Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Purist Audio Design Musaeus!
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
PL300
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående kabel, framför allt på signalsidan?
Eller åsikt eller erfarenhet av Purist Audio Design?
Jag är lite nyfiken på detta märke! Thinking.gif
Richard
Undertecknad har PAD Musaues både som högtalarkablage och 2 par balanserade mellan CD-Försteg-Slutsteg.
Utan att ha provat ett helt batteri andra märken kan jag bara säga att jag är supernöjd.

När jag skaffade de sistnämnda är det lite svårt att jämföra före och efter eftersom jag innan dess körde med ett par rca med rca-xlr-adapter av medioker kvalitet. När jag bytte till dessa kablarna bytte jag även till ett nytt försteg så skillnaden var minst sagt brutal.

När jag köpte högtalarkablarna var det lättare att jämföra före och efter. Mer detaljer, djup, bas och kanske framförallt mer tysthet mellan tonerna. Hade IOFS en mycket billigare supra-kabel tidigare så jämförelsen är kanske orättvis.

Kanske inte gratis men enligt mig absolut värt pengarna. icon_smile.gif

Musicus
Purist har jeg litt erfaring med, la meg enkelt si det slik, den dagen (om den kommer) at jeg går tilbake på transistor elektronikk, og vil teste annen kabling enn jeg idag bruker på rør, så er Purist blandt mine første valg, meget gode kabler, imo!

Du finner noen av mine inntrykk her, en liten "advarsel" bare, de er meeeget vane dannende og skaper stort "vil ha" begjær, jo lengre opp i hierarkiet deres, absolutt positivt ment! icon_smile_big.gif

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...5342&st=300

mvh
warp56
QUOTE (PL300 @ 2010-06-07 21:11 ) *
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående kabel, framför allt på signalsidan?
Eller åsikt eller erfarenhet av Purist Audio Design?
Jag är lite nyfiken på detta märke! Thinking.gif

Erfarenhet nja! Inte haft 2-kanals intresse så länge än men har dock provat mig fram lite och gillar Purist!

Testade lite senast då jag även hade Moon-dacen hemma på test!

Beroende lite på vad du ev. har på g eller om det är nytt så upplevde jag ingen större skillnad mellan den äldre versionen av venustan och den nya Musaeus Praeston!
Har läst på vissa ställen och även om jag inte misstar mig på Purist hemsida att den nya Praesto Venustasen blivit mer neutral och inte lika "mörk"? Detta var inget jag upplevde med venustan jag hade hemma!
Däremot så har jag testat andra kabelmärken som hissat toppen på mina högtalare som jag inte gillade och detta fenomen har inte Puristkablarna frambringat! Nu gissar jag bara vilt men det kanske är detta som Purist menar med mörk?? Ingen aning!!
De båda äldre Musaeus kablarna var det heller ingen speciell skillnad på men något har definitivt gjorts så Musaeus Praeston har blivit som den blivit! Helt klart öppnare och klarare ljudbild mot föregångaren men med bibehållen sköna bas!
Den är mkt bra i mitt system men valde dock den äldre varianten för tillfället men kommer förmodligen byta upp mig framöver!
Har du möjlighet försök låna hem och testa!
HighEnd-Perra
Hej!
Själv kör jag med Musaeus högtalarkablar 2x3m, 1m RCA signalkabel samt 1m XLR
till mina båda 2kanals anläggningar. Jag köpte dom endast för att dom var snygga,
för om jag skall vara ärlig så hör jag ingen skillnad på kablar, iaf inte på Purist Audio
och mina andra Clou-Cable 310T, 101T, Ivory, Chrystal, Red Jaspis mfl men det kanske
man inte ska heller. Neutralt och bra. Om det inte vore för att dom var så snygga så hade
jag lämnat tillbaka dom med detsamma icon_smile_big.gif

Mvh Per
minesota
Hej
Musaeus högtalarkabel har jag haft och testat mycket. Den är ett bra köp , iaf begad då priserna gått upp nåt otroligt på siståne. Signalkabeln däremot har jag aldrig fått ordning på. Skilnaden på Musaeus signal och Venustas o dess övriga syskon är större än skilnaden på någon annan kabeltillverkare jag testat. Trodde nästan det var fel på musaeuskabeln.

Kanske en tillfällighet i mitt system. Men som sagt, högtalarkabeln rekommenderas i rätt system.

/P

Musicus
QUOTE (minesota @ 2010-06-08 09:26 ) *
Skilnaden på Musaeus signal och Venustas o dess övriga syskon är större än skilnaden på någon annan kabeltillverkare jag testat. Trodde nästan det var fel på musaeuskabeln.

Kanske en tillfällighet i mitt system. Men som sagt, högtalarkabeln rekommenderas i rätt system.

/P

Jeg opplevde også, relativt, store skillnader på Aqueus og Venustas i mitt oppsett, for ikke snakke om hva Proteus gjorde, alle kablene var RCA... icon_smile_wink.gif icon_smile_tongue.gif ...

Som noen sa, er man interessert, få de hjem og test!

mvh
ynnorc

Jag testade högtalarkablar i en anläggning hos en handlare i lugn och ro.
PAD Musaeusen var med, men även både billigare och dyrare kablar.
PAD'en gav väldigt mycket för pengarna - så det blev till att låna hem några olika kablar.
Väl hemma visade det sig vara samma sak, PAD'en gav mest för pengarna.
Nästa prissteg upp gav en obetydlig förändring/förbättring.
PAD'en inköptes.

I samband med återlämnandet av de andra kablarna genomförde jag eh likadan test med signalkablar.
Samma anläggning och samma musik.
Det gav inte alls samma resultat.
Skillnaderna mellan de dyra och billigare kablarna var små (XLR), jag räknar då PAD'en till de dyra.
Alltså köpte jag en billigare kabel.
PP_GBG
Jag har ett par PAD Dominus hgt-kablar med Ferox och de funkar helt OK, jag hörde lite skillnad (till det bättre) mot PAD Venustas men helt seriöst så gör det mycket större skillnad att tvätta öronen icon_smile_wink.gif
Ymen
Slår även jag ett slag för PAD. Har länge spelar med Museus på högtalarkabel sidan. Få kablar som har en sådan tystnad och musiklathet.
Testat den mycket emot andra fabrikat och PAD modeller, och som många av er säger är den bra för sin prisklass. Däremot om man jämför med Venustas är det nästan som minesota säger att man upplever Museus som trasig icon_smile.gif

Bjuder på en gammal bild av en 001:a och PAD Kablar i vacker synergi:

//Magnus
PL300
Tack för all respons!
Jag hade missat att alla kablar genomgått "Praesto Revision" och jag tolkar det som att det är och föredra om man köper nytt i alla fall, det finns ju en del PAD på begmarknaden också!
Jag har Clou Cable royal rca idag och dom är inte alls tokiga men jag skulle vilja köra xlr nu när jag kan det och PAD verkar ha samma ljudideal och många nöjda ägare så dom verkar intressanta!
Ni verkar mena att ljudskilnaderna blir ganska stora om man klätrar högre upp inom PAD, jag tolkar det som positivt menat men som bekant så är det ju ganska rejäla steg på deras prislappar också!
Vi får se vad kombinationen snart semester och lite skattepengar kan ställa till med icon_smile_cool.gif
PP_GBG
Jag skulle köra på kombinationen begagnade Musaeus, en fin Whiskey, ett paket tops och en riktigt bra semester istället för Venustas eller en högre division icon_smile.gif Ett par begagnade Aqueous Anniversary är visserligen värt att titta på...
Hans-Tommy
QUOTE (PP_GBG @ 2010-06-19 00:39 ) *
Jag skulle köra på kombinationen begagnade Musaeus, en fin Whiskey, ett paket tops och en riktigt bra semester istället för Venustas eller en högre division icon_smile.gif Ett par begagnade Aqueous Anniversary är visserligen värt att titta på...

Jag har ett par Aqueous Anniversary signalkablar 1m RCA till salu, har även motsvarande högtalarkablar, 2.5 m single wire om du är intresserad. De är mycket bättre kablar än Musaeus

PM:a om du är intresserad

tommy
PL300
QUOTE (Hans-Tommy @ 2010-06-19 09:32 ) *
Jag har ett par Aqueous Anniversary signalkablar 1m RCA till salu, har även motsvarande högtalarkablar, 2.5 m single wire om du är intresserad. De är mycket bättre kablar än Musaeus

PM:a om du är intresserad

tommy

Det skulle varit XLR och bi-wire i så fall, men måste nog göra en liten bilsatsning också så ev. får det ligga på is så länge!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.