QUOTE (Suomela @ 2010-07-22 10:27 )

Visst vore det trevligt

I all hast förbisåg jag detta som ett alternativ. Skall sanningen fram reflekterade jag inte ens över detta, troligtvis på grund av att jag fått uppfattningen att akustiker inte hanterar akustikärenden under vissa minimibelopp*

Om det du skriver ovan inte enbart är ett skröna kanske du kan beskriva hur du, om du vore en av dessa mystiska akustiker, skulle kunna tänka dig att lägga upp en konsultation om den hjälpsökande bodde en bit bort, säg Jönköping, själv har möjlighet att mäta med
ARTA eller
REW, hade basala kunskaper i smårumsakustik och därtill ett visst "manöverutrymme" i sitt lyssningrum och sin plånbok?
Skulle konsultation kunna ske genom mejl och telefon? Vad om denna akustiker arbetade med akustikprodukter från en specifik leverantör, tror du att den hjälpsökande skulle kunna få råd runt alternativa produkter från andra källor?
/Suomela
*Mot bakgrund av denna relativt stora "initialkostnad" valde jag själv att investera i egen mätutrustning och lite litteratur. Troligtvis hade akustikaktiviteterna hemma hos mig varit mer framgångsrika om jag hade engagerat en etablerad akustiker från början.
Hej Suomela!
Vart börjar vi?

Det går såklart med distans-konsultation men det är inget jag rekommenderar. Det är inte effektivt.
Om vi tittar på hur det går till så tenderar det bli för mycket teknik och för lite känslor. När det handlar om akustik pratas det Hz, mätprogram odyl. När det handlar om ny cdspelare eller nytt slusteg så handlar det om att få bättre djup, tightare bas, mer musikaliskt driv.
Poängen är att jag alltid vill diskutera känslan, musiken och vad som ska bli bättre.
Att jobba med andras produkter än egna är heller inte effektivt. Matchning och produktkunskap skall inte underskattas för att nå bra resultat. Jag har å andra sidan gjort det vid tillfällen då det varit Ikea's produkter det gällt, dvs akustik medelst möblemang.
Lite knapphändigt svar, men det e lite handikapp med iphone jämfört riktigt tangentbord.