QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 21:08 )

I debattens hetta kan även jag känna agg då och då. Men jag vill ändå ta avstånd från allt för kraftiga brösttoner oavsett vem det kommer ifrån. Känslor är sällan rationella men någonstans måste vi försöka sansa oss, bita ihop och knyta näven i fickan. Ofta är det också så att ett personligt möte kan vara väldigt annorlunda än en tråddiskussion.
Jag tycker också att Robban reagerar lite väl tvärt och hårt ibland vilket får även mig att tända lite snett.
Eftersom Robban jag har varit i elden en hel del på sistone så vill jag ändå göra några klarläggande:
- Robban har fått igång en fantastisk butik med ett fantastiskt sortiment på kort tid. Det är kanske Nordens förnämsta HighEnd butik idag.
- Han har också gått i bräschen för HiFi-möten mellan likasinnande i Stockholm som jag inte sett tidigare i Sverige. Möjligen påverkad av Euphonias sammanskomster
- Många av Audio Concepts kunder, t ex Calm, P-pan och Kent_N har på forumet vittnat om utmärkt service med möjlighete att låna hem prylar före köp, precis som vi alla vill att det skall fungera. (Finns naturligtvis andra butiker med samma service).
- Han går också i bräschen för att förnya hifi-branschen i Sverige genom t ex Swedish High End Association (eller vad det nu heter)
- Han var också en del av den internationella satsningen av "the Nordic Concept" tillsammans med Marten, Jorma och Bladelius, vilket gav genklang i hela hifivärlden.
Detta är kvaliteter som jag tycker skall lyftas fram vilket Robban skall ha all heder av. Jag har inga betänkligheter att vare sig besöka Audio Concept eller att göra affärer där om andan och behovet faller på. Det är viktigt att skilja mellan sak och person. Jag tror dock att Robban skulle vinna på att anta en något mer ödmjukare ton, mer fakta och mindre känslor och egna tolkningar över vad skribenter menat. Det skulle lätta upp stämningen på forumet.
Jag hoppas kunna bjuda Robban på en pilsner eller två i Göteborg. Över ett glas öl kan det ske mirakel. Jag är inte så säker att vi har så olika åsikter, däremot stora skillnader i hur dom uttrycks.
Så snälla, sluta med allt för starka ord. Det slutar i regel aldrig bra. Någonstans måste livet gå vidare. Man vet aldrig var haren har sin gång.

Bebop,
såg inte denna innan. Bra initiativ. Mycket är ju sant här och mer till....:-) Den här måste jag dock få kommentera, vilket visar hur olika vi ser det. Det kanske kan komma något bra ur det...
Jag tror dock att Robban skulle vinna på att anta en något mer ödmjukare ton, mer fakta och mindre känslor och egna tolkningar över vad skribenter menat. Det skulle lätta upp stämningen på forumet.
Så här ser jag oss:* Våre presentationer är sakliga, korrekta och vi provar att även göra dem snygga och trevliga för att bidra till forumet. Jag vill tro att våra bidrag till forumet också har varit till godo för forumet.
* Frågas vi om något, är vi noga med att inhämta korrekt info innan vi svarar.
* Vi attackerar aldrig någon. Däremot gillar jag inte om osanningar påstås eller elakheter sägs t.ex om oss eller våra produkter. Då är det bättre att säga till, vilket kan bli svavelosande efter några omgångar. Historiskt sätt har vi blivit tvungna att gå ett par sådana ronder per år. Tyvärr har det vi upplever som trakasserier inte upphört innan vi sa till på skarpen. Kom ihåg att för oss är detta ingen lek, ingen hobby. Vi har en affär, vi har ett affärsansvar, vi har ansvar mot kunder (nya och befintliga), leverantörer mm.
Det jag och andra branschrepresentanter med mig saknar här, vilket gör att många tyvärr håller sig undan, mer än de skulle vilja är t.ex följande.* En miljö där det är accept för att båda delar måste finnas, både handlare och konsumenter. Butikerna är inte "fienden". De är den andra nödvändiga halvan av branschen. Forum är, om inte specifikt uttalad, en plats där olika parter måste få säga sitt. Alla har något att bidra med, och bara når alla får framföra sina budskap - på lika villkor, kan det bli bra diskussioner och utbyte.
* För vår egen del upplever vi nog att vissa riktar sina tjuvnyp, och attityder i vår riktning, vilket gör det naturligt att tro att det finns en agenda bakom, som kan handla om att lyfta fram en specifik gruppering, handlare eller liknande. Att ha sympatier och "hjälpa till" är givetvis ok, men man skall inte använda andra för att nå sina mål.
* Lägger vi ut info om en produkt är det för er del, för forumets del. Det är ju givet att någon måste leverera produkten, men det känns inte speciellt meningsfullt, när medlemmar omedelbart fokuserar på hur de kan sänka produkten istället för att vara positivt nyfiken på den.
* Grupperingar är ett problem. Nu känns det som om det blivit en Stockholm, Göteborg och Skånefalang som är i krig. Så var det inte tidigare. Här finns det nog anledning för några att tänka till om detta är speciellt sund politik. Det inkluderar också Bebop. Mitt förslag är att vi provar komma bort från det, och kanske är lite mer generösa i hur vi kan nå positivt utbyte mellan grupperingarna.
SWHEA nämdes här, vilket vi kommer tillbaka till nu på hösten. Många undrar vad det är. Det här kan väl vara ett bra tillfälle att förklara. Det är kort och gott ett sätt att samverka för att ge kunderna ett större och bättre utbud. Tanken är att vi inte alltid behöver ha typiska affärsrelationer oss emellan för att assistera en kund som söker produkter utöver sin egen närmiljö. Tanken är bra, och nu är vi ett tiotal företag, och fler blir det säkert framöver. Göteborgsmässan på Opalen blir den första samlande aktiviteten. Mer om det senare.
Poängen är hursomhelst att det är ett sätt att bygga broar, precis som vi borde bygga "broar" mellan olika grupperingar. Alternativt få bort tydliga grupperingar. Här tror jag forumledningen spelar en viktig roll, genom också att aktivt arbeta för det, och undvika att ställa sig på någons sida. Kan påpeka att även när SWHEA lanserades så var det vilda spekulationer och en del vinklingar som inte var så trevliga. Fokus var igen på det negativa snarare än på vad som var möjligt att uppnå, vilket bidrar till grupperingar mm.
Hursomhelst - det bästa är kanske precis som detta - få upp allt gammalt groll i dagen, rensa luften och förnyade gå vidare. Jag hoppas vi kan göra det, men jag tror att det behövs vilja hos alla att vilja förändra posiitivt. Det ligger i allas intresse att värna om den hifimiljö som finns i Sverige. Den är inte jättestor och den blir definitivt mycket tråkigare om den utarmas.
Slutligen, Bebop gör också mycket bra - speciellt när han är på sitt bästa. Från honom vill vi ha en korrekt, neutral återgivning, mot det varmare hållet... :-)
I övrigt deltar många positivt, och det är ju det som är meningen med forumet, att genom deltagande förbättra varandras kunskaper mm.
Och ja - om detta är en invit till att röka fredspipa och få något vettigt ur det hela - så är jag med. Öl - javisst. Ni har kanske sett på vår sida att vi länkar till ett fantastiskt bryggeri som jag rekommenderar er att besöka/testa. Ölen är av en helt annan division. Nynäshamns Ångbryggeri.
/AC