QUOTE (Strmbrg @ 2010-06-05 09:00 )

Inte rummet eller prylarna.
Vad säger ni?
Är vaxet den oftast begränsande faktorn?
Är de bästa vaxen i din samling verkligen så "bäst" att de även förtjänar att kallas bra?
Hej!
Denna fråga om ljudåtergivningen från en ljudupptagning är ngt som bryr mig stör mig.
Jag får inte ihop saken riktigt, ty vad är saken?
Den musik jag hört, de instrument sättningar jag upplevt från jazz rock eller klassiska orkester
- live oftast (även om en del studioinspelningar ibland ger en bättre träff musikaliskt ) -
har nästan utan undantag använt sig av ngn form av teknisk amplifiering och många ggr även en
färgning med diverse filtreringar av ljudmastern/teknikern anpassning för att söka återge en den
ljudbild det "sound" de eftersträvat.
Men So far so good! jag har inget emot att musiken görs utifrån vart huvud det är en unik känsla man vill uppnå.
Men sedan kommer det viktiga, det svåra, när jag vill ha ut samma sound ljudbild i mitt vardagsrum,
när det gäller för förstärkare högtalare och den första signalkällan tex Tuner CD Vinylsvarv att
samspela så bra att de återger ett så nära som möjligt ljud av det jag vill återhöra.
Alltså hur väl kan dessa olika elementa i en HiFi anläggning ge ut rätt bild av baskaggens grymma dunk
med övriga detaljer från en galen batterist samtidigt som gruppens distade gitarrer ylar genom luften
och smälter ihop till en stor härlig konfekt av ljud musikmatta in i min hjärna
eller av den energi som väller ut i ett sådant stycke som ur Bachs 2:a Brandenburgerkoncert
med toppdirigenten Karl Richter vid pinnen - finns - mig veterligt - bara han som lyckats med den
gudomliga interpretationen att göra stycket rättvisa, allt annat i jämförelse verkar fuskverk kattguld.
Min fråga är alltså liksom din hur benar man bäst upp detta?
förutom en kapabel musiker krävs att inspelningsutrustningen och den audiotekniska kompetensen för
lokaler rum måste finnas för en bra och klar återgivning
krävs sedan för överföringen
Kraft! från trissebygge eller rör
att kunna förmedla genom högtalarna
som skall klara av att ge ut delikatesser i dynamik bastoner mellan och diskanters värme kyla
klangfärger och dess längder alltså alla detaljer från orkesterns alla instrument men som en homogen enhet..
då talar vi om - gissar jag- att komma nära.
Jag vill gärna känna
studio soundet
lilla klubbsoundet
stora orkesterhallen
i mitt vardagsrum.
Kn ngn ge ett verksamt förslag för hur man skall lyckas?
Hälsn 'Benke