SCA-35 har en gemensam (95 Ohm) katodbias för samtliga 4 EL84 (AC-shuntad via en 100uF/25 kondensator till jord).
Enligt schemat skall denna ge en DC bias på 14 Volt dvs en tomgångsström på I = U / R = 14 / 95 = 147mA
Detta är ju tomgångsströmmen för samtliga 4 rör, så varje EL84 har en DC katodström på ca 37mA
Varje EL84 utvecklar då dryga 13-14 Watt, vilket redan det är ganska tufft för detta rör
Detta förutsätter då dessutom att samtliga EL84 är perfekt matchade, och fördelar tomgångsströmmen
exakt mellan sig.
Jag har ju redan konstaterat att mina 4 EL84 inte är perfekt matchade, utan har en viss spridning.
Med den gemnsamma katodbiasen skulle detta betyda att vissa av mina rör skulle utsättas för en arbetspunkt där de skulle utveckla mer än det redan höga effekt-uttaget.
Tyvärr är det dessutom så att det är det redan svagaste av EL84orna som sulle pressass ännu hårdare, och därmed ytterligare åldras och sprida matchningen.
En ond cirkel.
Jag nämnde David C Gillespies artikel längre upp i denna tråd.
En mycket läsvärd text om Dynacons -ibland kritiserade, gemensamma katodbias.
En artikel som jag tycker alla borde läsa, även om man inte har en SCA-35.
Jag kan i korthet summera vissa bitar.
Vid en första anblick kan den gemensamma katodbiasen ses som en ekonomisk besparing från Dynaco. David Hafler hävdade dock att det fanns andra aspekter, och att den gemensamma biasen faktiskt ser ut så för att sänka distorsionen i förstärkaren.
I David C Gillespies artikel kan man läsa hur han verifierar detta, men bara i vissa speciella fall!.
David konstaterar bla att SCA-35 har en förhållandevis vek nätdel som orsakar B+ svack, när bägge kanalerna lastas hårt samtidigt. Men att den vid en hård belastning av enbart en kanal, får det andra rörparet att agera som en shunt regulator ab B+.
David konstaterar även att Z-565 utgångstransformatorerna lastar EL84orna aningen hårt, och att de därför fungerar bäst med en fixed bias.
Slutsatsen i Davids artikel är att SCA-35 fungerar bäst med en fixed bias men som ändå bör kompensera för varierande B+.
Detta är något som varken en ordinär katodbias, eller en ren fixed (separat neg spänning på gallret) kan skapa.
Dock poängterar David att fortfarande måste EL84orna vara snävt matchade
Det enklaste i mitt fall hade ju ifs varit att hosta upp slantar till en ny matchad quad (helst NOS) EL84, men jag ville först testa att köra med det jag hade hemma.
Varför ett litet biaskort plockades ihop på en experimentplatta och monterades:

Kortet innehåller en "sence" (avkännings) - resistor per rör (4st), där jag gonom att mäta spänningsfallet kan se tomgångsströmmen per rör
Efter dessa en ballanspotentiometer per rör-par (2st) där jag kan ballansera tomgångsströmmen mellan respektive EL84-par.
Slutligen en katodresistor per kanal (2st) och en AC shuntkondensator per kanal (2st)
De senare kondensatorerna valde jag för jag ville prova att separera respektive kanals bias helt, och kunde alltså inte använda Dynacons original kondensator. Jag gjämförde också värdet på denna kondensator med vad andra motsvarande konstruktioner använde, samt räknade lite på den LF punkt det AC filter som ju faktiskt en AC shuntad katodbias är.
Och kom fram till 220uF
Nu var det ju så att den tidigare biasen (14V) var inte bara en gemensam potential för samtliga EL84 katoder, utan även en spänning som David nyttjade för att lyfta AC-glöden över jord (via en balanspotentiomeneter).
När jag nu inte använde den ursprungliga biasen, var jag tvungen att lyfta AC-glöden på ett annat sätt.
Jag kopplade då en enkel spänningsdelare mellan B+ och jord och nyttjade Dynacons -nu lediga original bias-shuntkondensator att avkoppla den nedre resistorn. denna spänningsdelare drar nästan ingen ström och sänkte ytterligare bruset från förstärkaren
/Pix