Jump to content

Wilson Audio släpper nytt


new order

Recommended Posts

Inte ofta Wilson Audio släpper en ny modell,men nu är en helt ny på intåg.

Saxat från Wilson Audios Youtube sida:

It's not often that Wilson Audio announces an all-new loudspeaker, so when we do, it is always surrounded by a sense of occasion.

Announcing Alexia. In terms of price point, it is positioned between Sasha W/P and MAXX. Alexia's form factor is similar to the Sasha W/P,

even sharing its room-friendly footprint. But Alexia is much more ambitious and complex,

inheriting much of its technology and overall sonic personality from Wilson's flagship, the Alexandria XLF.

En liten

.
Link to comment
Share on other sites

Ful som stryk :dead: men skulle ändå vilja ha ett par eller två...

The Alexia's form factor resembles the Sasha; its footprint is similar to the Sasha, and it is slightly taller. The Alexia features three modules to facilitate micro adjustments in the time-domain for all three driver groups, the woofer, the midrange and the tweeter. High frequencies are handled by a revised version of Wilson's newest driver, the Convergent Synergy Tweeter. The critical mid frequencies are handled by Wilson's acclaimed midrange driver. For the bass, Wilson developed two entirely new drivers, an eight-inch and a ten-inch. As with the MAXX Series 3 and the Alexandria XLF, speed, bass extension, and authority are optimized with this carefully tuned staggered-two-woofer approach.

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags att Wilson anställer någon från Italien. Högtalarna blir fulare för varje ny skapelse, det kan inte sluta väl. Droppen för mig var att förstöra varumärket, namnet och utseendet på Watt/Puppy, har helt tappat lusten att äga Wilson :black:

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags att Wilson anställer någon från Italien. Högtalarna blir fulare för varje ny skapelse, det kan inte sluta väl. Droppen för mig var att förstöra varumärket, namnet och utseendet på Watt/Puppy, har helt tappat lusten att äga Wilson :black:

Eller så snackar man bara med Andy på Rockport! ;)

A visit to Rockport Technologies

Link to comment
Share on other sites

Wilson har väl aldrig tagit första plats i någon skönhetstävling, men jag tycker ändå att man lyckats väl i det som borde kallas industridesign, dvs design och funktion i en helhet.

Tycker att både Maxx och Alexandria får en att känna sig överfallen av någon rymdinvadör genom den höga diskantmodulen som nästan lutar nedår.. Men det glömmer man lätt när man lyssnar på ljudet.

Tycker faktiskt att man lyckats ganska väl denna gång genom att den avsmalnande mellan- och diskantdelen får ett mer kompakt intryck än sina "storebröder". Lättare att placera i normala rum.

Återstår att höra hur det låter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen stor fan av Wilsons design och har heller inte blivit frälst av deras ljud hittills dom få gångerna jag har hört dom.Det bästa jag har hört var nog på high-end mässan i Kista när dom demade dåvarande modell av Sofia.

Jag tycker dock att Wilsons design blir bättre o bättre.Både Sasha och denna nya skapelse är ett steg åt rätt håll för min smak iaf.Ljudmässigt är jag mycket intresserad av att höra mer av Wilson för den beskrivningen neworder ger av sina nya Sofia går mycket i linje med vad jag uppskattar så något måste jag ha missat!

Hoppas Stylus har med sig något intressant till nästa high-end mässa!

Link to comment
Share on other sites

Tycke och smak kan säkert diskuteras i oändlighet, men en sak är säker - den är föränderlig hos mig!

Tidigare så gillade jag inte alls Wilson designen, men efter att ha hört de senare versionerna av Maxx3 och Sasha så tycker jag att de är "ganska snygga" :o

Undrar om ljudet spelar in när min uppfattning om de är snygga eller inte har ändrats? Det tål att tänkas på för egen del ;)

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig de nya högtalarna om de låter så bra som jag hört Maxx3 och Sasha spela.

Ska bli roligt att få både lyssna och titta på dessa när tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

Många åsikter!Jag tycker precis tvärtom vad mikael2 gör.Sasha är snyggare än vad någon av inkarnationerna av W/P är,förutom kanske 8.Tycker att Sophia3 är den snyggaste inkarnationen av Sophia.

Sen har jag aldrig varit en sån stor fan av jättehögtalare heller utseendenmässigt.oavsett märke.S.F Aida är enda undantaget.

Vet inte om jag blev så förtjust i Rockport utseendemässigt,IcedEarth.Sorry. :):black::)

Håller med byZan,smaken förändras med tiden.Ferrari Testarossa var det absolut snyggaste man sett när den släpptes 1984.Anser idag att den inte direkt tillhör företagets snyggaste,direkt.Snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Sophia3 är fortfarande snygg men W hackar nog dit en extra linje eller veck snart vilket kommer att förstöra designen. Den här konstiga utåtgående vecket/extra linjen W satt dit på ovanstående och andra modeller trodde jag dog 1944 även om Darth Vader gjorde designen populär 1977 men 2012? Nej! :D

Link to comment
Share on other sites

Ska lägga till att jag är mest upprörd över dumheten att kalla Watt/Puppy för Sasha. W har ju lyckats skapa ett produktnamn som kanske till och med vissa Svensson hört talas om dvs Watt/Puppy. Hur han kan bryta den traditionen har jag ingen förståelse för. Namnet Watt/Puppy var/är i mina ögon mer känt än Wilson men det var kanske just där skon klämde, produkten blev mer känd än tillverkaren?

Link to comment
Share on other sites

Ska lägga till att jag är mest upprörd över dumheten att kalla Watt/Puppy för Sasha. W har ju lyckats skapa ett produktnamn som kanske till och med vissa Svensson hört talas om dvs Watt/Puppy. Hur han kan bryta den traditionen har jag ingen förståelse för. Namnet Watt/Puppy var/är i mina ögon mer känt än Wilson men det var kanske just där skon klämde, produkten blev mer känd än tillverkaren?

sasha_revolution920101.jpg

W/P är fortfarande med i namnet.Undrar om dom inte la till Sasha för att få ett namn på alla deras högtalare?Då börjar man fundera lite om inte Maxx3 är den sista av den serien eftersom den avviker och inte har ett kvinnonamn? :):Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Många åsikter!Jag tycker precis tvärtom vad mikael2 gör.Sasha är snyggare än vad någon av inkarnationerna av W/P är,förutom kanske 8.Tycker att Sophia3 är den snyggaste inkarnationen av Sophia.

Sen har jag aldrig varit en sån stor fan av jättehögtalare heller utseendenmässigt.oavsett märke.S.F Aida är enda undantaget.

Vet inte om jag blev så förtjust i Rockport utseendemässigt,IcedEarth.Sorry. :):black::)

Håller med byZan,smaken förändras med tiden.Ferrari Testarossa var det absolut snyggaste man sett när den släpptes 1984.Anser idag att den inte direkt tillhör företagets snyggaste,direkt.Snarare tvärtom.

Tror att om du vart förbi Janne på Sköntljud när hade hemma Rockport Ankaa så hade du nog haft en annan uppfattning, dom hamnade faktiskt i Piteå. Har du vägarna förbi Umeå, så får du hoyta till så får du lyssna på mina Consensus. Alltid roligt input från andra människor! :)

Link to comment
Share on other sites

W/P är fortfarande med i namnet.Undrar om dom inte la till Sasha för att få ett namn på alla deras högtalare?Då börjar man fundera lite om inte Maxx3 är den sista av den serien eftersom den avviker och inte har ett kvinnonamn? :):Thinking:

Nu fick den väl namnet efter hans hund och då börjar det låta lite gaggigt eller dags för pensionering ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu fick den väl namnet efter hans hund och då börjar det låta lite gaggigt eller dags för pensionering ;)

:D

Av vad jag förstått så kommer Alexia att bli modellen som fyller tomrummet mellan Sasha och Maxx.Nästa Maxx kommer inte som logiken säger heta Maxx 4 utan troligen 5.Siffran 4 är visst ett oturstal i Asien någonstans.... :)

Link to comment
Share on other sites

Gillade denna starkt!!! Gillar högtalare som ser märkliga ut..trä trams går bort :mm:

Har ingenting emot plast men föredrar mjuka följsamma linjer. Den har ett veck för mycket på toppen men han kanske sparar ett par kilo plast i processen och det ger mer klirr i kassan :D

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon ser Alexia ut som en typisk Wilson högtalare. Följer man linjerna från Sofia hela vägen till Alexandria tycker jag designen på Alexis passar utvecklingsstegen designmässigt. Man ser på designen var den hamnar i hierarkin. Wilson har ju ett mycket tydligt formspråk

Jag vet inga mått på den men den förefaller vara placerbar i vanliga rum, vilket man kanske inte kan säga om Maxx3. Jag gissar att den låter förträffligt. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags att Wilson anställer någon från Italien. Högtalarna blir fulare för varje ny skapelse, det kan inte sluta väl. Droppen för mig var att förstöra varumärket, namnet och utseendet på Watt/Puppy, har helt tappat lusten att äga Wilson :black:

Håller med dig lite den här nya är gräslig men Sashan är ju i princip deras snyggaste modell, klart läckrare än de gamla w/p.

Link to comment
Share on other sites

Nej nej nej :)

Det ska vara lite av en kamp att gilla utseendet..tyckte Vivid Audio Giya 1 såg märklig ut i början...nu är det mer än en högtalare, den är fantastisk vacker!! Wilson högtalare ser arga ut på någotvis...härligt!

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker om denna nya wilson högtalare så märks det att det ÄR just en WA.Det går inte att ta miste på.

Jag tycker att den ser ut som en Sasha med en extra låda.Det fina i kråksången är att oavsett modell man väljer så tycker jag

de olika färgerna och grillarna gör de kameleontaktiga.Samma modell får helt olika utstrålning beroende på detta!

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Oavsett vad man tycker om denna nya wilson högtalare så märks det att det ÄR just en WA.Det går inte att ta miste på.

Jeg tilhører de som ikke går igang på WA, hverken på lyden eller designen, men denne kunne man tenkt seg en stund fremfor, den pirrer noe.. :icon_smile_cool:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de är rätt så välproportionerliga. Jag skulle dock välja andra färger och definitivt inte svarta fronter. Naturen har ju skapat lite av en förlaga med intressanta färgspel. ;)

wilsonpingvin.jpg

Jag är annu mer nyfiken på hur de kan låta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...