Hej alla,
det här börjar bli en intressant tråd - lite förvånande men dock.... ( måste snart ha en sekreterare....:-)
QUOTE (jast @ 2010-07-16 18:34 )

Hej!
Med stor respekt för kraften i svarta bokstäver på ett vitt papper...(i ett forum eller mail etc. blir det lätt fyrkantigt och onyanserat)
-så kunde jag inte låta bli att hänga upp mig på din kommentar till Bebops seriösa "cv".
Kommentaren rymmer nåt snudd på, "obehagligt"
Du Roberth är handlare och dessutom säkert närmare tillverkarna än nån annan av oss. Det är bra!
-för utan er har vi små chanser att få ta del av ett rikt smörgåsbord. Ni vågar! -tack för det!
Ändå, i din roll som handlare tycker jag du visar mindre respekt än vad du borde. Finns det inte i kontakten säljare/köpare
emellan, såväl givna roller, som regler? Ska inte fördjupa mig i det, men tycker ditt erkännande,
till en person som bevisligen "varit på banan" och hört vad han hört, var väl "futtigt".
Det gav sken av en omvänd rollfördelning, som jag inte gillar, men som kanske är något nytt och lönsamt.
I din liknelse om skomakare så menar du väl inte att det är den som tillverkat skorna som ska tala om
vad den som använder dom upplever?
I sak. Utan att förlora något kunde Du ju åtminstone provat med att gratulera, alla som prövat denna elektroniska sak, till deras eufori!
Det hade snarare förstärkt andra dyrare apparater också..."Rom byggdes inte på en dag"
Jag blir lika dissorienterad av Er som ställer er i samma kör och snudd på upphöjer en för er makalös apparat till skyarna....
Det tillför heller ingenting i det stora hela. Säg vad ni känner men ligg lågt!
Jag tänker att vi inte ska göra våra egna upplevelser till andras sanningar, det gör oss polariserade och vi tappar nåt väsentligt...
Tänk vad avslappnat och generöst det vore om vi insåg att upplevelser inte kan mätas med något annat mått än individens.
Det skulle inte utesluta nåns sinnen..alla kunde vara med.
vänligen Janne-en glad amatör!
Jast,
det är iofs ett vettigt inlägg. Obehagligt vet jag inte - så det får stå för dig. Lyckoönskningarna finns någonstans i inläggen. Vi gör mycket för våra kunder, är kända för det, högsta produktkvalitet, stort utbud i alla prisklasser och utmärkt service. Lite ris när vi inte hinner med allt, men vi rosas för vad vi erbjuder varje dag...
Tråden handlade om rimlighet i ett påstående, inte om en produkt i sig. Det illustreras också av "resultatet" i tråden. Istället för Bebops kategoriska uttalande - som jag, som arbetar i branschen reagerade på som mycket orimligt - har han nu ersatt den med en mer genomtänkt och balancerat beskrivning, vilket är utmärkt. Jag utgår från att det är en respons på att han kanske själv kände att uttalandet inte var helt vattentät eller komplett. Generellt är det givetvis fritt fram för oss alla att vara så lyrisk alternativt negativ vi vill. Dock förväntar vi väl också alla, att det som skrivs - är rimligt. Det blir ju inte riktigt bra om vi alla skall skriva - vad som helst - utan någon som helst förankring i verkligheten. Det, om något kommer att leda dig eller någon annan, som potentiell kund på fel spår. Så vänd heller på det - vad föredrar du. Korrekt information eller orealistisk info? Svarar du korrekt information, som jag tror du gör, så kommer mitt ställningstagande vara det rätta.
------
Skomakarliknelsen är just en påminnelse till oss alla att vi kanske inte alltid har den kunskap vi tror oss ha, och vi drar snabbt förhastade slutsatser om vår egen förmåga. Om vi tar exemplet musik, har vi många kunder som är musiker, mycket trevliga och duktiga människor, men långt från alla är duktiga på att t.ex kombinera komponenter till en anläggning som ger bra återgivning. Tekniken är kanske något de inte heller alltid behärskar, vilket de villigt erkänner, och det är inte heller deras intresseområde. Däremot är de mycket skickliga på sin egen musik. Men bara för att musik är den gemensamma nämnaren, betyder det inte att alla aspekter vid musik är deras specialitet, som exempelvis att värdera en komponents kvaliteter. De lossas dock inte heller som det.
Symptomatiskt är att de som besitter verklig kunskap, är oerhört försiktig med att skylta med den, eller basunera ut den. Här har vi också många exempel, där personer med djup kunskap inom olika områden, te.x teknik, musik, filosofi, ekonomi osv är nästintill stillsamma och försiktiga även i samtal som rör deras specialområde. För mig är det ett tecken på en seriös och djuplodande kunskap, som också inger respekt. Jag vet att när jag hör något från en sådan person så kan jag lita på att det är genomtänkt, sakligt och tillförlitligt. Personer som å andra sidan inte besitter samma kunskapsnivå, men snarare tror sig göra det, har oftare ett behov av att påvisa sin egen kompetensnivå och "skyltar" mycket flitigare med den.
En klok författare skrev en gång att om vi alla flyttade ner oss själva ett snäpp i relation till hur vi själv uppfattar oss så skulle världen vara en bättre plats.... Jag tror att han har helt rätt i det.
-----
Vi söker alla en vettig dialog med andra, oavsett vilken kanal vi använder. På gott och ont är nätet/forumet en utmärkt kanal för oss alla att kommunicera genom och mötas i. Så också inom hifi. Problemet är att det mycket lätt blir lägerbildning, intressekonflikter osv. Vår bransch är en känslobransch, och alla har en åsikt. Det blir lätt stormigt...
Personligen tror jag vi alla skulle vinna på en större acceptans för att vi är och måste vara två delar av samma bransch, som i grunden önskar samma sak. Det finns olika roller dock, några levererar och andra konsumerar. I en annan bransch är det ombytta roller, men fortfarande samma dynamik. Inser man detta är det större möjligheter för "fredlig samexistens", ett mer givande meningsutbyte mm. Här kan forum-personer med olika "läger-tillhörighet" bidra genom att vara lite mer toleranta för branschens nödvändiga dynamik.
Att värna om den hifimiljö som finns i Sverige, vilket inkluderar oss alla är nog ett klokt drag, och det enda sätt att säkerställa fortsatt tillgänglighet for produkter i lokalmiljön, samt intresse för användbar musikåtergivning. Vi, som erbjuder produkter, får vittnesmål om det varje dag - positiva kommentarer för att det finns en aktiv hifi/musikmiljö som är tillgänglig för den som önskar hög musikkvalitet. Det är jag säker på att många andra butiker också får. Den som vinner på det i slutändan är du.
Almen,
pris och prestanda är absolut länkade till varandra. Kurvan är dock inte linjär. Hade ditt argument varit korrekt hade alla här ägt produkter för 5000.- istället för vad som egentligen är fallet. Här äger de flesta, inklusive de som diskuterar här produkter för flera hundra tusen per person.... Varför gör de det? För att de har fått den kvalitet de sökte, och det har kostat - vad det har kostat. Så - du har fel när tror att pris och prestanda inte är kopplade till varandra. Kommentarer som denna är vad man skulle kunna kalla en "studentkommentar". I den period i livet,
och där har vi alla varit, då vi inte har pengar, skall allt gärna vara nästintill gratis. Allt som är dyrt och som man just då inte har råd med är fult och dåligt. När du blir äldre, tjänar kosing - köper du dig det du egentligen ville ha.
De inläggen du önskar att göra till samma tema, är två helt olika teman. Och snälla - ställ ingen följdfråga på det. Läs texten i stället. Jag deltar gärna i diskussionen (vilket jag tycker är kul), men jag vill helst inte skriva samma sak - hur många gånger som helst.
Bebop,
Beträffande Playback Design så är jag övertygad om att det är en mycket bra spelare. Jag har tillräckligt stort förtroende för de som skrivit om den att jag skulle kunna köpa den ohörd. Jag önskar både Robban och Playback Design all framgång med den här spelaren. Om någon har frågor om den så måste det också vara OK men de går ju att besvara på ett mer respektfullt sätt utan fördömmande ton.
I det här fallet så upplevde vi Almens hantering av tråden som aningens förutfattad negativ. Det verkade vara något annat han ville med sitt deltagande i tråden. Vi fick även några kommentarer från andra kunder, som undrade vad han höll på med... Eftersom det var en produktfråga, så vore det i det fallet en klar idé att själv lyssna och sedan uttala sig. Mycket "oppeti, oppeti" blev det.... Kollar man så verkar det som om han har en fråga till John Atkinson angående brusnivåer baserad på hans test, i vilket fall den bör ställas till honom. HES, som Almen däremot ställer sin fråga till kan knappast veta vad John sitter och funderar på.... Konstruktören verkar inte dela Johns åsikter, så det blir svårt att se hur svar skulle tas fram utan att fråga John. Är Almen intresserad av hans mätning får han alltså från John. Är han intresserad av apparaten kan han fråga oss.
Plundin,
mystiken tätnar... på det personliga planet, säger du... jo, du var verkligen personlig. Det är inte varje dag man kallas "hans helighet", mm. Skall föreslå det för min fru.... Tror tyvärr inte hon kommer godta det.... :-) Nu kvarstår dock bara mysteriet om vad i hela friden det är du snackar om... Jag vet inte vad du menar alls.
Erik,
det är helt ok om det för dig inte är någon korrelation mellan pris och prestanda i hifibranschen. För oss som arbetar i den, för våra kunder som köper produkter samt för alla andra branscher är det det. Frågar hänger i luften..., varför skulle det inte vara så i hifi-branschen när det är det i alla branscher? Och när köpte du en produkt senast som kostade exempelvis 5000.-och ersatte med den - en produkt för 100 000.-? Och vad heter den i så fall? Har ställt denna fråga ett antal gånger nu och fortfarande har ingen svarat. Anledningen är att vi alla vet att - innerst inne - att går vi upp i pris så får vi i allmän mening bättre kvalitet, prestanda mm. Det är som sagt därför att alla (nästan) här sitter med dyra saker hemma.
De paradigmskifte som nu pågår gällande digitala medier har för mig visat att det nya sättet att spela upp digitalt lagrad musik är bättre än CD.
Sätten som du refererar till är båda - sätt att spela upp digitalt lagrad musik..... Den största skillnaden är egentligen distributionen och var du hämtar materialet när du spelar upp det, och med vilken upplösning det kan levereras. Om du gillar det ena bättre än det andra är upp till dig. Själv föredrar jag att använda båda sätten. Det ena kompletterar det andra. Vilket som är bäst kan absolut diskuteras
Undrar dock om du inte missuppfattar tråden en aning. Tråden handlar
inte om ett teknikskifte, där vi går från vinyl till cd eller liknande... Tråden handlar om något helt annat, nämligen -
är det rimligt att marknadsföra en produkt med påståendet 20 gånger bättre - än andra produkter som bygger på likvärdig teknik? Enligt mig är det inte det - det är inte korrekt information till potentiella köpare. Sedan får du gärna tycka att det är ok, och köpa det om det är ditt val.
Att Robert Grubstad så infernaliskt ifrågasätter allt detta känns för mig som krämarens desperata försök att inte förlora kunder. Jag har aldrig träffat honom utan har helt bildat uppfattningen utifrån denna och några andra trådar.
Tycker nog den meningen inte riktig är seriös. För mig låter det som om du förväntar dig en marknad där det enbart finns kunder... Butikerna finns också, och det är du tacksam för varje gång du behöver köpa något. Öknamn gillas inte av någon, inte av dig och inte av mig. Det faktum att vi får nya kunder varje dag beror på att vi är ärliga med vad vi förmedlar, och vår erfarenhet är att det uppskattas mycket. Det är också därför våra kunder fortsätter komma till oss.
Att förutsättningslöst testa och bilda sig en uppfattning gör att saker utvecklas och går framåt. Att jämföra komponenter ur väsensskilda prissegment är givetvis rätt och dessutom ger det en "reality check" över vad den sista prestandan kostar.
Den sista prestandan kostar - det är å andra sidan helt korrekt. Indirekt är det också ditt medgivande till att, som jag påstår (och vi alla vet, men inte vill erkänna just nu) att med högre pris kommer förbättrade prestanda mm. Tack.
-----------
Jag diskuterar gärna detta, men inte med dem som inte förstår att branschen består av två aktörer, handlare och konsumenter, och båda delar skall behandlas med samma respekt. Den ena parten skall inte behöva få öknamn eller hånas. Vi vill samma sak, nämligen erbjuda och förbättra musik/hifiintresset för alla. Och i ärlighetens namn så lägger vi ner
mycket tid, arbete och pengar på att erbjuda vår del i relationen.
Så - kan vi ha en ok debatt kan vi köra vidare - annars får ni debattera er i mellan.
ps. Onyx - det är inget problem - vi skriver alltid under med vårt firmanamn, och har så alltid gjort. Gillar den stilen mycket bättre än anonymitet bakom ett alias...., där det då kan sägas mycket som man slipper stå för, vilket är en form av feghet. Har du i övrigt något som du sakligt önskar debattera med mig så är du välkommen.
Mvh, Audio Concept