Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad man kan förvänta sig/vad kan man förvänta sig?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
patrikcaesar
Highend society blev tyvärr en förvriden version i SWHEA.
Det var väl inte så mycket förnyande, som marknadsföringsgrepp och attack mot ARKEN.

Highend society skulle och ska vara öppen för alla, det ska inte vara uteslutande.
Sladd, jag, PL. Audio, Vovven (Trigon Björn) Audio Nord mfl håller fortfarande på att planera detta.
Men mitt hus måste målas först.

Highendsociety.se kommer att genomföras och vi kanske ska ta det i en annan tråd?

"High End Society" finns i Tyskland och lite som t.ex. Advokatsamfundet är det ett branschorgan under vilket man kan vända sig till för information o.s.v.
Idealet vore att försöka samla alla på det sättet och få till mer samförstånd och få ut kunskap om vår hobby och vart man kan vända sig för att köpa seriösa produkter m.m.
Audio Concept
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-07-21 01:24 ) *
Highend society blev tyvärr en förvriden version i SWHEA.
Det var väl inte så mycket förnyande, som marknadsföringsgrepp och attack mot ARKEN.

Highend society skulle och ska vara öppen för alla, det ska inte vara uteslutande.
Sladd, jag, PL. Audio, Vovven (Trigon Björn) Audio Nord mfl håller fortfarande på att planera detta.
Men mitt hus måste målas först.

Highendsociety.se kommer att genomföras och vi kanske ska ta det i en annan tråd?

"High End Society" finns i Tyskland och lite som t.ex. Advokatsamfundet är det ett branschorgan under vilket man kan vända sig till för information o.s.v.
Idealet vore att försöka samla alla på det sättet och få till mer samförstånd och få ut kunskap om vår hobby och vart man kan vända sig för att köpa seriösa produkter m.m.

Patrik,

ditt inlägg är inte korrekt... High End Society (HES), om du planerar en kopia av den tyska versionen, har inget att göra med SWHEA - och eftersom HES Sverige för tillfället fortfarande bara är en ide hos dig, kan det ena inte vara någon medveten förvriden version av det andra. Vad HES eventuellt blir när du är färdig med utformningen får väl tiden visa. Dina tankar om HES och vad det skulle kunna vara i Sverige vet jag inget specifikt om och de har därför inte varit del av planeringen av SWHEA.

SWHEA är något som hänt parallellt och oberoende med att du eventuellt planerar något, och som under samma tid du funderat på HES har SWHEA planerats, organiserats och genomförts. Du hade också möjligheten att vara med. Att starta en branschorganisation har aldrig varit aktuellt eftersom ingen har tid med det, och det är knappast intressant. Har du tid med det, tycker jag du skall göra det.

Sverige har säkert plats för många olika föreningar, så också inom hifi. SWHEA är en förening, till för att lyfta fram några saker vi tycker är viktiga, kvalitet, miljö osv och till och från arrangera enskilda eller gemensamma satsningar som tex höstens mässa. Det är ingen rättighet att vara med där, det är en möjlighet. Det enda kriteriet är att vi delar ungefär samma syn på vad som är viktigt att framföra vad gäller hifi.

SWHEA, har absolut noll att göra med något mässkrig mot Arken. Det är struntprat. SWHEA är en förening. Mässan i Göteborg är en av årets händelser. Arken är en institution som har funnits i många år sedan Olles dagar, och kommer förhoppnings och säkert att fortgå i många år till. Vi önskar Arken lycka till och tycker det är utmärkt att den finns. Några önskade dock inte vara med längre på Arken, och Opalen mässan i Göteborg skall ses för exakt vad den är, ytterligare ett vattenhål för intresserade att den helgen presenteras för intressanta produkter, dock på annan ort. Det blir ett tiotal utställare, vilket är ambitionsnivån för mässan. Att den ligger mitt i stan, och erbjuder en trevlig miljö är ett plus. Just nu bör det finnas ett nytt nummer av H&M ute i vilken det finns en annons för mässaktiviteten.

Samförståndstanken som du framför är precis vad SWHEA handlar om. Samförstånd är inte att komma med felaktiga påståenden, som de du framför här.

/AC
Bebop
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-21 00:39 ) *
Grupperingar är ett problem. Nu känns det som om det blivit en Stockholm, Göteborg och Skånefalang som är i krig.

Möjligen finns det något sådan under ytan, precis som i fotboll men jag känner inte det så. Jag umgås med Euphonia medlemmar i såväl syd, väst som öst och jag har inte märkt något vapenskrammel. Jag tror att avståndet kan göra sitt. För oss i söder är det 60-65 mil till Stockholm men drygt halva avståndet mellan Skåne och Göteborg.

Det är alltid en risk när trumman ljuder mycket från ett eller få håll oavsett om det är butiker eller aktiva konsumenter. Jag tycker det hade varit hälsosamt om fler butiker från olika delar av landet hade varit aktiva här, vilket hade gett mer balans geografiskt men också i sortimentsutbud. Idag är det mest AC och Akkelis och ibland någon distributör/tillverkare men var är de andra?

Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-21 00:39 ) *
* Vi attackerar aldrig någon. Däremot gillar jag inte om osanningar påstås eller elakheter sägs t.ex om oss eller våra produkter.

Har någon farit med osanning om er eller era produkter? Det är ju allvarligt, men det var faktiskt första gången jag såg dig skriva det i den här tråden. Vem har ljugit, och vad är det som sagts?

Du kan gärna specificera vad elakheterna går ut på också.

* För vår egen del upplever vi nog att vissa riktar sina tjuvnyp, och attityder i vår riktning, vilket gör det naturligt att tro att det finns en agenda bakom, som kan handla om att lyfta fram en specifik gruppering, handlare eller liknande. Att ha sympatier och "hjälpa till" är givetvis ok, men man skall inte använda andra för att nå sina mål.

Om det där skall bli något annat än svepande anklagelser så får du specificera igen. Vilka har en agenda och vilka grupperingar och handlare är det du pratar om?

Grupperingar är ett problem. Nu känns det som om det blivit en Stockholm, Göteborg och Skånefalang som är i krig. Så var det inte tidigare. Här finns det nog anledning för några att tänka till om detta är speciellt sund politik. Det inkluderar också Bebop.

Oj, så känner verkligen inte jag. Krig, med Bebop som en av krigsherrarna? Jisses...
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-21 10:08 ) *
Har någon farit med osanning om er eller era produkter? Det är ju allvarligt, men det var faktiskt första gången jag såg dig skriva det i den här tråden. Vem har ljugit, och vad är det som sagts?

Du kan gärna specificera vad elakheterna går ut på också.

Om det där skall bli något annat än svepande anklagelser så får du specificera igen. Vilka har en agenda och vilka grupperingar och handlare är det du pratar om?

Oj, så känner verkligen inte jag. Krig, med Bebop som en av krigsherrarna? Jisses...

Almen,

sluta med dina dumheter. Du gör bara din egen pina värre. Du kom inte någonstans i den andra tråden och det kommer inte att ske i den här heller.

Att lyfta upp gammalt groll, upplevelser osv, som både Bebop och jag nu har gjort, är ett sätt att komma vidare. Poängen är att när vi alla är medvetna om att dessa känslor och uppfattningar finns oavsett var eller vad som egentligen har skett, så kan vi alla vara lite försiktigare i fortsättningen - och därmed ta oss framåt.

/AC

Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-21 10:37 ) *
...gillar jag inte om osanningar påstås

QUOTE ('Almen')
Har någon farit med osanning om er eller era produkter? ... Vem har ljugit, och vad är det som sagts?

Almen,

sluta med dina dumheter.

Om du kommer med så allvarliga anklagelser så tycker jag du skall tala ur skägget.
patrikcaesar
Jag har pratat med dig om HES innan och var ju med i SWHEA innan det stod klart för mig hur förvridet det blev, det kan du väl ändå inte förneka?
Du kan väl inte ljuga folk rakt upp i ansiktet?

Samförstånd hade varit att ringa upp och prata med Sladd, men att han skulle få reda på detta på nätet var lite väl grovt.
Det var ett av skälen till varför jag inte kunde vara med längre.
Jag blev nerringd efter du lagt ut SWHEA här på Euphonia.
Alla undrade varför jag gjort på detta viset med HES.

Jag menar att man i en förening som utesluter och splittrar inte kan vara till gagn för vår hobby.
Detta splittrande går igen i diskussionerna nu senast, förstår inte varför du framhärdar, roar det dig?

Du är ju egentligen en kunnig man, som har en otroligt fin butik, alltid fått till det på mässor, som naturligtvis vill skydda sina intressen, men detta skadar nog mer än skyddar dina intressen.

Jag undrar om vi någonsin finner lösningar på dessa infekterade diskussioner, men du kommer precis som alla andra att bli inbjuden till HES och jag tror att du skulle kunna vara ännu större om du kunnat glädja dig med andra, inte vara så rigid, utan inse att Hifi inte är statiskt, det kommer nya smarta lösningar i form,material och funktion som leder framåt.

MBL måste ju varit väldigt framåt för 30 år sedan?
Focal visade för 10 år sedan att man kan bygga reptilsnabba och lättdrivna högtalare.
Accapellas plasmadiskanter, ja listan är lång och att utvecklingen går framåt måste man acceptera, även du.
Ha nu en god sommar och lugna ner dig Robert.
Patrik
stargazer
Snälla, lägg ner bråken nu. Det får åtminstone mig att avstå från att gå in på Euphonia när sådana här smutskastningsgrejer förssiggår.

Ett forum ska ge energi - inte ta energi.

Kraaaaaam på er allihopa! 6.gif

/ stargazer
ukiro

Källa: http://xkcd.com/386/
Audio Concept
Patrik,

jag är alldeles lugn, men oerhört förvånad, och av vad jag kan förstå inte den ende.

Som en generell kommentar till ditt inlägg måste jag säga att det är oerhört snurrigt. Den Patrik som jag mötte för tex ett år sedan är inte den samma som skriver här. Jag vet inte vad det är med dig - men för tillfället måste du ha någon slags rekord i hur många saker en person kan få om bakfoten - på kortast möjlig tid. I banankostym på mässorna var du åtminstone kul. Nu är du bara trist. Jag tycker faktiskt det är sorgligt.

Jag kan garantera dig att framgång i denna eller andra branscher medför oändligt mycket mer än vad du visar upp för tillfället - för att du skall tas på allvar, och lyckas. Jag tror det kan bli mycket svårt för dig och dina produkter framöver, med dina helomvändningar, bisarra slutledningsförmåga och underliga infall.

---------

Jag har pratat med dig om HES innan och var ju med i SWHEA innan det stod klart för mig hur förvridet det blev, det kan du väl ändå inte förneka?
Du kan väl inte ljuga folk rakt upp i ansiktet?

Du hade absolut ingen medverkan i hur SWHEA, vare sig kom till eller utformades. Enligt önskemål lade jag ditt namn med på listan. Några dagar senare hörde jag att du inte ville vara med längre och följaktligen togs du bort. Återigen ett resultat av den ombytlighet jag påpekat tidigare. Den enkla förståelse för vad deltagande i SWHEA innebär hade du säkerligen fått med dig från början. I sak hade inget ändrats någon annan stans än hos dig själv, vilket avgjorde ditt snabba avhopp.

Samförstånd hade varit att ringa upp och prata med Sladd, men att han skulle få reda på detta på nätet var lite väl grovt.
Det var ett av skälen till varför jag inte kunde vara med längre.

Känner knappast att jag står i någon tacksamhetsskuld till sladd. Vad vi gör angående deltagande på mässor eller inte är väl vår sak. Din nyvunna omtanke är rörande med obefogad. Det här visar återigen att du inte riktigt vet vad du snackar om. Sladd hade varit på sin runda för att samtala med olika deltagare om mässan, inkl oss. Vi valde också att säga nej. Dessutom har inget av vad vi gör i SWHEA, styrts i relation till sladd eller Arken. Varför skulle det göra det eftersom de inget har att göra med varandra. Som sagt, du har fått väldigt mycket om bakfoten.

Jag blev nerringd efter du lagt ut SWHEA här på Euphonia.
Alla undrade varför jag gjort på detta viset med HES.

Den här meningen är synnerligen svår att förstå, eftersom vi just har konstaterat att a. HES än så länge är på idéstadiet - i ditt huvud - ingen av oss vet vad HES i Sverige innebär och vi har heller aldrig fört någon specifik diskussion om det, och b. du hade inget med SWHEA att göra. Då låter det istället som om du framfört budskapet, till de som ringt ner dig (som du påstår) om att SWHEA var något som du planerat och genomfört, vilket du alltså inte gjorde. Du var inte ens i närheten.

Jag menar att man i en förening som utesluter och splittrar inte kan vara till gagn för vår hobby.
Detta splittrande går igen i diskussionerna nu senast, förstår inte varför du framhärdar, roar det dig?
Du är ju egentligen en kunnig man, som har en otroligt fin butik, alltid fått till det på mässor, som naturligtvis vill skydda sina intressen, men detta skadar nog mer än skyddar dina intressen.
Jag undrar om vi någonsin finner lösningar på dessa infekterade diskussioner, men du kommer precis som alla andra att bli inbjuden till HES och jag tror att du skulle kunna vara ännu större om du kunnat glädja dig med andra, inte vara så rigid, utan inse att Hifi inte är statiskt, det kommer nya smarta lösningar i form,material och funktion som leder framåt.

Här når vi kulmen av dina snurrigheter. Det är faktiskt så snurrigt att det är pinsamt att läsa och olustigt att bemöta. Det enda jag kan säga, är att du har mycket långt kvar. Är oerhört glad för att jag inte har inlett någon produkt-relation med dig. Min rekommendation till dig är att du koncentrerar dig synnerligen över din egen framgång och mindre om andras, för du lär behöva det. Om det här dessutom representerar nivån på HES, som du kommer att ansvara för (om det blir av), då kan jag garantera dig här och nu att det kommer bli en mycket liten förening.

MBL måste ju varit väldigt framåt för 30 år sedan?
Focal visade för 10 år sedan att man kan bygga reptilsnabba och lättdrivna högtalare.
Accapellas plasmadiskanter, ja listan är lång och att utvecklingen går framåt måste man acceptera, även du.

Återigen - ett fullkomligt oförståeligt avsnitt. Skrämmande okunnigt.

/AC
calle_jr

Jag får be patrikcaesar och Audio Concept avstå från inlägg och svar på hela Euphonia Audioforum tills vidare.
PM-funktionen är OK, och jag har precis använt den.
Timbre™
Branschstrategier och trams på lägsta nivå. Euphonias dörrar är inte längre öppna för vare sig Audio Concept eller patrikcaesar och den låsningen gäller för all framtid.

//Timbre
calle_jr
Euphonia är inget organ för handel, distribution och tillverkning. Euphonia är skapat för och av hifi- och musikintresserade entusiaster för att delge varandra erfarenheter och kunskaper i en trevlig atmosfär, och det är Euphonia som sätter agendan på Euphonia;
  • Vi sätter inga krav på medlemmars testmetoder eller kvalitet i utvärderingar. Detta avgör var och en som har lust att delge erfarenheter från t.ex produkttester. Samtidigt har alla medlemmar fri rätt att fråga och ifrågasätta hur tester och utvärderingar har gjorts på ett sakligt och förklarande sätt utan insinuationer och anklagelser. Branschanknutna skall ha mer på fötterna i kommenterande inlägg eftersom branschanknutna kan ha ett egenintresse i att försöka ge sina egna produkter försprång och i vissa fall att skapa misstro för andra produkter.
  • Branschanknutna skall generellt undvika trådar som de inte själv bidrar till på ett konstruktivt eller faktabaserat sätt.
  • Kritik från medlemmar mot branschen får inte bemötas med nedvärderande mothugg och översitteritendenser. Hanteringen sköts av admin och moderatorer, och kan kombineras med PM-utväxling.

Branschmedlemmars aktiva deltagande uppmuntras, men det är på Euphonias villkor.
new order
Bara att beklaga denna utvecklingen.Tråkigt men nödvändigt med denna åtgärd i min åsikt.
In The Air
Väldigt beklagligt... men full respekt för beslutet!
Stereotypen
All heder åt detta beslut!
juha
Ett känslosamt flipperspel som kraschat...mycket mycket tråkigt beslut.
A/Wing.
Jag kan bara instämma ett bra beslut men tråkigt att det skulle behöva komma till.

Jag som inte har varit medlem så länge kände nästan direkt av vibbarna så fort
dom vederbörande var inne på forumet jag menar inte alltid men det hände då och då.

Almen
Ja oj, "gammalt groll" känns som en underdrift! Jag har full respekt för moderatorernas beslut.
Ranefjord
Helt rätt beslut.
Sanfrid
Trist, det är ju trots allt en del kompetens som försvann samtidigt... icon_smile_sad.gif
Akkelis Audio
Tråkigt att det blev såhär, jag kan dock inte annat än ge moderatorerna rätt. Personangrepp är inte ok att ge och väldigt tråkigt att få. Jag förmodar att det PM:ats en del med dom inblandade innan detta beslut togs.

Däremot så ser jag en massa förlorare i detta. Audio Concept och Patrik Ceasar förlorar en kanal där dom kan visa upp sina produkter och händelser och Euphonia förlorar två medlemmar som bidragit mycket till forumets aktivitet.
Audio Concert som Nordens tyngsta butik med ett enormt utbud, med återkommande events och med spännande resereportage.
Patrik Ceasar med en smittande entusiasm, en näsa för udda och spännande produkter, en nyfikenhet att testa nya saker och förmedla sina upplevelser till forumets läsare.

Om avstängningarna ska vara för ”all framtid” så är det verkligen att beklaga för alla inblandade parter. Då måste det ha hänt saker i PM diskussioner/telefonsamtal som vi andra inte tagit del av (och ska heller inte göra).

Om det finns någon möjlighet att förlåta så skulle jag önska att den möjligheten ges. En tidsbestämd avstängning och en möjlighet för den som vill komma tillbaks till forumet att på sina ”bara knän” be om ursäkt till inblandade parter och forumets medlemmar.

Jag kommer att sakna alla bra bitar dom nu avstängda bidragit med på forumet.

Vänligen

Stefan

Timbre™
QUOTE (Akkelis Audio @ 2010-07-22 20:21 ) *
Om avstängningarna ska vara för ”all framtid” så är det verkligen att beklaga för alla inblandade parter. Då måste det ha hänt saker i PM diskussioner/telefonsamtal som vi andra inte tagit del av (och ska heller inte göra).

För min del har inte skickats ett enda PM.
Det räcker att följa tråden.
calle_jr

Tack för all input.
Vad som händer i framtiden är väl alltid en öppen fråga, men även om besluten innebär en markering så handlar det inte om vedergällning.
De medlemmar som har drabbats har inte fått upprättelse. Vi vill be om ursäkt speciellt till de som har drabbats mer än en gång.
mangew
Tycker beslutet och åtgärden visar styrkan och varför euphonia är så bra som det är. Ett marknadsfiansieringsfritt forum som sätter medlemmarna i första hand.

Euphonia hittar säkert nya vägar att bibehålla positionen även i framtiden.
Jorma
Om det hsr beslutats att avstängningen gäller för all framtid utan att ett enda PM har sänts så vill jag inte vara med här längre.
Stäng av mig också Timbre.

Tackar för tiden som har varit.

Jorma
Ekman
Klockrent beslut.
Timbre™
QUOTE (Jorma @ 2010-07-23 04:28 ) *
Om det hsr beslutats att avstängningen gäller för all framtid utan att ett enda PM har sänts så vill jag inte vara med här längre.
Stäng av mig också Timbre.

Tackar för tiden som har varit.

Jorma

Tack själv!

//Bengt
Kent_n
Jag tycker det är lite lustigt att stänga av två st AC o Patrick utan att de har fått ett gult kort först. Att dra till med rött kort för all framtid utan tillrättavisning känns väl hårt. Skulle förstå Timbres beslut bättre om det visat sig att dom inte följt uppmaningar över PM att sansa sig. När åker nästa ut...gränserna sätt av moderatorerna, och då bör väl dom oxå tillrättavisa först.
Timbre™
QUOTE (Kent_n @ 2010-07-23 07:45 ) *
Jag tycker det är lite lustigt att stänga av två st AC o Patrick utan att de har fått ett gult kort först. Att dra till med rött kort för all framtid utan tillrättavisning känns väl hårt. Skulle förstå Timbres beslut bättre om det visat sig att dom inte följt uppmaningar över PM att sansa sig. När åker nästa ut...gränserna sätt av moderatorerna, och då bör väl dom oxå tillrättavisa först.

Skall det verkligen behövas med vuxna människor som uppfattas som erfarna inom hobbyn... icon_smile_question.gif
Detta är ingen hifilekskola.
Kent_n
QUOTE (Timbre™ @ 2010-07-23 07:49 ) *
Skall det verkligen behövas med vuxna människor som uppfattas som erfarna inom hobbyn... icon_smile_question.gif
Detta är ingen hifilekskola.

Nej, det har du helt rätt i, även jag tycker att dom var på låg nivå. Men jag tycker fortfarande att ett gult kort från dig eller någon annan med befogenhet hade varit rätt väg att gå.

Om dom då inte bessanar sig och struntar i gula kortet. Ok ut med dom.

Men en chans att bessana sig anser jag att dom skulle få.

Timbre™
QUOTE (Kent_n @ 2010-07-23 08:47 ) *
Men en chans att bessana sig anser jag att dom skulle få.

Respekterar din åsikt men uppmaningarna att besanna sig finns redan i tråden och jag föredrar öppna kort.
calm
Jag delar att avstängningsgrunden är klockren och att vilket beteende som helst inte kan tolereras. Stridstupparna som jag i grunden tycker är två kompetenta hifi-personligheter har i stridens hetta helt tappat omdömet.

Däremot är jag som gammal jurist och i grunden humanist av den uppfattningen att straff måste stå i proportion till "brottet" och att det måste finnas en tanke på försoning efter avbön och bättring. Därför är jag också av uppfattningen att alla straff som påföljd för "brott" bör vara tidsbestämnda.
Livstidsstraff förekommer bara för de mest bestialiska dåden och där man inte kan förvänta sig att gärningsmannen kan rehabiliteras och är allmänfarlig.

Detta skrivet inte som försvar för viss eller vissa kompatanter, utan mer som en allmän princip. Jag tar i samma utsträckning alla övriga avstånd från beteendet framförallt när det hela övergår i rena personangrepp och löjeväckande pajkastning.

Låt även de övriga som känner sig drabbade också ge sin uppfattning, de är de främst drabbade. Vi andra som valt att stå på läktaren tycker bara att debatten varit låg och inte tillfört något till vår hobby och skadat tonen på vårt forum. Men det är nog möjligt att reparera om stridstupparna får svalka av sig i utvisningsbåset under en tidsbestämnd period.

Calm

Timbre™
QUOTE (calm @ 2010-07-23 09:17 ) *
Däremot är jag som gammal jurist och i grunden humanist av den uppfattningen att straff måste stå i proportion till "brottet" och att det måste finnas en tanke på försoning efter avbön och bättring. Därför är jag också av uppfattningen att alla straff som påföljd för "brott" bör vara tidsbestämnda.
Livstidsstraff förekommer bara för de mest bestialiska dåden och där man inte kan förvänta sig att gärningsmannen kan rehabiliteras och är allmänfarlig.

Delar din uppfattning men som calle_jr påpekade handlar det inte om vedergällning. Det är istället en markering av var vi står
och vad som kan förväntas av framtiden. Det finns säkert andra kanaler för branschintriger.
earwinSE

Som jag ser det undrar jag om inte de tjänar mest själva på att bli avstängda, dock tycker jag att det var rätt av Euphonia.

earwinSE
calm
QUOTE (Timbre™ @ 2010-07-23 10:19 ) *
Delar din uppfattning men som calle_jr påpekade handlar det inte om vedergällning. Det är istället en markering av var vi står
och vad som kan förväntas av framtiden. Det finns säkert andra kanaler för branschintriger.

Nej jag utgick från att det inte var en vedergällning, därav min kommentar kring proportionaliteten. Det var mer kring uttrycket "för all framtid" som jag vände mig emot.
Om man snällt inordnar sig i ledet så förtjänar man kanske efter en tidsbegränsad avstängning, möjligheten att komma tillbaka. icon_smile_wink.gif

Calm
conan
Livstidsstraff i Sverige är ju i praktiken tidsbegränsade - så jag hoppas att avstängningen blir tillfällig. icon_smile_wink.gif
erik
Ett mycket klokt beslut med avstängning för alltid. Euphonia och alla forumdeltagare tjänar på detta. Som handlare med förmånen att visa upp sig så har man också ett särskilt ansvar vilket det visade sig att inte alla kunde hantera.

/Erik
plundin
Trots att jag var med och startade pajkastningen i denna tråd så kan jag nog tycka att livstids avstängning är en smula oförsonligt!

Jag instämmer med Calm att tidsbegränsade utvisningar (och även självpåtagna sådana) är en mycket bättre lösning.

En förlåtande attityd vinner alltid i längden!

/ptr
fbk
Det förvånar mig ganska rejält att en del verkar tycka synd om de avstängda, men det är kanske mig det är fel på för jag tycker inte det minsta synd om framförallt Audio Concept pga. det usla uppträdandet. Och oavsett om jag varit kund,bekant eller vän eller inget av det så hade jag reagerat på det, men samtidigt så handlar det väl som allt annat om hur man är i grund och botten som människa dvs. vilken syn man har på personangrepp,översitteri och oförskämdheter osv.
Instämmer med det erik skrev:
Ett mycket klokt beslut med avstängning för alltid. Euphonia och alla forumdeltagare tjänar på detta. Som handlare med förmånen att visa upp sig så har man också ett särskilt ansvar vilket det visade sig att inte alla kunde hantera.
new order
Jag står fast med det jag sagt tidigare,och håller med Timbre och calle_jr.De har haft både tid och möjlighet att lugna ner sig.Så har inte skett.

Detta forum är av och för hifi entusiaster i första hand.Och som HiFi entusiast måste man få tycka och tänka och uttrycka det i skrift utan pekpinnar.Självfallet.
Inga handlare ska försöka att diktera hur folk ska tycka och tänka imho.

Vi kan väl låta detta lugna ner sig lite?Njuta av sommaren!Sen kanske vi får utvärdera om de förtjänar en andra chans längre fram?

Peace!

/n.o
calle_jr

Är det någon som tror att de vill vara på Euphonia icon_smile_question.gif
Jag vill inte gå in på det mycket mer än så eftersom ingen av dem kan svara. Men Euphonia har några grundprinciper, och det var här det inte stämde överens.
Euphonia vill inte ändra på dessa grundprinciper och det är vi som sätter agendan. Vi anser man måste hålla på det även om vi t.o.m ser Jorma lämna oss.
Det har inte med brott och straff att göra. Antingen är man här och spelar poker, eller så spelar man nå't annat nå'n annanstans.
Sanfrid
QUOTE (calle_jr @ 2010-07-23 18:17 ) *
Är det någon som tror att de vill vara på Euphonia icon_smile_question.gif
Jag vill inte gå in på det mycket mer än så eftersom ingen av dem kan svara. Men Euphonia har några grundprinciper, och det var här det inte stämde överens.
Euphonia vill inte ändra på dessa grundprinciper och det är vi som sätter agendan. Vi anser man måste hålla på det även om vi t.o.m ser Jorma lämna oss.
Det har inte med brott och straff att göra. Antingen är man här och spelar poker, eller så spelar man nå't annat nå'n annanstans.

Varför skulle dom inte vilja vara på Euphonia? Jag skulle tippa på att båda är hyffsat intresserade av hifi och musik.
Majoriteten av deras kundkrets lär ju ändå troligen inte hänga på detta forum. Kollar man historiskt på deras inlägg så tycker iaf jag det ser ut som om dom bidragit rejält med matnyttig info.

Sällan man ser admin som kastar ut folk på livstid från ett forum utan förvarning.

Men visst admin bestämmer..... Shame On You.gif
DrKlang

Jag gillar inte avstängningen. OK, AC är en stridstupp och diskussionen var lite spetsig, men från flera håll. Jag kanske är van vid en hårdare jargong, men jag tycker inte det var så farligt. Heta diskussioner slipar argumenten -- och det ser jag gärna mer av.
calle_jr
QUOTE (Sanfrid @ 2010-07-23 19:45 ) *
Varför skulle dom inte vilja vara på Euphonia?

Jag gillar inte heller avstängningen, men om man ska vara på Euphonia så måste man samtycka till några få grundprinciper till hur man kommunicerar här.
helios
Detta forums storhet kommer att avgöras hur detta hanteras framöver, vilka slutsatser som dras och vilka förändringar som görs för folk med branchanknytning vad det gäller inlägg. Om/hur detta ska genomföras ligger helt i ADMINS händer.

Ps.Ganska fin sommar så här långt.icon_smile_wink.gif Ds.
Käera
Parterna fick väl en chans att lugna ner o förklara sig.

Ett forum där intresserade männinskor diskuterar utifrån sina förutsättningar o öron är för mig viktigare än att någon bäst vet hur det skall diskuteras.
diesel
Det blir lätt ett löjes skimmer över vår hobby.

Hur många andra icke-HiFi forum har så många upprörda ”trådkrig”?

Det är dock lätt att ryckas med när man blir provocerad.

Tråden i sig är lite komisk, vaddå förvänta sig?

Rubriken kan få en att tro att man borde lägga minst 100 000 sek.

Diskussionen i sig är sansad (mestadels) och fenomenet avtagande nytta lyfts upp på ett bra sätt. Tycker dock att förespråkar av extemdyr HiFi ofta glömmer att en stor del av priset är markandsföring. Det är inte fråga om premium utan ren lyx. Dvs. man betalar både för välljud och prestige.

En parallell från ”HiFi”-klockvärden.

Är man som jag en longines kille så kommer man billigare undan är Rolex nissarna. Men du kan aldrig imponera på andra på samma sätt.

icon_smile.gif
Sanfrid
QUOTE (diesel @ 2010-07-24 11:51 ) *
Det blir lätt ett löjes skimmer över vår hobby.

Hur många andra icke-HiFi forum har så många upprörda ”trådkrig”?

Det är dock lätt att ryckas med när man blir provocerad.

Tråden i sig är lite komisk, vaddå förvänta sig?

Rubriken kan få en att tro att man borde lägga minst 100 000 sek.

Diskussionen i sig är sansad (mestadels) och fenomenet avtagande nytta lyfts upp på ett bra sätt. Tycker dock att förespråkar av extemdyr HiFi ofta glömmer att en stor del av priset är markandsföring. Det är inte fråga om premium utan ren lyx. Dvs. man betalar både för välljud och prestige.

En parallell från ”HiFi”-klockvärden.

Är man som jag en longines kille så kommer man billigare undan är Rolex nissarna. Men du kan aldrig imponera på andra på samma sätt.

icon_smile.gif

Om man jämför en A. Lange & Söhne Lange 31 för ca 1,2 mille mot en longines för 10 papp på ett seriöst klockforum så skulle nog fler bli bannade än i detta fall...
diesel
QUOTE (Sanfrid @ 2010-07-24 12:59 ) *
Om man jämför en A. Lange & Söhne Lange 31 för ca 1,2 mille mot en longines för 10 papp på ett seriöst klockforum så skulle nog fler bli bannade än i detta fall...

Man kan vantolka alla liknelser om man vill eller inte förstår.
dry.gif

Poängen är att superdyrklockan är varken bättre eller snyggare än dyrklockan men har en status som du betalar för.

Med HiFi är det mer flytande gällande nyttan av prylen, du får trotts allt något mer för pengarna, dock med avtagande nytta. Hur man än vänder och vrider på det så är en stor del av priset för lyxfaktorn.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.