill få sig en lyssning ... stort grattis från mig med. Tack P-pan! Vi hoppas såklart på att ha Engelholm Audio's produkter tillgängliga i eller nära dom större svenska städerna. Quote
shifts Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 (edited) Får man vara lite grinolle i tråden? Engelholm Audio verkar inte ta illa upp så ofta, så jag kör: Tycker recensentens utsaga om att det är positivt att det låter högre än det är, är något udda. För mig är det en varnande klocka i många fall. Hade förväntat mig det motsatta från en skapelse som Solo, att det faktiskt är en högre ljudnivå än man tror. Lågdistande system brukar ha det med sig nämligen. Edited August 23, 2012 by shifts Quote
A/Wing. Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Måste kännas riktigt skönt med så fina omdömen. Jag fick en aning om vad den här högtalaren kan i Jönköping. Det som slog mig var dynamiken som var utöver det vanliga men det har säkert med dom små snabba elementen att göra. Men som sagt vad så verkar högtalaren ha kapacitet att skapa välljud så man får hoppas man får stifta bekantskap med den någon mer gång och kanske inte då på en mässa. Grattis Pär. Quote
Engelholm Audio Posted August 23, 2012 Author Posted August 23, 2012 Får man vara lite grinolle i tråden? Engelholm Audio verkar inte ta illa upp så ofta, så jag kör: Tycker recensentens utsaga om att det är positivt att det låter högre än det är, är något udda. För mig är det en varnande klocka i många fall. Hade förväntat mig det motsatta från en skapelse som Solo, att det faktiskt är en högre ljudnivå än man tror. Lågdistande system brukar ha det med sig nämligen. Jag förstår hur du tänker, shifts, men påstår att så inte är fallet (alltså att Solo skulle ha höga dist-siffror). Det hade nästan varit en bedrift att få höga distsiffror när elementen är avlastade till 1/9-del! Måste kännas riktigt skönt med så fina omdömen. Jag fick en aning om vad den här högtalaren kan i Jönköping. Det som slog mig var dynamiken som var utöver det vanliga men det har säkert med dom små snabba elementen att göra. Men som sagt vad så verkar högtalaren ha kapacitet att skapa välljud så man får hoppas man får stifta bekantskap med den någon mer gång och kanske inte då på en mässa. Grattis Pär. Tack A/Wing det känns såklart väldigt bra efter allt slit som jag och Anders lägger ner på våra högtalare. Vi önskar såklart att vi kan komma till butik och dema, precis som jag skrev till P-pan. Quote
shifts Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Jag förstår hur du tänker, shifts, men påstår att så inte är fallet (alltså att Solo skulle ha höga dist-siffror). Det hade nästan varit en bedrift att få höga distsiffror när elementen är avlastade till 1/9-del! Ja, det ser jag också som osannolikt. Det kändes som recensenten kan ha rört till det lite. Quote
Bebop Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Ja, det ser jag också som osannolikt. Det kändes som recensenten kan ha rört till det lite. Eller översättaren... Quote
shifts Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Eller översättaren... Jag läste visserligen översättningen, men det kändes som du hade varit duktig och konsulterat en tysktalande på jobbet vid oklarheter. Men det är klart även översättaren kan virra det. Quote
calle_jr Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 Spännande! Få se vad detta kan ge för ringar på vattnet. Vad jag förstår är Solo alltså en 2-vägare! Jag har aldrig hört Solo, men denna no-nonsensekonstruktion och specar är imponerande; som svaret på frågan - Hur ska en perfekt högtalare se ut? Och Uwe Kirbach steg ett pinnhål när jag läste han lyssnar på Tago Mago Quote
Engelholm Audio Posted August 25, 2012 Author Posted August 25, 2012 Spännande! Få se vad detta kan ge för ringar på vattnet. Vad jag förstår är Solo alltså en 2-vägare! Jag har aldrig hört Solo, men denna no-nonsensekonstruktion och specar är imponerande; som svaret på frågan - Hur ska en perfekt högtalare se ut? Och Uwe Kirbach steg ett pinnhål när jag läste han lyssnar på Tago Mago Ja det stämmer att det är en ren 2-vägskonstuktion! Mångra tippar nått annat, men här har enkelheten stått vinnande över våra försök att till 2.5-vägare och andra varianter. Quote
vovven Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 Jag är inte speciellt förvånad över Kirbach´s vitsord över denna högtalare. Fick tillfälle att bekanta mig med Solo på Mynchemässan förra året men den stora upplevelsen var på SWEETSPOT-mässan i våras. När jag såg grabbarna baxa in detta monument av en högtalare i det förhållandevis lilla rummet blev jag betänklig. Kan detta verkligen bli bra? Minns förvisso hur väl Avantgarde lät förra året i lika litet rum. Mina betänkligheter kom dock på skam. Trots sin storlek försvann högtalaren i rummet och en mäktig ljudbild bredde ut sig framför mig. Bra jobbat Pär och Anders Quote
Apexorca Posted August 25, 2012 Posted August 25, 2012 Instämmer i kören. Det är faktiskt makalöst bra gjort av er. Grattis! Vore så klart kul om den demades nära Götet någon gång. Mvh Apexorca Quote
Engelholm Audio Posted August 27, 2012 Author Posted August 27, 2012 Jag är inte speciellt förvånad över Kirbach´s vitsord över denna högtalare. Fick tillfälle att bekanta mig med Solo på Mynchemässan förra året men den stora upplevelsen var på SWEETSPOT-mässan i våras. När jag såg grabbarna baxa in detta monument av en högtalare i det förhållandevis lilla rummet blev jag betänklig. Kan detta verkligen bli bra? Minns förvisso hur väl Avantgarde lät förra året i lika litet rum. Mina betänkligheter kom dock på skam. Trots sin storlek försvann högtalaren i rummet och en mäktig ljudbild bredde ut sig framför mig. Bra jobbat Pär och Anders Tack för det, Vovven! Sweetspot gick riktigt bra. Instämmer i kören. Det är faktiskt makalöst bra gjort av er. Grattis! Vore så klart kul om den demades nära Götet någon gång. Mvh Apexorca Tack Apexorca. Som jag tjatat om tidigare hoppas även vi på att kunna ha Engelholm Audio-produkter i dom större städerna här i Sverige. Quote
Kilgore Posted August 27, 2012 Posted August 27, 2012 Ahh vad bra nu kan jag läsa testet på svenska (tack Bebop), förstod inte alla nyanserna i språket när jag läste testet på tyska innan i sommar, mer än att Uwe tyckte det lät mkt bra Grattis! Quote
- Marten - Posted August 28, 2012 Posted August 28, 2012 (edited) Grattis! Vi vet hur mycket slit det ligger bakom. Mvh Edited August 28, 2012 by Mårten Design Quote
Engelholm Audio Posted August 28, 2012 Author Posted August 28, 2012 Grattis! Vi vet hur mycket slit det ligger bakom. Mvh Tack! Kul i ett ytterligare perspektiv när det kommer från branschkollegor. Quote
Recommended Posts