Det kanske är som med högklassiska instrument, i vart fall klassisk gitarr. För att få bäst och önskad klang, skall de spelas in av den som kommer att hantera instrumentet och med den musik man vill spela. Det är också noga med att inspelningen sker under kontrollerade former avseende relativ luftfuktighet.
Har en bekant som gick ut gitarrkonservatoriet i Köpenhamn för sådär 20-25 år sedan. Han hade just skaffat sig ett par Bolin-gitarrer som han stolt visade upp. Jag tog upp den ena och slog an ett ackord, varpå vännen kastade sig ut from köket och undrade vad fan jag höll på med. "Du förstör ju instrumentet och anpassningen av fibrerna till mitt anslag"
Kanske även högtalare har något motsvarande. Anta att jag och Calle B köper ett par nya identiska högtalare. Om vi ställer dom vid sidan om varandra efter ett år, låter dom då likadant? Kanske, kanske inte. Så mycket fiberriktningar finns det inte i MDF/HDF men musiken, volymen och rummet kanske påverkar högtalrens prestanda i någon grad?
Bara en fundering ...