Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad man kan förvänta sig/vad kan man förvänta sig?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
In The Air
Atma-Sphere är så läckra som det kan förväntas av den prisklassen, fast med rören räknade kanske en prisklass till.

Men, allvarligt, är inte fortsatta försök till "samförstånd" lite som att piska en dö häst?? Mitt förslag är att vi låter tråden vila nu....

Alla ideer om att censurera debatten efter prislistor verkar ju ruggigt nedröstade. Så det borde ju vara "Business as usual" här på Euphonia dvs skiv direkt ur hjärtat. Och håller man inte med så invänder du självklart, men med en gnutta respekt och definitivt med något matnyttigt som för diskussionen vidare. Så summerar jag det som skrivits. icon_smile.gif
Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 01:46 ) *
...det är faktiskt svårt att inte bli lite förskräckt när det gäller den låga nivån på sådana inlägg. Är ni verkligen inte smartare än så? Limpanssons inlägg och numera ditt är rejält osmarta - milt uttryckt. Diskussionen har pågått en stund nu, och är relativt avslutad... och ni har inte ens fattad vad den handlar om.

Du har ganska låg nivå på dina inlägg också: personangrepp och oförskämdheter blandat med insinuationer och översitteri.

Men jag är varken "förskräckt" eller förvånad. icon_smile.gif
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-18 11:23 ) *
Vi menar uppenbarligen helt olika saker med "prestanda". Jag håller med om wikipedias definition, "ett mått på hur bra något presterar", och med det menar jag något som alla kan vara överens om. Annars är det ju helt meningslöst att tala om prestanda.

Alltså, i fallet digital källa, några exempel på prestanda: vikt, storlek, antal ingångar och utgångar (och vilken typ, känslighet, utspänning), knappar och rattar på fronten, hur är eventuell fjärr utformad, hur många format hanteras, hur snabbt börjar källan läsas, avlösning/felrättning, hur hanteras D/A-omvandlingen, jitterundertryckning, brusgolv, upplösning, dynamik, etc.

Ungefär som att en bils prestanda är vikt, bagageutrymme, typ av motor, antal hästkrafter kontra moment och varvtal, bränsleförbrukning, etc., alltså fakta som alla är överens om. Vad BMW-säljaren och några nöjda kunder tycker subjektivt är inte prestanda, även om det naturligtvis också kan vara intressant att ta del av.

Mitt argument är korrekt om man använder den gängse betydelsen av ordet prestanda, och det säger inget om vilka val personer gör vid sina inköp.

Fan, vad lågt - där tog tydligen dina argument slut. Du vet ingenting om min privata ekonomi, och den har heller inte i debatten att göra. Att du har nischat in dig på dyra spelare där du i de fall de har dåliga prestanda får svårt att motivera det höga priset är ditt problem - lägg inte det på någon annan.

Jag ville bara ha svar på varför spelaren hade så dåliga prestanda i fråga om brus och upplösning, och som jag skrev tidigare: jag har inga frågor till John Atkinson, hans mätningar är tydligt och klart utförda och redovisade. JAs mätningar är inga åsikter, det är fakta: spelaren har i vissa avseenden dåliga prestanda som återspeglar sig i återgivningen av svaga ljud och små detaljer - om den har sämre upplösning på SACD och 24-bitars PCM än på 16-bitars PCM, vad är då meningen med "hi-rez"? Konstruktörens svar till JA var bara goddag yxskaft, och de svar jag fick var likaledes vaga, och ibland självemotsägande.

Du skrev att du inte tänker svara mer på mina frågor, och det förvånar mig inte eftersom som sagt dina argument verkar ha tagit slut.

Almen,

missade din "uppföljning" först. Här kommer svar....

Bedömning av den specifika produkten, Playback Design, gör du utifrån ett test som John A har skrivit. Tillverkaren, som är en mycket renommerad kille genom sitt arbete med EmmLabs produkter, misstror du automatiskt. Vad du tolkar ur texten är för dig sanning. Att ta reda på fakta, genom att själv lyssna - är du inte intresserad av. Hur skall du någonsin få veta någonting säkert om du inte inkluderar din egen erfarenhet i ekvationen...

Ditt utgångsläge är alltså att du inleder din produktresearch med att du misstror konstruktören av produkten, men du litar blint på ett test om den.

Det är möjligt att du gillar det förhållningssättet till produkter, men i korthet så känns den aningens bakvänd. Prova i stället det här, som motsvarar en relativt typisk och normal utvärdering/köpprocess.

- Se det positiva i att marknaden har fått en ny produkt att välja på. Testet har triggat ditt intresse....
- Utgå från att konstruktören faktiskt vet vad han gör.
- Säljaren visar upp produkten för dig och hans jobb är att leda dig till rätt produkt.
- Vill du vara produktspecifik eller uttala dig produktspecifikt måste du lyssna till produkten.
- Efter det bildar du dig en egen uppfattning om produkten och om vem som hade rätt angående eventuella frågetecken du haft.

Kan inte garantera att du blir gladare, men du kommer hur som helst bort från idéen om att du kan sitta hemma på kammaren, läsa tester, och därmed veta bäst - även hur produkten fungerar.

-------

Argument? Har hur många argument som helst, om det behövs. Dock måste en diskussion vara kul och intressant. Känner inte att dina inlägg var trevligt menade. Varför kasta bort tid på meningslösa inlägg då. Dessutom är dina argument någon annans - som du gör till dina - utan egen erfarenhet.

-------

Vad gäller studentliknelsen - så är det som med de flesta liknelser att de är allmänt menade (om de nu inte tillskrivs någon specifikt), brukar gälla oss alla t.ex under vissa perioder i livet osv. Om du är student eller inte har inte med saken att göra och inget jag känner till. Det man dock kan säga om "studenttänket" är att de flesta går vidare i livet, och andra stannar tyvärr kvar där lite för länge.

-------

Vi har spelare i alla prisklasser....

Mvh, Audio Concept
Audio Concept
QUOTE (kansas @ 2010-07-20 02:20 ) *
Men, allvarligt, är inte fortsatta försök till "samförstånd" lite som att piska en dö häst?? Mitt förslag är att vi låter tråden vila nu....
Alla ideer om att censurera debatten efter prislistor verkar ju ruggigt nedröstade.

Kansas,

Att förstå vad debatten handlar om gäller alla som uttalar sig om den. Du missade poängen, och uttalar dig därmed felaktigt. Poängen är inte censur, men att Bebop skrev något som, för potentiella köpare var starkt missvisande och oriktigt, vilket han själv via diverse omskrivningar har "erkänt" och förändrat. Där står saken nu - lyckligtvis. Hade inte jag påtalat detta hade vi varit kvar i 1:20 (och uppåt) hysterin. Det enda "stendöda" i sammanhangen är numera det felaktiga ursprungspåståendet.

Jag reagerade - och det kommer jag även göra i fortsättningen om jag läser något så dumt. Det är givetvis min rätt, och anledningen är att värna om branschen så att den inte blir helt idiotförklarad. Att något läger tar det som en krigsförklaring utan att förstå vad debatten handlade om kunde inte röra mig mindre. Att aktörerna som kom med påståendet, och det faktum att ingen runt omkring dem, kom med något vettigt men tvärtom stöd för det felaktiga påståendet under täckmantel "audiofil, samt kompisrelaterade burop, för att någon vågar ta ner deras utopiska hifi-påståenden är häpnadsväckande löjligt, och visar bara hur "det egentligen står till". Vill man framstå som audiofil, så får väl även huvudet vara med när det handlar om offentliga "statements", och kompisrelaterade bifall.

I övrigt håller jag med dig om att debatten är avslutad.

Almen,

Du har ganska låg nivå på dina inlägg också: personangrepp och oförskämdheter blandat med insinuationer och översitteri.
Men jag är varken "förskräckt" eller förvånad.

Tack för att du håller med mig om att deras inlägg håller låg nivå. Du borde nog hursomhelst läsa dina egna och kompisars inlägg först innan du uttalar dig om mina. Anfall och påhopp i den här tråden har tvärtom gått i motsatt riktning från ett fåtal personer med samma inställning. Vem bryr sig så länge det bara framkommer dumheter? Om jag räknar upp de personer i denna diskussion som framfört dum- och elakheter så är det inte tillnärmelsevis motsvarande det antal mail jag fått som supporterar min reaktion. De flesta av dem är dessutom medlemmar på forumet.

Så tyck vad du vill.

/AC
In The Air
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 08:02 ) *
Kansas,

Att förstå vad debatten handlar om gäller alla som uttalar sig om den. Du missade poängen, och uttalar dig därmed felaktigt. Poängen är inte censur, men att Bebop skrev något som, för potentiella köpare var starkt missvisande och oriktigt, vilket han själv via diverse omskrivningar har "erkänt" och förändrat. Där står saken nu - lyckligtvis. Hade inte jag påtalat detta hade vi varit kvar i 1:20 (och uppåt) hysterin. Det enda "stendöda" i sammanhangen är numera det felaktiga ursprungspåståendet.

Jag reagerade - och det kommer jag även göra i fortsättningen om jag läser något så dumt. Det är givetvis min rätt, och anledningen är att värna om branschen så att den inte blir helt idiotförklarad. Att något läger tar det som en krigsförklaring utan att förstå vad debatten handlade om kunde inte röra mig mindre. Att aktörerna som kom med påståendet, och det faktum att ingen runt omkring dem, kom med något vettigt men tvärtom stöd för det felaktiga påståendet under täckmantel "audiofil, samt kompisrelaterade burop, för att någon vågar ta ner deras utopiska hifi-påståenden är häpnadsväckande löjligt, och visar bara hur "det egentligen står till". Vill man framstå som audiofil, så får väl även huvudet vara med när det handlar om offentliga "statements", och kompisrelaterade bifall.

I övrigt håller jag med dig om att debatten är avslutad.

Nej, Audio Concept!! Så är det bara DU som uppfattar saken!!
Audio Concept
QUOTE (kansas @ 2010-07-20 08:29 ) *
Nej, Audio Concept!! Så är det bara DU som uppfattar saken!!

Kansas,

jag tar det som en komplimang. Vad skulle jag annars göra än att beskriva hur jag uppfattar saken....det är väl precis vad jag skall göra, istället för de kompis-skriverier vi sett massor av här. Det skrämmande är faktiskt om t.ex. du har motsatt åsikt - dvs att du tycker att Bebops uttalande (som hela debatten handlar om), och som han nu har ändrat - var korrekt. Gör du det - ja eller nej?

/AC

Bebop
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 08:02 ) *
... men att Bebop skrev något som, för potentiella köpare var starkt missvisande och oriktigt, vilket han själv via diverse omskrivningar har "erkänt" och förändrat. Där står saken nu - lyckligtvis. Hade inte jag påtalat detta hade vi varit kvar i 1:20 (och uppåt) hysterin. Det enda "stendöda" i sammanhangen är numera det felaktiga ursprungspåståendet.

Jag trodde diskussionen lagt sig men tydligen inte.

Jag ger dig fullt stöd Robban, att man skall jämföra helheter inför ett köp/investering. Ljud, service, utseende, kvalitet, potentiellt andrahandsvärde och liknande. Det har jag förtydligat. Likaså har jag förtydligat vad det är vi har fokuserat på för att nu inte skapa missförstånd i den händelse så var fallet och för de som inte varit med från början och läst hela tråden.

Men att lägga det du kallar "felaktiga ursprungspåståendet" och därmed 1:20 på mig vänder jag mig bestämt emot. Det är något Du skapade 13/7 i post 327 i Yellowtech - tråden.

Om Du går tillbaka till post 66 den 23/5 och post 160 från 15/6 har jag skrivit 11,000 respektive 10-15,000 plus invesstering i hårddiskar och liknande. Jag har också rekommenderat att kontakta hifi-handeln för att hitta mer konsumentvänliga system etc ... Att rycka ut en mening ur ett sammanhang kan naturligtvis ge konstiga bilder om man nu vill skapa det. Normalt förväntas det mer hos VG, Aftonbladet och Expressen. Där är det inte så förvånande, men här ...

Detta kan tyckas vara en bagatell, men jag gillar inte att Du lägger dina egna statements som om vore de skapade av mig.
In The Air
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 08:46 ) *
Kansas,

jag tar det som en komplimang. Vad skulle jag annars göra än att beskriva hur jag uppfattar saken....det är väl precis vad jag skall göra, istället för de kompis-skriverier vi sett massor av här. Det skrämmande är faktiskt om t.ex. du har motsatt åsikt - dvs att du tycker att Bebops uttalande (som hela debatten handlar om), och som han nu har ändrat - var korrekt. Gör du det - ja eller nej?

/AC

JA! Självklart gör jag det! icon_smile.gif

Det gör nog alla som provat vad dator, en usb kabel och en modern DAC är kapabel till. Jag och ett gäng hifi vänner jämnförde bl.a Stello DA100SE & U2 mot CD-spelare i 110000kr klassen och kom fram till samma resultat som Bebop! Inget som helst konstigt, bara ett skifte i hur vi spelar upp musik icon_smile.gif Det borde du ha koll på, annars så finns det mycket läsvärt i Puc2 tråden!

Kolla t.ex Stello's uttalande i 6moons:

I am listening to PC with normally ripped CD 44.1 to WAV played by Foobar upsampled to 24/96 over the Stello U2—a 24/96 USB-to-coax interface for $350—into our DA100 Signature DAC to be upsampled to 192kHz. From there I go into the new Ai500 and MG20.1 speakers. This is fantastic! You can even compare it with dCS. You will see very soon. We are optimistic about PC or streaming media playback but we have to see what Sony/BMG, Warner etc. will do for HQ music

En ännu extremare jämnförelse än Bebops! Men budskapet fortfarande det samma! Den som provat ljudåtergivning via dator med rätt inställningar och rätt komponenter tycker absolut inte detta är konstigt! Hela internet är smockfullt av dessa lyssningsintrycken, både från entusiaster, professionella recensenter & tillverkare. Du är rätt ensam Audio Concept!!
Audio Concept
QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 09:05 ) *
Jag trodde diskussionen lagt sig men tydligen inte.

Jag ger dig fullt stöd Robban, att man skall jämföra helheter inför ett köp/investering. Ljud, service, utseende, kvalitet, potentiellt andrahandsvärde och liknande. Det har jag förtydligat. Likaså har jag förtydligat vad det är vi har fokuserat på för att nu inte skapa missförstånd i den händelse så var fallet och för de som inte varit med från början och läst hela tråden.

Men att lägga det du kallar "felaktiga ursprungspåståendet" och därmed 1:20 på mig vänder jag mig bestämt emot. Det är något Du skapade 13/7 i post 327 i Yellowtech - tråden.

Om Du går tillbaka till post 66 den 23/5 och post 160 från 15/6 har jag skrivit 11,000 respektive 10-15,000 plus invesstering i hårddiskar och liknande. Jag har också rekommenderat att kontakta hifi-handeln för att hitta mer konsumentvänliga system etc ... Att rycka ut en mening ur ett sammanhang kan naturligtvis ge konstiga bilder om man nu vill skapa det. Normalt förväntas det mer hos VG, Aftonbladet och Expressen. Där är det inte så förvånande, men här ...

Detta kan tyckas vara en bagatell, men jag gillar inte att Du lägger dina egna statements som om vore de skapade av mig.

Bebop,

tacksam för ditt stöd :-) Tror nog säkert det kans finnas en del att vara överens om. Vem vet - kanske i en annan debatt...

Dock måste jag återigen (för femtielfte gången) påpeka att upprinnelsen till irritationen är ditt och ingen annans uttalande - nämligen.

Den matchar utan vidare ett antal välrenomerade CD-spelare i prisklasser från 70,000 och uppåt....

Här är din lägsta nivå en faktor 14 om priset är 5'. Som någon skrev så är priset 4' i Tyskland, då är faktorn 17.5. Sedan tar du höjd för det mesta i marknaden med att lägga till ... "och uppåt". Det betyder att du inte ens ser något stopp för vilken faktor du kan tänka dig. ** från tidigare inlägg

Hade du inte skrivit det hade vi inte haft debatten alls. Vi har sett att du i eftertid inser orimligheten i detta samt att det kan leda läsare fel.. Att få fram just det i klartext har dock varit lite svårare.

Fakta kvarstår, men jag skall tillägga att jag gillar dina senare tolkningar mycket bättre, än de första.

/AC
Audio Concept
QUOTE (kansas @ 2010-07-20 09:23 ) *
JA! Självklart gör jag det! icon_smile.gif

Det gör nog alla som provat vad dator, en usb kabel och en modern DAC är kapabel till. Jag och ett gäng hifi vänner jämnförde bl.a Stello DA100SE & U2 mot CD-spelare i 110000kr klassen och kom fram till samma resultat som Bebop! Inget som helst konstigt, bara ett skifte i hur vi spelar upp musik icon_smile.gif Det borde du ha koll på, annars så finns det mycket läsvärt i Puc2 tråden!

Kolla t.ex Stello's uttalande i 6moons:

I am listening to PC with normally ripped CD 44.1 to WAV played by Foobar upsampled to 24/96 over the Stello U2—a 24/96 USB-to-coax interface for $350—into our DA100 Signature DAC to be upsampled to 192kHz. From there I go into the new Ai500 and MG20.1 speakers. This is fantastic! You can even compare it with dCS. You will see very soon. We are optimistic about PC or streaming media playback but we have to see what Sony/BMG, Warner etc. will do for HQ music

En ännu extremare jämnförelse än Bebops! Men budskapet fortfarande det samma! Den som provat ljudåtergivning via dator med rätt inställningar och rätt komponenter tycker absolut inte detta är konstigt! Hela internet är smockfullt av dessa lyssningsintrycken, både från entusiaster, professionella recensenter & tillverkare. Du är rätt ensam Audio Concept!!

Kansas,

det var intressant. Då har ni numera olika uppfattningar eftersom Bebop har ändrat sig.... :-) Bebop kan säkert vid tillfälle förklara för dig vad som var fel i hans första resonemang.....

---------

Angående Stello, så har vi deras USB interface. Det, samt dac'ar mm är utmärkta, i de prisklasser (och omkringliggande) där de hör hemma. Det är inte så mycket mer att säga om dem, än att de gör det de skall på ett utmärkt sätt, och att de är mycket prisvärda. USB interfacet kan jag verkligen rekommendera.

Hybris-hype avseende digitala produkter är tyvärr ett utbrett problem. Att det även hypas i Six Moons gör inte det till någon sanning. Samtidigt så ger många uttryck för att SixMoons är inte vad det har varit, att det har spårat ut an aning, vilket för dig borde vara en tankeställare som gott som någon annan. Det kanske har att göra med just sådant du refererar till.

Så, visa för mig någon som bytt ut sin t.ex 100000.- DAC (eller någon annan produkt) mot en som kostar 5000.- och tycker den rimligare är den bättre. Vi förutsätter att de kommer från samma tidsepok och innehåller jämförbara komponenter. Finns inte! Hade det varit så hade alla suttit med 5000.- produkter. Det gör i princip ingen här. Det är som vanligt när vi börjar med "ny" teknik. Det hypas i början för att efter ett tag normaliseras. Dess snabbare vi når dit, dess bättre för alla.

En helt annan sak är att gränserna ständigt flyttas - och det är givetvis bra, men det är en annan diskussion.

/AC

Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 07:39 ) *
QUOTE ('Almen')
Du har ganska låg nivå på dina inlägg också
Tack för att du håller med mig om att deras inlägg håller låg nivå.

Nej, jag håller inte med om att deras inlägg håller låg nivå. Mitt "också" var i betydelsen "även/likaledes", där meningen har den semantiska betydelsen "Du må tycka det om deras inlägg, men jag tycker sammaledes om somliga av dina inlägg."

QUOTE ('Audio Concept')
Du borde nog hursomhelst läsa dina egna och kompisars inlägg först innan du uttalar dig om mina.

Jag vet inte vad du menar med "kompisar" - jag har aldrig träffat bebop, kansas eller FBK och är varken mer eller mindre "kompis" med dem än med dig. Vi är alla forummedlemmar; man blir inte "kompis" bara för att man delar åsikt i en fråga.

QUOTE ('Audio Concept')
QUOTE ('Bebop')
Den matchar utan vidare ett antal välrenomerade CD-spelare i prisklasser från 70,000 och uppåt....
Hade du inte skrivit det hade vi inte haft debatten alls. Vi har sett att du i eftertid inser orimligheten i detta samt att det kan leda läsare fel...

Det finns inget orimligt i det Bebop skriver. Du har ju inga sakargument! Det enda du säger är att en spelare för 70000:- är bättre än en för 10000:- eftersom den är dyrare.
In The Air
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 10:04 ) *
Så, visa för mig någon som bytt ut sin t.ex 100000.- DAC (eller någon annan produkt) mot en som kostar 5000.- och tycker den rimligare är den bättre. Vi förutsätter att de kommer från samma tidsepok och innehåller jämförbara komponenter. Finns inte! Hade det varit så hade alla suttit med 5000.- produkter. Det gör i princip ingen här. Det är som vanligt när vi börjar med "ny" teknik. Det hypas i början för att efter ett tag normaliseras. Dess snabbare vi når dit, dess bättre för alla.

Finns väl jätte många exempel på detta!
Dock så "för dej" antar jag att man faller utanför radarn som "high-end konsument", och blir därmed rätt ointressant! Och det rör inte bara DAC'ar. Många har bytt från monster till klass A stärkare till små billiga klass D steg och därmed gjort samma grej.

Du får gärna tycka att det är fel, men du kan inte förneka att det händer bara för att du inte tycker om det.

Angående 6moons så tar du fel, det var företaget April Music & Stello som uttalade sej inte 6moons. Det är ju intressant att du saluför produkter där tillverkaren resonerar och uttalar sej precis som du förbannat Bebop för att göra!
Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 07:39 ) *
Bedömning av den specifika produkten, Playback Design, gör du utifrån ett test som John A har skrivit. Tillverkaren, som är en mycket renommerad kille genom sitt arbete med EmmLabs produkter, misstror du automatiskt.

Jag misstror inte någon automatiskt, men tyckte att svaret till JA lämnade mycket övrigt att önska, därför uttryckte jag mitt undrande. Jag har inte bedömt apparaten i annat avseende än det som mina frågor gällde, och jag har inte fått något tillfredsställande svar. Och precis som jag inte misstror någon automatiskt så tar jag inte heller någons ord för givet bara för att någon säger att de är "mycket renommerade".

Om du är student eller inte har inte med saken att göra och inget jag känner till. Det man dock kan säga om "studenttänket" är att de flesta går vidare i livet, och andra stannar tyvärr kvar där lite för länge.
-------
Vi har spelare i alla prisklasser....

icon_smile_big.gif Fortfarande inga argument?

Nåja, jag lär nog inte få något svar på varför en spelare för 70 000:- (eller vad den nu kommer att kosta) spelar SACD och 24-bitars PCM med sämre upplösning och mer brus än CD.
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-20 10:19 ) *
Tack för att du håller med mig om att deras inlägg håller låg nivå.
Nej, jag håller inte med om att deras inlägg håller låg nivå. Mitt "också" var i betydelsen "även/likaledes", där meningen har den semantiska betydelsen "Du må tycka det om deras inlägg, men jag tycker sammaledes om somliga av dina inlägg."

Jag vet inte vad du menar med "kompisar" - jag har aldrig träffat bebop, kansas eller FBK och är varken mer eller mindre "kompis" med dem än med dig. Vi är alla forummedlemmar; man blir inte "kompis" bara för att man delar åsikt i en fråga.

Hade du inte skrivit det hade vi inte haft debatten alls. Vi har sett att du i eftertid inser orimligheten i detta samt att det kan leda läsare fel...
Det finns inget orimligt i det Bebop skriver. Du har ju inga sakargument! Det enda du säger är att en spelare för 70000:- är bättre än en för 10000:- eftersom den är dyrare.

Almen,

nu tycker faktiskt Bebop själv att det var orimligt det han skrev. Hur vill ni ha det?

/AC
Onyx
Vilket tjat om faktorer hit och dit. Det är ju tillverkaren som sätter ett pris och 100.000 för Playback Design motsvarar kanske 5-10.000 för Sony/Pioneer i samma kalkyl. Det har inget med ljudkvalitet att göra. Sony/Pioneer gör ibland statement produkter och jag har svårt att tänka mig att dessa skulle vara i närheten av tveksamma i tekniska mätningar som t ex Playback Design och Zanden.

Varför ska jag som konsument då tro mer på en konstruktör. Vad exakt har han gjort hos Meitner som gör att ni blint litar på honom? Jag har inte hört talas om honom medans Atkinson är respekterad och kontrollerar produkter för kunds räkning och har så gjort under väldigt lång tid.

Ska ni flytta några gränser i denna bransch så se till att produkterna som säljs inte är tveksamma på rent tekniska parametrar i den prisklassen. Nån utgallring måste ju ske nånstans och är det inte Atkinson som gallrar så kan ni väl inte lägga allt ansvar på att kunden ska gallra genom att lyssna i butik på små nyansskillnader.

Det är väldigt små skillnader mellan digitala avkodare och det är kul att recensenter som bara lyssnat på 100k cd-spelare/avkodare börjat om från 0. Tyvärr dröjer det inte länge så sitter dom åter igen och bara lyssnar på PUC5 i snygga skal som kostar mer än 50.000 och höjer dessa till skyarna.

ps. Även AC borde väl acceptera att en PUC2 kan spela material med betydligt högre upplösning (omvänd faktor 2:1 helt plötsligt på en teknisk parameter) och rimligen då borde låta bättre än en cd-spelare för prisfaktor 1:20?

In The Air
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 11:06 ) *
Almen,

nu tycker faktiskt Bebop själv att det var orimligt det han skrev. Hur vill ni ha det?

/AC

Det där skulle jag vilja höra från Bebop, för så tolkar inte jag det!

F.ö är det helt okej att föra andras talan här på forumet?? Blir det inte rörigt om vi ska sinka våra inlägg med andras namn??
Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 11:06 ) *
Almen,

nu tycker faktiskt Bebop själv att det var orimligt det han skrev.
/AC

Bebop förtydligade det han skrivit så att du skulle förstå vad han menade. Var skriver han att det var orimligt?
Audio Concept
QUOTE (kansas @ 2010-07-20 10:24 ) *
Finns väl jätte många exempel på detta!

Jaså, har du ett från egen erfarenhet, eller vilket exempel tanker du specifikt på.

Dock så "för dej" antar jag att man faller utanför radarn som "high-end konsument", och blir därmed rätt ointressant! Och det rör inte bara DAC'ar. Många har bytt från monster till klass A stärkare till små billiga klass D steg och därmed gjort samma grej.

Förutom tramset kring "high-end-konsument", så är klass D ett utmärkt exempel på min tes. När de kom slog de allt.... Det skrev High Fidelity, samt massor av andra tidningar och recensenter. De slog allt som kom i dess väg - till att börja med. Och hur blev det. Klass D/T hittade "sin" plats i hierarkin och finns idag för det mesta i lite enklare förstärkare, där de iofs levererar väldigt bra. Se exempelvis på en NuForce Icon, som innehåller både DAC och en integrerad förstärkare, allt för 2500.- Att jämföra den i ljudkvalitet med en för 15, 25 eller 50' är helt orimligt och gör du det hör du direkt skillnaden. Däremot fyller de sin funktion - i deras prisområde, är små osv. I slutändan föll dessa tillbaka i relation till vad de initiala testarna hypade, och enbart de mer avancerade (och därmed dyrare) klass D förstärkarna idag hänger med i välljudskampen.

Angående 6moons så tar du fel, det var företaget April Music & Stello som uttalade sej inte 6moons. Det är ju intressant att du saluför produkter där tillverkaren resonerar och uttalar sej precis som du förbannat Bebop för att göra!

Jaha - tyckte du nämnde Six Moons. Om det var Stello själv som skrev detta tycker jag inte det är rätt. Givetvis inte - att jämföra en Stello med DCS eller liknande är inte realistiskt, men direkt misvisande. Stello USB/Coax konverteraren är som sagt en utmärkt produkt, och väldigt prisvärt. Det är dock bara en länk i kedjan och kan inte som enskild jämföras med mer omfattande system.

/AC

conan
Invecklad diskussion, minst sagt.

Men jag håller med oss konsumenter, Kansas, Almen, Bebop mfl. Kunden har alltid rätt. För hifibutikernas del är all reklam bra reklam.

Please continue ... icon_smile_wink.gif
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-20 10:55 ) *
icon_smile_big.gif Fortfarande inga argument?

Nåja, jag lär nog inte få något svar på varför en spelare för 70 000:- (eller vad den nu kommer att kosta) spelar SACD och 24-bitars PCM med sämre upplösning och mer brus än CD.

Almen,
det vet du inget om - lyssna till den först. Kom med ett eget utlåtande, så skall jjag ta din fråga på allvar.

/AC
Audio Concept
QUOTE (Onyx @ 2010-07-20 11:13 ) *
ps. Även AC borde väl acceptera att en PUC2 kan spela material med betydligt högre upplösning (omvänd faktor 2:1 helt plötsligt på en teknisk parameter) och rimligen då borde låta bättre än en cd-spelare för prisfaktor 1:20?

Onyx,
vi snackar inte om olika upplösningar. Om Bebop har jämfört med någon form av rimlighet mot en cd, hans Audio Research CD7, då utgår jag från att det är 16/44 han testar i båda fallen. Alltså 16/44 via cd, och 16/44 via dac/cd. Annars blir det verkligen äpplen och päron.

/AC
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-20 11:22 ) *
Bebop förtydligade det han skrivit så att du skulle förstå vad han menade. Var skriver han att det var orimligt?

Almen,
oj - var det så det var. Det är jag verkligen tacksam för. Nu kvarstår det dock bara att du fattar, för du verkar vara en av de sista som inte får in detta....

Ändrar man från 1:20 faktorn till 1:5 så är det första väl en orimligtet som har medfört ändringen.

ps. Skippa ditt BS i fortsättningen.

/AC

Audio Concept
QUOTE (conan @ 2010-07-20 11:25 ) *
Invecklad diskussion, minst sagt.

Men jag håller med oss konsumenter, Kansas, Almen, Bebop mfl. Kunden har alltid rätt. För hifibutikernas del är all reklam bra reklam.

Please continue ... icon_smile_wink.gif

Conan,
det gör du rätt i - ta ställning. Det är bra. Det är precis vad jag själv har gjort, vilket också känns bra. Eftersom diskussionen är väldigt infekterad behövs det att den får lite luft....

/AC

Onyx
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 11:34 ) *
Onyx,
vi snackar inte om olika upplösningar. Om Bebop har jämfört med någon form av rimlighet mot en cd, hans Audio Research CD7, då utgår jag från att det är 16/44 han testar i båda fallen. Alltså 16/44 via cd, och 16/44 via dac/cd. Annars blir det verkligen äpplen och päron.

/AC

Förvisso men möjligheten bör ju vägas in i hela prisdiskussionen som pågår i tråden. Bebop var "tvungen" att ange annat som behövdes för att spela cd med PUC för att få ner prisfaktorn men då måste ju allt positivt det medför också läggas in i prisvärderingen, även möjligheten att spela högupplöst material.
Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 11:27 ) *
Almen,
det vet du inget om - lyssna till den först. Kom med ett eget utlåtande, så skall jjag ta din fråga på allvar.

/AC

Jag har inget större intresse av att provlyssna en spelare med så undermåliga prestanda, oavsett om den kostar 1000:- eller 100 000:-. Om jag var ute efter en bra motorcykel, skulle jag då resa långt för att provköra en som jag vet går långsammare och har sämre acceleration än en moped?
Audio Concept
QUOTE (Onyx @ 2010-07-20 12:17 ) *
Förvisso men möjligheten bör ju vägas in i hela prisdiskussionen som pågår i tråden. Bebop var "tvungen" att ange annat som behövdes för att spela cd med PUC för att få ner prisfaktorn men då måste ju allt positivt det medför också läggas in i prisvärderingen, även möjligheten att spela högupplöst material.

Onyx,

det är klart att det skall vara med i den totala bilden av produkten. Men en ljudmässig jämföresle mot en annan produkt måste utgå från samma material, annars blir det som sagt omöjligt att veta vad som är vad...

/AC
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-20 12:21 ) *
Jag har inget större intresse av att provlyssna en spelare med så undermåliga prestanda, oavsett om den kostar 1000:- eller 100 000:-. Om jag var ute efter en bra motorcykel, skulle jag då resa långt för att provköra en som jag vet går långsammare och har sämre acceleration än en moped?

Almen,

med tanke på att du föredrar att "tro" dig fram till hur en produkt fungerar, snarare än att testa den är jag rädd du kommer att åka på en nit eller två när du någon ger dig ut i verkligheten....

Problemet med ditt resonnemang är att du använder orden "jag vet". "Jag vet" baseras på egna erfarenheter. Det är där problemet ligger. Du vet inte - du tror. Skulle du "veta" faller även frågan.

/AC
Bebop
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 11:43 ) *
Ändrar man från 1:20 faktorn till 1:5 så är det första väl en orimligtet som har medfört ändringen.
----

nu tycker faktiskt Bebop själv att det var orimligt det han skrev.
----

Shame On You.gif

Ödmjukhet är en bra egenskap att plocka fram ibland ... jag hävdar 10-15'000 plus hårddisk(ar) för att kunna jämföra korrekt. Du hävdar 5,000 och gör jämförelsen mot en CD-spelare för 100,000. Det blir 1:20 men återigen, lägg inte den orimligheten i mitt knä.

Att jag jämfört högupplöst 24/192 mot en Audio Research CD-5 16/44,1 är helt klart och tydligt redovisat i tråden och enkom ljudskillnaden. Det är en lika rimlig jämförelse som att jämföra vinyl mot CD-avspelning.
Audio Concept
Hursomhelst, om vi nu alla sansar oss lite. Frågan är, vilka faktorer bidrar till en yber-hype?

Följande skulle t.ex vara underlag för en intressant debatt vad gäller hype. Kansas påminde om klass D förstärkarna för vilka samma utveckling har skett. Uppblåst till oigenkännlighet i början, luften gick ur och nu har de hittat deras naturliga platser på lite olika håll i produkthyllorna. Den kan ju tjäna som exempel....

Mina frågor är följande.

1. Vi har alla behov av att rättfärdiggöra våra prestationer, inköp osv. Det är mänskligt och vi gör alla det på något sätt. Nu finns nätet och vi kan alla publicera våra åsikter. Vi tror oss emellanåt ha gjort stora upptäckter. Spelar detta inbyggda psykologiska behov någon roll för hur vi uttalar oss?

2. När det generellt lyssnas i grupp. Med vilken effekt påverkar det vårt omdöme. Typ - A säger "hör du hur bra den här är i diskanten. B som inte vill vara något sämre säger - visst den har en fantastisk diskant osv. Hypnosen är igång.... Hur påverkar detta vad vi tycker och skriver, till skillnad från ensam lyssning, med lite mer privat eftertänksamhet.?

2. När det gäller digitalteknik specifikt, (eller som i exemplet ny teknik som klass D), så kan det omedelbart vara svårt att ta skillnad på en dac och en dac. Anledningen är att mycket kan vara det samma i konstruktionen, samma chip osv - som används av olika tillverkare. Subtila eller större skillnader. Det tar tid innan man uppskattar skillnaderna i grunden. Ger vi oss själva generellt tillräckligt med tid innan vi slår på stora trumman och hypar något?

/AC
Audio Concept
QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 12:38 ) *
Shame On You.gif

Ödmjukhet är en bra egenskap att plocka fram ibland ... jag hävdar 10-15'000 plus hårddisk(ar) för att kunna jämföra korrekt. Du hävdar 5,000 och gör jämförelsen mot en CD-spelare för 100,000. Det blir 1:20 men återigen, lägg inte den orimligheten i mitt knä.

Att jag jämfört högupplöst 24/192 mot en Audio Research CD-5 16/44,1 är helt klart och tydligt redovisat i tråden och enkom ljudskillnaden. Det är en lika rimlig jämförelse som att jämföra vinyl mot CD-avspelning.

Bebop,

faktorerna har vi varit genom ett antal gånger nu. Det är bara att läsa inläggen.

Men - om jag nu förstår det hela rätt. Du har jämfört 24/192 material via dac/cd mot 16/44 via cd. Och du fick först ett resultat/faktor där de motsvarar varandra. I så fall inser du nog att det blir väldigt svårt att förhålla sig till det testet redan där, eftersom du ger den ena avsevärt bättre material att arbeta med än den andra.

Senare har du ändrat dig, och oavsett faktorer så är nu skillnaden mycket mindre än vad du först sade. Nu talar det väl snarare till dac/cd lösningens nackdel om du fortfarande matar dem med samma vitt skilda källmaterial, och inte får en väsentlig skillnad. Du får gärna redogöra för hur du tänkte här.

Rättvisa förutsättningar måste väl vara grundläggande för ett test. Det har åtminstone jag utgått från att du har använt dig av.

----

Och nej - det är inte som att jämföra vinyl och cd. I det fallet handlar det om två helt olika tekniker - som oavsett hur nära varandra de uppfattas aldrig kan bli det samma.

/AC
Almen
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 12:38 ) *
Almen,

med tanke på att du föredrar att "tro" dig fram till hur en produkt fungerar, snarare än att testa den är jag rädd du kommer att åka på en nit eller två när du någon ger dig ut i verkligheten....

Din omtanke är rörande, men du vet inte så mycket om mig och vad jag har för erfarenheter och kunskaper. Bara för att du inte tycker att hög upplösning och lågt brus är speciellt viktigt behöver det inte vara så att inte andra tycker det. Jag tror att det bara är för dig att acceptera det.
Audio Concept
QUOTE (Almen @ 2010-07-20 13:03 ) *
Din omtanke är rörande, men du vet inte så mycket om mig och vad jag har för erfarenheter och kunskaper. Bara för att du inte tycker att hög upplösning och lågt brus är speciellt viktigt behöver det inte vara så att inte andra tycker det. Jag tror att det bara är för dig att acceptera det.

Almen,

jag vet åtminstone efter detta så mycket om dig - att du tror mer än du vet.

/AC
Bebop
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 12:39 ) *
Hursomhelst, om vi nu alla sansar oss lite.
----

Det tar tid innan man uppskattar skillnaderna i grunden. Ger vi oss själva generellt tillräckligt med tid innan vi slår på stora trumman och hypar något?

Nu spelar vi på samma planhalva igen... icon_smile.gif I vart fall om vi byter ut "hypar" mot "anser" eller "upplever".

Jag har t ex gjort sådan upptäckter med kablar. Upplevt stora skillnader när butiken demat och pratat. Jag har ryckts med och också handlat. När jag sedan kommer hem har entusiasten bytts mot "ingen skillnad" men ändå låtit dom sitta kvar någon vecka. När jag sedan bytt tillbaka, så plötsligt upplever jag skillnader.

När jag köpte mina VTL-steg hörde jag skillnaden med en gång, framför allt på piano. Det var lätt.
När jag bytte till mina Evidence Temptation blev jag först besviken för jag tyckte mina gamla C4 spelade väl så bra. Det tog massor av tid och ansträngningar att få till det men nu är jag mycket nöjd. Om jag hade varit för snabb skulle jag kunna kasta ur mig att C4;an är en bättre högtalare än Temptation. Det hade visat på mer okunnighet än kunskap.

Subtila skillnader är små när man lägger till dom men kan kännas avgrundsdjupa när man blir av dom.
Audio Concept
QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 13:21 ) *
Nu spelar vi på samma planhalva igen... icon_smile.gif

Bebop,

ok - det låter mycket trevligare :-)

ps. Nu bjuder jag på en stunds vapenvila :-) - min fru har bett mig fixa gräsklipparn som jag slet av snöret på häromdagen, och sedan klippa gräset..... :-)

/AC
Bebop
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 12:57 ) *
Nu talar det väl snarare till dac/cd lösningens nackdel om du fortfarande matar dem med samma vitt skilda källmaterial, och inte får en väsentlig skillnad. Du får gärna redogöra för hur du tänkte här.
----
Och nej - det är inte som att jämföra vinyl och cd. I det fallet handlar det om två helt olika tekniker - som oavsett hur nära varandra de uppfattas aldrig kan bli det samma.

Det gör jag gärna.

Det går att testa och jämföra vad som helst så länge man talar om vad och det har jag gjort med start i maj vilket är redovisat. Jag har inte jämfört teknik, jag har jämfört ljud, det vi hör när vi lyssnar på det ena eller andra. Det jag, eller rättare sagt vi, för vi är flera, har gjort är det följande:

• Kan en rippad CD (16/44,1) och uppsamplad till 24/192 alternativt 24/176,4 matcha ljudet som jag får ut av samma CD-platta från min Audio Research CD5?
  • Svaret jag och ett antal lyssnare hemma hos mig kommit fram till är "Ja - det kan det", men där det trots allt var en del skillnader som jag också redogjorde för. Senare i tråden bytte jag ut den medföljande USB-kabel mot en Entreq och nu är skillnaderna knappt hörbara för mig och ett antal lyssnare som hört det hela. I söndags hade jag "Nisse" hemma men han tycker att CD-spelaren låter bättre men han var inte säker om det bara vara "annorlunda".
  • Jag har sedan laddat ner ett par plattor i de högupplösta formaten 24/96 (HDTracks) och 24/192(Ref Rec) (som jag sedan tidigare har på CD och även vinyl när det gäller 24/96 musiken). Här förstärks intrycket av att laptop-avspelning med högupplöst format med en bra DAC ger en högre kvalitetsfaktor än CD oavsett om den är rippad eller direkt i CD-spelaren. Det är kanske inget att förundra sig över.
  • Som grädde på moset har jag också kört samma musik över vinyl och då föredrar jag fortfarande vinyl även om skillnaden till 24/96 var ytterst liten. I vart fall på den plattan som jag använt.
  • För att undvika misstag att låta lura sig med volymnivåer så kalibrerade jag samtliga källor till samma utnivå (vilket är enkelt på VTL 6.5) och jag körde gemensam start så att vi hela tiden lyssnade på samma avsnitt.

Jag har nu hållt på ett par månader med dessa jämförelser så det är ingen direkt dagslända.

Motsvarande övningar har gjorts på ett par, tre andra ställen kring Malmö av Eliot med liknande resultat men med andra CD-spelare. Resultaten av dessa spelningar är också redovisade.

Kommer jag då att slänga ut Audio Research CD-5? Inte alls. Jag tycker det är en formidabel CD-spelare som jag kan rekommendera till var och en som vill ha en bra CD-maskin. Jag tycker t o m att den är prisvärd.

Däremot så är det tämligen klart för mig att avspelning via laptop och en bra DAC är jämnbördig i ren ljudkvalitet med CD. Ibland t o m bättre, men jag har också exempel där min CD5 har trumfat PUC2-kombinationen. I samband med detta klargjorde jag att det behövs mer än en PUC2. Själv hade jag då lagt 11,000 exklusive ny och bättre USB-kabel och ingen extern disk. Men för mig var det ljudet som var det väsentliga, inte priset.

Om jag måste välja så kommer jag att behålla CD5 och vinylriggen. Jag tycker det är ett överlägset format. Lätt att använda med en standard som funkar mellan enheterna, bra service och en beprövad tillverkare och distributör som borgar för tryggt ägande och en bra andrahandsmarknad om/när det är aktuellt att sälja.

Laptop plus programvara med konfigureringar och uppladdning av nya releaser, ofta krångel med att få in omslag etc är för mig en produkt som är skapad av ingenjörer för ingenjörer. Förutsättningarna finns där men är inte tillräckligt användarvänligt ännu för att jag skall gå in och satsa helhjärtat. Än så länge är vi bara i början och det kommer säkert att bli en produkt för massorna vad det lider men än är det en resa dit. Däremot är det kul att lära sig och hänga med vad som händer. Det är ju en del av hobbyn.

Fördelen med t ex en Clearudio och Thorens är att kan du den ena skivspelaren så klarar Du den andra också. Samma mellan CD-spelare. Det finns en standard som är lätt att ta till sig.

Men pratar vi enbart ljud, så är jag helt övertygad om att tekniken kommer att passera eller hamna på samma nivå som samtligt CD-spelare och det går snabbt. Jag inbillar mig att det fortfarande finns spelare där ute som håller stången, inte minst bland ditt sortiment, men inte så länger till - men det är enbart en tro och en övertygelse från min sida.

Min utbildning och profession handlar om upplevelser, om beteenden (logiska och kreativa). Jag jämför upplevelser, det jag hör, ser och känner. Detta till skillnad från en naturvetare som möjligen är mer intresserad om tekniken bakom, typ varför, hur då, teorin bakom etc. När dessa båda synsätt kan samsas brukar det bli alldeles utmärkt.

Jag kan ju också dra till med en liknelse, t ex om rumsvärmen hemma känns OK och bra fördelad mellan rummen. Om det är OK så är det. Om det sedan beror på att den är vattenburen via radiatorer eller golvslingor eller luft/vatten, jordvärme eller ved/olja har enbart betydelse för den som skall dra konklusioner om vilken teknik som gjorde kunden mest nöjd.
Audio Concept
QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 14:22 ) *
Det gör jag gärna.

Det går att testa och jämföra vad som helst så länge man talar om vad och det har jag gjort med start i maj vilket är redovisat. Jag har inte jämfört teknik, jag har jämfört ljud, det vi hör när vi lyssnar på det ena eller andra. Det jag, eller rättare sagt vi, för vi är flera, har gjort är det följande:

• Kan en rippad CD (16/44,1) och uppsamplad till 24/192 alternativt 24/176,4 matcha ljudet som jag får ut av samma CD-platta från min Audio Research CD5?
  • Svaret jag och ett antal lyssnare hemma hos mig kommit fram till är "Ja - det kan det", men där det trots allt var en del skillnader som jag också redogjorde för. Senare i tråden bytte jag ut den medföljande USB-kabel mot en Entreq och nu är skillnaderna knappt hörbara för mig och ett antal lyssnare som hört det hela. I söndags hade jag "Nisse" hemma men han tycker att CD-spelaren låter bättre men han var inte säker om det bara vara "annorlunda".
  • Jag har sedan laddat ner ett par plattor i de högupplösta formaten 24/96 (HDTracks) och 24/192(Ref Rec) (som jag sedan tidigare har på CD och även vinyl när det gäller 24/96 musiken). Här förstärks intrycket av att laptop-avspelning med högupplöst format med en bra DAC ger en högre kvalitetsfaktor än CD oavsett om den är rippad eller direkt i CD-spelaren. Det är kanske inget att förundra sig över.
  • Som grädde på moset har jag också kört samma musik över vinyl och då föredrar jag fortfarande vinyl även om skillnaden till 24/96 var ytterst liten. I vart fall på den plattan som jag använt.
  • För att undvika misstag att låta lura sig med volymnivåer så kalibrerade jag samtliga källor till samma utnivå (vilket är enkelt på VTL 6.5) och jag körde gemensam start så att vi hela tiden lyssnade på samma avsnitt.

Jag har nu hållt på ett par månader med dessa jämförelser så det är ingen direkt dagslända.

Motsvarande övningar har gjorts på ett par, tre andra ställen kring Malmö av Eliot med liknande resultat men med andra CD-spelare. Resultaten av dessa spelningar är också redovisade.

Kommer jag då att slänga ut Audio Research CD-5? Inte alls. Jag tycker det är en formidabel CD-spelare som jag kan rekommendera till var och en som vill ha en bra CD-maskin. Jag tycker t o m att den är prisvärd.

Däremot så är det tämligen klart för mig att avspelning via laptop och en bra DAC är jämnbördig i ren ljudkvalitet med CD. Ibland t o m bättre, men jag har också exempel där min CD5 har trumfat PUC2-kombinationen. I samband med detta klargjorde jag att det behövs mer än en PUC2. Själv hade jag då lagt 11,000 exklusive ny och bättre USB-kabel och ingen extern disk. Men för mig var det ljudet som var det väsentliga, inte priset.

Om jag måste välja så kommer jag att behålla CD5 och vinylriggen. Jag tycker det är ett överlägset format. Lätt att använda med en standard som funkar mellan enheterna, bra service och en beprövad tillverkare och distributör som borgar för tryggt ägande och en bra andrahandsmarknad om/när det är aktuellt att sälja.

Laptop plus programvara med konfigureringar och uppladdning av nya releaser, ofta krångel med att få in omslag etc är för mig en produkt som är skapad av ingenjörer för ingenjörer. Förutsättningarna finns där men är inte tillräckligt användarvänligt ännu för att jag skall gå in och satsa helhjärtat. Än så länge är vi bara i början och det kommer säkert att bli en produkt för massorna vad det lider men än är det en resa dit. Däremot är det kul att lära sig och hänga med vad som händer. Det är ju en del av hobbyn.

Fördelen med t ex en Clearudio och Thorens är att kan du den ena skivspelaren så klarar Du den andra också. Samma mellan CD-spelare. Det finns en standard som är lätt att ta till sig.

Men pratar vi enbart ljud, så är jag helt övertygad om att tekniken kommer att passera eller hamna på samma nivå som samtligt CD-spelare och det går snabbt. Jag inbillar mig att det fortfarande finns spelare där ute som håller stången, inte minst bland ditt sortiment, men inte så länger till - men det är enbart en tro och en övertygelse från min sida.

Min utbildning och profession handlar om upplevelser, om beteenden (logiska och kreativa). Jag jämför upplevelser, det jag hör, ser och känner. Detta till skillnad från en naturvetare som möjligen är mer intresserad om tekniken bakom, typ varför, hur då, teorin bakom etc. När dessa båda synsätt kan samsas brukar det bli alldeles utmärkt.

Jag kan ju också dra till med en liknelse, t ex om rumsvärmen hemma känns OK och bra fördelad mellan rummen. Om det är OK så är det. Om det sedan beror på att den är vattenburen via radiatorer eller golvslingor eller luft/vatten, jordvärme eller ved/olja har enbart betydelse för den som skall dra konklusioner om vilken teknik som gjorde kunden mest nöjd.

Bebop,

när det skrivs så, efter din egen övertygelse, och med vilka superlativer/vinklingar som helst - men utan omöjliga påståenden som t.ex "spelar bättre än allt från 70 000 - och uppåt" - är det utmärkt om någon frågar mig. Jag har inga kommentarer och jag tror inte någon annan har det heller, även om jag som arbetar med sådana produkter varje dag, har en annan uppfattning om produkters inbördes förhållande - oavsett teknik.

ps. Gräsklipparen är fixat, gräset är klippt så även min fru är glad.

/AC

limpansson
Är det fler än Audio Concept som retar sig på min röda text?
Vad bra, för det gör det ju lätt för Er att undvika mina inlägg om ni inte gillar mina synpunkter!

Hej Plundin
Vill bara säga att även jag, dock inte på detta forum, använder mig av röd text.
Det blir liksom lite "piggare".
Hoppas att du snart lämnar utvisningsbåset för gott.
Åsiktsmässigt är vi på samma sida i denna tråd.

Mvh

Anders
fbk
QUOTE (Audio Concept @ 2010-07-20 01:46 ) *
FBK,

det är faktiskt svårt att inte bli lite förskräckt när det gäller den låga nivån på sådana inlägg. Är ni verkligen inte smartare än så? Limpanssons inlägg och numera ditt är rejält osmarta - milt uttryckt. Diskussionen har pågått en stund nu, och är relativt avslutad... och ni har inte ens fattad vad den handlar om.

Jag är verkligen tacksam för att det finns så många andra trevliga och duktiga människor att ägna sin tid åt.

/AC

Du är verkligen en trevlig prick Robert...... icon_smile_shock.gif icon_smile_dead.gif Min magkänsla har sagt nej till besök på Audio Concept och varför kan inte bli tydligare än så här, för butiksägare som håller den här "nivån" med personangrepp,oförskämdheter och översitteri avstår jag gärna.
new order
Kan inte alla som känner sig lite upprörda bara ta ett steg bakåt och andas lite innan de postar icon_smile_question.gif Livliga debatter är intressanta,men det gäller att hålla sig på rätt sida netiketten för allas trevnad!

Sanfrid
QUOTE (fbk @ 2010-07-20 18:35 ) *
Du är verkligen en trevlig prick Robert...... icon_smile_shock.gif icon_smile_dead.gif Min magkänsla har sagt nej till besök på Audio Concept och varför kan inte bli tydligare än så här, för butiksägare som håller den här "nivån" med personangrepp,oförskämdheter och översitteri avstår jag gärna.

Jösses!
Oavsett tekniknörderiet i denna debatt som jag personligen inte kunde bry mig mindre om så är ovan inlägg ett bevis på faran med enkelspåriga forumsdiskussioner.
Jag vill bara påpeka att jag aldrig oavsett butik eller inköp blivit bättre bemött än hos AC!
Så att göra sina val av handlare baserat på forumsinlägg är nog i mitt tycke en dålig idé.
limpansson
FBK,

det är faktiskt svårt att inte bli lite förskräckt när det gäller den låga nivån på sådana inlägg. Är ni verkligen inte smartare än så? Limpanssons inlägg och numera ditt är rejält osmarta - milt uttryckt. Diskussionen har pågått en stund nu, och är relativt avslutad... och ni har inte ens fattad vad den handlar om.

Jag är verkligen tacksam för att det finns så många andra trevliga och duktiga människor att ägna sin tid åt.

/AC

Tråkigt att Audio Concept har, en icke avundsvärd förmåga, att underskatta intelligensen hos
en del medlemmar här på forumet.

Vad är så osmart med att ha en känsla? Och varför bli förskräckt över
att andra människor har dubier angående Hifi-branschen?
Det SKULLE faktiskt kunna betyda att det finns en smula fog för min känsla.

Jag säger inte att jag har rätt i min känsla för hur Audio Concept hanterar
den här tråkiga men troligtvis, nödvändiga debatten.

Jag har personligen inget som helst emot Audio Concept eller dess
företrädare men sättet som Audio Concept har skött PUC 2 - debatten på,
inger för mig inte något större förtroende.

Oavsett min åsikt så "finns så många andra trevliga och duktiga människor att ägna sin tid åt."

Mvh

Anders
A/Wing.
Fy fan vad det här är tråkigt har vi inget bättre för oss än att kasta skit på varandra
jag trodde bättre om oss.Kan vi inte lova varandra att sluta med denna skit rent ut sagt.
Fortsätter det så här så hoppas jag att någon som har makten Kan stänga ner den här tråden.

Skärp till er grabbar!
new order
Vi är väl ett gäng vuxna människor?Jag ser avstängande av en tråd som en förlust för ett fora även om debatten går varm.Det har aldrig hänt på Euphonia.Och det hoppas jag är något som vi fortfarande kan skryta över även efter denna debatt ebbat ut....Ömsesidig respekt är det enda som behövs.Rallarsvingar klarar vi oss utan.

n.o-moderator på nyhetsforum
Timbre™
QUOTE (A/Wing. @ 2010-07-20 20:44 ) *
Fortsätter det så här så hoppas jag att någon som har makten Kan stänga ner den här tråden.
Skärp till er grabbar!

Tråden kan stängas ned i vilket ögonblick som helst men frågan om förhållandet pris/prestanda kan uppenbarligen pressa upp kvicksilvret och det gäller nog inte bara hifi. Här har vi ett fantastiskt julialbum med spår som Crack The Windows Baby, Cold Fingers och I Believe I've Lost My Way.
Något att koppla av till mellan varven men ett enda personangrepp till och tråden blir inlåst i kylans katakomber.
Ristad i sten och öppen för alla att läsa.

Bebop
QUOTE (fbk @ 2010-07-20 18:35 ) *

I debattens hetta kan även jag känna agg då och då. Men jag vill ändå ta avstånd från allt för kraftiga brösttoner oavsett vem det kommer ifrån. Känslor är sällan rationella men någonstans måste vi försöka sansa oss, bita ihop och knyta näven i fickan. Ofta är det också så att ett personligt möte kan vara väldigt annorlunda än en tråddiskussion.

Jag tycker också att Robban reagerar lite väl tvärt och hårt ibland vilket får även mig att tända lite snett.

Eftersom Robban jag har varit i elden en hel del på sistone så vill jag ändå göra några klarläggande:

• Robban har fått igång en fantastisk butik med ett fantastiskt sortiment på kort tid. Det är kanske Nordens förnämsta HighEnd butik idag.
  • Han har också gått i bräschen för HiFi-möten mellan likasinnande i Stockholm som jag inte sett tidigare i Sverige. Möjligen påverkad av Euphonias sammanskomster Thinking.gif
  • Många av Audio Concepts kunder, t ex Calm, P-pan och Kent_N har på forumet vittnat om utmärkt service med möjlighete att låna hem prylar före köp, precis som vi alla vill att det skall fungera. (Finns naturligtvis andra butiker med samma service).
  • Han går också i bräschen för att förnya hifi-branschen i Sverige genom t ex Swedish High End Association (eller vad det nu heter)
  • Han var också en del av den internationella satsningen av "the Nordic Concept" tillsammans med Marten, Jorma och Bladelius, vilket gav genklang i hela hifivärlden.

Detta är kvaliteter som jag tycker skall lyftas fram vilket Robban skall ha all heder av. Jag har inga betänkligheter att vare sig besöka Audio Concept eller att göra affärer där om andan och behovet faller på. Det är viktigt att skilja mellan sak och person. Jag tror dock att Robban skulle vinna på att anta en något mer ödmjukare ton, mer fakta och mindre känslor och egna tolkningar över vad skribenter menat. Det skulle lätta upp stämningen på forumet.

Jag hoppas kunna bjuda Robban på en pilsner eller två i Göteborg. Över ett glas öl kan det ske mirakel. Jag är inte så säker att vi har så olika åsikter, däremot stora skillnader i hur dom uttrycks.

Så snälla, sluta med allt för starka ord. Det slutar i regel aldrig bra. Någonstans måste livet gå vidare. Man vet aldrig var haren har sin gång. icon_smile_wink.gif
ukiro
Jag gav upp mina medlarförsök tidigare, och vill egentligen bara göra ett litet tillägg till bebops berömvärt klarsynta och objektiva inlägg ovan.

En debatt eller argumentation handlar om att driva en tes eller mottes, och backa upp sin ståndpunkt med argument och fakta (man kan lära sig en del av Monty Python…). Men för att få dessa argument och fakta att tas emot av meningsmotståndaren behövs ett klimat där båda parter, outtalat eller ej, är överens om att öppet vidkänna de punkter där man håller med motparten eller där man blivit överbevisad under debattens gång. Till detta hör också att kunna erkänna misstag, om de så är sakfel eller tåtramp i argumentationsdansen. Den som konstant vägrar kännas vid några som helst fel eller missbedömningar har, som vi nog alla vet av egen erfarenhet, mycket svårt att vinna sympatier. Bebop visar ett berömvärt prov på hur man inte bara kan skilja på sak och person, utan även skilja enskilda argument och teser från varandra.

Så jag rekommenderar debattörerna här att rannsaka sig själva lite; Är syftet att få sista ordet utan att tumma en millimeter, eller är det att göra sin ståndpunkt förstådd av andra? Kanske rent av det ädla målet att krocktesta sin egen tes mot det kollektiva intellektet för att hitta dess fel och brister, och därigenom fördjupa sin egen insikt och kunskap? Jag hoppas fler kan se värdet av det sista alternativet.
new order
Med dessa tänkvärda inlägg kanske vi kan återgå till trådens ämne?Vad man kan förvänta sig/vad kan man förvänta sig?, Med produkter för 100 000 kr (eller mer)

Förhoppningsvis är alla stridsyxor nu nedlagda och en sansad diskussion åter kan föras.
conan
... minns inte om jag sa det ... men vore det inte bra om det följde med en seriös nätkabel till produkter i de övre prissegmenten? De argument jag hört mot detta är "... att den byter ju köparen ändå ut!". Det må så vara - men alla byter nog inte ut den - och visst vill väl tillverkaren att kabeln åtminstone ska vara bättre än en standard monitorkabel med flera ohm i resistans??

fbk
QUOTE (Sanfrid @ 2010-07-20 19:43 ) *
Jösses!
Oavsett tekniknörderiet i denna debatt som jag personligen inte kunde bry mig mindre om så är ovan inlägg ett bevis på faran med enkelspåriga forumsdiskussioner.
Jag vill bara påpeka att jag aldrig oavsett butik eller inköp blivit bättre bemött än hos AC!
Så att göra sina val av handlare baserat på forumsinlägg är nog i mitt tycke en dålig idé.

Knappast, Roberts nedvärderande inlägg visar bara vem han "egentligen är" och bla. internet är ett bra redskap att skaffa info/intryck osv. om vilka handlare man kan tänka sig handla hos.
Och jag är inte det minsta upprörd new order,utan konstaterar bara att olika forumdeltagare läser/tolkar det som skrivs helt olika och med detta så är denna debatt över för min del.

Audio Concept
QUOTE (Bebop @ 2010-07-20 21:08 ) *
I debattens hetta kan även jag känna agg då och då. Men jag vill ändå ta avstånd från allt för kraftiga brösttoner oavsett vem det kommer ifrån. Känslor är sällan rationella men någonstans måste vi försöka sansa oss, bita ihop och knyta näven i fickan. Ofta är det också så att ett personligt möte kan vara väldigt annorlunda än en tråddiskussion.

Jag tycker också att Robban reagerar lite väl tvärt och hårt ibland vilket får även mig att tända lite snett.

Eftersom Robban jag har varit i elden en hel del på sistone så vill jag ändå göra några klarläggande:

• Robban har fått igång en fantastisk butik med ett fantastiskt sortiment på kort tid. Det är kanske Nordens förnämsta HighEnd butik idag.
  • Han har också gått i bräschen för HiFi-möten mellan likasinnande i Stockholm som jag inte sett tidigare i Sverige. Möjligen påverkad av Euphonias sammanskomster Thinking.gif
  • Många av Audio Concepts kunder, t ex Calm, P-pan och Kent_N har på forumet vittnat om utmärkt service med möjlighete att låna hem prylar före köp, precis som vi alla vill att det skall fungera. (Finns naturligtvis andra butiker med samma service).
  • Han går också i bräschen för att förnya hifi-branschen i Sverige genom t ex Swedish High End Association (eller vad det nu heter)
  • Han var också en del av den internationella satsningen av "the Nordic Concept" tillsammans med Marten, Jorma och Bladelius, vilket gav genklang i hela hifivärlden.

Detta är kvaliteter som jag tycker skall lyftas fram vilket Robban skall ha all heder av. Jag har inga betänkligheter att vare sig besöka Audio Concept eller att göra affärer där om andan och behovet faller på. Det är viktigt att skilja mellan sak och person. Jag tror dock att Robban skulle vinna på att anta en något mer ödmjukare ton, mer fakta och mindre känslor och egna tolkningar över vad skribenter menat. Det skulle lätta upp stämningen på forumet.

Jag hoppas kunna bjuda Robban på en pilsner eller två i Göteborg. Över ett glas öl kan det ske mirakel. Jag är inte så säker att vi har så olika åsikter, däremot stora skillnader i hur dom uttrycks.

Så snälla, sluta med allt för starka ord. Det slutar i regel aldrig bra. Någonstans måste livet gå vidare. Man vet aldrig var haren har sin gång. icon_smile_wink.gif

Bebop,

såg inte denna innan. Bra initiativ. Mycket är ju sant här och mer till....:-) Den här måste jag dock få kommentera, vilket visar hur olika vi ser det. Det kanske kan komma något bra ur det...

Jag tror dock att Robban skulle vinna på att anta en något mer ödmjukare ton, mer fakta och mindre känslor och egna tolkningar över vad skribenter menat. Det skulle lätta upp stämningen på forumet.

Så här ser jag oss:

* Våre presentationer är sakliga, korrekta och vi provar att även göra dem snygga och trevliga för att bidra till forumet. Jag vill tro att våra bidrag till forumet också har varit till godo för forumet.
* Frågas vi om något, är vi noga med att inhämta korrekt info innan vi svarar.
* Vi attackerar aldrig någon. Däremot gillar jag inte om osanningar påstås eller elakheter sägs t.ex om oss eller våra produkter. Då är det bättre att säga till, vilket kan bli svavelosande efter några omgångar. Historiskt sätt har vi blivit tvungna att gå ett par sådana ronder per år. Tyvärr har det vi upplever som trakasserier inte upphört innan vi sa till på skarpen. Kom ihåg att för oss är detta ingen lek, ingen hobby. Vi har en affär, vi har ett affärsansvar, vi har ansvar mot kunder (nya och befintliga), leverantörer mm.

Det jag och andra branschrepresentanter med mig saknar här, vilket gör att många tyvärr håller sig undan, mer än de skulle vilja är t.ex följande.

* En miljö där det är accept för att båda delar måste finnas, både handlare och konsumenter. Butikerna är inte "fienden". De är den andra nödvändiga halvan av branschen. Forum är, om inte specifikt uttalad, en plats där olika parter måste få säga sitt. Alla har något att bidra med, och bara når alla får framföra sina budskap - på lika villkor, kan det bli bra diskussioner och utbyte.

* För vår egen del upplever vi nog att vissa riktar sina tjuvnyp, och attityder i vår riktning, vilket gör det naturligt att tro att det finns en agenda bakom, som kan handla om att lyfta fram en specifik gruppering, handlare eller liknande. Att ha sympatier och "hjälpa till" är givetvis ok, men man skall inte använda andra för att nå sina mål.
* Lägger vi ut info om en produkt är det för er del, för forumets del. Det är ju givet att någon måste leverera produkten, men det känns inte speciellt meningsfullt, när medlemmar omedelbart fokuserar på hur de kan sänka produkten istället för att vara positivt nyfiken på den.
* Grupperingar är ett problem. Nu känns det som om det blivit en Stockholm, Göteborg och Skånefalang som är i krig. Så var det inte tidigare. Här finns det nog anledning för några att tänka till om detta är speciellt sund politik. Det inkluderar också Bebop. Mitt förslag är att vi provar komma bort från det, och kanske är lite mer generösa i hur vi kan nå positivt utbyte mellan grupperingarna.

SWHEA nämdes här, vilket vi kommer tillbaka till nu på hösten. Många undrar vad det är. Det här kan väl vara ett bra tillfälle att förklara. Det är kort och gott ett sätt att samverka för att ge kunderna ett större och bättre utbud. Tanken är att vi inte alltid behöver ha typiska affärsrelationer oss emellan för att assistera en kund som söker produkter utöver sin egen närmiljö. Tanken är bra, och nu är vi ett tiotal företag, och fler blir det säkert framöver. Göteborgsmässan på Opalen blir den första samlande aktiviteten. Mer om det senare.

Poängen är hursomhelst att det är ett sätt att bygga broar, precis som vi borde bygga "broar" mellan olika grupperingar. Alternativt få bort tydliga grupperingar. Här tror jag forumledningen spelar en viktig roll, genom också att aktivt arbeta för det, och undvika att ställa sig på någons sida. Kan påpeka att även när SWHEA lanserades så var det vilda spekulationer och en del vinklingar som inte var så trevliga. Fokus var igen på det negativa snarare än på vad som var möjligt att uppnå, vilket bidrar till grupperingar mm.

Hursomhelst - det bästa är kanske precis som detta - få upp allt gammalt groll i dagen, rensa luften och förnyade gå vidare. Jag hoppas vi kan göra det, men jag tror att det behövs vilja hos alla att vilja förändra posiitivt. Det ligger i allas intresse att värna om den hifimiljö som finns i Sverige. Den är inte jättestor och den blir definitivt mycket tråkigare om den utarmas.

Slutligen, Bebop gör också mycket bra - speciellt när han är på sitt bästa. Från honom vill vi ha en korrekt, neutral återgivning, mot det varmare hållet... :-)
I övrigt deltar många positivt, och det är ju det som är meningen med forumet, att genom deltagande förbättra varandras kunskaper mm.

Och ja - om detta är en invit till att röka fredspipa och få något vettigt ur det hela - så är jag med. Öl - javisst. Ni har kanske sett på vår sida att vi länkar till ett fantastiskt bryggeri som jag rekommenderar er att besöka/testa. Ölen är av en helt annan division. Nynäshamns Ångbryggeri.

/AC
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.