Tänkte nu för en stund lämna själva handhavandet, och istället rikta mig åt lite andra detaljer. Kan väl börja med denna bild:

Här ser vi, eller delvis skymtar, hela fyra saker värda att nämna. Det största blanka fina vi ser är vänster bandstyrning. Det finns en likadan på andra sidan ”tonhuvudspaketet” samt en mindre styrning precis efter avspelninghuvudet. Det är såklart av högsta vikt att dessa är rätt injusterade. Felar detta så missar i värsta fall bandet huvudena

Det andra man tydligt ser är ”pinnen” som sticker upp ur den böjda urfräsningen. Det är slingfångaren, vad den gör förklarar nog namnet. Sedan går vi vidare på det som man nästan ser…

…man ser en bit av en röd knapp nere till vänster, med texten ”reel motors off”. Detta är ännu en ”special option” som finns på dessa maskiner. Den nyttjas i samband med uppmarkering av band, för t.ex. klippning. Då man lokaliserat ett ungefärligt ställe för bandklipp stoppar man avspelningen och trycker sedan på en liten spak alldeles till höger om tryckrullen, tonhuvudet aktiveras och tryckrullen går mot kapstanaxeln, sedan trycker man ned denna ”reel motors off”-knapp. Efter det skall man trycka på någon av spolknapparna varvid bandspolarna frigörs och man kan för hand föra spolarna fram och tillbaks samtidigt som man hör ljudet på bandet. Då man hittat exakt ställe trycker man på tryckrullen som då frigörs och återgår till viloläge. Då blir bandet fritt och man kan lätt märka upp klippstället. När man är klar så trycker man på stopp knappen och ”trycker upp” vår röda knapp igen.
En sak till förnimmer man längst till höger…men jag tror vi flyttar oss lite innan jag beskriver vad det är.

Det vi nu ser längst till höger är ena delen av den automatiska bandstoppen. Mitt emot denna ”svarta pinne” sitter en liten diod som lyser mot bandet, och då ljuset når fram till denna del så betyder det att bandet är slut (eller i värsta fall gått av

) och spelaren stannar av sig själv, och man slipper höra det välkända flapflapflapljudet. Så om någon har en A77 som inte stannar av sig själv, så är det med största sannolikhet som så att lampan har pajjat. Denna lampmodell är en ganska vanlig på spelare vid denna tiden, så den borde gå att hitta. Samma användes på bla Tandberg.