Det finns många sätt att närma sig audiokablar...
Man kan dissekera kabeldelar för att skapa rubriker och få uppmärksamhet på Internet. Man kan diskutera deras uppbyggnad i ändlösa forumstrådar som ibland slutar med ett litet hänglås och man kan stillsamt lyssna med dom för att försöka utröna vad det egentligen handlar om. Höstens hifipyssel börjar ta form och det har blivit dags att koppla upp Transparent Reference XL från start till mål.
Missa inte denna långkörare...

Uppackningskänslan, en del av upplevelsen...
hmm väldigt väldigt fina kablar
ska bli intressant att se om dom rår på black pearl?
ks-1130 får nog det tufft men black pearl kan nog ge dom en match
Ja, Kimbersnokarna kränger och väser och försöker slita sig från sina förtöjningar...
Kimbersnokarna har definitivt vackrare mönster iallafall
Nu blir det lyssningstester av esoteriska produkter den närmaste tiden...

- Det var detta du menade
Skall bli intressant
Nu kommer lådorna fram.... Detta skall bli intressant att följa
Underbara bilder

Skulle tro att detta är en del av "Esoteriska Euphonia" men tror att det finns fler
Mvh Mattias
Ranefjord
2004-10-08 21:50
Efterlängtat. Ska bli intressant att följa.
Ja, det blir lite av varje framöver men just nu är det all hifienergi på Transparent Audio...
Från start till mål innebär ju även signalkablar och det kan bli ett utdraget kapitel med
slutstegen placerade mitt på golvet.
Man kan dissekera kabeldelar för att skapa rubriker och få uppmärksamhet på Internet. Man kan diskutera runt deras uppbyggnad i ändlösa forumstrådar som ibland slutar med ett litet hänglås och man kan stillsamt lyssna med dom för att försöka utröna vad det egentligen handlar om.
Mitt i prick Timbre

Som tur är så vill de flesta utröna vad det egentligen handlar om genom att lyssna
Mvh Per
Ja, det kan bli en ändlös tråd...
Ranefjord
2004-10-08 22:11
*no comment*
Ute på Marstrand påpekade Jim Shannon från Transparent Audio att kabellängden är av underordnad betydelse för ljudpåverkan med Transparentkablar. Detta är en del av syftet med networksapplikationerna och ingår så att säga i designen. När det gäller högtalarkablar garanterades identiska värden inom respektive modell för längder på upp till nio meter. Ifråga om signalkablar spelar "normala" längder knappast någon roll och här har vi ett par balanserade Reference XL interconnents som kan sträckas ut till närmare 6 meter.
Jag ser att kablarna är för SS (Solid State) - hur gör du när du vill koppla in BAT
- Har du en till version till för rör
....och hur blir det om man blandar
Även utanför själva signalvägen är det Transparent Audio rakt av. Allt nätkablage plus att varje inblandad apparat får sin ström via PowerIsolators 4 och XL.
Jim Shannon har nog inget emot det här...
När man provar något nytt i kabelväg är det ju bra att hålla resten av kedjan så oförändrad som möjligt så fladdermössen får nog hänga kvar i taket...
skulle va väldigt kul att få se en översiktsbild av rummet efter allt detta...
Allt har sin tid och nu blir det avlyssning i första hand. Signalkablarna var inte så styva som jag hade befarat...
Vad hade du för kablage innan
Det är Kimber i signalvägen.

Skall bli klart intressant.
new order
2004-10-09 09:33
Detta var för mig en överraskning!

Det ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till.På de modeller av Kimber och Transparent som jag har lyssnat på har det varit ganska stora karaktärs skillnader märkena emellan,det ska bli intressant att se vilket av dessa märken som du föredrar,Timbre.
Maffig kabeluppsättning

. Den visuella imponatoreffekten är hög på dessa.
Denna gång har du överträffat dig själv med fotot Timbre!
Transparent bör ju ringa närsomhelst ang. katalogfoto

Ska bli mycket intressant att följa fortsättningen!
Måste hålla med...de där bilderna är fantastiska!!!
Tackar - det kommer mycket mer...
Håller med, bilderna är grymt fina som tagen ur vilken produkt katalog som helst om inte bättre. Tycker de skulle bli ännu bättre om du satte en liten ram runt dem..känns mer kompletta då.
Det var en bra ide...du får komma o rama in dina bilder hos mig när du vill
Merkurius
2004-10-10 18:06
Ja alltid händer det något hos den här mannen
Hehe, blir det inte lite väl gulligt med inramningar på ett hififorum...
Neodynium
2004-10-11 21:18
Oj va kul... detta skall bli mycket intressant att följa!!

Fantastiska bilder Timbre!! Mycket hög kvalite!!
/Neo
bfjohansson
2004-10-12 13:38
Detta ska bli kul. Tycker att du satte huvudet på spiken när man på andra sidor sätter hänglås på kabeldiskussioner. Ibland rinner liksom diskussionerna iväg till rena personangreppen. Hoppas att den höga nivån här håller i sig och att vi även framöver kommer ha en lite trevligare stämning kring vår hobby. Allt ska ju trots allt leda till glädje för den enskilde.
De är ju tuffa Transparents kablar med lådor men ack så bökiga de blir. Har man trångt som jag bakom prylarna är det inte ens att tänka på att testa dem. Tur att andra kan göra det åt en...
Kabelövningarna har tagit fart på allvar. Nu är det verkligen Transparent Audio
från nätuttag till högtalarterminaler som gäller.
Ett väl tilltaget musikprogram har avlyssnats och mycket återstår även om en del intryck börjar falla på plats.
jaaaa! kom igen nu
Känsla för detaljer...

Här har vi konerna till de två gigantiska networksbehållarna som numera breder ut sig på golvet.
Transparentsnokarna får finna sig i att bli konsekvent Shaktifierade...
Samma förutsättningar som för Kimber och den långa balanserade signalkabeln
bär On-Lines i början, på vägen och i slutet.
Första kontrollen gällde brusgolvet eller snarare avståndet till brusgolvet och det har ökat. Tyst har blivit ännu tystare och detta kan härledas till försteg/signalkablage. Accuphase M-8000 är fullständigt tysta i sig själva över Amati Homage och brusbidraget kommer uteslutande från inkopplat försteg. Här påverkar alltså signalkablaget och jag kan föreställa mig att kabellängden har en viss betydelse i sammanhanget. Nu handlar det om mycket låga brusnivåer men här finns en observerbar skillnad till Transparents fördel.
Vi byter ut den nya glitterversionen av On-Lines och går vidare. Under lyssningen blir det uteslutande Accuphase-elektronik då kabeluppsättningen är av varianten Reference XL SS.
"Reference XL Single-Ended Interconnect is available in two versions: * optimized for solid-state components (SRXL SS) * optimized for valve (tube) components (SRXL V).
Reference XL Speaker Cable is available in 3 versions: * optimized for solid state components (RXL SS) * optimized for valve (tube) components (RXL V) * optimized for single-ended valve amplifiers (RXL SV)."
väldigt intressant läsning..otrolig detaljarbete
All hifi har en baksida och här ser vi uppkopplingen på ett av de två paren balanserade utgångar på processorn DC-101. Reference XL är utrustad med XLR-kontakter från Neutrik.
Den orange fiberkabeln är ett AT&T interface som kallas HPC link - en Accuphasespecialitet.
Inget hafs och slarv i detta testet inte!
....jag vet iallafall vilken version av onlines jag väljer...
\\K-man
Hehe, ja det är rätt bökigt att riva i kabelhärvor så lugn och tålamod är vad som gäller.
In- och utgångar på C-290V.
Bakom slutstegen ökar kraven på tålamod och här gäller det att sätta ned fötterna rätt.
Kimber Select ligger redo att hugga...

Machokablar möter machokontakter och anslutningen blev en fröjd...
Skämt åsido - man skulle kunna tro att dessa spadar och kontaktdon var gjorda för varann.
Hifi porr!!!! Det är nästan snudd på koppleri!!!
Det råder inga tveksamheter om i vilken riktning högtalarkablaget skall kopplas upp...

Riktningsverkan har ju diskuterats på många håll och föreligger det inga lindningsmässiga anledningar får vi ta oss ner på molekylära nivåer. Har man spelat in ett par kablar och plötsligt får för sig att vända på dom är det bara att starta inspelningsprocessen på nytt. Det gäller såväl ledare som omgivande dielektrikum. Numera är väl detta allmänt accepterat och med Transparent Reference XL kan det knappast bli felvänt.
Matrixen
2004-10-22 23:37
Sitter det en kompensationslänk i ena änden, så blir det ju helt tokigt om den hamnar i förstärkar änden, så riktnignsspecifikationen är nog inget hokuspokus...
Instämmer i den övriga överordskören för övrigt...
När det gäller lödteknik är Transparent mycket tydliga ifråga om tillvägagångssätt:
"We do not use solder pots or extremely hot soldering irons to construct Transparent Cable. We carefully temper the strands in each conductor with heat controlled soldering irons, and we use only enough heat to flow high purity 2% silver solder. Out of the many soldering techniques we have tested with time delay reflectometry, our heat-controlled methods seem to provide the best signal transfer results."
Detta kabelpar har således spadar mot förstärkarsidan och expanderande banankontakter mot högtalarsidan. Här har vi utnyttjat möjligheten att skräddarsy termineringen till anläggningen där de skall kopplas upp.
"....jag vet iallafall vilken version av onlines jag väljer...

"
Ja, det vet jag också och inte är det dom som syns mest...

Otroliga bilder "Timbre"!
Verkligen jättesnygga bilder timbre. Du är en mästare med ljus ;..)
/Shaft
Sen är det ju kul att se en och annan sida av Accuphase också!
Tack Bravo och shaft men när det gäller ljuset chansar jag friskt och ibland fungerar det. Mest tur alltså...
Som katten kring het gröt har jag så vandrat runt dessa högtalarkabelnetworks. Kärt barn har många namn (

) och det handlar onekligen om imposanta lådor.
marbrink
2004-10-23 23:34
Riktigt läckert!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.