Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rummet
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
miike
Jag har förmånen att göra ett eget HIFI rum, men nu är frågan vad ska man tänka på, hur ska man inreda.

Finns det några bra beskrivningar någonstans?

conan
Här är en länk.
Suomela
Hej miike,

Du nämner inte om det är ett existerande utrymme du skall göra om till ett musiklyssningsrum eller om du skall bygga nytt. Då det finns en hel del att läsa i ämnet smårumsakustik kan det, före dess en fördjupar sig i ämnet och som jag blir handlingsförlamad av all information, vara värt att skapa sig en uppfattning om vad det är man önskar uppnå samt vad det får kosta.

LEKTION I RUMSAKUSTIK (av Morgan Andreason) tycker jag utgör en god introduktion till ämnet. I likhet med författaren svär jag mig förstås helt fri från ansvar för eventuella sidoeffekter som drabbar läsaren som ett resultat av denna text icon_smile.gif

/Suomela
conan
QUOTE (Suomela @ 2010-07-17 01:10 ) *
LEKTION I RUMSAKUSTIK (av Morgan Andreason) tycker jag utgör en god introduktion till ämnet. I likhet med författaren svär jag mig förstås helt fri från ansvar för eventuella sidoeffekter som drabbar läsaren som ett resultat av denna text icon_smile.gif

Bra skrivet och intressant.
Björn-Ola
Om du bygger helt nytt så har du ju möjlighet att välja måtten på rumsledderna så att du får rumsresonanserna att fördela sig så jämnt som möjligt.
Det är det första jag skulle titta på.
miike
Det är ett befintligt rum, så jag har ingen möjlighet att ändra formen.

Men vad jag förstår av den intressanta artikeln så är absorbenter en bra investering, jag var inne lite på en Lyngdorf först men känns mer riktigt att göra rummet bättre!
Almen
Jag skulle säga att det även beror på vilka högtalare du har, och vad tillverkaren av dem ger för råd. Dessutom kanske även vilken typ av musik du lyssnar på, och till syvende och sidst dina egna personliga preferenser - det är väldigt vanskligt att ge allmänna råd som passar åt alla.

Peppra oss med all info du har!
miike
Utrustningen

Högtalare: Dali Helicon 400 MK2
CD: Advantage S1
Monoblock: Advantage S 250
Kablar Taralabs Air One

CD:n funkar som försteg nu, Funderar dock på att köpa en Advantage S2 försteg när jag hittar något.

Rummet är ganska lika på Längd och Bredd, Gipsskivor i väggarna, Golvet parkett på gjuten platta=Stumt

Suomela
Hej igen,

Du har inte skrivit något om din "ambitionsnivå" med rummet vilket gör det svårt att ge dig relevanta och konstruktiva tips. Då det finns en hel del information att tillgå runt "hifi-akustik" tror jag det är ändamålsenligt att sålla ut det som kan bidra till att du, under de förutsättningar du har, får fixat till en så god lyssningsmiljö i rummet som möjligt. Uppgifter om kan du mäta rummet själv, om det är gör-det-själv-grejjer du är intresserad av eller om har du avsatt budget för färdiga akustikprodukter etc kanske kan ge dig fler inspel i tråden.

Själv tycker jag temat som svårt av orsaker som jag skrivit om här och jag vill för säkerhets skull nämna att jag bara är en intresserad novis i ämnet icon_smile.gif

Då jag tror att det är omöjligt att förutspå ett okänt rums akustiska egenskaper är mitt initiala förslag att du, före dess du planerar för extraordinära åtgärder, installerar anläggningen i rummet (som du självklart möblerat efter behag) och utifrån vad du ser, hör och känner (eller mäter) försöker skapa dig en uppfattning om vad du kan, vill och/eller har behov av att göra med akustiken.

Valfrihet vid placering av högtalare och lyssningsposition ger dig ökade möjligheter att få ut mer av din anläggning i det aktuella rummet. Rummets dimensioner och egenskaper begränsar troligtvis dina uppställningsalternativ och härav följer några valda delar ur användarmanualen för din DALI-högtalare.

For optimum results, the speakers should be placed at least 60cm/25” from side walls.

In the optimal listening setup, the distances from left speaker to right speaker, from right speaker to the listening position and from the listening position to the left speaker should all be equal, forming an equilateral triangle.

Detta ger dig en utgångspunkt för rekommenderade avstånd efter vilka du kanske måste anpassa inredningen i lyssningsrummet. Spontant föreslår jag att du provar att dra ut högtalarna en bra bit in i rummet och genom att flytta på lyssningspositionen försöker komma fram till var du får bäst/mest linjär återgivning i basområdet innan du går vidare med annat.

/Suomela
miike
Jag kan både tänka mig bygga om rummet och ta hjälp om det behövs, det får kosta en slant om det gör skillnad. Jag har väl insett att investera i rummet kan vara en bra investering ur ljudsynpunkt.

Givetvis börjar jag med att testa, men sedan var funderingen mest vad ska man göra/testa för något med typ absorbenter i taket i hörnen etc.

Jag har för mig att jag lästa att någon körd dubbla gipsskivor i väggarna för att förbättra ljudet, någon har borrat hål i parketten där högtalarna står för att kunna placera dom direkt på betong golvet för mindre vibrationer mm

Hur har ni andra gjort med era rum? Någon som kör med tex. absorbenter?

Det känns som många gärna lägger 10-20 tusen på en ny kabel men glömmer rummet!?

Som sagt var jag länge inne på att köpa en lyngdorf försteg med rumskorr. Men samtidigt tar det emot att köra signalen där genom
calle_jr
QUOTE (miike @ 2010-07-18 07:19 ) *
funderingen mest vad ska man göra/testa för något med typ absorbenter i taket i hörnen etc.

Du gör helt rätt som börjar med rummet. Det finns mig veterligen ingen elektronik som kan påverka efterklangen utan att påverka direktljudet.
Elektronik är ett senare tillgrepp.
Men du vet väl inte än om och i så fall vad du har för problem icon_smile_question.gif
Jag rekommenderar börja med att ställa upp systemet så bra du kan och gör en bedömning av bas, efterklang och tonalitet.
Det bästa är att göra mätningar eftersom man då går systematiskt tillväga.
Det finns garanterat lösningar på löpande band när man väl vet hur rummet fungerar nu.
Exvis Engelholm Audio kan t.o.m bedöma vilken effekt olika lösningar ger i ditt rum.
PL300
QUOTE (miike @ 2010-07-18 07:19 ) *
Jag kan både tänka mig bygga om rummet och ta hjälp om det behövs, det får kosta en slant om det gör skillnad. Jag har väl insett att investera i rummet kan vara en bra investering ur ljudsynpunkt.

Givetvis börjar jag med att testa, men sedan var funderingen mest vad ska man göra/testa för något med typ absorbenter i taket i hörnen etc.

Jag har för mig att jag lästa att någon körd dubbla gipsskivor i väggarna för att förbättra ljudet, någon har borrat hål i parketten där högtalarna står för att kunna placera dom direkt på betong golvet för mindre vibrationer mm

Hur har ni andra gjort med era rum? Någon som kör med tex. absorbenter?

Det känns som många gärna lägger 10-20 tusen på en ny kabel men glömmer rummet!?

Som sagt var jag länge inne på att köpa en lyngdorf försteg med rumskorr. Men samtidigt tar det emot att köra signalen där genom

Hej, du ska nog försöka ta reda på vilka problem just det rummet har innan du experimentrar för mycket med absorbenter, så du vet vad du ska ev. dämpa, och det är väl inte fel och ta dit expertis för det annars verkar en sån här vara bra XTZ har dock inte provat den själv.
Annars prova olika placeringar på högtalarna, vad händer? och så kan man släpa in lite madrasser och kuddar och liknande och ställ mot väggarna för och höra om det gör nån skillnad, tänk vad kommer första reflexen någonstans? (i det här läget behöver det ju inte se snyggt ut!)
Annars tror jag du inne på rätt spår, att åtgärda rummet först!
Dubbla gipsskivor är bra för och inte skicka ljudet vidare till nästa rum om det är lyhört men det kommer inte göra nån skillnad i lyssningsrummet direkt! och golvet är nog bättre om du provar med spikes eller dämpkuddar, man är ju ganska låst om man borrar hål i det!
Lycka till icon_smile_wink.gif

PL300
Verkar som inte länken fungerar, provar igen XTZ
Suomela
Gott att du är bererdd att satsa på lyssningsmiljön. Jag hoppas då att denna tråd utvecklas till att omfatta praktiska erfarenheter av olika tillämpningar som kan vara av intresse för dig, mig och andra intresserade.

När det gäller ditt projekt ser jag två olika vägar att påbörja detta:

- är du intresserad, tålmodig och vill göra detta själv investerar du i mätutrustning och tillämplig litteratur.
- vill du vara på plats i ett "färdigt" rum inom kort kontaktar du en konsult.

Min prioriteringsordning skulle utöver att försöka skapa en inbjudande miljö i rummet vara;

1. bestämma placering/layout i rummet
2. få ordning på basområdet/minska efterklangstid
3. minska effekter av tidiga reflektioner

Sist min syn runt dedikerade lyssningsrum; jag tror inte det är hälsosamt att låsa in sig i en "ljudbunkter" flera timmar per dag för att njuta av musik. Om forutsättningar finns hade jag försökt att göra utrymmet tillgängligt även för andra aktiviteter.

/Suomela
Almen
Jag håller nog med föregående talare till större delen. Det är trevligt om lyssningsrummet är mysigt att vara i även utan musik, men det är ju personligt vad man menar med det. icon_smile.gif

Själv har jag fått bra resultat med följande fix:

- heltäckningsmatta
- dämpfötter under högtalarna (typ SD-fötter)
- rejäl dämpning bakom högtalarna (ej mitt emellan dem)
- lättare dämpning vid första reflexen i sidoväggen
- ett ombonat rum med lite oregelbundna väggar, bokhyllor, mjuka möbler, etc.
- möjlighet att stänga till för att minimera ljud utifrån

Det resulterar i ett "lugnt" rum med för mig hög mysighetsfaktor, och en ganska låg efterklang.

Ett problem som kan vara svårt att bli av med är basresonanser. Där är det nog läge att konsultera någon mer kunnig.
calm
Jag skulle säga att den bästa investeringen är att anlita någon av de professionella akustiker som finns på lite olika ställen i landet.
Att själv försöka går säkert till en viss gräns men att få en riktig uppmätning av rummet är nog den absolut bästa rekommendationen.

När man vet vilka styrkor och svagheter ditt rum har så går det i lugn och ro och i egen takt ge sig på det med åtgärder. Då vet man med säkerhet vilka steg man bör ta.

Själv kunde jag åtgärda en del av mina problem bara genom att ställa dörrarna i mitt lyssningsrum och därmed använda angränsande rum som basfällor. Helt gratis tweak som jag inte omedelbart skulle kunna hittat på själv.

Lycka till

Calm
Engelholm Audio
QUOTE (Suomela @ 2010-07-18 10:55 ) *
:
När det gäller ditt projekt ser jag två olika vägar att påbörja detta:
- är du intresserad, tålmodig och vill göra detta själv investerar du i mätutrustning och tillämplig litteratur.
- vill du vara på plats i ett "färdigt" rum inom kort kontaktar du en konsult.
:
/Suomela

Det går ju också att kombinera dom två! Jag har hört rykten, om akustiker som faktiskt berättar, förklara och visar hur det funkar, hur man mäter och hur man tolkar. Det kanske är en skröna, eller finns dessa varelser bara låååångt borta... Men visst vore det trevligt? *retas lite*

icon_smile_wink.gif

Kilgore
QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-07-19 10:59 ) *
Det går ju också att kombinera dom två! Jag har hört rykten, om akustiker som faktiskt berättar, förklara och visar hur det funkar, hur man mäter och hur man tolkar. Det kanske är en skröna, eller finns dessa varelser bara låååångt borta... Men visst vore det trevligt? *retas lite*

icon_smile_wink.gif

Jag har faktiskt träffat en av dessa mystiska akustiker. Han var mkt trevlig o gav många intressanta tips på rumsförbättringar icon_smile.gif
calle_jr
QUOTE (Kilgore)
Jag har faktiskt träffat en av dessa mystiska akustiker.

Man kan tro han kommer från Nv Skåne, men jag misstänker han är tvättäkta sillastrypare.
Suomela
QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-07-19 10:59 ) *

icon_smile_wink.gif

Visst vore det trevligt icon_smile.gif

I all hast förbisåg jag detta som ett alternativ. Skall sanningen fram reflekterade jag inte ens över detta, troligtvis på grund av att jag fått uppfattningen att akustiker inte hanterar akustikärenden under vissa minimibelopp* icon_smile_wink.gif

Om det du skriver ovan inte enbart är ett skröna kanske du kan beskriva hur du, om du vore en av dessa mystiska akustiker, skulle kunna tänka dig att lägga upp en konsultation om den hjälpsökande bodde en bit bort, säg Jönköping, själv har möjlighet att mäta med ARTA eller REW, hade basala kunskaper i smårumsakustik och därtill ett visst "manöverutrymme" i sitt lyssningrum och sin plånbok?

Skulle konsultation kunna ske genom mejl och telefon? Vad om denna akustiker arbetade med akustikprodukter från en specifik leverantör, tror du att den hjälpsökande skulle kunna få råd runt alternativa produkter från andra källor?

/Suomela

*Mot bakgrund av denna relativt stora "initialkostnad" valde jag själv att investera i egen mätutrustning och lite litteratur. Troligtvis hade akustikaktiviteterna hemma hos mig varit mer framgångsrika om jag hade engagerat en etablerad akustiker från början.
Engelholm Audio
QUOTE (Suomela @ 2010-07-22 10:27 ) *
Visst vore det trevligt icon_smile.gif

I all hast förbisåg jag detta som ett alternativ. Skall sanningen fram reflekterade jag inte ens över detta, troligtvis på grund av att jag fått uppfattningen att akustiker inte hanterar akustikärenden under vissa minimibelopp* icon_smile_wink.gif

Om det du skriver ovan inte enbart är ett skröna kanske du kan beskriva hur du, om du vore en av dessa mystiska akustiker, skulle kunna tänka dig att lägga upp en konsultation om den hjälpsökande bodde en bit bort, säg Jönköping, själv har möjlighet att mäta med ARTA eller REW, hade basala kunskaper i smårumsakustik och därtill ett visst "manöverutrymme" i sitt lyssningrum och sin plånbok?

Skulle konsultation kunna ske genom mejl och telefon? Vad om denna akustiker arbetade med akustikprodukter från en specifik leverantör, tror du att den hjälpsökande skulle kunna få råd runt alternativa produkter från andra källor?

/Suomela

*Mot bakgrund av denna relativt stora "initialkostnad" valde jag själv att investera i egen mätutrustning och lite litteratur. Troligtvis hade akustikaktiviteterna hemma hos mig varit mer framgångsrika om jag hade engagerat en etablerad akustiker från början.

Hej Suomela!

Vart börjar vi? icon_smile.gif

Det går såklart med distans-konsultation men det är inget jag rekommenderar. Det är inte effektivt.

Om vi tittar på hur det går till så tenderar det bli för mycket teknik och för lite känslor. När det handlar om akustik pratas det Hz, mätprogram odyl. När det handlar om ny cdspelare eller nytt slusteg så handlar det om att få bättre djup, tightare bas, mer musikaliskt driv.
Poängen är att jag alltid vill diskutera känslan, musiken och vad som ska bli bättre.

Att jobba med andras produkter än egna är heller inte effektivt. Matchning och produktkunskap skall inte underskattas för att nå bra resultat. Jag har å andra sidan gjort det vid tillfällen då det varit Ikea's produkter det gällt, dvs akustik medelst möblemang.

Lite knapphändigt svar, men det e lite handikapp med iphone jämfört riktigt tangentbord. icon_smile_wink.gif
In The Air
QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-07-23 10:27 ) *
Om vi tittar på hur det går till så tenderar det bli för mycket teknik och för lite känslor. När det handlar om akustik pratas det Hz, mätprogram odyl. När det handlar om ny cdspelare eller nytt slusteg så handlar det om att få bättre djup, tightare bas, mer musikaliskt driv.
Poängen är att jag alltid vill diskutera känslan, musiken och vad som ska bli bättre.

Hallelulija, brother!! icon_smile_big.gif

Detta nämns alldeles för sällan i aukustik diskussionen.
calm
"Om vi tittar på hur det går till så tenderar det bli för mycket teknik och för lite känslor. När det handlar om akustik pratas det Hz, mätprogram odyl. När det handlar om ny cdspelare eller nytt slusteg så handlar det om att få bättre djup, tightare bas, mer musikaliskt driv.
Poängen är att jag alltid vill diskutera känslan, musiken och vad som ska bli bättre. "

Håller helt med! Själv låter jag någon annan mäta och göra analysen och därefter föreslå åtgärder som jag kan ta ställning till.

Slutresultatet bedömer jag helt själv utifrån hur det låter och inte hur det mäter. Det är precis som du skriver att det är känslan man vill åt.

Men för att komma dit så måste man veta vad som behövs åtgärdas så att man inte förvärrar problemet med fel åtgärd. Trail and error kan bli dyrare i längden.

Calm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.