Help - Search - Members - Calendar
Full Version: quadrophonic - vá é dé?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
toobs
Köpte för flera år sedan en vinylbox med Händels Admeto (Il Complesso Barocco - Alan Curtis). Har först nu kommit mig för att lyssna på den - Låter riktigt bra. Sedan skall man väl vara på ett särskillt humör för att klara av alla tre akterna i ett svep......

Upptäckte att det står Quadrophonic System på den. Ingen förklaring dock i texterna om vad det är. Står dock också "voll kompatiel für stereo" på den. Funkar tydligen trots att jag bara har två öron icon_smile_wink.gif

Någon som vet och kan berätta?

Glad midsommar och så också!
plundin
4-kanals vinyl har hett ca. femton minuter i början av sjuttiotalet... redface2.gif

kräver en speciell puppa och stärkare (matrix) för att spela, inte "ovanligt" att man hittar begagnade!

du kan läsa lite mer här (om engelska är ok!)

Återutgivningar av sådant material är inte ovanligt! Här kan du hitta en diskografi...

/ptr
calle_jr
QUOTE (toobs @ 2010-06-25 10:38 ) *
Funkar tydligen trots att jag bara har två öron icon_smile_wink.gif

Jag har ett par sådana skivor, bl.a Paul Simon. De låter bättre än snittet även med stereopuppa.
toobs
QUOTE (calle_jr @ 2010-06-25 16:56 ) *
Jag har ett par sådana skivor, bl.a Paul Simon. De låter bättre än snittet även med stereopuppa.

Ja,

jag känner mig väldigt nöjd med köpet - 40 kr tror jag att jag betalade på stadsbibliotekets utförsäljning av LP. Fick också tag på en Erato-box med Bach Messe en si mineur och en DG-box med Rigoletto för samma pris..... Alla skivorna visade sig vara helt Mint - inte ens lite knaster. Ångrar bara att jag inte köpte mer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.