Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tube Amp Doctor
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
calle_jr

Tube Amp Doctor - Pimp my pre

NOS-rör är i princip alltid bättre än nya rör. Men det börjar bli svårt och galet dyrt att få tag
på exvis ecc83 från Telefunken, Mullard, Tesla osv. Speciellt om man behöver mer än en
handfull matchade. Tyska TAD, Tube Amp Doctor, är ett teknikföretag med ett gäng
musiker som säljer rör och samarbetar med rörproducenter för sitt eget märke.

Jag ska testa ett par av deras egna dubbeltrioder.

icon_smile.gif

calle_jr

TAD säljer rör, socklar, kondingar, trafos och andra förstärkardelar, ofta inriktat mot gitarrförstärkare. Jag får en känsla att deras prisbild är mer value-inriktad och det står inte high end hifi på grejerna.

Utöver förstärkardelar har TAD nischat sig på nytillverkning av stabila rör baserade på specar från gamla fina NOS-rör, och har också en process för selektering för vissa av dessa rör.

Här ser vi TAD 7025 S som är en reproduktion av det klassiska Mullard ecc83 som tillverkades i England fram till slutet på 60-talet;

calle_jr

TADs selekterade rör genomgår en rad tester med avseende på brusnivå, mikrofoni, förstärkning, ljudegenskaper, chocktest och till och med lyssningstest.
Rören testas individuellt och TAD lämnar sex månaders garanti.

stargazer
Intressant! Jag har själv tänkt köpa TAD-rör ett flertal gånger.

Gilla! icon_smile_approve.gif
Martin
Häftigt att det finns nyproduktion på såna här prylar icon_smile.gif
calle_jr

icon_smile_big.gif
toobs
QUOTE (stargazer @ 2010-06-25 22:05 ) *
Intressant! Jag har själv tänkt köpa TAD-rör ett flertal gånger.

Gilla! icon_smile_approve.gif

Ser också fram mot en rapport.

jag köpte ett 7025 High Grade (den tidigare "värstingen") och fyra E82cc (selected) från TAD för att ersätta originalrören i min stärkare, och det blev ett rejält lyft med ökad transparens och baskontroll. Köpte dock inte direkt utan via Svalander,

Direktköp blir dock rejält mycket billigare. Frågan är då bara om man skall våga sig på vanlig post eller välja något dyrare försäkrat alternativ.

Jag lutar åt att köpa ersättare till mina 6550 (nu Electro Harmonix) direkt; de har ju mångaintressanta alternativ i olika prisnivåer - Gold Lion reissue, Tung Sol, Svetlana mm
calle_jr
QUOTE (toobs @ 2010-06-26 09:29 ) *
de har ju mångaintressanta alternativ i olika prisnivåer

Precis toobs, och kolla även på TAD 6550C-SVT PREMIUM.

Jag beställde rör från hemsidan en tisdag kväll, fick bekräftelse och betalningsinstruktion på onsdagen och ett väl förpackat gods anlände påföljande tisdag.
Jag valde skicka med UPS Standard (försäkrad frakt med spårningsnummer).

PL300
QUOTE (calle_jr @ 2010-06-25 16:32 ) *
Tube Amp Doctor - Pimp my pre

[b]NOS-rör är i princip alltid bättre än nya rör.

icon_smile.gif

Jag är inte alls hemma på rör så här kommer en dum fråga Thinking.gif : Vad står NOS för i detta sammanhanget?
In The Air
Rör är vackra ting....

Att hitta det bästa röret för varje applikation kan vara en kostsam sport. Vill man hitta gamla rör till hyfsade priser så rekommenderar jag att ringa och höra med den lokala gamla tv/radio reparatören. Dom kan ha massa rör på lager, och ibland har man tur. Själv så fick jag på första försöket tag i Mullard, Siemens och Telefunken rör till mitt riaa.

Hör för tillfället lite sprak ur vänster högtalare vid transienter så det är hög tid att byta rör i slutsteget icon_smile_shock.gif

Följer tråden med spänning icon_smile_tongue.gif
eliot
QUOTE (PL300 @ 2010-06-26 10:21 ) *
Jag är inte alls hemma på rör så här kommer en dum fråga Thinking.gif : Vad står NOS för i detta sammanhanget?

NOS=New Old Stock, dvs originalrör som är oanvända icon_smile_wink.gif

PS. Tyvärr har NOS nyligen fått en ny betydelse i samband med Digital/Analog konverter och betyder där
No Oversampling
justaudiomagic
En oehört intressant tråd!
Hemsida till de där TAD?
plundin
QUOTE (justaudiomagic @ 2010-06-26 19:37 ) *
En oehört intressant tråd!
Hemsida till de där TAD?

3 sekunder med google : TAD

/ptr
minesota
TAD är fina rör. Jag har kört med dem i min gamla Fender förstärkare. Tyvärr är dom av någon anledning mekaniskt känsligare än exempelvis JJ-elektronics rör och får för sig att skramla en herrans massa ganska fort. Såklart är det ett obefintligt problem i HIFI sammanhang då en gitarr combo är tortyr för alla rör vad än märke man väljer. Men dom låter oerhört bra. Tror du kommer bli nöjd.

/P

Bebop
Jag växlade några ord med Luke Manley (VTL) på mässan i München i fjol. Han var mycket klar i sin åsikt om att rör har aldrig varit sämre än vad dom är nu. Framför allt avsåg han då den ojämna kvaliteten samt diverse "kameltämjare" som bytt bransch och gått över till rör.

Resan utför startade på 70-talet när militären gick över mer och mer till halvledarteknik vilket också tog bort känsliga inköpare och tekniker som noga följde upp specifikationer och toleranser. Dagens handlare av rör har inte den förhandlingsstyrka som tillverkare av militär utrustning hade.

Kvalitetsavvikelserna handlar främst om ojämna kvalitet vilket är kostsamt för tillverkare och konsumenter eftersom så många rör måste kasseras vid tillverkning av förstärkare än vad som var fallet förr. Allt enligt Luke Manley som har lång erfarenhet inom familjen av rörförstärkare. (Pappa David Manley startade VTL och systern EveAnne drive Manley Labs).
calle_jr

Bra synpunkter! och det kanske är mer berättigat idag att distributörer inför sina egna testprogram så att färre dåliga rör når slutkunder. Dvs TADs affärsidé.
Fast military grade kan tänkas man låter bli sekundärt i hifi-sammanhang, så åtminstone några rör passerar icon_smile_big.gif
Har du testat selekterade TAD-rör, minesota icon_smile_question.gif

Jag behövde ett par ecc82 också, och valde TAD 12AU7A;

QUOTE (Bebop @ 2010-06-26 22:09 ) *
diverse kameltämjare som bytt bransch och gått över till rör

icon_smile_shock.gif icon_smile.gif
minesota
Yes, TAD selected har passerat hemma hos mig. Tror jag föresten har Tads selected 6L6WGC-STR i min mesa boogie men måste kolla. Jag har snackat med en förstärkardoktor som påstår att TAD selected "made in germany" egentligen görs i Kina och får finish mm i tyskland. Ingen aning om det stämmer men skilnad är det på dem iaf.

Jag är absolut ingen kännare av rör hifi men vad gäller gitarrörförstärkare så har jag bränt fler rör än en hifikille gör på en livstid. För mig har de europeisk rören fungerat bäst. Dom har en snällare attack än de kinesiska rören jag haft. Det är bra med företag som TAD och Eurotubes som sätter kvalitestämpel på det dom säljer. Var än rören kommer från så har jag aldrig hört någon som är missnöjd med Eurotubes eller TAD.

Numera kör jag med Sovtek rör. Dom fungerar bra för mig och jag har köpt upp några uppsättningar så jag har för framtiden.

/P
calle_jr

Intressant, minesota.
Vad jag förstår utger sig TAD inte för att tillverka några rör själv, vare sig i Tyskland eller nå'n annanstans.
MBS är MBS, men TAD utger sig för att samarbeta med rörtillverkare och att ha ett testprogram för selektering, vilket sedan innebär de sätter sitt märke på rören.
Exvis tillverkas TAD 6550C-SVT PREMIUM i St Petersburg, samma spec och samma fabrik som Svetlana Winged C.
Testprogrammet består av okulär inspektion och därefter låter man varje rör åldras innan fortsatta tester av effekt, chockprov, långtidsprov och lyssningstest. Sist i processen kommer matchning och märkning med mätvärden och serienummer. För pentoder mäter man anodström och transkonduktans under drift av 4-500 rör åt gången och matchar anodströmmen med 0.5mA tolerans.

Om det står Made in Germany på rör eller paket så är det missvisande. Men det står det inte på mina.
conan
Intressant ... och bra att det finns företag som tar sig an rörens värld.
minesota
QUOTE (calle_jr @ 2010-06-27 09:36 ) *
Intressant, minesota.
Vad jag förstår utger sig TAD inte för att tillverka några rör själv, vare sig i Tyskland eller nå'n annanstans.
MBS är MBS, men TAD utger sig för att samarbeta med rörtillverkare och att ha ett testprogram för selektering, vilket sedan innebär de sätter sitt märke på rören.
Exvis tillverkas TAD 6550C-SVT PREMIUM i St Petersburg, samma spec och samma fabrik som Svetlana Winged C.
Testprogrammet består av okulär inspektion och därefter låter man varje rör åldras innan fortsatta tester av effekt, chockprov, långtidsprov och lyssningstest. Sist i processen kommer matchning och märkning med mätvärden och serienummer. För pentoder mäter man anodström och transkonduktans under drift av 4-500 rör åt gången och matchar anodströmmen med 0.5mA tolerans.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8522.JPG

Om det står Made in Germany på rör eller paket så är det missvisande. Men det står det inte på mina.

Håller med. Men står det inte Designed and handcrafted in Germany på kartongen ? Spelar ingen roll för mig iof :-)

plundin
QUOTE (minesota @ 2010-06-27 20:26 ) *
Håller med. Men står det inte Designed and handcrafted in Germany på kartongen ? Spelar ingen roll för mig iof :-)
http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8525.JPG

Jag tolkar det som att det bara gäller produkterna efter kolonet! Thinking.gif

/ptr
calle_jr
QUOTE (plundin @ 2010-06-27 21:15 ) *

Jag tolkar det som att det bara gäller produkterna efter kolonet! Thinking.gif

/ptr

Visst är det lite missvisande, och kanske är det avsiktligt, men jag har också tolkat det som att det är deras gitarrtillbehör som avses. Där har de ju egen utveckling och tillverkning i Tyskland.
Leif Eriksson
Intressant med en rör-tråd.
Jag kör med Penta Labs KT88SC i min MC275 mkV, med utmärkt resultat.
Jag köpte en matchad QUAD hos Doug´s Tubes, snabb leverans och bra förpackat.

http://www.dougstubes.com/
calle_jr
QUOTE (Leif Eriksson @ 2010-06-28 14:07 ) *
Jag kör med Penta Labs KT88SC i min MC275 mkV, med utmärkt resultat.

Kul!

Här har vi patienten, Radford SC25 Renaissance;

calle_jr

Det sitter 6st ecc83 och 2st ecc82 i som ska bytas. Blandad kompott;

calle_jr

Här ser vi TAD-rören isatta;

calle_jr

Vi har inte mycket tid till inspelning eller ens uppvärmning men både jag och eliot märker direkt ett lägre brus och ett bättre soundstage, och pö om pö trillar även annat på plats.
Det låter lugnare och mjukare som jag uppfattar som en bättre avkodning, där det tidigare var tendens till att låta överstyrt eller till och med dista. Nu flyttas mitt fokus till att lyssna på mellanregistervärmen som man väl förväntar sig från ett klassiskt rörförsteg.
Det finns fortfarande en tjockhet i basen, och ingen skulle kalla signalbehandlingen för reptilsnabb. Men det går nog inte åtgärda med rörbyte.
Jag måste säga att detta är ett helt OK försteg, och jag är säker på att det skulle ge en förbättring i många system. Speciellt om man spelar rock'n'roll.

calle_jr
QUOTE (calle_jr @ 2010-06-27 09:36 ) *

Här ser vi TAD 6550C-SVT PREMIUM, en oktett matchad med anodström 20 och transkonduktans 880;

calle_jr

Bestellhistorie
27.06.2010 Offen (söndag kväll)
28.06.2010 In Bearbeitung Bestellung an den Verkauf übermittelt
28.06.2010 Wir warten auf Zahlung
28.06.2010 Versendet

Jag fick rören den 29 juni.

toobs
QUOTE (calle_jr @ 2010-07-03 08:33 ) *

Ser med stor spänning fram emot ditt omdöme! Jag har sneglat även åt dessa som ersättare.

Trevligt att höra att leveransfrågan inte blir något problem.
calle_jr
QUOTE (toobs @ 2010-07-04 19:31 ) *
Ser med stor spänning fram emot ditt omdöme!

Ooops, jag skrev inget av det skälet att jag hade inte förväntat mig någon skillnad.
Jag har testat andra effektrör tidigare och det påverkar inte märkbart i dessa slutsteg.
Och det gjorde det inte denna gången heller.

Jag tycker TAD känns stabila och pålitliga (både företaget och deras produkter), åtminstone för hifibruk.
Vi får väl vänta och se hur de tåler tidens tand icon_smile.gif

calle_jr

Nu har jag kört rören ett par veckor. So far so good...

En bättre utvärdering får vänta på sig tills det kommer andra rör. Jag tror att några av de gamla rören i försteget hade gjort sitt. Följer spänt pix' rörprovarbygge, men inser att jag aldrig kommer bygga en så'n icon_smile_blackeye.gif

Men fortsätt skaffa NOS-rör tills de tar slut. När de tagit slut, kör på TAD icon_smile.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.