Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uppsalahifi
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Bildforum
Pages: 1, 2, 3
Timbre™
Drömmen om det eviga studentlivet... icon_smile_cool.gif

Korridorsfester, nationsfester, fakultetsfester och sena eftermiddagsföreläsningar. Utrymmet för hifiinvesteringar brukar vara begränsat men vad spelar det för roll när kårhuset bjuder på äkta vara... icon_smile_question.gif icon_smile.gif

En hifisöndag i Uppsala - hur intensivt kan det egentligen bli... icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif

datar
vi väntar på bilder...... icon_smile.gif
Zalve
Timbre vilse igen ?! Nu i akademins värld icon_smile_big.gif icon_smile_blackeye.gif Så småning om hittar han nog tillbaka till HIFI'n
fbk
Besök hos Eliot icon_smile_tongue.gif trevlig kille föresten, träffade honom förra Fredagen på en liten sammankomst. icon_smile.gif
Timbre™
Tillfälligt avbrott och först skall vi ta oss upp via den breda dignitetstrappan till denna kunskapens boning. Här bjuds en börda som ju skall vara lätt att bära så förmodligen går man på ännu lättare steg i motsatt riktning... icon_smile.gif

Universitas Regia Upsaliensis... icon_smile_cool.gif

Timbre™
Ett pampigt yttre och om möjligt ett ännu pampigare inre som dessutom ger en liten vink om vad det hela skall handla om: musikåtergivning under storskaliga högtalarförhållanden med oanad kraft och tyngd... icon_smile_shock.gif

Kan det vara ett par JBL som hänger i taket... icon_smile_question.gif

Zalve
Åh,, NU börjar det likna nåt. icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif

Hoppas nån spelade på skönheten på scenen.
Timbre™
På scenen var det tyst och stilla men musikstunden var inte långt borta.
Vi börjar på balkongen och i morgon lyfter vi på locket... icon_smile_wink.gif

fatpipe
Har du vart i Uppsala Timbre?! Min kära hemstad!
Kan man vänta sig plasmadiskanter? icon_smile_question.gif icon_smile_tongue.gif
Timbre™
Vi kan vänta oss mer än man först anar... icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
K-man
Upsaliensis! icon_smile_cool.gif

Flygen ser väldigt lång ut.....nog den längsta jag sett icon_smile_shock.gif ...eller är det en synvilla?

...nu är det morgon...så lyft på locket!

\\K-man
plundin
QUOTE (K-man @ 2004-10-06 07:06 )
Flygen ser väldigt lång ut.....nog den längsta jag sett icon_smile_shock.gif

Kan det vara för att det är två flyglar icon_smile_question.gif icon_smile_question.gif icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif

/ptr
K-man
icon_smile_clown.gif Ja, nu ser jag! Jag undrade lite varför det stod en pall i andra ändan av flygeln...HAHAHAHAHA!!!

Tack för hinten Plundin!

\\K-man
Neodynium
Detta skall bli skoj.. =) Goa bilder Timbre!! icon_smile_tongue.gif

/Neo
Roq
Som gammal Uppsalabo är det extra spännande. Trevligt med miljöbilderna också.
Timbre™
Tackar - så är det då dags att lyfta på lådan och man kan nog säga att detta är första gången vi tar luftvägen in till en hifianläggning... icon_smile.gif
Här blottas ingenting mindre än en Letra Junior Kompressor med tillhörande anslutningar och kärl. Vi avslöjar redan nu att detta är en del av själva ljudanläggningen, vilket ju inte gör det hela mindre unikt... icon_smile_cool.gif

datar
Är det kompressorn som skickar luft till en luftdriven vinylspelare tro?? icon_smile_question.gif
Timbre™
Luftslangarna leder oss rakt in på en Eminent Technology ET2 luftlagrad tangentialtonarm som till omständigheterna är modifierad så att den inte går i bitar av 2,5 bar övertryck. Phonokablaget är utbytt till en single crystal silvervariant som är direktlöden på stepuptransformatorn för rakast möjliga signalväg.

Vi har kommit hem till en vinylfantast... icon_smile_wink.gif icon_smile_tongue.gif

Timbre™
Själva vinylsvarven är en Zarathustra S4 från Simon Yorke.

Timbre™
Detta leder oss obönhörligen in på eliots vinylsamling som är det mäktigaste jag har sett i mina hifidagar... icon_smile_shock.gif
Här finns allt: förstautgåvor, audiofilutgåvor, direktgraverat, limited editions, specialutgåvor och en mängd samlarobjekt av högsta rang. Allt från kompletta originalboxar till 45 RPM fullsize pressningar med gravyr endast på framsidan.
Mina medtagna image hifi supervax försvann i mängden kan man säga... icon_smile.gif

eliot
Skivan som ligger på skivtallriken är en original Mercury Living Presence som brukar betecknas som skivornas ferrari - mer dynamik och kraft får man leta efter icon_smile_tongue.gif
Skivan är inspelad på 35mm magnetband och det är Byron Janis som spelar Rachmaninov Piano Konsert Nr. 1 icon_smile.gif

//Eliot

Tillägg: Inspelningen är gjord i Moskva i juni 1962
datar
mmm jag diggar alla dessa vinylspelare... icon_smile.gif
eliot
Här är en bild på skivor som jag har i mitt arbetsrum och nästan alla är original (förstautgåvor) icon_smile_approve.gif

... och där ser vi i mitten skivan som vi spelade.

Precis under den ser vi två Jazz-klenoder.
- Billy Holiday: The Lady sings the Blues (Clef Records) och Ella & Louis (Engelsk förstautgåva) icon_smile_tongue.gif
Timbre™
Det finns mycket mer trevligheter på detta hyllplan... icon_smile_tongue.gif
Då det även lyssnas på silverskivor i systemet hittar vi naturligtvis en Bedini Compact Disc Clarifier. Bedini låter mer som ett designföretag i kalsongbranschen och här hittar vi äntligen en Bedini Clarifier i mattsvart utförande... icon_smile.gif
Våra dagars vita variant känns plastigare och har inte alls samma känsla.

Mattias
Åh, en massa goo musik!
Härligt reportage icon_smile_tongue.gif

/Mattias
Timbre™
På en separat nätdel hittar vi en annan intressant produkt i dessa Shaktitider... icon_smile.gif
En VPI db-5 "Magic Brick" som arbetar i samma bransch som Shakti Stones. Förutom sin chassidämpande funktion handlar det om skydd mot högfrekvent instrålning samt absorption av elektromagnetiska fält.
Vilken som är mest väldesignad får ni själva avgöra men det står helt klart att db-5 lirar i en helt annan viktklass... icon_smile_shock.gif icon_smile_cool.gif

Timbre™
Som grädde på moset hittar vi dessutom en behållare CD-Top samt The Gryphon Exorcist.
Vad är det egentligen den driver ut... icon_smile_question.gif

johan
Inga sådan här reportage när jag är på semester .......Tack !
icon_smile_wink.gif
Timbre™
Vi har mycket tungt och skönt på gång johan... icon_smile_wink.gif
Matrixen
Kirkelig kulturvekstad minsann. CD samlingen verkar inte så tokig heller!
EAR
"Inga sådan här reportage när jag är på semester .......Tack !"
Just precis bara för att du är på semester icon_smile_big.gif icon_smile_clown.gif icon_smile_evil.gif
fatpipe
QUOTE (Matrixen @ 2004-10-06 19:29 )
Kirkelig kulturvekstad minsann. CD samlingen verkar inte så tokig heller!

Med högsta sannolikhet inhandlade hos oss på Hifiklubben i Uppsala icon_smile_approve.gif

Ser fram emot fortsättnigen!
Bravo
icon_smile_shock.gif Va? I min hemstad?
Vad har jag nu missat igen, suck.
Ser synnerligen trevligt ut.
eliot
Det finns mycket mer trevligheter på detta hyllplan...  icon_smile_tongue.gif

Som vinylfans tittar vi naturligtvis även under "hyllplanet" - och vad finner vi där om inte samlingsboxar med klassiska skivor

... och CD-skivorna är inte heller att förakta

- Längst till höger ser vi den externa nätdelen till skivspelaren (på keramikfötter).

En del av mina operaboxar har jag i en separat bokhylla

där vi ser allra överst, som på ett altare, en Thorens TD124 mkI utan tonarm.
- Den kommer jag nog att utrusta med en SME 3012 och en monopickup Ortofon SPU

Plexiglasröret som går att skymta mellan de båda bokhyllorna är ytterligare ett utjämningskärl där jag lätt kan se om det mot all förmodan skulle bildas kondensvatten i röret.

Ekman
det är inte utan att man blir lite imponerad icon_smile_tongue.gif
Neodynium
Verkligen.. icon_smile.gif Kul reportage! icon_smile_tongue.gif

/Neo
EAR
"det är inte utan att man blir lite imponerad"
Det var ju verkligen milt uttyckt Ekman.
Kul att se alla dina prylar Eliot icon_smile_tongue.gif icon_smile_wink.gif För att inte tala om skivsamlingen icon_smile_tongue.gif
MVH/Mats
Timbre™
Sneglar vi på förstärkarutrustningen hamnar eliots färskaste uppgradering i omedelbar fokus. Knappt uppackat och ännu mindre inspelat ser vi ett referensförsteg från Convergent Audio Technology. Ungefär 20 timmar har det här försteget haft på sig innan dagens lyssning.
Till höger bakom försteget ser vi en gavelstående moving coil stepup transformator (The Head TX4) av Tim de Paravicini (på tonarmen sitter en Lyra Clavis pickup).

Noggrant selekterade hifikomponenter skulle man kunna säga... icon_smile.gif

Timbre™
Denna nyanlända resenär har beteckningen Convergent Audio Technology SLI Ultimate Preamplifier Mk II och vi stötte även på föregångaren i huset... icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
Detta är ett försteg med separat nätdel och det var här som en VPI db-5 hade funnit sin plats.

Finns det något mer exemplar i Sverige... icon_smile_question.gif

Timbre™
Finns det försteg brukar man hitta slutsteg och mycket riktigt stod det ett par monoblock på golvet... icon_smile.gif
Gallisk hifi i form av Jadis.

Timbre™
Förutom Shakti Innovations (absolut rätt plats att placera en Shakti Stone på) fick vi ögonen på något så exotiskt som Kable Jackets (observera stavningen... icon_smile_wink.gif) från the Cable Jacket Company. Läste i manualen och noterade att man lämpligen applicerar tre stycken Kable Jackets per kabel för optimal effekt.
Vad effekten blir av detta och hur de fungerar är det nog bäst att eliot reder ut... icon_smile.gif

Timbre™
Under tiden sneglar vi tillbaka på dessa Jadis JA 80 monoblock med tillägget KT som står för KT88 utgångsrör.
Dessa monoblock är bestyckade med KT90 av Manley.

eliot
Första gången jag träffade på Kable Jackets glömmer jag aldrig. Jag var hembjuden till René - min handlare (och guru) i Schweiz - och vi lyssnade på musik. Det lät fantastiskt som det alltid gör hos honom - med en oerhörd närvarokänsla. Då sa han att han skulle visa något och så tog han bort sina Kable Jackets som han hade monterat på högtalarkablarna. Hela ljudbilden blev med en gång fullständigt platt och allt blev livlöst. Han visade då att han använde de allra billigaste högtalarkablarna och när han monterade på sina KJ så kom rymden i ljudbilden.
Genom att sedan flytta sina KJ längs högtalarkablarna kunde han påverka ljudet. icon_smile_shock.gif icon_smile_tongue.gif

Bruksanvisningen säger:
After wrapping the KJ around the mid-point of a cable, simply nudge the KJ in the direction of the arrow on the foil, you'll get an increase in the treble energy. By contrast, nudging the KJ against the direction of the arrow will increase the amount of low frequency.

Jag har 9st Kable Jackets och jag har haft dom liggande i en byrålåda men bestämde nu att helt enkelt applicera dom på rekommenderade ställen och ansluta aluminiumfolien till jord. Effekten var klart hörbar: en viss råhet i mellanregister försvann och man upplevde mer närvaro i röster icon_smile_approve.gif

Nu när jag var nere i Schweiz så experimenterade René med Bybee filter till sina högtalare och han menade att effekten var likartad Kable Jackets men Kable Jacket hade större effekt icon_smile_tongue.gif

- Jag har inte jordade uttag så jag har jordat i värmeelementet icon_smile_cool.gif

eliot
En bild efter att jag dammat slutstegen icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif

Timbre™
Redan innan dessa Jadis JA 80 hade värmt upp var lyssningsövningarna och inte minst hifidiskussionerna igång. Här hanterar eliot sin luftlagrade tangentialtonarm och Peter Westberg är redo för nästa vinyldos. Mer om detta kan ni med största säkerhet läsa i något kommande nummer av HIGHfidelity.

Neodynium
Fantastiskt trevligt reportage.. klart annorlunda anläggning.. klart kul!! icon_smile_tongue.gif

/Neo
Timbre™
Dock behövs även ett par högtalare och här har vi dagens ljudalstrare. Tysk plasmadiskant kombinerat med hornladdat mellanregister och ett basreflexsystem som tillsammans väger 95 kg. En högtalarmodell som genomgått en del förändringar i lågfrekvensdelen och där dagens Mk III-variant serverar bas via en sluten låda.
Violon från Acapella Audio Arts.

eliot
Här är en bild där man tydligt ser ljuset från gasurladdningen (plasman)

eliot
Timbre™
Uppvärmda slutsteg, kaffe på gång, full fart på lyssningssessionen och
uppe till höger om eliot har vi en voodoolampa... icon_smile_big.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.