Hej,
Jag har under det senaste året uppdaterat mi Hi Fi utrustning, och noterat att det är mycket dyrare i Sverige än de flesta andra länder i Europa. Det finns medlemmar i hela kedjan, tillverkare, distributörer och handlare, så jag hoppas någon kan förklara varför det är så.
Ampalang
2010-05-30 18:48
Vad är det som är så mkt dyrare i Sverige, hur mkt dyrare och vilka är dem flesta andra länderna?
Hej det finns massor av exempel, här är två.
Cremona M , listpris Sverige: 85 590 kr, England 6 500 UKP, Frankrike 7750€
Accuphase DP 500, listpris Sverige 66 000 kr, Tyskland / Frankrike 5 600€
Nja allt är väl inte dyrare men moms och att vi är ett litet land bör väl spela en viss roll!
QUOTE (PL300 @ 2010-05-30 20:02 )

Nja allt är väl inte dyrare men moms och att vi är ett litet land bör väl spela en viss roll!
Momsen representerar några %, här är det fråga om helt andra siffror. Tycker du du är ok, har jag inga problem med det, men jag tycker inte jag.
Det finns (eller fanns) också exempel på det omvända, där det är billigare i Sverige. Så var det tidigare med t ex Dynaudio. Idag vet jag inte hur det är.
Ett annat exempel på där det är betydligt billigare i England, är Luxman-prylarna. Även om pundet är svagt just nu (vilket gynnar oss när vi handlar i England) så missgynnar det dom när de köper in sina prylar från t ex Japan, så valutan är ingen bra förklaring heller. Momsen gör ca 5-6 % mot många länder till vår nackdel.
Kanske är det så att lönenivån är högre i Sverige, vilket naturligtvis påverkar i alla svenska led. Vi har också högre sociala avgifter än de flesta EU-länder. Kan också tänka mig att svenska företag har en större försäkringsbörda än andra EU-länder utanför Norden. Samtidigt lägre omsättning i handeln också. Allt detta påverkar priserna. Jag tror inte att svensk handel skor sig mer än andra. Det är olika förutsättningar för handeln mellan olika länder helt enkelt.
Faktum kvarstår, vilket naturligtvis leder till att handeln har blivit mer global. Det är också ett av EU's syften.
QUOTE (Sigge @ 2010-05-30 20:12 )

Momsen representerar några %, här är det fråga om helt andra siffror. Tycker du du är ok, har jag inga problem med det, men jag tycker inte jag.
Nej det var en gissning mera! Sen finns det ju fördelar med en lokal handlare och det kan vara värt några kronor extra och har man handlat där innan så kan man ju få en viss rabatt!
Gjorde en sökning av nyfikenhet på mina högtalare för jag vet att det skiljde inte så mycket när jag köpte dom, Monitor Audio pl300 i Sverige 79900, Storbritanien 5500=ca 66000sek, Tyskland 7880=79789sek!
I Storbritanien är dom ju inhemska men en viss skillnad va det ju! intressant tråd!
QUOTE (Bebop @ 2010-05-30 20:23 )

Det finns (eller fanns) också exempel på det omvända, där det är billigare i Sverige. Så var det tidigare med t ex Dynaudio. Idag vet jag inte hur det är.
Ett annat exempel på där det är betydligt billigare i England, är Luxman-prylarna. Även om pundet är svagt just nu (vilket gynnar oss när vi handlar i England) så missgynnar det dom när de köper in sina prylar från t ex Japan, så valutan är ingen bra förklaring heller. Momsen gör ca 5-6 % mot många länder till vår nackdel.
Kanske är det så att lönenivån är högre i Sverige, vilket naturligtvis påverkar i alla svenska led. Vi har också högre sociala avgifter än de flesta EU-länder. Kan också tänka mig att svenska företag har en större försäkringsbörda än andra EU-länder utanför Norden. Samtidigt lägre omsättning i handeln också. Allt detta påverkar priserna. Jag tror inte att svensk handel skor sig mer än andra. Det är olika förutsättningar för handeln mellan olika länder helt enkelt.
Faktum kvarstår, vilket naturligtvis leder till att handeln har blivit mer global. Det är också ett av EU's syften.
Jag råkar bo i Frankrike, reser mycket i Europa, och mycket även i Sverige. Så jag betraktar Europa som en marknad. Jag handlar helst i Sverige, modorsmålet gör ju det lite enklare.
Innan jag startade denna tråd förberedda jag mig lite.
Jag börjar med lönenivåerna. Jag kolla 5 olika handlare i Sverige, där lönekostnaderna var i genomsnitt 300 000 kr per år, ta bort social avgifter så blir det kvar 230 000 kr per år. Det är inte någon hög lön jämfört med andra Europeiska länder.
De sociala kostnaderna ligger över 40% i Frankrike, en bra bit över de i Sverige.
Kan det vara så att handlarna gör en massa vinst i sina verksamheter, de fem jag kollade hade en genomsnitt vinst på 0,7%. Med tanke på löneuttaget, och de angememanget de lägger ner, kan jag bara beundra dem.
Nej, boven finns någon annan stans i kedjan.
calle_jr
2010-05-30 21:17
QUOTE (Sigge @ 2010-05-30 20:41 )

boven finns någon annan stans i kedjan.
Hmm, utan tidigare kartläggning har jag levt med uppfattningen att det är lite hipp som happ och beroende av kurser.
Därför kollade jag nu lite nypriser (listpriser i webbutiker) för tre vanliga hifi-produkter i Sverige, Tyskland, Frankrike och England. På måfå valde jag tyska Finite Elemente Cerapuc, amerikanska Nordost Brahma och japanska Lyra Titan.
I det snabba testet hade Sverige totalt sett 5% högre priser än Tyskland, 11% högre än England och 17% högre än Frankrike.
Om inte minnet sviker mig så var det så att en Linn LP12/Ittok LVII/K9 kostade ca 20000kr (ca1991) i Sverige. På en tjänsteresa till London (samma år) så köpte jag samma uppsättning för ca 11000kr... Ibland är prisskillnaden svår att motivera.
Annat ex mer i närtid: högtalare Wilson AudioDuette pris i Sverige ca 189000kr, pris i USA ca 12500-15000USD (ca 95000-114000kr). Things that make you go hmm....
Det är sådant här som gör att jag när tankar om att ta semester i USA och samtidigt inhandla beg Duette, och smuggla hem dom utan förtullning (25% moms)....
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-30 22:17 )

Hmm, utan tidigare kartläggning har jag levt med uppfattningen att det är lite hipp som happ och beroende av kurser.
Därför kollade jag nu lite nypriser (listpriser i webbutiker) för tre vanliga hifi-produkter i Sverige, Tyskland, Frankrike och England. På måfå valde jag tyska Finite Elemente Cerapuc, amerikanska Nordost Brahma och japanska Lyra Titan.
I det snabba testet hade Sverige totalt sett 5% högre priser än Tyskland, 11% högre än England och 17% högre än Frankrike.
Hej,
Det varierar givetvis ganska mycket. Men det är ju ganska anmärkningsvärt att priserna skaulle vara 17% högre än i Frankrike, som inte på något sätt är ett lågkostnadsland. De produkter jag kollat mot är skilnaden än större. Nu kommer jag till problemet.
En del (dock inte alla) av distributörerna i Sverige tar hutlöst betalt för de produkter de distributerar. Hur jag vet det? Jo, som jag visat tidigare, så finns det inte inget att invända mot handlarnas sätt att prissätta. Det finns distributörer som tjänar pengar snäppet under läkemedelsbolagen, det anser jag som hutlöst. Det är vi konsumenter tillsammans med handlarna som står för fiolerna. Totalt oacceptabelt.
Pga av dom ibland något svårmotiverade pristilläggen, så har jag bestämt mig för att introducera min skivspelare direkt till ett fåtal entusiastbutiker, utan en distributör som mellanhand. Svergie är en så pass liten marknad så jag är övertygad att jag kan sköta direktkontakten gentemot entusiastbutkerna. Syftet med det hela är ju att försäljningspriset till kund ska vara så rimligt som möjligt. Jag säljer hellre ett par spelare något lägre än vad en redan etablerad aktör hade gjort via distributör. Om jag kan få butiken nöjd, och kunden nöjd så är ju allt som det ska. Det blir dock en helt annan femma nät det blir internationell export. Det är ett senare angeläget problem.
Hälsningar DrT
QUOTE (DrT @ 2010-05-30 22:40 )

Annat ex mer i närtid: högtalare Wilson AudioDuette pris i Sverige ca 189000kr, pris i USA ca 12500-15000USD (ca 95000-114000kr). Things that make you go hmm....
Jämförelsen med USA haltar lite med övriga tråden, framför allt på amerikanska prylar. Dels anges priser i USA utan moms (GST) plus att det i regel saknas ett distributionsled. Garantiåtagadena är också annorlunda. Effekten blir naturligtvis ändå att det blir billigare, men av andra skäl. Dels är det momsen som Du skriver, men också tullavgift på drygt 5,5 % plus expeditionsavgifter. Sedan skall den svenska distributören och handlaren ha sin del. Klart det blir dyrt.
När jag flyttade hem från Kanada köpte jag på mig både kablar och förstärkare (amerikanska) vilket gav en rejäl besparing. Jag bytte också upp mina högtalare när jag bodde där, men de var dyrare än i Europa (Dynaudio). Å andra sidan fick jag bra betalt för mina gamla Dynaudio-lådor.
QUOTE (Sigge @ 2010-05-30 22:41 )

Det varierar givetvis ganska mycket. Men det är ju ganska anmärkningsvärt att priserna skaulle vara 17% högre än i Frankrike, som inte på något sätt är ett lågkostnadsland. De produkter jag kollat mot är skilnaden än större.
Här kommer "beviset" på Sigges tes om arbeskraftskostnad. Exemplet kommer visserligen om tillverkande teknikföretag, men jag antar att kostnadsprofilen inom handeln följer någorlunda samma bild.

Om man leker lite med siffrorna borde hifi vara 35 % dyrare i Tyskland men 19 % billigare i England och ungefär samma pris i Frankrike. Så enkel är naturligtvis inte verkligheten, men det ställer onekligen en del frågor. Det märkliga, och där man kan ifrågasätta moralen, är när handlaren också är distributör. Det borde ju utrymme för en lägre prisbild.
Vi har ju en del distributörer och handlare på forumet. Kunde vara intressant att läsa deras version.
Det är f ö samma sak med foto. Jag handlar mina prylar i England. Snabb och bra service och priser som ligger mellan 10-20 % lägre än här.
NEJ, nej, hifi är INTE dyrt i Sverige. Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.
Vad detta beror på, kan man verkligen fråga sig, då faktiskt nypriserna ofta är höga, till mycket höga här hemma i Svedala.
I princip så faller hifi 50% bara prylarna lämnar butiken och sedan går det fort utför, vilket har varit toppen för oss som investerar i beg och därför kunnat
testa sig fram i djungeln utan att bli ruinerade.
Min andra stora hobby fotografering, där ser det helt annorlunda ut. T.ex Canon och Nikon objektiv faller kanske 20 % det första året och det kan dröja många år innan man hittar gluggar för halva nypris, egendomligt att två marknader kan skilja sig så mycket.
Det finns något som kallas "marknadsanpassad prissättning". Dvs. om leverantören anser/vill att priset skall vara högre i ett specifikt land så sätter de ett högre pris. Det kan t.ex. bero på att leverantören vill nischa in sig som t.ex. "high end".
Jag jobbade ett antal år i mitten av 90-talet i Thailand. Där kostade då en Volvo i svenska pengar ~700.000 SEK. Orsaken till detta extremt höga pris var att Volvo ville att deras bilar skulle ses som exklusiva och konkurrera med t.ex. BMW och Mercedes.
I Europa blir det dock vanligare att hela Europa ses som en marknad med samma prissättning i alla länder, men än är det många leverantörer som inte har förstått hur enkelt det är att handla övergränserna alt. så vill de inte inse hur enkelt det är. Därav sätter de ett pris enligt vad de anser att varan är "värd".
QUOTE (Vox @ 2010-05-31 08:22 )

Det finns något som kallas "marknadsanpassad prissättning". Dvs. om leverantören anser/vill att priset skall vara högre i ett specifikt land så sätter de ett högre pris. Det kan t.ex. bero på att leverantören vill nischa in sig som t.ex. "high end".
Absolut kan och är det så i en del fall. Jag har bl a fått en förklaring till att VTL kan inte bli "för" billigt i Sverige eftersom det skulle skada prisbilden i Norge. Det är dock lite knepigare för tillverkare inom EU att agera så, men å andra sidan, de kan ju alltid avbryta leveranserna om det uppstår schismer.
Priser och prissättning mellan olika länder och distributörer är alltid en het potatis, även i min bransch.
QUOTE (Bebop @ 2010-05-30 23:44 )

Här kommer "beviset" på Sigges tes om arbeskraftskostnad. Exemplet kommer visserligen om tillverkande teknikföretag, men jag antar att kostnadsprofilen inom handeln följer någorlunda samma bild.

Om man leker lite med siffrorna borde hifi vara 35 % dyrare i Tyskland men 19 % billigare i England och ungefär samma pris i Frankrike. Så enkel är naturligtvis inte verkligheten, men det ställer onekligen en del frågor. Det märkliga, och där man kan ifrågasätta moralen, är när handlaren också är distributör. Det borde ju utrymme för en lägre prisbild.
Vi har ju en del distributörer och handlare på forumet. Kunde vara intressant att läsa deras version.
Det är f ö samma sak med foto. Jag handlar mina prylar i England. Snabb och bra service och priser som ligger mellan 10-20 % lägre än här.
Interessant, selv om Norge kommer dyrest ut, vet jeg at det er mye hifi som kan handles billigere der enn i Sverige
Det virker jo også som en del Svenske handlare har innsett dette med fordyrende mellomledd, og importerer selv etterhvert, på godt og ondt, om får si det slik.....
mvh
Jo jag vet att Hasse på Audioactive har sagt att dom jämnade ut priserna mellan Sverige och Danmark på System Audio för att han inte kunde sälja den här ett tag på grund av prisskillnaden. Folk åkte till Danmark i stället och då vill inte handlarna ha dom eftersom dom inte säljer och då blir dom inte så tillgängliga i Sverige, så där var det väl ge och ta!
Men här kommer nästa exempel inom samma kedja med två grannländer!
Allt är räknat på forex och priserna på hemsidorna så förklara det här någon!
Vi utgår från Hifiklubben Sverige och produkterna är följande:
1.Bowers & Wilkins 802 Diamond, 2.NAD M2, 3. DENON DVD-2500BT
Också priserna i samma ordning med Sverige först sen Norge och sen Danmark:
1. 139 800, 2. 47 998, 3. 6498
1. 152 227, 2. 50 841, 3. 6988
1. 135 388, 2. 47 479, 3. 6103
Det ser ju ut som Danmark är ett trevligt ställe och bo i!
Ingen handlare som tycker detta var en intressant tråd eller?
Ibland så tycker jag att det stämmer väl överens om man tar det utländska priset och sedan lägger på tull och moms. Men i andra fall så måste det vara antingen strafftullar eller väl tilltagna marginaler som gör att det diffar så kraftigt. Stello Ai500 kostar här hemma 35 000 kr. Kikar man på en websida från tillverkningslandet Sydkorea så ser man att priset är 14-15 000 kr. Märkligt eller hur?
QUOTE (bigblue @ 2010-05-31 17:57 )

Ibland så tycker jag att det stämmer väl överens om man tar det utländska priset och sedan lägger på tull och moms. Men i andra fall så måste det vara antingen strafftullar eller väl tilltagna marginaler som gör att det diffar så kraftigt. Stello Ai500 kostar här hemma 35 000 kr. Kikar man på en websida från tillverkningslandet Sydkorea så ser man att priset är 14-15 000 kr. Märkligt eller hur?
Inte så märkligt. En kalkyl skulle kunna se ut ungefär så här där jag antagit att både distributören och handlaren har samma marginal i procent.
- Pris (utan koreanska handlarens marginal) 11 000
- Frakt 1 000
- Delsumma A 12 000
- Tull (5,5 %) 660
- Speditionskostnader 500
- Delsumma B 13 160
- Distributörens marginal (40%) 5 264
- Delsumma C 18 424
- Handlarens infrakt 500
- Handlarens marginal (40%) 7 370
- Delsumma D 26 294
- Moms 6 573
- Konsumentens pris 32 867
I USA/Canada sparar man distributörens marginal plus att momsen där ligger endast kring 8%.
QUOTE (Bebop @ 2010-05-30 23:24 )

Jämförelsen med USA haltar lite med övriga tråden, framför allt på amerikanska prylar. Dels anges priser i USA utan moms (GST) plus att det i regel saknas ett distributionsled. Garantiåtagadena är också annorlunda. Effekten blir naturligtvis ändå att det blir billigare, men av andra skäl. Dels är det momsen som Du skriver, men också tullavgift på drygt 5,5 % plus expeditionsavgifter. Sedan skall den svenska distributören och handlaren ha sin del. Klart det blir dyrt.
När jag flyttade hem från Kanada köpte jag på mig både kablar och förstärkare (amerikanska) vilket gav en rejäl besparing. Jag bytte också upp mina högtalare när jag bodde där, men de var dyrare än i Europa (Dynaudio). Å andra sidan fick jag bra betalt för mina gamla Dynaudio-lådor.
Det var knappast en av hifilivets gladaste dagar när jag spanade in prislapparna på mina Classé-prylar i en USA-butik. Irriterande stor prisskillnad och som grädde på moset blev jag ganska snart erbjuden 15% off...

Idag skulle det aldrig upprepas tack vare Internet.
calle_jr
2010-05-31 18:21
QUOTE (Otto @ 2010-05-31 07:56 )

Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.
Det där är en minst lika intressant fråga och märklig sanning, men eftersom majoriteten i tråden är grabbar kan vi väl ta det vid ett annat tillfälle...
new order
2010-05-31 18:25
QUOTE (Otto @ 2010-05-31 07:56 )

NEJ, nej, hifi är INTE dyrt i Sverige. Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.
+1
Det absolut bästa för mig personligen.Det kostar rätt mycket att öppna kartongerna första gången.Så begagnat is the way to go !
Det intressanta med ex Stello är att en Stello CD med tillhörande förstärkare kostr 31.000 SEK. Utpris i Svea rike är 65 000 SEK. Det innebär att jag skulle kunna flyga till Sydkorea (5 000 SEK) bo på hotell 5 dagar (5000 kr), ta med mig prylarna hem och tulla in det hela 40 000 kr och ändå ha sparat 15 000 kronor. Vill jag chansa och inte tulla så är vinsten ca 24 000 kronor - och då ingår en betald semester
Apexorca
2010-05-31 21:12
QUOTE (bigblue @ 2010-05-31 19:31 )

Det intressanta med ex Stello är att en Stello CD med tillhörande förstärkare kostr 31.000 SEK. Utpris i Svea rike är 65 000 SEK. Det innebär att jag skulle kunna flyga till Sydkorea (5 000 SEK) bo på hotell 5 dagar (5000 kr), ta med mig prylarna hem och tulla in det hela 40 000 kr och ändå ha sparat 15 000 kronor. Vill jag chansa och inte tulla så är vinsten ca 24 000 kronor - och då ingår en betald semester

När åker vi?
Calle B
QUOTE (Vox @ 2010-05-31 08:22 )

Jag jobbade ett antal år i mitten av 90-talet i Thailand. Där kostade då en Volvo i svenska pengar ~700.000 SEK. Orsaken till detta extremt höga pris var att Volvo ville att deras bilar skulle ses som exklusiva och konkurrera med t.ex. BMW och Mercedes.
I Europa blir det dock vanligare att hela Europa ses som en marknad med samma prissättning i alla länder, men än är det många leverantörer som inte har förstått hur enkelt det är att handla övergränserna alt. så vill de inte inse hur enkelt det är. Därav sätter de ett pris enligt vad de anser att varan är "värd".
Jag har för mig att en stor del av det väldigt höga priset på ex Volvo i Thailand är den höga straffskatten (200% på vissa importerade varor) för import från europa. Lägre straffskatt på varor från övriga Asien, och förstås ingen straffskatt på ex japanska bilar som tillverkas i Thailand...
QUOTE (Calle B @ 2010-05-31 22:12 )

När åker vi?
Calle B
내가 쓰러 지려고 상상할 수 있습니다.
QUOTE (DrT @ 2010-05-31 22:31 )

Jag har för mig att en stor del av det väldigt höga priset på ex Volvo i Thailand är den höga straffskatten (200% på vissa importerade varor) för import från europa. Lägre straffskatt på varor från övriga Asien, och förstås ingen straffskatt på ex japanska bilar som tillverkas i Thailand...

Det räcker med att åka till Danmark. Såg i Jyllandposten när jag var ute och flöd förra veckan att en Volvo V70 (instegsmodellen) kostar 510,000 DKK, dvs drygt 670,000 SEK...
QUOTE (Bebop @ 2010-05-31 23:10 )

Det räcker med att åka till Danmark. Såg i Jyllandposten när jag var ute och flöd förra veckan att en Volvo V70 (instegsmodellen) kostar 510,000 DKK, dvs drygt 670,000 SEK...

Har ingenting med Volvos prissättning att göra utan beror på en massa skumma bilskatter som Danmark förvånandsvärt får ha trotts EU lagar om handelshinder.
En hel del länder i Europa som saknar egen bilindustri har straffskatt på bilar.
Transient Design
2010-06-01 10:03
Intressant med priser på Stello i Korea! Om detta verkligen stämmer så innebär det att jag som importör för Stello i Sverige betalar ungefär samma pris som kunder i Korea... Plus frakt, tull alla avgifter osv. Jag har skickat frågan vidare till April Music och så får vi se om detta stämmer i verkligheten.
Som importör ligger min marginal normalt på 20-25% (jag har aldrig någonsin haft 40% marginal på nån grej jag har sålt till butik!) och en butik får 30-35%. På gamla Stello DA100 fick jag dela en total marginal på 35% med butiken. Inget vidare bra affär för nån av oss.
För att syssla lite med pajkastning så kan ni (kunder) själv räkna ut vilka marginaler som en butik som själv importerar produkter har...? Jag jobbade en gång på hifi klubben och där var det normalt med minst 50% marginal på grejerna. Inte konstigt att de tjänar pengar då.
Fast mässor och annonser kostar fruktansvärda pengar per år för en liten firma. Att annonsera halvsida i Hifi och Musik varje nummer ett år kostar ca 70 000kr. En hifi-mässa (oftast två per år) kostar runt 25 000kr per gång plus all tid och jobb och broshyrer mm.
Låt mig säga detta: Det är mycket få företag i Sverige som verkligen tjänar pengar på hifi. De flesta av oss kämpar för att alls få det att gå runt! Man sysslar med hifi för att man tycker det är kul och vill ge människor en skön upplevelse av sin musik.
Hade jag velat tjäna pengar hade jag startat en bank.
Mvh Lasse
QUOTE (Bebop @ 2010-05-31 23:10 )

Minner stygt om Norske priser det der, min begagnade Volvo kostade mer enn det doble i Norge da jeg kjøpte den for noen år siden

...
mvh
QUOTE (Transient Design @ 2010-06-01 11:03 )

Intressant med priser på Stello i Korea! Om detta verkligen stämmer så innebär det att jag som importör för Stello i Sverige betalar ungefär samma pris som kunder i Korea... Plus frakt, tull alla avgifter osv. Jag har skickat frågan vidare till April Music och så får vi se om detta stämmer i verkligheten.
Som importör ligger min marginal normalt på 20-25% (jag har aldrig någonsin haft 40% marginal på nån grej jag har sålt till butik!) och en butik får 30-35%. På gamla Stello DA100 fick jag dela en total marginal på 35% med butiken. Inget vidare bra affär för nån av oss.
För att syssla lite med pajkastning så kan ni (kunder) själv räkna ut vilka marginaler som en butik som själv importerar produkter har...? Jag jobbade en gång på hifi klubben och där var det normalt med minst 50% marginal på grejerna. Inte konstigt att de tjänar pengar då.
Fast mässor och annonser kostar fruktansvärda pengar per år för en liten firma. Att annonsera halvsida i Hifi och Musik varje nummer ett år kostar ca 70 000kr. En hifi-mässa (oftast två per år) kostar runt 25 000kr per gång plus all tid och jobb och broshyrer mm.
Låt mig säga detta: Det är mycket få företag i Sverige som verkligen tjänar pengar på hifi. De flesta av oss kämpar för att alls få det att gå runt! Man sysslar med hifi för att man tycker det är kul och vill ge människor en skön upplevelse av sin musik.
Hade jag velat tjäna pengar hade jag startat en bank.
Mvh Lasse
Hej,
Om ni går in på allabolag.se hittar ni svaret vem som tjänar vad. En del är rätt stötande.
patrikcaesar
2010-06-01 15:38
Jag råkade ut för en liknande sak, då jag skulle importera ett märke från Hong Kong.
I mainland China (där den tydligen tillverkades) kostade den 3000:-
De ville ha 5000:- för den och detta var utan moms, tull och frakt.
Då jag sa åt dem att detta var märkligt så fick jag till svar att den kinesiska var en annan variant, jag har senare sett att detta inte stämmer alls eftersom jag köpte med mig en och den svenska importörens ex är exakt likadant.
Så det pris man får betala som importör borde vara det intressanta, dock vill man väl inte visa sina priser.
Jag berätta att Lasses priser till återförsäljare stämmer. Det är sådana marginaler.
Men hur stor marginal tycker ni på Euphonia att handlare repektive importör ska ha?
Vad tycker ni att ni ska få för dessa marginaler?
På begagnat marknaden är det ju "ut genom dörren garantier" som gäller.
Det är väl sällan som man berättar om sina dåliga köp, eller ännu värre då man blivit lurad.
Patrik
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-06-01 16:38 )

Jag råkade ut för en liknande sak, då jag skulle importera ett märke från Hong Kong.
I mainland China (där den tydligen tillverkades) kostade den 3000:-
De ville ha 5000:- för den och detta var utan moms, tull och frakt.
Då jag sa åt dem att detta var märkligt så fick jag till svar att den kinesiska var en annan variant, jag har senare sett att detta inte stämmer alls eftersom jag köpte med mig en och den svenska importörens ex är exakt likadant.
Så det pris man får betala som importör borde vara det intressanta, dock vill man väl inte visa sina priser.
Jag berätta att Lasses priser till återförsäljare stämmer. Det är sådana marginaler.
Men hur stor marginal tycker ni på Euphonia att handlare repektive importör ska ha?
På begagnat marknaden är det ju "ut genom dörren garantier" som gäller.
Det är väl sällan som man berättar om sina dåliga köp, eller ännu värre då man blivit lurad.
Patrik
Äntligen!
Tack för att visa ansvar. Så här tror jag det fungerar. Fler och fler ser Europa som samma marknad (det är ju det som är meningen). Då bör det finnas en någorlunda lika prissättning. Annars gör man som jag har gjort, kollar vad det kostar på flera ställen, konfronterar min handlare med det och ber om ett pris. I mitt fall har detta inneburet kraftigt reducerade priser. Jag är nöjd och då borde väl allt vara ok. Så är det inte, för handlarna går på knä, och kommer det att fortsätta slås de ut. Så vill vi inte ha det. Under tiden finns det distributörer med vinster som inte står i relation till sin verksamhet. Distributören bör lägga sina priser så handlarna kan tjäna rimliga pengar och änndå sälja.
QUOTE (Transient Design @ 2010-06-01 11:03 )

Jag är ingen hejare på koreanska men siffrorna ser ut att tala sitt tydliga språk. Kika ex på
http://www.sorishop.com/goods/g_detail.html?gid=148062 284 700 Won motsvarar ca 14 900 SEK. Men vad det står i övriga texten har jag ingen aning om
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-06-01 16:38 )

Ni skall naturligtvis sträva efter att driva er verksamhet så att ni får rimligt betalt med hänsyn till arbete, finansiell risk etc. Hur mycket det är och vilken marginal det innebär är naturligtvis upp till den som bedriver affären. Konkurrensen är tuff så det är säkert inte så lätt. Samtidigt är jag lite förundrad över att det är så många distributörer. Marknaden är inte tillräckligt stor för att tåla en distributör i varje land. Ett gott exempel på det är t ex Dynaudio, som har sitt egna distributionscentral och säljare fördelade per land/region men med central service. Audionord täcker också fler än ett land för vissa produkter. Det är helt rätt väg.
Det är också så det det fungerar i USA/Kanada, dvs en distributör som täcker 350 miljoner kunder. På sikt menar jag att distributörens gamla roll är borta. Så är det även i min bransch. Vi säljer direkt till butiker i hela Euoropa.
Kunder är sig själv närmast. Företag som importerar själv typ Audio Concept och Consulterna kritiseras ibland, men jag tror det är rätt för det här smala segmentet. Att ett företag tjänar pengar är bara bra för företaget och det gynnar i slutändan kunden också. Importören står även starkare mot tillverkaren. Jag jobbar heller inte gratis.
QUOTE (Bebop @ 2010-06-01 19:34 )

Det är också så det det fungerar i USA/Kanada, dvs en distributör som täcker 350 miljoner kunder. På sikt menar jag att distributörens gamla roll är borta. Så är det även i min bransch. Vi säljer direkt till butiker i hela Euoropa.
Nu var det några år sedan men jag fick en känsla av att återförsäljarna runt Miami var uppdelade i karteller och det gällde att kika runt i butikerna innan man ställde frågor. Nämndes t.ex. den lokala kabeltillverkaren WireWorld i fel butik kunde det framkalla märkliga reaktioner...
Transient Design
2010-06-02 06:55
Om vi leker med tanken att jag skulle sälja Stello Ai500 för 22 000kr istället för 35 000kr. Dvs hoppar över butiks-ledet och sälja direkt till kund. Special price only to you my friend. Vilket det finns några importörer i Scandinavien som redan sysslar med. Vad skulle hända? Visst, kortsiktigt skulle jag givetvis sälja fler!
Men skulle den norska importören sitta stilla och nöjd och fortfarande sälja lika många Ai500 som de gör idag? Tror inte det... De skulle ganska omedelbart kräva från fabriken att jag inte ska få några leveranser mer. Eller helt förlora rätten till att distribuera agenturen. Och de kunder som redan köpt en Ai500 för 35 000kr skulle känna sig bra jäkla lurade och troligen försöka häva köpet och få pengar tillbaka. Tror inte mina butiker som säljer Stello skulle gilla det... Men butiker har jag ju i detta läget redan helt avskaffat!
För till slut med denna metod så kommer vi till vad Sladd kallar kommunist-hifi: Alla kunder köper direkt från fabrikerna ute i värden via internet och ingen stans finns nån hifi att lyssna på för att jämföra. Och fabrikerna skulle istället få lägga en stor summa tid och pengar på att själva försöka marknadsföra sina produkter ute i värden. Men kommer de att besöka en Svenska hifi-mässa med de få kunder som finns här? Skulle inte tro det.
Det finns en gammal sanning som tydligen om och om igen chockerar kunder: Påslaget på en produkt från tillverkning till slutkund är runt 6 ggr. Räkna på det och förstå att det i vår bransh är låga marginaler jämför med kläder, inredning, krims-krams och glasögon. Då jag säljer Roberts Radio till butiker i Sverige så är det många som tycker 35% marginal är på tok för lite och inte vill sälja dem pga detta. De är vana vid 2,5 ggr pengarna på allt! Men så är det itne hifi de normalt säljer heller.
Mvh Lasse
QUOTE (Transient Design @ 2010-06-02 07:55 )

Om vi leker med tanken att jag skulle sälja för 22 000kr istället för 35 000kr. Dvs hoppar över butiks-ledet och sälja direkt till kund. Special price only to you my friend. Vilket det finns några importörer i Scandinavien som redan sysslar med. Vad skulle hända? Visst, kortsiktigt skulle jag givetvis sälja fler!
Men skulle den norska importören sitta stilla och nöjd och fortfarande sälja lika många Ai500 som de gör idag? Tror inte det... De skulle ganska omedelbart kräva från fabriken att jag inte ska få några leveranser mer. Eller helt förlora rätten till att distribuera agenturen. Och de kunder som redan köpt en Ai500 för 35 000kr skulle känna sig bra jäkla lurade och troligen försöka häva köpet och få pengar tillbaka. Tror inte mina butiker som säljer Stello skulle gilla det... Men butiker har jag ju i detta läget redan helt avskaffat!
För till slut med denna metod så kommer vi till vad Sladd kallar kommunist-hifi: Alla kunder köper direkt från fabrikerna ute i värden via internet och ingen stans finns nån hifi att lyssna på för att jämföra. Och fabrikerna skulle istället få lägga en stor summa tid och pengar på att själva försöka marknadsföra sina produkter ute i värden. Men kommer de att besöka en Svenska hifi-mässa med de få kunder som finns här? Skulle inte tro det.
Det finns en gammal sanning som tydligen om och om igen chockerar kunder: Påslaget på en produkt från tillverkning till slutkund är runt 6 ggr. Räkna på det och förstå att det i vår bransh är låga marginaler jämför med kläder, inredning, krims-krams och glasögon. Då jag säljer Roberts Radio till butiker i Sverige så är det många som tycker 35% marginal är på tok för lite och inte vill sälja dem pga detta. De är vana vid 2,5 ggr pengarna på allt! Men så är det itne hifi de normalt säljer heller.
Mvh Lasse
Jag tror du missat poängen, det är inte butikerna problemet finns. Jag vet inte vad Stello Ai500 säljer i Norge, men i England finns den för £2500 efter en snabb sökning på nätet. Det är det priset som är ett alternativ för de svenska köparna. Marknaden kommer själv att fixa detta, det har redan börjat. Tillverkare säljer direkt till butik, de byter distributörer för de är missnöjda vad det kostar i relation till vad de får, konsumenter handlar utomlands.......
Sen är väl jämförelsen med på marginaler med snabbrörliga varor inte speciellt relevant. Det är väl kapitalvaror, inte game du säljer.
Transient Design
2010-06-02 09:27
Sigge: Tydligen förstår jag itne din poäng. Menar du att det är distributörer som är roten till allt det onda och tjänar "alla" pengar? Om bara tillverkarna säljer direkt till butiker så blir allt bra? Kanske att du ser det som en lösning på alla "problem" men jag tror nog inte det är fullt så enkelt. Men vi får se vad "marknaden" väljer i framtiden.
Min erfarenhet är snarare att om någon kan få 50% marginal (eller mer) genom att importera en produkt själv och sälja den direkt så gör man just detta. Men inte ger detta företag bort 25% rabatt på dessa varor bara för att det inte sitter nån distributör bakom. För då de själva blir importör så vill de ju själva täcka kostnader med annonser, mässor mm. Och hur ofta hittar du varor i flera butiker då det är en butik som är importör jämfört med om det är PL Audio eller Audionord som är importör?
Och att Ai500 kostar 2500 pund i england är kanske inte så konstigt. Pundet ligger ovanligt lågt just nu men omräknat så hamnar det ändå på ca 30 000 SEK. Och då de har längre moms så blir skillnaden inte så stor. I Norge så kostar för övrigt en Ai500 28 000 NOK. Jag är säker på att du kan pruta ner en Ai500 hos en svensk handlare till motsvarande summa.
Mvh Lasse
35% marginal?
I den branschen jag är verksam i blir det i slutändan som bäst 5-10% marginal. Vissa gånger är marginalen negativ.
QUOTE (Vox @ 2010-06-02 12:24 )

35% marginal?
I den branschen jag är verksam i blir det i slutändan som bäst 5-10% marginal. Vissa gånger är marginalen negativ.

De marginaler som det ligger närmast till hands att jämföra med skulle kunna vara hembio-, TV- och databranschen.
Har ofta hört 15% men vet inte hur det egentligen ligger till.
Jag antar att det som avses är påslag vilket sedan skall täcka alla kostnader. Först då ser man vinstmarginalen. I min bransch ligger påslagen på mellan 25-40 % vilket på slutraden ger mellan 3-4 % i nuläget men med ett långsiktigt mål kring 8 % efter avskrivningar vilket är hyggligt i vår bransch.
lindvall
2010-06-02 13:28
Sen är ju frågan vilken service man kan förvänta sig av en distributör eller handlare när saker går sönder. Jag tycker ju att generalagenten bör hålla sig med någon som är kunnig att reparera elektronik med mera (vilket säkert många gör). Och det kostar. Att skicka felaktiga produkter fram och tillbaka över Atlanten eller till Japan är inte heller särskilt billigt. Får man inte den servicen som kund, utan själv får hitta nån som kan laga den trasiga hifin när sakerna börjat krångla, ja, då förstår jag att man blickar utomlands då det inte ligger något mervärde i att gynna sin svenske distributör/handlare.
Det är nog bra att ha dessa funderingar klart för sig innan man entusiastiskt börjar sin hifiverksamhet.
patrikcaesar
2010-06-02 21:45
Sen är det är ju inte så i praktiken att det är 35% marginal i butik, det är väl få kunder som betalar fullt pris eller inte får med en fin kabel på köpet?
Ta sen hyror, personal, el, försäkring, m.m
Jag tycker det är BILLIGT för att kunna gå till en butik som demonstrerar för er.
Stora märken har oftast bra marginaler till sina importörer, men mindre företag har inte det.
(Egen erfarenhet)
Lasse från Transient är inte en person som hugger för sig, jag har Stello själv i Limhamn, Roberts m.m kanske inte den bästa affären i % räknat, men jag gillar produkterna.
Kan inte sälja något jag inte tror på.
Men något jag skulle vilja veta är hur många som köpt begagnat där denna produkt gått sönder strax efter, rör som dött eller blivit missnöjd med en vara, eller rent av blivit lurad rakt av på något sätt.
Detta berättas sällan om detta då det talas om hur förträffligt det är att köpa begagnat.
Eller hur?
Talade med en äldre representant från Wilson (kanske Dave själv) och vi talade om hur enastående låga priser
begagnat High End har i Sverige.
Tog upp ett exempel på ett par Watt Puppy för 140 000 (räknade dollarn i 10:-) men då sa han att, "visst det kan verka billigt, men det finns ett skäl till att en ny modell kommer ut och då är det inte så billigt längre, för Sofia 2 har ny teknologi och den kostar väl samma?"
Patrik
Men något jag skulle vilja veta är hur många som köpt begagnat där denna produkt gått sönder strax efter, rör som dött eller blivit missnöjd med en vara, eller rent av blivit lurad rakt av på något sätt.
Detta berättas sällan om detta då det talas om hur förträffligt det är att köpa begagnat.
Eller hur?
Patrik
[/quote]
Hur många det är kan du nog inte få reda på..he..he..Men jag har handlat begagnade hifiprylar för ca 275 000:- de senaste 10 åren, dessa grejer har/hade ett nypris på ca 750 000:-.
Jag har ALDRIG blivit lurad och då har jag handlat beg från USA, Tyskland, England, Danmark och givetvis Sverige. De mesta har varit i toppskick och
tro det eller ej, men inget har gått sönder, ännu, men då har jag aldrig köpt något med rör..he..he..
Skulle något gå sönder, så kan man väl utan överdrift säga att där är marginaler för reperationer.
Jag har oftast fått inspelade grejer och dessutom så minskar riskerna med "barnfel", som förstaköparen kan råka ut för.
För vad tar man för risk med att köpa ett par högtalare som är ca 6 mån "gamla" för halva nypris t.ex 20 000:-, vad kan hända ?
Nej, det är en jäkla tur att det finns så många som alltid vill ha sprillans nytt. Samma sak med t.ex bilar, skulle aldrig i H-E köpa en sprillans ny.
Sedan så har nog de allra flesta Hifi(high-End) återförsäljare sin verksamhet mer som en hobby och har en annan huvudinkomst också. Så inte lider jag
med dessa som inte tjänar storkovan på hifi.
QUOTE (Otto @ 2010-06-02 23:28 )

Sedan så har nog de allra flesta Hifi(high-End) återförsäljare sin verksamhet mer som en hobby och har en annan huvudinkomst också.
Där tror jag du har fel. Vet importörer och återförsäljare av high-end som har det "vid sidan av" men det gäller knappast de flesta.
QUOTE (Hasse @ 2010-06-02 23:37 )

Där tror jag du har fel. Vet importörer och återförsäljare av high-end som har det "vid sidan av" men det gäller knappast de flesta.
Många är det i alla fall, det kan vi nog vara överrens om.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.