Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HiFi-resan sommaren '11
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Bildforum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
ukiro
Intressant med en så billig pickup på en så dyr tonarm. Finns det någon förklaring till valet?
eliot
QUOTE (ukiro @ 2012-03-17 13:40 ) *
Intressant med en så billig pickup på en så dyr tonarm. Finns det någon förklaring till valet?

Förklaringen är enkel icon_smile.gif

- Detta är bara en försöksuppställning som inte är kopplad till förstärkare och då vore det bortkastade pengar att ha en dyr pickup icon_smile_wink.gif

En bild på den nya skivspelaren TTT - The Turntable for our Tonearms

eliot
Simplicity är en enklare arm än den komplicerade Thales tonarmen

QUOTE (simplicity @ Thales Tonarm)
Its geometry is based on a newly created tetragon solution which reduces the tracking error to a maximum of 0.008°. We agree - this value is too small to be of any interest.
Tetragon-lösningen behandlas här.

Nedanstående graf visar vinkelfelet med konventionella vridtonarmar jämfört med Simplicity vars fel är - som syns - försumbart icon_smile_tongue.gif

Bild hämtad från www.tonarm.ch

ukiro
Har någon gjort en jämförelse mellan Thales Simplicity och Kuzma 4-point? De spelar ju i samma division prismässigt och båda är extremt väl genomtänka konstruktioner. Hade jag inte haft lite andra investeringar uppköade hade någon av dem legat bra till för min del. Om ett år kanske…
Bebop
Jag är mer nyfiken på hur den låter mot andra armar utan vinkelfel (tangentialarmar). Det är ju inte med automatik att nya ingenjörskonster skapar bättre ljud även om en bättre mätvärden och "story" kan uppvisas och förleda en att tro så. Med Thales är det kanske annorlunda icon_smile_question.gif
ninja
Den ritningen under TTT är också intressant icon_smile_big.gif

Jag är också nyfiken på Simplicity.
plundin™
Jag kan inte låta bli att undra hur man justerar Azimut på en Thalesarm?

/ptr
ninja
QUOTE (plundin @ 2012-03-17 18:36 ) *
Jag kan inte låta bli att undra hur man justerar Azimut på en Thalesarm?

/ptr

Jag tror inte att man kan ställa in den.
plundin™
QUOTE (ninja @ 2012-03-17 19:23 ) *
Jag tror inte att man kan ställa in den.

Var tvungen att tröska manualen på Thales bägge armar och visst går det att justera Azimuth men det kräver en urmakares tålamod om om man vill göra det väldigt noggrant med en pickup där nålen inte garanterat sitter i lod! (ie med Dr Feickerts Adjust + när det inte finns en yta där man med säkerhet kan placera sitt vattenpass)..

Manualer till Thales och Simplicity från tonarm.ch...

Ursäkta att jag broderar lite i din resetråd Eliot, men som vanligt provocerar den till vansinnigt mycket många funderingar! Praying.gif Praying.gif

/ptr

rEdit : Addering av täxt
eliot
QUOTE (plundin @ 2012-03-17 20:50 ) *
Ursäkta att jag broderar lite i din resetråd Eliot, men som vanligt provocerar den till vansinnigt mycket många funderingar! Praying.gif Praying.gif

/ptr

Det tycker jag är kul - då har jag ju lyckats icon_smile_approve.gif

Det är en fantastisk precision i lagret och det inbjuder till närgången fotografering icon_smile_blush.gif

och ännu närmare icon_smile_tongue.gif

eliot
Han är listig den gode Micha: själva armbordet kan lätt bytas ut och här ser man plinten utan armbord icon_smile_approve.gif

Based on the experience that a turntable with its tonearm should be
one single unit, we have created a modular system that is flexible
but looks harmonic as well. Each of the 125 parts has been carefully
designed to perform its function perfectly.

Det är naturligtvis remdrift som vi ser här på 005

och allting gjort med högsta precision

eliot
The whole drive system is arranged underneath the platter. The mo-
tor is driven by a specifically designed analogue power unit and this
is housed in a separate case.

Här ser vi två sådana nätdelar

där lådan är fräst ur ett stycke icon_smile_tongue.gif

eliot
Tonarmen består av många delar icon_smile_wink.gif

eliot
Det finns olika hjälpmedel för att montera pickupen icon_smile_approve.gif

eliot
När det gäller skivspelare så måste man ha koll på vibrationerna icon_smile_wink.gif

och så här gör Micha icon_smile_shock.gif

eliot

Micha använder naturligtvis riktiga mätinstrument icon_smile_approve.gif

eliot
Det behövs många delar till tonarmarna icon_smile_wink.gif

Detta skall bli Thales Tonarmar icon_smile_tongue.gif

Käera
Det är fint som i en saga... Eliots saga....oavsett om tonarmen är bättre eller sämre på något så skänker den ren visuell glädje icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (eliot @ 2012-03-17 22:57 ) *

Bilderna är väldigt talande.
Man kan förstå strävan att skapa kompletta spelare för att kunna optimera prestanda.
eliot
Har man skapat något så snyggt så är det klart att man vill ha det som skrivbord på datorn icon_smile_wink.gif

Vi fick också se hur allt modellerats på datorn icon_smile_tongue.gif

calle_jr
QUOTE (eliot @ 2012-03-17 21:49 ) *
Det är naturligtvis remdrift som vi ser här på 005

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_217.jpg

Blev lite fundersam kring valet av rem.
Jag har aldrig sett en så grov rem med cirkulärt tvärsnitt.
Undrar vad han har för tanke med den icon_smile_question.gif

eliot
QUOTE (calle_jr @ 2012-03-18 10:14 ) *
Blev lite fundersam kring valet av rem.
Jag har aldrig sett en så grov rem med cirkulärt tvärsnitt.
Undrar vad han har för tanke med den icon_smile_question.gif

Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt.
Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder.
Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln.
eliot
QUOTE (eliot @ 2012-03-18 09:30 ) *
Vi fick också se hur allt modellerats på datorn icon_smile_tongue.gif

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_242.jpg

Vi fick se både tvådimensionella ritningar icon_smile_wink.gif

och tredimensionella modelleringar som gick att rotera icon_smile_shock.gif

...både på skivspelare och arm...

eliot
En bild på hans verkstad/kontor

calle_jr

Mycket imponerande icon_smile_tongue.gif

QUOTE (eliot @ 2012-03-19 18:31 ) *
Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt.
Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder.
Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln.

OK,
Man ser det i din bild här: http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_202.jpg
Remmens tvärsnitt kommer ju att variera utefter sin omloppsbana. Längs två sträckor är den helt cirkulär, runt drivhjulet är den tillplattad på ett vis och runt tallriken tillplattad på ett annat vis. Det gör att hastigheten kan variera. Om det har hörbar effekt eller ej vet jag inte.
Jag tycker bara att det verkar onödigt att "utmana ödet" när man kunde välja en tunn rem med samma eller ännu högre styvhet.
Men kanske den har ytterligare en funktion i kombination med metallfjädrarna.
eliot
AudioExotics Hongkong har några bilder på Thales och Simplicity och är tydligen mycket förtjusta i dem - asiaterna är alltid tidigt ute när det gäller highend icon_smile_wink.gif

Mr. Zanden i det forumet skriver:
In summary, if you can not discern the not-so-subtle difference in sound of an orchestra/instrument which has not been warmed up, then you need to practice your listening so that you can tune the sound of your hi-fi system correctly as well as being able to discern whether any change/adjustment in your system is for the better or for worse.

icon_smile_big.gif
calle_jr

Men så har de ju också använt pinnar som precisionsverktyg i tusentals år...

eliot

For the TTT, we have realized a drive system combining the advantages of the very traditional idle wheel drive (strength and constancy) with the benefit of the
belt drive (silence and decoupling). The motor itself – a brushless DC motor with ironless winding – provides a maximum output of 20 Watts and is mounted on a
carefully calculated decoupling element. This element keeps away all vibration from the chassis, but avoids any axial movement of the motor. The pulley – which
acts as a flywheel to compensate the motor increments – drives the sub-platter via a precision-belt, originally made for medicine applications.
The whole drive system is completely covered by the platter.

Drivremmen driver en undertallrik (som syns på fotot) - det hela täcks av huvudtallriken och hela skivtallriken väger 8,5kg.

Tallriken är avstämd för en resonansfrekvens som effektivt dämpas bort med inläggning av bly.

Dokumentation finns här (PDF)
eliot
Lokalen befinner sig vid landsvägen nordost om Winterthur

och nu är vi hembjudna till Micha och hans fru som bor i ett enfamiljshus i utkanten av Winterthur icon_smile_approve.gif

eliot
Högtalarna är schweiziska och kommer från Pawel Acoustics och är deras ELEKTRA - REFERENCE MONITOR icon_smile.gif

...och som väntat är det vinyl som gäller icon_smile_approve.gif
eliot
Ni får ursäkta men jag älskar att fotografera denna läckra tonarm icon_smile_tongue.gif

eller delförstorat

iroise
Kul att läsa Eliot, jag har inte varit på forum med någon större reda på senaste tiden, jag får läsa ikapp
eliot

Tonarmen passar designmässigt fint till hans skivspelare icon_smile_tongue.gif

Nu blir det lite närbilder icon_smile_wink.gif

Precisionsarbete icon_smile_shock.gif

eliot
Vi ser här hur pickupen vrider sig m.h.a. hjälparmen icon_smile_approve.gif

så att nålen alltid är parallell med spåret icon_smile_tongue.gif

eliot
Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b icon_smile_tongue.gif

...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon icon_smile_approve.gif
eliot
Som ni förstår gillar Micha miniatyriserade saker så han var tvungen att visa denna fick-skivspelare icon_smile_shock.gif

Det är en Mikiphone Pocket Phonograph "Vadasz" System, Paillard AG; St. Croix från omkring 1926

Schweizarna har alltid varit duktiga med miniatyrisering och företaget Paillard AG i St. Croix kanske känns igen icon_smile_question.gif

eliot

Hur skall vi få in alla delar i den lilla plåtasken icon_smile_shock.gif

eliot
Här har vi alla delarna icon_smile_wink.gif

eliot
QUOTE (eliot @ 2012-03-21 23:25 ) *
Schweizarna har alltid varit duktiga med miniatyrisering och företaget Paillard AG i St. Croix kanske känns igen icon_smile_question.gif

De som är lite mer bekanta med skivspelarmärket vet kanske att Thorens kom från St. Croix och 1962 gick faktiskt Thorens samman med Paillard.
Paillard var vid denna tid ett av västra Schweiz största och mest renommerade företag med mer än 6000 anställda.

Mer finns att läsa här: http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm

Nu stoppar vi in pickup och arm icon_smile_shock.gif icon_smile_approve.gif

calm
QUOTE (eliot @ 2012-03-22 08:42 ) *
Nu stoppar vi in pickup och arm icon_smile_shock.gif icon_smile_approve.gif

Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon?

Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum?

Calm
eliot
QUOTE (calm @ 2012-03-22 08:48 ) *
Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon?

Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum?

Calm

Enligt denna länken är den från 1926 och allt skall vara original!

Skivpucken finns på alla bilder på internet som t.ex. på denna "ipods grandfather".....

PS. Hittade precis denna länken med mer info icon_smile_approve.gif
calm
QUOTE (eliot @ 2012-03-22 09:01 ) *
Enligt denna länken är den från 1926 och allt skall vara original!

Skivpucken finns på alla bilder på internet som t.ex. på denna "ipods grandfather".....

PS. Hittade precis denna länken med mer info icon_smile_approve.gif

Såg så blank och modern ut därav min kommentar icon_smile_blush.gif icon_smile_wink.gif Tack för infon!

Calm
Käera
Kul o intressant på samma gång med denna lilla spelare.Sista länken gav ju även bilder på helt andra skapelser med om man gick till huvudsidan.
ninja
Vad är det för pickup som Micha har?
eliot
Nu stoppar vi in det sista

och här är hela skivspelaren - inte tar den mycket plats icon_smile_shock.gif

eliot
Det finns naturligtvis på Youtube en film om och med denna lilla maskin icon_smile_big.gif

P-pan
Kanske Mikiphonen gav inspiration till Androphonen Thinking.gif icon_smile_question.gif

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9473
Bebop
QUOTE (eliot @ 2012-03-21 22:41 ) *
Vi ser här hur pickupen vrider sig m.h.a. hjälparmen icon_smile_approve.gif

så att nålen alltid är parallell med spåret icon_smile_tongue.gif

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_266.jpg

Jag får snart sluta titta på hans skapelser. Jag märker att det börjar byggas upp ett visst "vill-ha-begär" oavsett hur den låter. Man får väl anta att den också kan förmedla musik i den övre skolan. icon_smile_approve.gif
calle_jr
QUOTE (Bebop @ 2012-03-22 18:36 ) *
Jag får snart sluta titta på hans skapelser. Jag märker att det börjar byggas upp ett visst "vill-ha-begär" oavsett hur den låter. Man får väl anta att den också kan förmedla musik i den övre skolan. icon_smile_approve.gif

Jag gillar också Thales mer än Simplicity. Thales verkar vara lättare att justera optimalt och mindre känslig för oegentligheter. Mer robust helt enkelt. Bara en känsla jag får, även om han har utvecklat designen på ett mycket förnuftigt sätt - börja safe och robust för att sedan förfina/optimera.

QUOTE (eliot @ 2012-03-21 22:58 ) *
Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b icon_smile_tongue.gif

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_263.jpg

...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon icon_smile_approve.gif

Snyggt system!
Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna icon_smile_question.gif
plundin™
QUOTE (calle_jr @ 2012-03-22 20:15 ) *
Snyggt system!
Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna icon_smile_question.gif

Ja! Och vad är det för bänkar?
Helt i min smak!!!

/ptr
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.