Bebop Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Lyra Kleos möter Koetsu Rosewood Av både rutiga och randiga skäl kom det sig att jag plötsligt förfogade över två pickuper som båda nämns med respekt. Den ena, Lyra Kleos innehåller mycket nytänk och tillhör de modernaste konstruktionerna tillgängliga idag. Koetsu Rosewood [även kallad Standard eller Red), i grunden är en konstruktion som är ca 45 år gammal. Kan dessa verkligen mäta sig med varandra Prismässigt är det ungefär det samma men hur låter de Kattens lek med råttan kanske Eller är det rent av så att råttan springer åttor runt katta Kanske t o m så att båda får sträcka vapen Jag har lyssnat på dem under samma betingelser i hemmiljö. Detta kom jag fram till... Quote
wulfman77 Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Blir spännande läsning, roligt att du delar med dig dina intryck. Quote
eliot Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Kattens lek med råttan kanske Eller är det rent av så att råttan springer åttor runt katta Kanske t o m så att båda får sträcka vapen Jag har testat dem vid sidan om varandra i hemmiljö. Detta kom jag fram till... Detta blir spännande Quote
Apexorca Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Nu har jag inte vågat starta seriöst med vinyl ännu. Men detta är ett test i min smak... verkar det som, mmmmmmm. Quote
Guest Musicus Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Dette er interessant! begge kandidater den dagen vinylen igjen snurres .. mvh Quote
calle_jr Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 De verkar ha ganska lika egenskaper förutom att Koetsun har lite styvare komplians. Varken Lyra eller Koetsu satsar på några enkla pickuper, och båda gör ett par sanslöst exklusiva modeller. Bara ett par observationer och lyssningsintryck är superintressant. Quote
Bebop Posted August 16, 2012 Author Posted August 16, 2012 Om Koetsu: Kring Koetsu råder mystik. De har ingen egen hemsida och de är inte aktiva på nätet, så info får man söka bland enstaka artiklar vars innehåll oftast spär på den mytomspunna tillverkaren i Japan. Så mycket är dock klart att företaget startades i mitten/slutet av 60-talet av Yoshiaki Sugano - en hängiven audiofil. En ytterst spännande person. Här några axplock som jag hittat: Född i Japan 1907 – död 2002 – 95 år gammal Japansk proffsboxare – förlorade aldrig en match Säljtalang – headhuntades av Ford före kriget som säljare – efter Hiroshima bröts kontakten Fascinerad av samurajsvärd som han började tillverka på hobbybas. Började som säljare på Toyota och pensionerads som säljchef vid 60 års ålder. Övergick till att tillverka pickuper efter uppgradering av gamla Europa-puppor på hobbybasis (främst från Ortofon) och support från Mark Levinson. Hans metallurgiska erfarenheter från svärdtillverkningen blev viktig. Tillverkade också pickuper till klassiska Supex. Från någon gång på 90-talet tog hans son Fumihiko Sugano över tillverkningen Koetsu är ett familjenamn från medeltiden med direkt trådar till familjen Sugano. Jag hittar inte många bilder på Yoshiaki Sugano. Här är ett par. På sonen har jag inte hittat någon. Tillverkningen är helt manuell som här där Sugano lindar spolar, antar jag. Troligen en bild från tidigt 70-tal. Här på ålderns höst. Som bekant brukar japaner inte ha så stort svängrum hemma. Andra mytiska eller i vart fall speciella fakta kring deras pickuper som jag hittat bland artiklar: Inga detaljer kring diamantslipningen – “den har en slipning i enlighet med Koetsus krav” Gummit i upphängningen kommer från en separat tillverkare som “föråldrat” gummit enligt speciella krav Metallegeringarna är i huvudsak hemliga. Inget datablad följer med pickuperna – alla levereras på samma sätt i en liten balsaask. Inga skruvar eller verktyg levereras. Enligt svenska distributören säger Koetsu att “vi tillverkar och säljer endast pickuper” Det är sånt här som bidrar lite till mystiken och charmen kring Koetsu. Det är dock inte exakt samma pickuper som tillverkas idag. Det har skett förändringar men jag hittar inte exakt vad som gjorts, bara att det gjorts. Framför allt är det Mikael Fremer som säger att deras pickuper har ändrat karaktär sista 10-15 åren men inte mer än att det fortfarande låter Koetsu om dem. Quote
new order Posted August 16, 2012 Posted August 16, 2012 Säga vad man vill,men visst fan (ursäkta) är det skoj med såna här extrema entusiaster! Det där gillade jag skarpt! Quote
calm Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Spännande läsning! Hifimystik i den högre skolan är alltid roligt att ta del av. Det är kanske inte de företag med den starkaste marknadsföringsavdelningen som vinner i långa loppet. Mun mot munmetoden är det starkaste marknadsföringsvapnet. Ett marknadsföringens samurajsvärd! Calm Quote
das Boot Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Det är alltid spännande med det som är lite mystiskt. Lämnar en del till fantasin, och då kan det gå hur långt som helst... Detta i kombination med att göra riktigt bra produkter blir som Calm skriver ett fantastiskt marknadsföringsknep. Naturligtvis vet 99% av befolkningen inte vad Koetsu är men å andra sidan finns det väl ingen i Hifi-världen som inte skulle vilja ha en Koetsu! Kan inte låta bli att göra en parallell till Kraftwerk, som också är minst lika mystiska. Spännande läsning Bebop! Quote
Daniel Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Det ska bli mycket spännande. Jag har levt med både Lyra och Koetsu, under lite längre tid. Så jag är nyfiken på att få höra intrycken från den här lilla övningen. Som vanligt så är det produkter som behöver ett sammanhang. Både grammofon och arm är väldigt delaktiga i om det blir bra eller helt enkelt underbart. Quote
Lars Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Väntar otåligt på dina intryck. Jag har själv en Sky Blue som jag är väldigt nöjd med. Som du säger är det magert med info om Koetsu:s pickuper och det är svårt att bedöma skillnader mellan deras olika modeller. Quote
Bebop Posted August 17, 2012 Author Posted August 17, 2012 Väntar otåligt på dina intryck. Jag har själv en Sky Blue som jag är väldigt nöjd med. Som du säger är det magert med info om Koetsu:s pickuper och det är svårt att bedöma skillnader mellan deras olika modeller. De kommer ... I söder har vi fått högsommar óch det är sista semesterveckan ... Hifin går på snålfart... Quote
Bebop Posted August 17, 2012 Author Posted August 17, 2012 Om Lyra: Även Lyra är ett Japanbaserat företag (Tokyo) som leds av norrmannen Stig Inge Björge och där amerikanen Jonathan Carr designar skapelserna efter Stigs visioner. Master craftsman Yoshinori Mishima skruvar ihop juvelerna. Det finns inte mycket bilder av dessa herrar heller, men jag har en länk till norska Dagbladet som har en ganska färsk intervju med Stig Inge Björge. Här finns också bilder. Läs här. När jag läst på om både Lyra och Koetsu, så visar det sig att det finns släktskap mellan de båda storheterna. I samband med Yoshiaki Suganos död 2002, skrev Stig Inge Björge en hyllningsartikel i Stereophile (se länk). Jag sammanfattar några punkter därifrån: Stig träffade Yoshiaki i början av 80-talet som ledde till en artikel i danska High Fidelity 1983 Stig tog till sig Yoshiakis filosofi om vikten av att använda oerhört rena metaller i sina skapelser, t ex "6-nines" koppar och "5-nines" järn. Han introducerades också till platina-järn magneter Yoshiaki Sugano tog sig an Stig Inge Björge som sin elev och lärde honom "allt" om Koetsus pickuper. Han försåg också Stig med alla de referensplattor som Koetsu använder för att stämma av sina små skapelser. Det var Yoshiaki Sugano som ledde in Stig Inge Björge att producera egna pickuper och utan Koetsu hade det inte blivit några Lyror - åtminstone inte med samma resultat (min tolkning). Jag tror inte det är en överdrift att påstå att Lyra är det företag som producerar de mest innovativa lösningarna idag för pickuper där det senaste flaggskeppet Lyra Atlas precis lanserats och fått fantastiska recensioner. Möjligen har Ortofon en annan mening som också haft stora framgångar med sin limiterade serie A90 och där en ny killer står på tur som heter Anna. Facit på den rankingen får var och en avgöra. Mikael Fremer har både Ortofon A90 och Lyra Atlas som sina referenser. Lyra har haft oerhört stort genomslag med sin Titan i-pickup som är en ytterst krävande pickup vad gäller övrigt material, men som när rätt förutsättningar ges, låter fantastiskt. Men de har också fått en del kritik att deras pickuper är lite för analytiska. Detta ändrades delvis med Lyra Dorian men framför allt med Lyra Skala som visade upp en varmare färgskala, vilket sedan även smittat av sig på Lyra Delos och pickupen för denna lyssning, Lyra Kleos. Jag avslutar dessa båda minipresentationer med respektive företags logotyper. En ren professionell reaktion på dessa är att det är nog lite si och så med deras grafiska profil, då loggorna tycks finnas i en mängd färger (vilket normalt är en dödssynd). Quote
Bebop Posted August 17, 2012 Author Posted August 17, 2012 Vare sig Lyra eller Koetsu söker sin marknad där volymerna är som störst. Båda företagen söker sig till den mer audiofila delan av marknaden. I norska artikeln om Lyra talas om att knappt 1,000 pickuper tillverkas och säljs per år. Med det talet som referens gissar jag att Koetsu omsätter max hälften, men det är som sagt en ren gissning. Koetsus pallett startas med instegsmodellen Koetsu Black som kostar kring 18,000. I topp tronar Koetsu Coralstone Platinum . I USA kostar den omkring 15,000 USD exklusive moms, så i Sverige kan jag tänka mig att det handlar om 125-150,000 SEK för hugade spekulanter. Pickupen i denna tråd är den enklaste i den s k Rosewood-serien, vilken har ett riktpris på omkring 24,000 SEK i Sverige. Av deras 15 modeller är Rosewood Standard deras näst billigaste pickup. Pickup-husen har i huvudsak tre olika basmaterial, aluminium, trä (med eller utan urushi-lack) eller sten. I Lyras fall är sortimentet betydligt mindre. Instegsmodellen heter Delos och har ett riktpris på ca 12,000. I topp ligger Atlas och för att få en sådan på tonarmen får man dra fram 88 hövdingar ur lädret. Kleos stannar kring 25,000, alltså ungefär det samma som för Koetsu Rosewood Standard. Quote
calle_jr Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 I Lyras fall är sortimentet betydligt mindre. I hemligheternas namn har de tre modeller till fastän Parnassus, Lydian, Clavis, Helikon, Dorian och Argo är pensionerade. Quote
mikael2 Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Spännande tråd, har haft båda märkena. Lärde mig aldrig att uppskatta det ena och älskar det andra Quote
Bebop Posted August 18, 2012 Author Posted August 18, 2012 I hemligheternas namn har de tre modeller till fastän Parnassus, Lydian, Clavis, Helikon, Dorian och Argo är pensionerade. Jag har endast tagit med de stereopickuper som ingår i sortimentet idag i enlighet med deras hemsida. Både Kleos och Titan i finns också i monoversioner. I de pensionerades skara ingår även Olympos. Quote
calle_jr Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Jag har endast tagit med de stereopickuper som ingår i sortimentet idag i enlighet med deras hemsida. Både Kleos och Titan i finns också i monoversioner. I de pensionerades skara ingår även Olympus. Du gjorde rätt, men eftersom mono är ett halvhett ämne är det kul att nämna Angående Olympos så tror jag den kan produceras om man får tag på en Parnassus där Lyra kan använda platinamagneterna. Men som du påpekar skall man inte se den som ingående i deras ordinarie sortiment. It is true that we have taken the Olympos out of our public product lineup, partly because supplies of pre-owned Parnassus appear to be nearly gone from the markets. However, we remain capable and willing to build an Olympos if there is a request (and a suitable Parnassus donor) for one. Note that the entire process of building an Olympos could take some time, as there is a good possibility that key components such as the titanium body may need to be machined from the raw materials. Lärde mig aldrig att uppskatta det ena och älskar det andra Olympos gjordes för de som vill spela med toppmodellen, men inte klarar få ordning på Titan i sitt system. Jag tror att det bekymret utgår i och med lanseringen av Atlas, som har den design och signatur som påbörjades med Skala. Quote
Bebop Posted August 18, 2012 Author Posted August 18, 2012 Jag vill inte gå in för mycket på de tekniska specifikationerna annat än att redovisa dem så som de presenteras. Vad dessa betyder i ljudligt sammanhang kan man alltid diskutera. Jag kan inte i vart fall inte peka på vad som gör vad. Utspänning och rekommenderad impedansbelastning och nåltryck kan dock vara bra att veta. Det som i mina ögon sticker ut för Koetsu är den låga kompliansen, som borde kräva en tung arm och ge vissa spårningsproblem (som jag har förstått teknologin). Det är dock inte något som jag märkt och följande videosnutt visar ju att Koetsus spårningsförmåga i alla led är fantastisk ( ) I korthet framhäver Lyra sina assymetriska konstruktioner och nålupphängning. Enligt Lyra så är de enda tillverkare som funnit en metod att säkerställer att nålarmsröret är perfekt vinklat mot kärnan när pickupen belastas med nåltryck mot skivan och att detta är en viktigt parameter för Lyras ljudliga egenskaper. Mer om detta kan du läsa på deras hemsida. Koetsu å sin sida framhäver deras känsla för metallernas påverkan och hur de samverkar. De framhåller också vikten av att pickuphuset görs i ett stycke och att materialet i huset har en avgörande klanglig egenskap. För min del är den typen av argumentation lite av So What - låter det bra eller inte? Quote
Bebop Posted August 18, 2012 Author Posted August 18, 2012 Det börjar närma sig spelning. För den som inte vet så spelar jag med Simon Yorke S7 (medeltung arm). Phonokabel mellan arm och riaa är en Cardas Golden Cross och genomgående förstärkeri hela vägen kommer från VTL. Övriga signalkablar från Transparent (Ultra) samt högtalare och högtalarkablar från Dynaudio (Temptation/Ocos). Först några bilder på Koetsu Roswood Standard. Samtliga pickuper levereras i en liten ask av balsamträ. Inget på ytan avslöjar innehållet som enbart består av en pickup utand datablad eller verktyg. Själva pickuphuset är i rosenträd/rosenrot och inget på ytan avslöjar vare sig modell eller beteckning. Den ser ungefär ut som en liten och ytterst välkretad barkbit. Om man böjer nacken lite och kika under, så avslöjar den typiska kaligrafin att det är fråga om en Koetsu. Nålarmsröret är också väl skyddat undertill - här finns inga utstickande vitala delar. På bilden framgår också att pickupen monteras med skruv och mutter. Koetsu har bara en puppa med förgängade hål (Jade). Inte utan att jag undrar varför man inte gjort det på samtliga. Kan det ha något med ljudet att göra Quote
gcs Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Jag vill inte gå in för mycket på de tekniska specifikationerna annat än att redovisa dem så som de presenteras. Vad dessa betyder i ljudligt sammanhang kan man alltid diskutera. Jag kan inte i vart fall inte peka på vad som gör vad. Utspänning och rekommenderad impedansbelastning och nåltryck kan dock vara bra att veta. Det som i mina ögon sticker ut för Koetsu är den låga kompliansen, som borde kräva en tung arm och ge vissa spårningsproblem (som jag har förstått teknologin). Det är dock inte något som jag märkt och följande videosnutt visar ju att Koetsus spårningsförmåga i alla led är fantastisk ( ) I korthet framhäver Lyra sina assymetriska konstruktioner och nålupphängning. Enligt Lyra så är de enda tillverkare som funnit en metod att säkerställer att nålarmsröret är perfekt vinklat mot kärnan när pickupen belastas med nåltryck mot skivan och att detta är en viktigt parameter för Lyras ljudliga egenskaper. Mer om detta kan du läsa på deras hemsida. Koetsu å sin sida framhäver deras känsla för metallernas påverkan och hur de samverkar. De framhåller också vikten av att pickuphuset görs i ett stycke och att materialet i huset har en avgörande klanglig egenskap. För min del är den typen av argumentation lite av So What - låter det bra eller inte? Det är kanske är just därför som den har låg komplians som Koetsu puppan inte bottnar mot skivytan i filmen. Quote
calle_jr Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Kan det ha något med ljudet att göra Ja, eller oljudet. Kopplingen mellan puppa och skal måste vara tight, och med förgängade hål kan man få bra spänn i anliggningsytan. Om kopplingen inte är tight kan inte reaktionskrafter (vibrationer) ledas in så bra i armen. Men det är en stor brist om anliggningsytan är glatt eftersom puppan då vrider sig när man ska slutmontera den Det kan mycket väl vara det som Koetsu har tänkt på eftersom de överlag använder glatta material. Quote
Bebop Posted August 19, 2012 Author Posted August 19, 2012 Det är kanske är just därför som den har låg komplians som Koetsu puppan inte bottnar mot skivytan i filmen. I'm not so sure ... Calle_Jr hade funderingar på om ljudet verkligen kom från den spelning som visas. Det borde ju höras någon form av avvikelse mot en plan skiva. Jag är benägen att hålla med. Facit lär vi inte få reda på. Quote
Bebop Posted August 19, 2012 Author Posted August 19, 2012 Lyra levererar sina pickuper på ett mer traditionellt sätt, inte pråligt med trälådor och sådant, men funktionellt samt med de rätta tillbehören. Utöver pickup och datablad, så finns det med en liten påse med skruvar, rengöringsborste för torrengöring samt en liten borste för våtrengöring som finns med i en liten flaska. Det kan inte nog understrykas att våtrengöringen skall endast användas på själva diamantspetsen. Den får inte hamna i pickuhuset. Som framgår av bilden nedan, så får man hantera pickupen ytterst försiktigt då nålarmen sticker utanför själva huset. En skyddshuv levereras med pickupen, men jag är orolig varje gång jag skall skjuta in den så att jag inte får nålarmet utanför och knäcker den. Att nålarmsröret sticker ut på detta "farliga" sätt delar Lyra med Clearaudios pickuper. Lyras pickuper är inte byggda som andra. Nålarmen är placerad på ett sådant sätt att vinkeln in i huset och spolens vinkel mot magneten är endast perfekt då pickupen ligger an mot skivan med en kraft. I databladet anger Lyra 1,7 - 1,8 gram men rekommenderar 1,75. Men på hemsidan säger man nu 1,65 - 1,75 där man rekommenderar 1,72 gram och inget annat. Om 3 hundradelar av ett gram betyder något eller inte kan man fundera på, men oavsett, så kräver det lite verktyg när man monterar den här typ av smycken (gäller även Koetsu och andra fina pickuper). En nålvåg med hög precision och låga avvikelser är ett måste. Jag försökte pricka in 1,75 men lyckades bara med 1,748 gram efter en dryg halvtimmes försök. Simon Yorkes S7-arm är inte lätt att ställa in absoluta värden på. Följande bild illustrerar (om du kikar noga) att nålspetsen har inte en exakt vinkelrät linje mot övriga pickupen. Det gäller faktiskt många andra pickuper också. Det här sådan hjälpmedel som Dr Feikerts Adjust+ kommer in. Normalt ställer man Azimuth-vinkeln genom att se till att pickuphuset är vinkelrät mot skivan på båda sidor om nålen. Med Adjust+ ställer man in så att nålen pekar rakt ner i spåret vilket ibland innebär att pickuphuset kan se snett ut. Men på kom den till slut ... ... och lyssningstestet kan börja Både Lyra och Koetsu förstärks 62dB i mitt RIAA-steg och belastas med 100 ohm Quote
calle_jr Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Men på kom den till slut ... http://imageshack.us/a/img267/8364/748ptonarmen.jpg ... och lyssningstestet kan börja http://imageshack.us/a/img684/1761/754sy.jpg :mm: Är det inte vackert!!! Har du någon bild på anliggningsytan på Kleos och/eller Koetsu Quote
calle_jr Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 :mm: Är det inte vackert!!! Har du någon bild på anliggningsytan på Kleos och/eller Koetsu Såhär ser det ut på Lyra Skala; Monteringshålen är gängade och den lilla metallytan skär som en kniv genom pu-kroppen. Metallytan är aningen högre än den omkringliggande elastiska polymeren. Det gör att det blir högt anliggningstryck mellan pu-kropp och pu-skal eftersom man förspänner skruvarna i ett så'nt montage. Detta och den finare och fylligare voicingen tycker jag är de största förbättringarna i Lyras generation 5. Förbättrad spårning anser jag de hade redan med Titan och Argo. Vad jag inte vet men misstänker är att man har finslipat geometrin med generation 6 (Delos, Kleos, Atlas). Med det menar jag att man konstruerar pickupens geometri så att den blir symmetrisk under spelning. Det är väl därför armen ser ut att sitta snett i Bebops foto. Man har dessutom finslipat avledningen av vibrationer med hjälp av en metall som genomborrar aluminiumhuset. Lyra har ju monterat armröret direkt i pickuphuset, och det är speciellt viktigt för den konstruktionen att vibrationerna kan avledas maximalt. Bebop kanske har en bild på Kleos bakifrån. Då skulle man se metalldelarna. Quote
Bebop Posted August 19, 2012 Author Posted August 19, 2012 Har du någon bild på anliggningsytan på Kleos och/eller Koetsu Jag "gitter" inte plocka fram kameran och puppan i denna heta sommarkväll enbart för detta önskemål så det blev en liten web-stöld Man har dessutom finslipat avledningen av vibrationer med hjälp av en metall som genomborrar aluminiumhuset. Lyra har ju monterat armröret direkt i pickuphuset, och det är speciellt viktigt för den konstruktionen att vibrationerna kan avledas maximalt. Bebop kanske har en bild på Kleos bakifrån. Då skulle man se metalldelarna. Voilà! Quote
Recommended Posts