QUOTE (Engelholm Audio @ 2010-06-01 12:56 )

Fast egentligen handlar det väl om verktyg för att kunna tolka t.ex. mätningar. Jag menar - det låter ju som det mäter...låter det annorlunda än det mäter är det tolkningen av mätningen som är fel.
Eller?

Det här tycker jag är kul och spännande.
Har aldrig träffat eller pratat med någon expert på ämnet Psykoakustik. Det borde vara en person som har stora detaljerade kunskaper om hur hjärnan fungerar samt kunskaper i psykologi och akustik. Jag har plockat lite kunskap från här och där. Jag har slagit ihop denna kunskap, dragit egna slutsatser och gjort en egen tolkning, som jag inte förankrat hos vetenskapens kunniga i området. Därför bör nog detta tas med en nypa salt. Men ändå...Det kanske finns ett spår av sanning i detta, vem vet?
Låter det verkligen som det mäter? Det beror säkert på vad och hur vi mäter. Mäter vi på signalvägen innan det blivit ljud etc är det en sak , men mäter vi på det ljud som kommer ut är det en annan. Och det är det jag pratar om.
Jag är inte expert på ämnet, ytligt påläst möjligen och undrar.
Engelholm Audio: Låter det verkligen som det mäter? Ja, i en maskin kanske men inte efter att hjärnan lagt näsan i blöt. Vi hör ju tom med hela kroppen. ffa låga frekvenser, som snappas upp av nervceller och upplevs tillsammans med örat och får en total ljudupplevelse. Det är därför "det fattas något" när man hör med hörlurar även om det är mycket bra.
Hjärnan gör oavsett vad vi vill inte en objektiv analys av ljudet. Det tolkas, processas, ljudbehandlas innan vi upplever det. Visst kan vi träna oss, men objektiv analys av ljudet som en mätutrustning klarar av blir det inte och därmed låter det inte som det mäter.
Om vi tar tex efterklangtider/reflexer kan hjärnan slå ihop ljud/reflexer som kommer nära i tiden och separera ljud som kommer senare. De ljud som hjärnan slår ihop blir/upplevs mindre korrekt och är tröttande och otydligt. De ljud reflexer som kommer senare ser vi som ett annat ljud och det förstör inte ursprungsljudet lika mycket. Men mäter vi på det ser vi skillnaden bara i tid. Ursprungsljudet är samma i mätutrustningen men inte i örat.
Hjärnan kan dessutom fokusera på det ljud vi koncentrerar oss på. Det kan inte en mikrofon som tar in allt okritiskt. Är vi på ett party kan vi focusera på en som talar och höra det tydligt, även om alla snackar och de andras konversation hör vi inte. Spelar vi in detta och sedan spelar upp det är det en matta av ljud där inget sticker ut mer än något annat. Hjärnan/örat har processat ljudinformationen och valt ut vissa delar av informationen. Det gör inte en mätutrustning. Mätutrustningen mäter ljudet som det beter sig fysikaliskt. Det gör till viss del hörselorganet i örat också öven om muskler justerar en del där samt tryckskillnader i örat eller svullnader av en mängd anledningar etc etc. Men när väl ljudet upplevs i hjärnan har det passerat massa filter och "ljudförbättrare" som hjärnan tränat upp sedan barnsben. Egentligen är inte örat så bra som vi hör/upplever det, liksom att ögat inte rent optiskt är så bra som vi ser, hjärnan fixar till det även där.
Detta är som jag förstått det och har jag fattat fel får någon gärna rätta till det.
mvh
Calle B