Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Högtalartweaks
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
calle_jr

Högtalartweaks

Foten på mina högtalare innehåller ett delningsfilter och 50 liter luft.

unsure.png

calle_jr

På högtalarfotens undersida finns det ett lock;

Eftersom delningsfiltret är åtkomligt från fotens baksida kan jag inte se någon annan funktion hos locket än som fyllningshål.
Käera
Kan det bli kontakt o kabelbyte månne.. unsure.png
calle_jr
QUOTE (Käera @ 2010-07-24 12:57 ) *
Kan det bli kontakt o kabelbyte månne.. unsure.png

Det skulle det kunna, men Silverline Audio har en gång bekräftat att Grandeur mår bäst av av att stå på spikes och att tomrummet fylls med något tungt. De skickar med enkla spikes men överlåter tomrummet till konsumenten för att lätta lite på högtalarnas transportvikt.

Jag har aldrig blivit färdig till att skaffa passande ballast, men mitt i sommarvärmen kom jag loss;

new order
Vad är detta för högtalare icon_smile_blush.gif icon_smile_question.gif Borde kanske veta men har ingen aning!Ser ut som Dynaudio element men lådorna ser inte ut som Dynaudios lådor.

hmmm..
Martin
QUOTE (new order @ 2010-07-24 16:38 ) *
Vad är detta för högtalare icon_smile_blush.gif icon_smile_question.gif Borde kanske veta men har ingen aning!Ser ut som Dynaudio element men lådorna ser inte ut som Dynaudios lådor.

hmmm..

Silverline

Timbre™
QUOTE (calle_jr @ 2010-07-24 16:22 ) *
Jag har aldrig blivit färdig till att skaffa passande ballast, men mitt i sommarvärmen kom jag loss;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...23/DSC_8919.JPG

Nu handlar det i o.f.s. om dolt fyllnadsmaterial men dekorationsstenarna ser betydligt trevligare ut än den diabaskross som jag använde till fyllnadsövningar icon_smile.gif av Target-stativ.

Käera
Stensäkra tips är trevligt.. icon_smile_big.gif hur mkt väger dessa högtalare i dag utan ballast,blir nyfiken på vad denna extra vikt o stabilitet kan göra.
conan
Högtalarna ser ju redan bastanta ut ... vad väger de egentligen?
calle_jr
QUOTE (conan @ 2010-07-24 22:25 ) *
Högtalarna ser ju redan bastanta ut ... vad väger de egentligen?

De väger ca 70kg styck exkl fyllning. Jag och JFK fyllde respektive fot med 20kg sjösten som fördelades i 3 liters plastpåsar;

Sand har ju betydligt bättre dämpningsegenskaper eftersom vibrationer kan omvandlas genom friktion mellan kornen. Men jag är bara ute efter att nå en matchvikt, och valde därför större, tvättad sten som inte är så dammig. Två gissningar;
  • Viktens placering sänker tyngdpunkten vilket påverkar hur högtalaren beter sig när membranen får kabinettet att vibrera.
  • Kontaktytorna mellan högtalare, spikes och underlag blir stummare vilket förbättrar bortförsel av vibrationer.

Stenfyllningen innebär en 30%-ig viktförändring på rekordtid som skulle platsa i vilken veckotidning som helst!
Timbre™
QUOTE (calle_jr @ 2010-07-25 09:26 ) *
Kontaktytorna mellan högtalare, spikes och underlag blir stummare vilket förbättrar bortförsel av vibrationer.

Kärnpunkten i hela spik/kuddebatten.

QUOTE (calle_jr @ 2010-07-25 09:26 ) *
Stenfyllningen innebär en 30%-ig viktförändring på rekordtid som skulle platsa i vilken veckotidning som helst!

Framförallt i Klick... icon_smile_big.gif
conan
90 kg är en hel del ... det får ju mina REL-subbar att framstå som lättviktare i sammanhanget. icon_smile_big.gif
calle_jr

Den här behövs för Tweak #2;

A/Wing.
Nya fötter kanske icon_smile_question.gif
calle_jr
QUOTE (A/Wing. @ 2010-07-25 14:49 ) *
Nya fötter kanske icon_smile_question.gif

Mmm icon_smile.gif

Finite Elemente har sedan i fjol utökat med några varianter på Cerabase Classic;

Från vänster Cerabase "B&W", "Compact" och "Slimline". Bild: Finite Elemente
calle_jr

Här rör det sig om Finite Elemente Cerabase Slimline;

calle_jr

Teknologin är densamma som i Cerabase "Classic", men Slimline är inte justerbar i höjdled och den har ett lägre optimalt arbetsområde 20-150kg/4-pack. "Classic" fungerar bäst vid påförd belastning 40-500kg/4-pack. Här ser man de tre keramiska kulorna och styrkolven i mitten blottade;

Bild: Finite Elemente

Samtliga Cerabase har en maxbelastning på 500kg/4-pack, men "Compact" och "Slimline" fungerar bäst för vikter under 150kg, och "Classic" fungerar bäst för vikter över 40kg.
calle_jr

Här är en storleksjämförelse mellan "Classic" och "Slimline";

calle_jr

"Slimline" kan monteras i M6- eller M8-gängade hål, eller direkt i trä. Ett fjärde alternativ är att lägga dem under högtalaren/apparaten utan att fästa in dem.
Tillbehör för alla fyra varianter medföljer;

calle_jr

SorenG
Finnishen på de där fötterna ser inte ut att lämna nått övrigt att önska! icon_smile_tongue.gif
Engelholm Audio
Kul att du kommit igång med högtalarna, CalleJr
Kilgore
Spännande reportage calle_jr, och som alltid mästerliga bilder. icon_smile.gif

Intressanta fötter de där, man kanske ska byta ut superspiksen där hemma...

Ska bli kul att läsa om du hör ngn skillnad på dessa 2 tweaks...

På tal om fötter, så verkar Nordosts nya Sort Kone intressanta, ngn som provat dem?

När du ändå var inne i botten på HT, tog du ut filtret då oxå? Måste ju var bättre att ha det i en extern låda, och då kan man ju passa på att tweaka det oxå icon_smile_wink.gif
calle_jr

QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-07-26 11:17 ) *
Kul att du kommit igång med högtalarna, CalleJr

QUOTE (Kilgore @ 2010-07-26 11:18 ) *
När du ändå var inne i botten på HT, tog du ut filtret då oxå? Måste ju var bättre att ha det i en extern låda, och då kan man ju passa på att tweaka det oxå icon_smile_wink.gif

Jag har varit inne på att testa sätta en seriekonding i filtret för att avlasta mellanregistret, men det blir inga elektriska ingrepp denna gång.

QUOTE (Kilgore @ 2010-07-26 11:18 ) *
På tal om fötter, så verkar Nordosts nya Sort Kone intressanta, ngn som provat dem?

Jag har pillat på dem, inte mer. Det finns fyra varianter och den jag såg hette Bronze tror jag.
calm
Kul att exprimentera med olika fötter!

Körde lite olika varianter av Finiteprodukter under elektroniken. Cerapuc under cd:n fann jag vara det bästa alternativet även om viktangivelsen var lite utanför gränsen.

Cerabase under stacken av nät- och batteridelen till min ASR Emitter II Exclusive. Men däremot funkade inte Cerapuc emellan, vilket förvånade mig. Blev hårt och metalliskt.

Pulsarpoint i aluminium funkar däremot utmärkt.

Tycks vara trail and error som gäller i sammanhanget.

calm
calle_jr
QUOTE (calm @ 2010-07-27 13:34 ) *

Japp, åtminstone tills vidare.
Har du provat lägga en tyngd på cd-spelaren?

Danne75
Härliga bilder! Är riktigt sugen på de där Cerabase Slimline, kör nu med cerapucs under högtalarna (+70kg st) men skulle vilja prova dessa nya och undrar vad jag eventuellt skulle vinna på ett byte.
När jag placerade Cerapuckarna under så fick jag en "stabilare" djupbas sen tyckte jag att det kändes mindre rörigt i mellan/nedre diskant området också. Men ibland när jag spelar högt så kan jag känna vissa vibrationer via golvet på en del basfrekvenser, gissar att de ligger mellan 80-100 hz kanske något högre, är det något som kan försvinna med nya cerabase slimline?
Hur upplevs dom nya som du inhandlat?

calle_jr
QUOTE (Danne75 @ 2010-07-29 21:49 ) *
När jag placerade Cerapuckarna under så fick jag en "stabilare" djupbas sen tyckte jag att det kändes mindre rörigt i mellan/nedre diskant området också. Men ibland när jag spelar högt så kan jag känna vissa vibrationer via golvet på en del basfrekvenser, gissar att de ligger mellan 80-100 hz kanske något högre, är det något som kan försvinna med nya cerabase slimline?
Hur upplevs dom nya som du inhandlat?

Jag märker ingen skillnad i klangbalans och kan inte riktigt utvärdera vad som händer i olika register och liknande just nu. Men Cerabase gör att det låter renare.

Jag har provat med både Cerapuc och Cerabase tidigare på racket. Båda gav en förbättrad avkoppling med en renare återgivning jämfört med spikes, men jag tycker det var markant tydligare med Cerabase än med Cerapuc.

Det kanske inte alltid är bra att få den avkopplande effekt som Cera-produkterna ger. Jag har bara fått goda resultat, men efter att ha hört många andras erfarenheter så gäller det att vara öppen. Cera-produkterna dämpar eller fjädrar ju inte som tex SD-fötter, Feet of Silence eller Entreq Lionfeet. Om underlaget exiteras av vibrationer så kan det vara bättre att använda en avkoppling som har en mer dämpande effekt, tex vid ett sviktande träbjälklag.

Dämpande underlag är inte heller så placeringskänsliga som en hård koppling. Med dämpande underlag under en trähylla till racket kvittade det var den dämpande avkopplingen placerades. Med hård koppling fanns det en placering där det lät bättre än alla andra, och definitivt bättre än dämpande underlag.

Dina frågor är väldigt bra, men jag reder inte ut att svara bättre än såhär.
Danne75
Renheten är väl det som är den stora vinsten med dessa puckar eller kanske rättare sagt att renheten kommer fram bättre, för mig märks det tydligast i basen men givetvis påverkas hela registret likaså.
Ska försöka låna hem en uppsättning av cerabase slimline och testa men den butik jag var i kontakt med hade dem inte hemma.
Har tidigare använt puckarna utan den höjdjusterande delen och tyckte det gav ett riktigt bra resultat men av nyfikenhet så provade jag med hela konstruktionen vilken jag använder idag. Tyckte att det blev ännu lite bättre skärpa (renhet) och om det är för att puckarna skruvas fast eller att höjden ändrats vet jag inte, gissningsvis för att de skruvas dikt mot högtalarens undersida.
Men som sagt, jag får då vid högre volymer en resonans som letar sig ner genom parketten istället.

Hade tänkt prova att gå tillbaka till den första placeringen för att veta om det kanske var en bättre idé.
Finns det någon nackdel med att placera ex. en matta eller något mjukt under själva pucken? tycks mig ha hört att man ska placera dem mot ett hårt underlag för bästa deflektion.

I övrigt tycker jag din musikanläggning ser ut att vara bra "injusterat" och allt optimerat in i detalj, det gillar jag.

/Danne.
calle_jr
QUOTE (Danne75 @ 2010-07-30 12:05 ) *
Tyckte att det blev ännu lite bättre skärpa (renhet) och om det är för att puckarna skruvas fast eller att höjden ändrats vet jag inte, gissningsvis för att de skruvas dikt mot högtalarens undersida.
Men som sagt, jag får då vid högre volymer en resonans som letar sig ner genom parketten istället.

Det där kan ju mycket väl hänga ihop.
Vibrationer går ner i golvet genom avkoppling i stället för tillbaka i kabinettet.
Parkettresonanserna kan lika gärna bli tydligare med Cerabase som att de avtar.
Det skulle vara intressant om du har möjlighet att prova.
Musicus
QUOTE (calm @ 2010-07-27 13:34 ) *

calm

Mye min erfaring også, har endt opp med en total av-tweeking av nåværende oppsett, og kjører med orginal spikes og føtter.
Det som gjelder i ett oppsett, er ikke pr automatik det beste i ett annet icon_smile_blush.gif icon_smile.gif
...

mvh
calle_jr
QUOTE (om.s @ 2010-07-31 14:10 ) *
Det som gjelder i ett oppsett, er ikke pr automatik det beste i ett annet icon_smile_blush.gif icon_smile.gif

Helt rätt! Lite sport ska det vara Thinking.gif Nail Biting.gif Praying.gif
Danne75
Lyfter denna tråd lite.

Har införskaffat mig en uppsättning nya fötter från Finite Elemente Cerabase Classic.

Har som sagt haft en del vibrationer som letat sig igenom parketten och upp i soffan när volymen åkt upp, känns inte så trevligt för det tar bort fokus på lyssningen i övrigt. MEN med dessa fötter!!! nu är det nästintill puts veck! icon_smile_tongue.gif
Och inte nog med det. Mycket annat blev också bättre och då särskilt stadgan längst ner har fått en tydlighet jag inte kunnat föreställa mig innan.

(Men en viktig grej är att de skruvas dikt mot underlaget, provade att skruva upp dom med höjdjusteringen och det blev inget bra. Tappade säkert halva effekten om inte mer.)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.