QUOTE (plundin @ 2010-06-05 23:07 )

Visst, det är självklart. Vad jag ifrågasätter är om ljudkvalitén på inspelningar klassisk musik är en flaskhals! Jag menar att bristen på bra interpretation av musiken/verken är ett mycket större problem än vad dålig ljudkvalitet är! Och att det är lät att missta oengagerad interpretation för dåligt ljud..
Det kan du ha rett i, jeg som ikke er noen typisk klassisk mann, velger mine klassiske innspillinger med omhu og etter tips fra kjentfolk som vet hva de snakker om, det rekker ikke bare med en kjent label eller verk i seg, det skal litt mer til. Det siste du sier har jeg vel egentlig ikke tenkt så mye over, men det ligger kanskje noe i det med.
Det är oxå ganska självklart, alla ställs vi inför överväganden om vilka parametrar som är viktigast. Man måste komma ihåg att det är en illusion av verkligheten vi leker med. För mej börjar musiken med vad jag hör från 100Hz och ner, men det betyder ju inte att jag inte kan uppskatta högtalare som "bara" koncentrerar sig registren ovanför det...

..men oftast känns det lite tomt när det saknas ett basfundament...
Detta har tex, gjort att jag inte lever med Quadelektrostater, som i mycket anser vara en "perfekt" högtalare, men inte ens parad med tex Gradient basunderdelar är det en högtalare som har fundament nog för min smak. (Jag spenderade en hel dag med Glottas "Mark Levinson HDQ-system" på 80-talet, och det hade kvaliteter som man aldrig glömmer...

)
Vad man skall göra för att nå ditt i möblerade rum har jag inte klurat ut ännu, men det kommer jag att göra en vacker dag...
Presis! man må velge sine prioriteringer, eller ingen bønestengel vokser inn i hifi himlen der man får alt!

Selv prioriterer jeg vel mellomtonen/øvre bassen som noe av det viktigste, dyp bassen er jo selvsagt også viktig, men jeg avstår heller det siste fremdor en dårlig en, det ødelegger for mye av opplevelsen for meg på den musikk jeg hovedsakelig spiller, det er vel egentlig ingen dypbas musikk, ikke vil jeg ha det bedre enn virkeligheten heller?!.
Fremfor alt, synes jeg det viktigste er at man velger ett sytem som man trives med selv, og det tar tid å sette ihop (TTT= Ting Tar Tid) det florerer av hifi profeter som gjerne vil fortelle en hva som er rett og galt og hva en skal velge, dessverre kan det synes, etter noen år nu med denne hobbien, at det er mange som ikke tenker nok selv, gleden over ett hvert system, stort eller lite, tror jeg kommer først den dagen man er trogen seg selv.
Sikkert mange som synes dette også er selvsagt, men er det egentlig det? jeg har gjort meg noen tanker kring dette, veldig lett, spesiellt om man er ny i svengen å havne på noen slags hifi politisk korrekthets våg, det leder til mye rart med mange rare avstikkere "been there, done that"

...