Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Intressant buyers guide angående högtalare...
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nyhetsforum
Audio Concept
Perfekt sommarlektyr för den som önskar fördjupa sig i högtalare - i olika prisklasser. Det finns givetvis många fler i marknaden men de tar upp en hel del intressanta produkter här. Trevlig läsning...

Du kan hämta den här.

Mvh, Audio Concept
Sanfrid
Tackar!
calle_jr
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-19 23:35 ) *
Perfekt sommarlektyr

Har du verkligen gjort utförliga tester och jämfört pris/prestanda på alla dessa högtalare jämfört med andra högtalare i marknaden?
Eller hur har du annars kunnat avväga dessa yttranden med rättvisande förutsättningar före offentlig visning?
Finns det inte minsta risk att du skadar andra eller deras intressen? Är du absolut säker på din sak med denna publicering?
Audio Concept
QUOTE (calle_jr @ 2010-07-20 14:21 ) *
Har du verkligen gjort utförliga tester och jämfört pris/prestanda på alla dessa högtalare jämfört med andra högtalare i marknaden?
Eller hur har du annars kunnat avväga dessa yttranden med rättvisande förutsättningar före offentlig visning?
Finns det inte minsta risk att du skadar andra eller deras intressen? Är du absolut säker på din sak med denna publicering?

Calle,

hmm, subtil koppling till tidigare diskussion - kan faktiskt inte se relevansen i dina frågor. Det skulle kunna vara relevant, om det var något jag hade skrivit, och i vilket jag givit uttryck för något som exempelvis du funnit oriktigt eller direkt fel. Materialet är ett kompendium, som du sett av diverse test som skrivits tidigare av tidningarna. Absolute Sound och Hifi+ som faktiskt skrivit är väl dessutom kanske inte direkt att jämföra med hifi-hobby-bloggning på internet. PDF filen som alla kan tanka ner, visar upp ett brett utbud produkter i många prisklasser. Den får väl sägas vara allmänbildande och underhållande läsning för de som söker högtalare. Tror den kan ge inspiration utan att någon med eller utan avsikt provar föras på villovägar, eller mot ett specifikt mål.

Kapitlet "From the Editor" är en utmärkt startpunkt....

/AC
calle_jr
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 19:58 ) *
kan faktiskt inte se relevansen i dina frågor.

Jag undrade bara om du har lika mycket på fötterna själv som du kräver av Euphonias medlemmar.
Jag är nöjd med ditt svar tills vidare.
conan
Det stod inte på vilket sätt Quad sponsrar utgåvan? Varför gör de det? Man kan ju tro att de påverkat valet av högtalare ... att det inte är en oberoende samling bra högtalare? Kanske är någon "seriös konkurrent" utesluten?
Audio Concept
QUOTE (conan @ 2010-07-20 21:52 ) *
Det stod inte på vilket sätt Quad sponsrar utgåvan? Varför gör de det? Man kan ju tro att de påverkat valet av högtalare ... att det inte är en oberoende samling bra högtalare? Kanske är någon "seriös konkurrent" utesluten?

Läser man i dokumentet så framstår det inte som Quad får någon särbehandling. Vet inte om det finns någon anledning att se dokumentet för något annat än vad det är, en samling recensioner som tidningarna gjort, inklusive lite allmänna råd. Har inte upptäckt någon "vinkling" i dokumentet. Går knappt att få med allt i marknaden, men det är rätt mycket där ändå.

Quad kanske står för någon form för distributions eller framtagandekostnad.

/AC
patrikcaesar
QUOTE (conan @ 2010-07-20 21:52 ) *

Ja, gissa vilken. icon_smile_wink.gif
ukiro
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-07-20 22:29 ) *
Ja, gissa vilken. icon_smile_wink.gif

Giya testades i hifi+ nummer 70, men utan att veta på vilka grunder testet uteslöts här så känns det förhastat att spekulera, om än med glimten i ögat… Jag har inte läst testet själv men vågar gissa att det föll väl ut. Det går kanske komplettera tråden med en direktlänk, om det finns någon?
Audio Concept
Aha,
så det är det ni tror - att jag la in den för att någon specifik högtalare inte var med. Nej, så var det inte. Jag råkade få länken av en kille som har en av de testade högtalarna för ett par dagar sedan. Tänkte att den kunde vara intressant för alla, eftersom den tar upp rätt många olika högtalare. Vad som inte var med där har jag inte skänkt en tanke. Det finns säkert fler som inte är med än vad som är med. Dock är det som sagt många där....

Som Ukiro föreslår.... Är det något som någon tycker saknas är det bara att scanna testen, om någon har dem - och lägga med i den här tråden, så finns det ännu fler på samma ställe.

/AC
patrikcaesar
QUOTE (ukiro @ 2010-07-20 22:39 ) *
Giya testades i hifi+ nummer 70, men utan att veta på vilka grunder testet uteslöts här så känns det förhastat att spekulera, om än med glimten i ögat… Jag har inte läst testet själv men vågar gissa att det föll väl ut. Det går kanske komplettera tråden med en direktlänk, om det finns någon?

Ja, Hifi+ har testat Vivid Audio mer än en gång, med samma goda resultat som Stereophile.

Martin Collums tex skrev om B1 i Hi-Fi+
“That particular mid and treble purity, so characteristic of big ribbon and electrostatic models, tells of low distortion and this is a distinguishing characteristics of the work, one which engenders greater listening ease, an absence of aural fatigue from this sophisticated transducer. Few direct radiator speakers achive this; the Sonus Faber Stradivari Homage is one, the Avalon Diamond is another, while historically the Wilson Audio Grand SLAMM also proved the case, by combining a winning 1000W power handling with an ease to drive eight ohm impedance, a high 96dB sensitivity and low distortion, albeit at a truly majestic size and price. This Vivid speaker teaches refinement, subtlety and the value of layered detail.”

Ska se om jag kan hitta GIYA testet i Hifi+
Det är ju ett av QUAD sponsrat reportage, så det är väl upp till dem vilka de tar med.
Hans-Tommy
hej

absolute sound har flera sammanställningar på köpråd av bl.a. förstärkare CDspelare mm se länk absolute sound

alla tidningar är sponsrade av diverse tillverkare genom de annonser som finns i tidningarna, för de som tydligen inte vet det

hälsar tommy

ps har själv semester och ska nästa vecka vandra i dolomiterna, av diverse trådar på detta forum tror jag att flera är i behov av semester ds
A/Wing.
Kan bara hålla med icon_smile_sad.gif
Mctwins
Hej,
Der är alldeles för mycket värmeslag,

Bara för att någon skriver i en artikel behöver inte betyda att det är bra produkter. Bara min åsikt.
Bebop
Dynaudio finns heller inte med, vilket inte gör dom till en dålig produkt. För övrigt har det aldrig varit med någon Dynaudio i HiFi+ och det var väldigt länge sedan TAS testade Dynaudio. Samma sak med engelska HiFi Choice och Hifi News. När Tonkraft var generalagent för Dynaudio, berättade Jan för mig att det är en medveten strategi från Dynaudio. I USA satsar man på Stereophile som haft med de flesta intressanta högtalare från Dynaudio. I England har de en förkärlek till What HiFi.

Jag har frågat Morten på Dynaudio om detta stämmer även idag men så här långt har han varken bekräftat eller förnekat. I Tyskland är de ofta testobjekt hos Audio och Stereoplay (samma ägare) samt i Stereo, däremot inte i Image HiFi.

Jag tycker det är en konstig strategi om det nu verkligen är så. Kunder tycker om att läsa om sina produkter och se dom i ett sammanhang. Det stärker också varumärket och det kan ha positiv inverkan på andrahandsmarknaden.

Här är ett par länkar till Stereophiles tester av Dynaudio:

Dynaudio C4

Evidence Temptation
minesota
Alltså nu hänger jag inte med ?

Det var väll trevligt med lite gratisläsning ? Alla hifitidningar är reklambaserade så en skeptiskt inställning tror jag de flesta har. Det är väll flera seriösa högtalare i respektive segment som saknas skulle jag säga, men vad spelar det för roll? Störs man av det kan man ju skita i att läsa.

Själv tycker jag att Hifitidningarna ballat ur för länge sedan. Tyckte Fremer , JOhn A mfl svamlade och jämförde saker kors och tvärs som inte var särskilt informativt. I varje nummer pressenteras "världens bästa" produkt och kopplingar till diverse tillverkare verkar ibland något misstänkt.

Jag bryr mig inte om det längre. Jag läser för att det är intressant att höra vad andra hör och ser precis som på detta forum. Därför läser jag gladeligen exempelvis denna PDF, stereophiles hemsida och även exempelvis CalleJr trevliga reportage om skivspelare, subbasar osv.

För övrigt. det är en jäkla skilnad på att skriva, "The best speakers" , och "The best pair och speakers in the world" . Den senare är väll snarare nått att reta sig på...

Håller med Hans-Tommy , nu är det fasen dags för semester.

/p
calm
Jag tror varje tidning med någon journalistisk heder söker göra en rågång mellan kommersiellt betingad intjäning på annonser och journalistiskt material.
Att det förekommer påtryckningar från starka annonsörer är kanske inte så konstigt, men bör för en driven journalist kunna mötas med integritet.

Det mest slående exemplet var väl Robert Collins i Teknikens Värld publicerande av Mercedes instabilitet vid undanmanöver som gjorde att bilen välte. Det sk "Elktestet" har blivit standard. Jag tror inte Mercedes var så benägen att betala för ytterligare annonser.

Tycker att TAS och dess systertidning Hifi+ klarat detta ganska bra. Även om jag inte gillar deras sammanslagning under samma ägare

Jag tror snarare att urvalet och tryckningen utifrån att Quad betalar kalaset är att de i tidigare test haft goda resultat på sina högtalare. Detta är förmodligen inte konstigare än att tillverkare regelmässigt gör särtryck av tester och även lägger dem med länk på sin hemsida. Skulle testerna visa på brister blev det nog inget särtryck.

Calm
patrikcaesar
Det är trevlig läsning absolut. Men en sponsrad sådan.
Dynaudio, Accapella är fantastiska högtalare, men inte med.
Patrik

minesota
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-07-21 12:33 ) *
Det är trevlig läsning absolut. Men en sponsrad sådan.
Dynaudio, Accapella är fantastiska högtalare, men inte med.
Patrik

Absolut. Men skulle den vara särskilt påverad av Quad borde ju då kanske inte någon annan tillverkare vara med alls :-) Jag tror inte Quad påverkar texterna eller innehållet vad gäller de produkter som finns med. Däremot får dom en stor exponering i reklamen i utgåvan. Troligen är det väll snarare så att det är en annan typ av reklamavtal är den vanliga typen av annonsering. Sedan kan det ju absolut vara så att alla tillverkare inte vill vara med heller. Bebop nämner ju Danskarna och dess motiv.

Hittar inte igen en länk där man kunde ladda ner massor av ett par år gamla årgångar av de stora hifitidiningarna gratis och lagligt. Någon som har kvar den ?

Släng gärna upp vivid reportaget om du hittar och kan Patrik, vore kul att läsa den och se vad dem skriver i rellation till Stereophile.

/P

Akkelis Audio
icon_smile_sad.gif icon_smile_sad.gif icon_smile_sad.gif

138 sidors trevlig sommarläsning, 30 testade högtalare och en massa annan läsning och det man gör är att rikta misstankarna mot Audio Concept som tipsar om detta. Vet inte vad ni haft för sommar som fått solsting, för så bra har inte vädret varit där jag är.

Har följt en del av "solstingstrådarna" och blir uppriktigt ledsen när många av mina vänner, kunder och samarbetspartners bygger murar och blir ovänner. Förundras också över lägerbildningen som ibland antyds, handlarna är fiender som går över lik för att kränga.

Ta en paus och läs lite trevlig hifiläsning. Undvik för mycket sol. Här kommer fler gratiskompendier, troligen sponsrade som alla tidningar, men läsvärda för det.

vinylspelare

Förstärkare

Cd spelare och DACar

Trevlig sommar

/Stefan

calle_jr
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 22:54 ) *
Aha,
så det är det ni tror - att jag la in den för att någon specifik högtalare inte var med.

Nej, nej.
Det är helt ovidkommande för min fråga vilka märken det handlar om.
Jag har fått bra svar att i detta fallet är det bara ett lästips till andra artiklar som du länkar till.
patrikcaesar
QUOTE (minesota @ 2010-07-21 09:14 ) *
För övrigt. det är en jäkla skilnad på att skriva, "The best speakers" , och "The best pair och speakers in the world" . Den senare är väll snarare nått att reta sig på...

/p

Detta är ett test som inte är gjort av mig, varför de tycker att detta är den bästa högtalaren de någonsin testat får du ta upp det med Stereophile inte med mig.
Tror inte att det handlar om handlare, utan snarare attityder.
Mitt inlägg med icon_smile_wink.gif i denna tråden var menat som icon_smile_wink.gif
Patrik
Bebop
QUOTE (minesota @ 2010-07-21 09:14 ) *

Var försiktig med när ni tolkar en amerikans "The Best X in the World" som amerikaner säger åtminstone 20 gånger om dagen om allt möjligt. Det betyder nämligen inte "Bäst i världen" utan snarare "bland det bästa" eller "djävligt bra". Ungefär som vi säger "Stockholms bästa mat", "snyggaste i Sverige" (som vi förmodlingen inte har en aning om)

Kan bli lika konstigt när folk översätter "eventually" till eventuellt. Det betyder "till slut".

Sanfrid
QUOTE (Bebop @ 2010-07-21 14:59 ) *
Var försiktig med när ni tolkar en amerikans "The Best X in the World" som amerikaner säger åtminstone 20 gånger om dagen om allt möjligt. Det betyder nämligen inte "Bäst i världen" utan snarare "bland det bästa" eller "djävligt bra". Ungefär som vi säger "Stockholms bästa mat", "snyggaste i Sverige" (som vi förmodlingen inte har en aning om)

Kan bli lika konstigt när folk översätter "eventually" till eventuellt. Det betyder "till slut".

Det jag undrar över är hur dessa "superöron" testare kan komma ihåg allt under så lång tid. Det måste ju vara svårt att jämföra en högtalare man har framför sig med en högtalare man testat för säg ett par år sedan.
Det känns som om dessa tester borde vara färskvara med bästföre datum... unsure.png
Men det är likväl förbenat roligt att läsa dom.. icon_smile.gif
minesota
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-07-21 14:37 ) *
Detta är ett test som inte är gjort av mig, varför de tycker att detta är den bästa högtalaren de någonsin testat får du ta upp det med Stereophile inte med mig.
Tror inte att det handlar om handlare, utan snarare attityder.
Patrik

Haha ja just det !

Attityder , precis. Håller med dig.

Precis, det får stereophile stå för. Som jag skrev ,"Själv tycker jag att Hifitidningarna ballat ur för länge sedan. Tycker Fremer , John A mfl svamlar och jämför saker kors och tvärs som inte riktigt alltid blir trovärdigt för mig iaf. I varje nummer pressenteras "världens bästa" produkt och kopplingar till diverse tillverkare verkar ibland något misstänkt. Men det går i linje med aktuell debatt här på forumet. Ropar man varg för många gånger lyssnar ingen till slut. Med det inte sagt att Vivid är bland det finaste man kan köpa för det är den säkert.

Jag bryr mig inte om de stora orden längre det längre. Jag läser för att det är intressant att höra vad andra hör och ser precis som på detta forum. Därför läser jag gladeligen exempelvis denna PDF, stereophiles hemsida och även exempelvis CalleJr trevliga reportage om skivspelare, subbasar osv. Men att ena sidan daska upp en toppen recension i Stereophile för att sedan kritisera Absolute sounds BG för att möjligen vara opartisk är lite knasigt, iaf för mig. Nåväl.

Vore kul att höra dessa Vivid föressten, spelas de någonstans i butik förutom i skåne ?

/P
"

/p
patrikcaesar
QUOTE (minesota @ 2010-07-21 15:22 ) *
Vore kul att höra dessa Vivid föressten, spelas de någonstans i butik förutom i skåne ?

/P

Missade du Stockholmsmässan?
Kommer du till Arken?
GIYA finns hos 2 privatpersoner i skåne, men efter Stockholmsmässan och alla utmärkelser så är det fler på gång.
Rör du dig aldrig åt detta hållet?
Patrik
minesota
Yes, missade stockholm. Är sällan i skåne numera. Bodde i Skurup i 2 år av alla ställen :-)

Får se var semestern tar oss senare i sommar.

/P
calm
En ny högtalare som var med i sammanställningen var "The Nordic Sound" som jag hade nöje att lyssna på i Denver. Bakom står det återuppväckta bolaget Electrocompaniet med ny vd och ägare som jag samtalade med. En av Rocky Mountain Audio Fests höjdpunkter att lyssna på dessa tillsammans med elektronik från samma företag.

Är vad jag läste inte testade fullt ut men lovar mycket gott.

Kanske något som kommer till Sverige så småningom?

I övrigt så verkar det som sammanställningen mest handlar om att fånga upp det som är aktuellt för ögonblicket. Jag saknar också en del högtalare och en sådan här lista blir alltid ett subjektivt urval. Skulle någon annan tidning t.ex. Stereophile göra motsvarande så ser den annorlunda ut.

Calm
patrikcaesar
QUOTE (minesota @ 2010-07-21 16:13 ) *
Yes, missade stockholm. Är sällan i skåne numera. Bodde i Skurup i 2 år av alla ställen :-)

Får se var semestern tar oss senare i sommar.

/P

Om du vill höra på GIYA måste du höra av dig i god tid, så att vi kan arrangera det.
Patrik
Sanfrid
Lite OT men när är arken mässan?
patrikcaesar
QUOTE (Sanfrid @ 2010-07-21 17:26 ) *
Lite OT men när är arken mässan?

11 och 12 September.
conan
Det var mycket som hände på forumet igår ... jag som hållit på och grejat hemmavid och tittat in lite då och då ... men igår var jag iväg hela dagen.

Hur som helst, eftersom jag började kommentera "buyers guide", vill jag belysa den lite till.

Jag läste lite mer nyss och tycker den ger en bra bild av vad man kan vänta sig, tänka på osv när man köper ny HiFi. Texterna kring vad man ska lyssna efter och kolla på är trevliga.

Det är också bra att det står tydligt uttalat att Quad sponsrar den och som jag förstår det är det prissegmentet 10k-40k som Quad står för.

Min farhåga var att Quad även valt högtalare i alla segment - men så är nog inte fallet och de har nog sannolikt bara köpt annonsplatser - de är ganska många om man kollar lite mer noggrant.

Som sagt, en trevlig läsning i sommarhettan!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.