Första gången jag träffade på Kable Jackets glömmer jag aldrig. Jag var hembjuden till René - min handlare (och guru) i Schweiz - och vi lyssnade på musik. Det lät fantastiskt som det alltid gör hos honom - med en oerhörd närvarokänsla. Då sa han att han skulle visa något och så tog han bort sina Kable Jackets som han hade monterat på högtalarkablarna. Hela ljudbilden blev med en gång fullständigt platt och allt blev livlöst. Han visade då att han använde de allra billigaste högtalarkablarna och när han monterade på sina KJ så kom rymden i ljudbilden.
Genom att sedan flytta sina KJ längs högtalarkablarna kunde han påverka ljudet.
Bruksanvisningen säger:
After wrapping the KJ around the mid-point of a cable, simply nudge the KJ in the direction of the arrow on the foil, you'll get an increase in the treble energy. By contrast, nudging the KJ against the direction of the arrow will increase the amount of low frequency.
Jag har 9st Kable Jackets och jag har haft dom liggande i en byrålåda men bestämde nu att helt enkelt applicera dom på rekommenderade ställen och ansluta aluminiumfolien till jord. Effekten var klart hörbar: en viss råhet i mellanregister försvann och man upplevde mer närvaro i röster
Nu när jag var nere i Schweiz så experimenterade René med Bybee filter till sina högtalare och han menade att effekten var likartad Kable Jackets men Kable Jacket hade större effekt
- Jag har inte jordade uttag så jag har jordat i värmeelementet