QUOTE (Martin @ 2010-07-24 18:05 )

Fast det där är ju helt fel jämförelse. Prestandan är ju milsvid mellan en ferrari och en fiat.
Jämför tex en Audi RS6 för en miljon, 580 kusar och allt lull i hela världen med en Maybach eller liknande. Du betalar för statusen.
Nixpix,
jag råkar ha rätt hyffsad erfarenhet av bilar. Betydligt mer erfarenhet än med highend hifi produkter.
Jag ser dock ett solklart samband.
Dom flesta highend hifi produkter som ligger i absoluta toppskiktet kostar skjortan (och lite till) för att få ut max av tillverkarens vision om den perfekta ljudåtergivningen.
Varje litet steg av förfining på toppen i detta segment kostar ofta lika mycket som en hel anläggning av billigare system.
Åter till bilar.
Här handlar det oftast om prestanda på bana. Vi hamnar även här i samma kostnadsbild som med highend hifi, varje tiondel eller hundradel snabbare runt banan kostar massor!
Tyvärr är det i begreppet prestanda det ofta blir fel.
Som inbiten sportbilsägare möts jag ofta av argument som; min trimmade volvo 240 med 800 hästar är lika snabb som din bil 0-100.
Visst så kan det vara MEN dom bilar jag på senare tid kört är lika snabba 0-100, åker fullkommligt sk*ten ur volvon på bana och jag kan när jag vill luta mig tillbaka och lyssna på en bra B&O stereo samtidigt som jag låter backkameran göra jobbet när jag fickparkerar.
Har jag nu köpt mer prestige eller har jag köpt mer prestanda än den trimmade volvon?
Både och är svaret. Men prestandafrågan är viktigast och där är det inget snack om min anledning till val av bil.
Så tramset om lågprisprodukter som är likvärdiga med 20ggr dyrare produkter osv..osv... går igen överallt och bör tas med minst en nypa salt.
Så vad kan man förvänta sig av en produkt för 100´:
En hållbar investering, prestanda som matchar priset, en leverantör som finns kvar länge nog att utföra service på produkten skulle det behövas är några viktiga parametrar för mig.