Jag tror faktiskt det är tvärsom. Det är många med ett vanligt arbete som börjar importera lite grejor ibland för att kanske finansiera sina egna grejor, och som sen aldrig får en omsättning som det går att leva på. Därför lämnar man inte sina jobb.
För vanliga butiker så handlar dom nog sina betydande inköp ifrån professionella leverantörer vare sig det är en annan butik, distributör eller direkt från tillverkare som har det som sitt vanliga levebröd.
mvh/Harryup
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-06-02 22:45 )

Talade med en äldre representant från Wilson (kanske Dave själv) och vi talade om hur enastående låga priser High End har i Sverige.
Det där var väl att ta i - speciellt om Du tar upp Wilson. Jag var nära att köpa ett par Watt/Puppy 8 innan jag flyttade hem från Kanada. Pris där var ca 185,000 inkl Canadamoms och i Sverige ungefär det dubbla eller er. Så visst är det enaståede, men åt andra hållet. Bilden är exakt den samma för Avalon.
Jag tror man gör bättre hifi-affärer om man håller sig till Europeiska prylar men det är inte alltid så lätt att hålla fingrarna borta.
För min egen del så tycker jag inte att 35 000 kr för en Stello Ai500 är hutlöst. Det är i samma liga som de andra integrerade som jag är intresserad av t ex Moon i3.3, SuperNait, Audia Flight Two etc. Det är mycket pengar - men det är inte dyrt. Dyrt blev det först när jag insåg att samma sak kostade väsentligt mindre pengar (40 % av svenska utpriset) någon annan stans.
QUOTE (bigblue @ 2010-06-03 08:01 )

För min egen del så tycker jag inte att 35 000 kr för en Stello Ai500 är hutlöst. Det är i samma liga som de andra integrerade som jag är intresserad av t ex Moon i3.3, SuperNait, Audia Flight Two etc. Det är mycket pengar - men det är inte dyrt. Dyrt blev det först när jag insåg att samma sak kostade väsentligt mindre pengar (40 % av svenska utpriset) någon annan stans.
Vi behöver bevis! Så i stället för att bitcha om dom svenska priserna kan du väll handla "någon annanstans" och redovisa vad den totala kostnaden blir! Inskannade kvitton går bra och sedan måste produkten kunna gå att verifiera hos tillverkaren som "ny" ... En sak är att peka på mer eller mindre overifierade internetpriser, men att bevisa att den tes man framkastar kan verifieras är inte många som har civilkurage att genomföra!
Som man säger; snacka går ju, men att visa att det finns någon substans bakom snacket händer sällan! Som jag ser det är alla HiFi-konsumenter gagnade av att du gör ett sådant referensexperiment!
(Utmaningen gäller generellt, inte bara mot BigBlue!)
/ptr
Transient Design
2010-06-03 07:49
Givetvis himla dumt om en produkt kostar så olika som 50% skillnad eller mer mellan olika värdsdelar. Men tyvärr tror jag itne tillverkarna förstår problemet med detta ännu. De är vana vid en värd som är uppdelad och indelad och sällan ska de mötas. Fast internet har ju nu ändrat på allt detta och de förstår eller inser inte vad de ska göra. Som exemplen tidigare i denna tråden med vad en Volvo kostar i Asien, tydligen så är det samma sak med hifi. Det är mycket billigare att köpa Japansk hifi i Japan, Kinesisk i Kina och nu tydligen Koreansk i Korea. Fast det är ju inte så kul att upptäcka som Svensk importör... Jag har skrivit till Stello och frågat om detta verkligen ska vara på detta sättet. Men troligen gör de inget åt det. De säljer flera tusen (!) Ai500 i Korea och kanske 10 st i Sverige. Vi är för liten marknad för att anpassa efter.
Mvh Lasse
QUOTE (Harryup @ 2010-06-03 04:28 )

Jag tror faktiskt det är tvärsom. Det är många med ett vanligt arbete som börjar importera lite grejor ibland för att kanske finansiera sina egna grejor, och som sen aldrig får en omsättning som det går att leva på. Därför lämnar man inte sina jobb.
För vanliga butiker så handlar dom nog sina betydande inköp ifrån professionella leverantörer vare sig det är en annan butik, distributör eller direkt från tillverkare som har det som sitt vanliga levebröd.
mvh/Harryup
Tvärtom !!?? Det är precis så jag menar, många börjar med lite direktimport och försäljning i t.ex källaren, samtidigt som man har en fast inkomst någon
annanstans.
Hmm..gör vanliga butiker sina inköp från t.ex annan butik, så är det inte konstigt att det blir dyrt ut till kund.
Jag parallellimporterade och sålde ett känt jeansmärke i början på 90-talet från USA och kunde därmed hålla lägst priser i Sverige, till alla vanliga butikers
förargelse..he..he..Jag kunde dessutom hålla bättre sortiment, då vanliga butiker som gjorde sina inköp från Svensk grossist var tvungna att köpa större
färdigsorterade paket om kanske 200 par, där det då ingick en hel del storlekar som i princip var osäljbara och fick därför reas ut vid jämna mellanrum,
samtidigt som de populära storlekarna tog slut och o.s.v.
Givetvis så är det mellanhänder, grossister som får priserna att skena. Kunde man hoppa över dessa mellanled så......
QUOTE (Transient Design @ 2010-06-03 08:49 )

Givetvis himla dumt om en produkt kostar så olika som 50% skillnad eller mer mellan olika värdsdelar. Men tyvärr tror jag itne tillverkarna förstår problemet med detta ännu. De är vana vid en värd som är uppdelad och indelad och sällan ska de mötas. Fast internet har ju nu ändrat på allt detta och de förstår eller inser inte vad de ska göra. Som exemplen tidigare i denna tråden med vad en Volvo kostar i Asien, tydligen så är det samma sak med hifi. Det är mycket billigare att köpa Japansk hifi i Japan, Kinesisk i Kina och nu tydligen Koreansk i Korea. Fast det är ju inte så kul att upptäcka som Svensk importör... Jag har skrivit till Stello och frågat om detta verkligen ska vara på detta sättet. Men troligen gör de inget åt det. De säljer flera tusen (!) Ai500 i Korea och kanske 10 st i Sverige. Vi är för liten marknad för att anpassa efter.
Mvh Lasse
Det är ju det som är tanken med EU, vi handlar billigt och enkelt inom EU och ska därför gynna handeln inom Europa.
Köpa t.ex sprillans ny Krell-elektronik från Butik i Sverige är INTE speciellt smart, dessa märkesprylar är redan överprissatta i USA, anser JAG..he..he..
Men så är det med alla märkesprylar, kunden betalar MYCKET för just märket.
Vet att det är vanligt ibland amerikanska leverantörer att se till mängd enbart. Om man påpekar att en stor amerikansk butik säljer klart billigare så kan man få höra, sälj mer så får ni bättre priser. Jo, men med frakt, tull distributörsled, butiksled och moms så blir det så pass stor skillnad att man inte kan sälja mer. Jamen menar du butiken i Usa skall lida för att har hög moms? Nä, men ni kunde ju sänka priset till länder med hög moms. Jamen det får ni ju om ni säljer mer. Lätt låst konversation.
Annars är det ju lätt att man tycker att allt är dyrt om man bara tittar på toppmodellerna. Men med procentuella pålägg så svider det ju mer och mer.
mvh/Harry
Att parallellimportera jeans är en helt annan sak. Jeansen kräver sällan support flera år efter att man köpt dom. Dessutom så kan det också vara så att man bryter mot avtal. Den som säljer har knappast exporträtt osv. vilket gör att verksamheten känslig.
Oavsett vem som har en distributörsfunktion så behövs den om man vill sprida märket. Och sprids inte märket så är risken stor att det blir så lite försäljning att det dör ut och ingen kan få lokal service. Inom EU kommer det säkert bli vanligare med köp direkt ifrån tillverkare. Linn t.ex. gör så. Ifrån Usa så måste nätdelar konverteras då apparaten avsedd för inhemsk marknad inte alltid är en multivoltage. Jag ser också en stor nackdel med parallellimport att butiker som gör jobbet med demos och lagerhåller apparater får inte försäljningen utan någon källarfirma skall ta en mindre förtjänst eftersom dom inte gör jobbet och sen bara flytta en kartong.
Om det scenariot skall supportas så har vi snart inga riktiga butiker kvar utan det blir bara näthandel. SÅ parallellimport NEJ TACK.
Den som gör jobbet skall ha betalt för det.
mvh/Harryup
Vad som är smart i sina val kan man ju inte hindra andra att bedömma men jag lägger personligen inga sådana betyg på andras inköp. Är dom nöjda med sin apparat så är ju det bra. Jag tycker att det är väsentligt bättre att dom köper Krellen ny i Sverige än låter en butik sköta demo, kanske hemlån och sen köper Krellen ifrån Usa istället.
En del kanske tycker för egen del att apparaten inte är prisvärd etc men för kunden är den ju det. Sen kan man ju tycka att den helst skulle kosta mindre.
Men runt alla val man gör så kommer det alltid finnas folk som skulle ha valt annorlunda.
mvh/Harryup
QUOTE (Harryup @ 2010-06-03 09:37 )

Att parallellimportera jeans är en helt annan sak. Jeansen kräver sällan support flera år efter att man köpt dom. Dessutom så kan det också vara så att man bryter mot avtal. Den som säljer har knappast exporträtt osv. vilket gör att verksamheten känslig.
Oavsett vem som har en distributörsfunktion så behövs den om man vill sprida märket. Och sprids inte märket så är risken stor att det blir så lite försäljning att det dör ut och ingen kan få lokal service. Inom EU kommer det säkert bli vanligare med köp direkt ifrån tillverkare. Linn t.ex. gör så. Ifrån Usa så måste nätdelar konverteras då apparaten avsedd för inhemsk marknad inte alltid är en multivoltage. Jag ser också en stor nackdel med parallellimport att butiker som gör jobbet med demos och lagerhåller apparater får inte försäljningen utan någon källarfirma skall ta en mindre förtjänst eftersom dom inte gör jobbet och sen bara flytta en kartong.
Om det scenariot skall supportas så har vi snart inga riktiga butiker kvar utan det blir bara näthandel. SÅ parallellimport NEJ TACK.
Den som gör jobbet skall ha betalt för det.
mvh/Harryup
Jodå, jag körde med fri telefonsupport i 2 år på alla jeans jag sålde..he..he..
Verksamheten var MYCKET känslig, man balanserade hela tiden på en mycket tunn tråd, inte minst på marknadsföringssidan.
Direktbutiken kommer aldrig försvinna, det kommer alltid vara en balans mellan nät och "riktiga" butiker. Ser man dom sista 5 åren, så slår vissa
igen andra öppnar upp ofta i anknytningar till större köpcentran. Precis som nya näthandelsbutiker poppar upp och andra försvinner.
Intressant är t.ex Netonnet som från början bara sysslade med ren näthandel, men som nu öppnat flera butiker och den trenden ser man mer och mer.
Men Linn är på rätt väg, som sagt hoppa över så många mellanhänder som möjligt, det tjänar vi kunder på och då givetvis också tillverkaren och då hamnar
slantarna i rätt ficka och inte hos "feta" grossister..he..he..
patrikcaesar
2010-06-03 09:19
QUOTE (Bebop @ 2010-06-03 06:16 )

Det där var väl att ta i - speciellt om Du tar upp Wilson. Jag var nära att köpa ett par Watt/Puppy 8 innan jag flyttade hem från Kanada. Pris där var ca 185,000 inkl Canadamoms och i Sverige ungefär det dubbla eller er. Så visst är det enaståede, men åt andra hållet. Bilden är exakt den samma för Avalon.
Jag tror man gör bättre hifi-affärer om man håller sig till Europeiska prylar men det är inte alltid så lätt att hålla fingrarna borta.
OJ, ja, så går det då man är trött. Enastående låga priser på
BEGAGNAT Highend skulle det ju vara.
Förstår att du tyckte jag tog i.
Vissa priser tycker jag är lite för höga på nytt i Sverige.
Men man måste kolla våra Nordiska grannländer, Tyskland och England och så komma ihåg den svenska momsen.
Sorry Bebop, det blev ett märkligt inlägg där
Patrik
Tycker det här blir en något löjlig diskussion då man inte kan säga generellt att HiFi är dyrt i Sverige. Det beror på vilket märke man köper och vad priserna och valutakurserna är just då man köper. Dessutom har vi högst moms i hela EU.
Att sitta och argumentera för att jag måste ha si och så mycket i marginal som distributör för att det skall gå runt är helt irrelevant. Problemet med små nischade aktörer är att de utgår från något monopolistiskt tänkande att det är skäligt att få sina kostnader täckta i sig. Trotts att det är väldigt höga beroende på små volymer. Enkelt uttryckt fasta kostnader distribuerat på en låg volym. Det är med andra ord kanske inte det mest markandseffektiva sättet att sälja produkten X.
På senare år tycker jag det har blivit ett mer och mer exotiskt utbud av "apparater", inte för att de egentligen låter bättre utan för att en udda pryl är svårare att jämföra med andra och att köpa någon annan stans.
Kontentan är att det är vi konsumenter som styr utvecklingen, tycker vi den service som tillhandahålls av HiFi butikerna ger ett tillräckligt mervärde eller tom likvärdiga priser så kommer ni att finnas kvar. Är ni inte konkurrenskraftiga så kommer ni att försvinna från markanden precis som alla andra svaga företag i en marknadsekonomi.
Visst är det vi konsumenter som har makten över vilka Hifi-återförsäljare som kommer att finnas kvar och vilka som får packa ihop.
Det är många faktorer som helst ska uppfyllas, som: Vänligt bemötande, produktkunskap, tillgänglighet(öppetider, parkering), bra lokaler, "vettigt" sortiment, konkurrenskraftiga priser, hög servicenivå även efter köp.
En av dom viktigaste ingredienserna i näringskedjan är ju faktiskt vi som handlar begagnat, utan oss så hade marknaden stannat av ganska omgående.
Är det ingen som vill köpa "Puttes" beg 50 000:- högtalare, ja då blir det inga nya burkar för "Putte" och någon hifi-butik går miste om en affär.
Ni borde ju faktiskt se oss beg-köpare som indirekta ny-köpare. Vi borde bli väl omhändertagna trots att vi öppet berättar att vi bara handlar begagnat och
låta oss lyssna, låna hem o.s.v..he..he..Lite skämt och lite allvar.
QUOTE (diesel @ 2010-06-03 13:24 )

Tycker det här blir en något löjlig diskussion då man inte kan säga generellt att HiFi är dyrt i Sverige.
Jag tycker tvärtemot att det är en intressant och berikande diskussion. Inte heller utan upplysande inslag om hur marknaden fungerar.
QUOTE (otto)
] Ni borde ju faktiskt se oss beg-köpare som indirekta ny-köpare.
Absolut! Utan begagnat marknad blir det inte så kul när vi som helst köper nya prylar skall byta. Det är en win/win situation.
Absolut! Utan begagnat marknad blir det inte så kul när vi som helst köper nya prylar skall byta. Det är en win/win situation.
[/quote]
Ja visst är det så. Det är då också viktigt att ni som "helst köper nytt" inte blir FÖR nöjda, utan fortsätter byta upp och ner er,
annars så stannar ju marknaden av..he..he..Är det då säljaren i butiken som måste se till att kunden INTE blir för nöjd ?..he..he..
En "duktig" Hifi-försäljare måste alltså vara lite "lurig", men kunden ska ju helst vara nöjd ett tag så han hinner sprida positiva omdömmen
och framförallt komma tilbaka till samma butik igen.
Det är här som "agnarna från vetet" bland hifiåterförsäljare sållas ut. Det är alltså bara dom "lurigaste" som överlever..he..he..
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-06-03 10:19 )

OJ, ja, så går det då man är trött. Enastående låga priser på
BEGAGNAT Highend skulle det ju vara.
Förstår att du tyckte jag tog i.
Vissa priser tycker jag är lite för höga på nytt i Sverige.
Men man måste kolla våra Nordiska grannländer, Tyskland och England och så komma ihåg den svenska momsen.
Sorry Bebop, det blev ett märkligt inlägg där
Patrik
Även jag blev "totally stunned" när du tog just det märket som exempel på något som skulle vara jämförelsevis billigt i Sverige
QUOTE (Otto @ 2010-06-03 15:57 )

Det är här som "agnarna från vetet" bland hifiåterförsäljare sållas ut. Det är alltså bara dom "lurigaste" som överlever..he..he..
Jag tror att de mest kunniga och mest ärliga säljarna överlever, speciellt om de dessutom har ett bra sortiment för sin kundgrupp.
Det här med reducerat antal mellanhänder är ju ingen nyhet på den svenska hifimarknaden. Importören Audio S var igång redan på sjuttiotalet med att sälja direkt till kund. Konceptet kanske inte var så framgångsrikt

då verksamheten lades ner efter några år. Därefter rusade priserna på exempelvis Accuphase i höjden.
Ja det är trist att så mycket ska vara så pass mycket dyrare i Sverige.
Jag köper det mesta av min elektronik utomlands, förstärkare, kameror, objektiv, projektor osv
Man kan i princip alltid spara 15-50% ibland ännu mer.
Det mest skrämmande såhär i nutid är en Dörr makroblixt. Köpte den för 635:- från tyskland. Cyberphoto tar 2.200:-
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=DAF14Cpachttp://www.foto-erhardt.de/d%F6rr-daf14-ri...non-p-8890.htmlEftersom de saker jag vill ha sällan eller aldrig finns lokalt så saknar jag ingen service eller liknande ändå
QUOTE (plundin @ 2010-06-03 08:39 )

Vi behöver bevis! Så i stället för att bitcha om dom svenska priserna kan du väll handla "någon annanstans" och redovisa vad den totala kostnaden blir! Inskannade kvitton går bra och sedan måste produkten kunna gå att verifiera hos tillverkaren som "ny" ... En sak är att peka på mer eller mindre overifierade internetpriser, men att bevisa att den tes man framkastar kan verifieras är inte många som har civilkurage att genomföra!
Som man säger; snacka går ju, men att visa att det finns någon substans bakom snacket händer sällan! Som jag ser det är alla HiFi-konsumenter gagnade av att du gör ett sådant referensexperiment!
(Utmaningen gäller generellt, inte bara mot BigBlue!)
/ptrJag har redan tidigare köpt produkter från utlandet och sparat 10 000-tals kronor. Varorna (fabriksnya) har haft priser som varit ca 50 % lägre jämfört med de svenska. Dock är mitt behov att stilla dina krav på "redovisning av inskannade kvitton" lågt

Det som jag tycker är intressant i den här diskussionen är inte så mycket om priset är x eller y utan varför. Jag tror inte att det är svenska distributörer och återförsäljare som lägger på mer än man gör i andra länder. Nej, jag tror att det är tillverkaren som i vissa fall har lite skev prispolitik vilket slår undan fötterna för de som ska representera dem. Och det är synd. Jag tycker det är fantastiskt kul att vi har en sådan "spread" på utbudet här hemma och hoppas att det kan fortsätta.
QUOTE (Bebop @ 2010-06-03 15:26 )

Jag tycker tvärtemot att det är en intressant och berikande diskussion. Inte heller utan upplysande inslag om hur marknaden fungerar.
Det är löjligt att svepande och generellt påstå att HiFi är ”dyrt” i Sverige utan att ta hänsyn till moms, och att olika märken är prissatta på olika sätt. Den påföljande diskussionen här är synnerligen intressant.
Fast samtidigt så är vår moms inte skyhög längre jämfört med andra länder utom Schweiz då.
Både Tyskalnd, Frankrike och England ligger väl på runt 20% om jag minns rätt och skulle skillnaden i pris bara vara 5% tror jag ingen skulle höja på ögonbrynen.
Däremot så pratar vi helt andra storlekar på befolkningen och skall man betjäna 9 miljoner eller 90 är det inte säkert att firman alltid måste vara 10ggr större på alla poster.
mvh/Harryup
QUOTE (Harryup @ 2010-06-04 15:56 )

Fast samtidigt så är vår moms inte skyhög längre jämfört med andra länder utom Schweiz då.
Både Tyskalnd, Frankrike och England ligger väl på runt 20% om jag minns rätt och skulle skillnaden i pris bara vara 5% tror jag ingen skulle höja på ögonbrynen.
Däremot så pratar vi helt andra storlekar på befolkningen och skall man betjäna 9 miljoner eller 90 är det inte säkert att firman alltid måste vara 10ggr större på alla poster.
mvh/Harryup
Moms (VAT) i Europa
"Näringslivets Ekonomifakta AB ägs av Svenskt Näringsliv"
En inte alldeles opartisk källa vad gäller moms och skatter, men siffrorna kan förstås stämma ändå. Dock är det ju inte 25% på allt, varken i Sverige eller andra länder.
QUOTE (ukiro @ 2010-06-04 19:48 )

En inte alldeles opartisk källa vad gäller moms och skatter, men siffrorna kan förstås stämma ändå. Dock är det ju inte 25% på allt, varken i Sverige eller andra länder.
Källan är EU-kommissionen, vilket framgår av diagrammet.
Apexorca
2010-06-04 22:18
När jag köper nytt jagar inte jag lägsta pris utan bästa service och där jag känner att jag kan komma tillbaka och få hjälp när det behövs. Jag kan säkert få lite billigare på nätet , men denna typ av produkter vill jag köpa hos "bra" handlare och betalar gärna för det.
Har du en seriös handlare som du också är seriös mot och inte bara är inne hos för att få hjälp och sedan köpa på nätet kan man bygga en relation som gynnar båda. Man kan få byta in till ok pris, få lite rabatter för att man är trogen kund samt en bra service, kan guida dig genom en djungel av produkter, match etc samt råd när det behövs. Jag har en sådan relation med en handlare och jag tror jag gjort bra affärer och det har öven han så klart.
Tar man tex elgiganten eller nätet är det inte service alls i ordets rätta bemärkelse.
Calle B
QUOTE (Calle B @ 2010-06-04 23:18 )

När jag köper nytt jagar inte jag lägsta pris utan bästa service och där jag känner att jag kan komma tillbaka och få hjälp när det behövs. Jag kan säkert få lite billigare på nätet , men denna typ av produkter vill jag köpa hos "bra" handlare och betalar gärna för det.
Instämmer delvis och helt om Du mernar rena nätbutiker. Men Du kan ju handla över nätet även av t ex Audio Concept och Ultimate Sound i Vimmerby. Men Sverige är inte jordens mittpunkt. Jag har 60 mil till Stockholm, ca 30 mil till Göteborg men bara 15 mil till Köpenhamn, drygt 40 till Hamburg och Berlin och färjan till Polen går 5 mil från där jag bor. Servicen är inte sämre i Tyskland än vad den är här och de har också ofta väldigt fina lyssningsrum.
För oss som bor ute i landet är det inte så självklart att ha en high end butik där vi bor. I Blekinge finns inte någon.
Apexorca
2010-06-07 09:53
QUOTE (Bebop @ 2010-06-05 00:23 )

Instämmer delvis och helt om Du mernar rena nätbutiker. Men Du kan ju handla över nätet även av t ex Audio Concept och Ultimate Sound i Vimmerby. Men Sverige är inte jordens mittpunkt. Jag har 60 mil till Stockholm, ca 30 mil till Göteborg men bara 15 mil till Köpenhamn, drygt 40 till Hamburg och Berlin och färjan till Polen går 5 mil från där jag bor. Servicen är inte sämre i Tyskland än vad den är här och de har också ofta väldigt fina lyssningsrum.
För oss som bor ute i landet är det inte så självklart att ha en high end butik där vi bor. I Blekinge finns inte någon.
Inser avståndproblematiken. Och Ja, jag syftade mest på rena nätbutiker. För min egen del gillar jag att komma till butiken klämma på grejorna, tala face to face med säljaren. Om detta är i Tyskland eller var det nu är spelar ingen roll. Det viktiga är att jag får förtoende för säljaren och butiken och kan återkomma till dem i "korkad kund ärenden" efteråt. För mig gäller detta ffa högtalare.
Calle B
QUOTE (Calle B @ 2010-06-07 10:53 )

Inser avståndproblematiken. Och Ja, jag syftade mest på rena nätbutiker. För min egen del gillar jag att komma till butiken klämma på grejorna, tala face to face med säljaren. Om detta är i Tyskland eller var det nu är spelar ingen roll. Det viktiga är att jag får förtoende för säljaren och butiken och kan återkomma till dem i "korkad kund ärenden" efteråt. För mig gäller detta ffa högtalare.
Calle B
Det är nog viktigare för BUTIKEN att du får förtroende för dom, så att du kommer tillbaka..he..he..
Tyvärr så är det nog "dumt" att binda upp sig på en butik, då de flesta återförsäljare har ett ganska till mycket smalt sortiment.
Nej, ska man ändå köpa nya prylar, så bör man nog vidga sina vyer, speciellt då med tanke på det enorma utbudet marknaden erbjuder.
För "klämma" på gejerna..njaee..då blir man nog inte så populär..he..he..
QUOTE (Calle B @ 2010-06-07 10:53 )

Inser avståndproblematiken. Och Ja, jag syftade mest på rena nätbutiker. För min egen del gillar jag att komma till butiken klämma på grejorna, tala face to face med säljaren.
Samma här. Jag har mina handlare som jag känner "ut och innan" och där jag handlar i stort sett allt. Och hör och häpna, dom ligger i Sverige!
QUOTE (Bebop @ 2010-06-07 14:33 )

Samma här. Jag har mina handlare som jag känner "ut och innan" och där jag handlar i stort sett allt. Och hör och häpna, dom ligger i Sverige!
Det gör jag också, men vad betalar du? Listpris?
QUOTE (Sigge @ 2010-06-07 22:01 )

Det gör jag också, men vad betalar du? Listpris?
Det var nog länge sedan.
Jag undviker begagnat men gärna demoex. Samtidigt har jag handlat för betydande belopp genom åren och även förmedlat och rekommenderat vänner till butiker. Det ger en relation som ofta belönas med bra köp. Min butik vet också vad jag gillar och vad jag söker så när något intressnt är på gång ringer telefonen. Jag har också fått bra inbytespriser. Jag inbillar mig att den goda relationen betyder något i sammanhanget. Butiken vet ju också att prylar som kommer från mig är i utmärkt skick.
Jag kan med andra ord inte påstå att jag blivit skinnad eller lurad. Men jag är inte tillräckligt nationalistisk och hävda att Sverige är bäst på allt. Jag tycker fortfarande att kunder och butiker hade tjänat på betydligt färre distributörer. Men det är kanske för mycket begärt av små ingenjörsfokuserade entusiastföretag, att ha en genomtänkt distributionsfilosofi. Den är en annan kompetens.
Debatten har förts tidigare och jag håller med Bebop i hans beskrivning av relationen med en bra handlare är guld värd.
Jag är faktiskt beredd att betala för detta även om det var ett tag sedan jag köpt något nytt så vet jag ändå var mina byten skulle landa.
Skulle inte vilja köpa något så kostsamt som hifi i den högre skolan utan att träffa den som säljer. Det skulle kännas osäkert.
Så om man skall vädera ett totalpris så får man jämföra vad man får för pengarna. Ingår kostnadsfria hemlån och rådgivning, möjlighet till inbyte, serviceverkstad om det skulle behövas etc. etc..
För mig känns det oetiskt att först gå och låna saker för test och sedan köpa över nätet någon annan stans. Men affär är affär kan säkert andra tycka.
Calm
Apexorca
2010-06-08 20:19
QUOTE (Bebop @ 2010-06-07 22:29 )

Det var nog länge sedan.
Jag undviker begagnat men gärna demoex. Samtidigt har jag handlat för betydande belopp genom åren och även förmedlat och rekommenderat vänner till butiker. Det ger en relation som ofta belönas med bra köp. Min butik vet också vad jag gillar och vad jag söker så när något intressnt är på gång ringer telefonen. Jag har också fått bra inbytespriser. Jag inbillar mig att den goda relationen betyder något i sammanhanget. Butiken vet ju också att prylar som kommer från mig är i utmärkt skick.
Jag kan med andra ord inte påstå att jag blivit skinnad eller lurad.
Känner igen detta till 100%. Jag tror både köpare och säljare viner på en sådan relation.
Håller med calm också. "Skulle inte vilja köpa något så kostsamt som hifi i den högre skolan utan att träffa den som säljer. Det skulle kännas osäkert.
Så om man skall vädera ett totalpris så får man jämföra vad man får för pengarna. Ingår kostnadsfria hemlån och rådgivning, möjlighet till inbyte, serviceverkstad om det skulle behövas etc. etc..
För mig känns det oetiskt att först gå och låna saker för test och sedan köpa över nätet någon annan stans. Men affär är affär kan säkert andra tycka."
Calle B
QUOTE (Calle B @ 2010-06-08 21:19 )

För mig känns det oetiskt att först gå och låna saker för test och sedan köpa över nätet någon annan stans.
Håller med till hundra procent men jag har en känsla av att många hifiköp styrs av förutbestämda val utan butikslyssning eller hemlån i bakgrunden.
QUOTE (Timbre™ @ 2010-06-08 21:49 )

Håller med till hundra procent men jag har en känsla av att många hifiköp styrs av förutbestämda val utan butikslyssning eller hemlån i bakgrunden.
Det gör jag också!
Jag vill gärna berätta om mina inköp och varför jag startade denna tråd.
Som jag inledde har jag bytt mitt system det senaste året. Nya högtalare, förstärkare och CD spelare. Högtalare och CD spelare är inköpta i Sverige i den butik jag provlyssnade. Förstärkaren inhandlades i Tyskland, då jag inte hittade någon i Sverige. Den lyssnade jag inte på

, utan köptes på rekomendationer, bl.a. från Timbre i detta Forum (Tack!). Det samlade listpriset på mina inköp är ca. 190 000 kr. Jag har betalt 130 000 kr (inkl. transport till Frankrike). Säkert inte någon speciellt bra affär för butikerna, men en väldigt bra affär för distributörerna. Det kan ju framstå som att jag har gjort mycket bra inköp, men så är det inte. Priserna motsvarar vad det kostar i Europa, utan några speciella relationer till någon butik.
QUOTE (Sigge @ 2010-06-09 07:58 )

Det gör jag också!
Som jag inledde har jag bytt mitt system det senaste året. Nya högtalare, förstärkare och CD spelare. Högtalare och CD spelare är inköpta i Sverige i den butik jag provlyssnade. Förstärkaren inhandlades i Tyskland, då jag inte hittade någon i Sverige. Den lyssnade jag inte på

, utan köptes på rekomendationer, bl.a. från Timbre i detta Forum (Tack!). Det samlade listpriset på mina inköp är ca. 190 000 kr. Jag har betalt 130 000 kr (inkl. transport till Frankrike). Säkert inte någon speciellt bra affär för butikerna, men en väldigt bra affär för distributörerna. Det kan ju framstå som att jag har gjort mycket bra inköp, men så är det inte. Priserna motsvarar vad det kostar i Europa, utan några speciella relationer till någon butik.
Det är bara att gratulera till en bra affär!
Nu var det lite speciellt i ditt fall att du sökte en förstärkare som inte fanns i Sverige uppenbarligen. Men när du nämner listpriser så är min erfarenhet att när du gör en större affär med en handlare som du har en bra relation med, så har man möjlighet att få ett totalpris som är lägre. Kanske en kabel eller ett tillbehör ingår etc.. Bra pris på inbyte etc.
Lite som att göra en bilaffär där egentligen hela affären kan vägas in, dvs bra inbytespris, rabatter på nyinköp, vinterhjul, takräcken och annat. Har de senaste gångerna köpt demobilar som gått en kortare sträcka men som ger en bra rabatt. Kan numera beställa en bil efter egen specifikation som går som demo och därefter köps av mig till bra rabatt.
Kanske något som en handlare kunde vara intresserad av om man vill ta in någon exklusiv hifiprodukt som man kan köra under kortare period i butiken och kanske locka andra att köpa. Det är dyrt att hålla lager om man inte har en leverantör som ger bra betalningsvillkor eller är villig att låna ut. Men det är svårt att sälja produkter som man inte kan dema om det inte gäller produkter med allmänt och vedertagna goda referenser.
Calm
Calm
QUOTE (calm @ 2010-06-08 11:22 )

Debatten har förts tidigare och jag håller med Bebop i hans beskrivning av relationen med en bra handlare är guld värd.
Jag är faktiskt beredd att betala för detta även om det var ett tag sedan jag köpt något nytt så vet jag ändå var mina byten skulle landa.
Skulle inte vilja köpa något så kostsamt som hifi i den högre skolan utan att träffa den som säljer. Det skulle kännas osäkert.
För mig känns det oetiskt att först gå och låna saker för test och sedan köpa över nätet någon annan stans. Men affär är affär kan säkert andra tycka.
Calm
Är det inte lite dumsnålt?
Tycker det borde gå att pruta lite om man har en öppen och bra dialog med en handlare. Att betala till ex 22000 i stället för 20999 på nätet är i det stora hela samma pengar.
jag undrar fortfarande om det verkligen är så myckwet dyrare i Sverige rent generellt.
Det är kanske så enkelt att den svenska marknaden är relativt liten om vi jämför Sverige med Frankrike, Tyskland och England. Chansen att hitta fynd är större utomlands än i Sverige. Därav illusionen av lägre priser utomlands.
Nu när det är så enkelt att jämföra priser över landsgränserna så måste svenska säljare anpassa sig till priserna utomlands och, i fall med högre priser, tydligt redogöra för den service man får i och med ett svenskt köp jämfört med egenimport. Se bara prisjakts listor av säljare där de dyraste ibland tar ut fantasipriser ... hur är det möjligt att de kan få något sålt? Det finns uppenbarligen omedvetna kunder ... eller otroligt bra service ...
QUOTE (Sigge @ 2010-06-09 07:58 )

Det gör jag också!
Anledningarna till köp utan att lyssna runt och vid sidan av ordinarie rutiner kan säkert variera:
Man är märkestrogen och vill ha en senare modell.
Man är märkestrogen och vill ha en exklusivare modell.
Recensioner, artiklar och liknande.
Lyssning i hemmiljö hos bekanta.
Estetiska val.
Personliga kontakter, t.ex. via Internet.Det finns förmodligen många fler.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.