Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fantastiskt!

Detta är frågor jag diskuterat inom mitt gebit flera år. Effektiviteten går bara ner och ner pga bla Försäkringskassan i det närmaste övermänskliga regelsystem, kvalitetsarbeten som faktiskt kan minska kvaliteten på sikt och åtgärder för att blidka andra intressen. Men själva det verkligt enkla målet med vår verksamhet får mindre och mindre utrymme vilket gör oss kliniskt mindre duktiga pga erfarenhetsbrist. Detta måste upp på agendan i alla instanser. Dessvärre är detta något som genomsyrar hela västvärlden och vi kommer om inget drastiskt händer kvävas under våra egna sådana system. :dead:

Posted

Ha ha...

sådär jobbade jag de 5 sista åren när jag var anställd.

-Du glömmer väl inte statistiken och din dagrapport, veckorapport,månadsrapport, tidrapport...

och kom ihåg att sammanställningen är den viktigaste

Själva "jobbet"får du göra när alla andra har gått hem... :dead:

-Men varför behövs alla rapporter ?

-Underlag för att bli effektivare.

-Okej, så då kanske jag blir arbetslös om ett tag ?

-Det behöver du inte bekymmra dig om nu.

Kan tillägga att jag till slut sa upp mig själv :app:

Posted

Detta är i och för sig inget nytt, men lika skrämmande ändå.

Under andra världskriget hade engelska flottan ca 20.000 fartyg som administrerades/leddes av ca 300 personer. Efter krigsslutet ändrades bilden i princip till det motsatta. Dvs allt fler administrerade allt färre fartyg.

Detta kallades Parkinsons lag, dvs tiden fylldes oavsett hur uppgiften såg ut. Men också att byråkrati föder byråkrati.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkinsons_lag

När nedskärningar sker så drabbas alltid verksamheten och sällan administrationen, eftersom den faktiskt bestämmer var nedskärningar skall ske.

Calm

Posted

Jag har haft förmånen, eller vad de skall kallas, att arbeta utomlands under några perioder med mycket kontakter med myndigheter i Kanada, USA, Luxemburg, Frankrike och Belgien. När jag jämför dessa mot den svenska byråkratin och administrationen så är vi lljusår före i effektivitet. Bästa exemplet är nog hur enkelt det är att deklarera i Sverige. Bygglovshantering är en annan sida där våra myndigheter är betydigt mer effektiva även om vi här tycker det kan vara krångligt.

En annan sida som föder mycket administration är internationell handel där olika lagstiftning, kutur och miljösyn skapar administration. Vi förvänta oss också ständiga reallöneökningar samtidigt som vi också vill ha billigare varor. Tiden är förbi då produktpriser sattes uifrån kostnader för tillverkning, löner ochmaterial. Det är marknadsprissättnig som gäller. Det tvingar industrin att ständigt arbeta med produktutveckling, investeringar i produktvitet samtidigt som människors väl och ve skall respekteras liksom vår miljö. Det kräver administration. Och väl är kanske det för vad annars skulle vi livnära oss på?

Värst är det förmodligen för fåmansföretag som bygger på en specialkompetens men där personalen tvingas utföra en massa administration som kommer från myndigheterna men inte har resurser för att sätta rätt människor på uppgiften.

En inte obetydlig administration skapas också av besvärliga kunder som kan vara ännu tuffare att hantera än de som kommer från myndigheter. Trådskaparen känner sig möjligen träffad... :dry:

Lägg till allt detta att det ä betydligt fler som ha råd att konsumera idag än ör 50-60 år sedan och det finns oerhört mer att konsumera vilket skapar krångligare logistik, avfallshanering, tillstånd, certifieringar mm

Posted

Jag tycker radioprogrammet var bland det klokaste jag hört på mycket länge. Forskaren slår huvudet på spiken i varenda uttalande.

- Skolan måste få fokusera på utbildning

- Sjukvården måste få fokusera på att bota sjuka och skadade

- Polisen måste få fokusera på att skydda medborgarna

- Politiker måste få fokusera på att förbättra samhälle och handel

Rent allmänt bör administrativ personal endast ha avlastande uppgifter, inte belastande.