Hei.
Kul tråd!
Limer inn dine spørsmål og svarer litt
Varför hamnade de just där?
En blanding av estetikk, fru, og "rules"Har du enbart säkerställt placeringen genom lyssning?
Nei, jeg benytter lytting under siste finjusteringHar du dessutom räknat dej fram till positionen?
Ja, er litt "oddetallsfreak". Benytter alltid 1/3, 1/5, 1/7 osv... for å finne et utgangspunkt for hvor høyttalerne kan stå i lytterommet
Har så sist også benyttet 38% av rommets lengde for å bestemme lytteposisjon.
Har du kanske mest bara följt tillverkarens rekommendationer?
Njae... Har de mindre vinklet inn enn hva produsenten anbefaler, men synes det fungerer best sånn med en blanding av direkte og reflektert lyd.Blev det ett betydligt bättre ljud om du skippade tillverkarens råd?
Har bare skippet ett råd, men det låter bedre så i mitt rom. Ingen betydelig forskjell, men merkbar.Var det estetiken som avgjorde?
Eller något slags fru?
Det kanske är samma sak?
Har fått halve hverdagsrommet til anlegget, så er fornøyd både med estetikk og fru.

Det kanske inte fanns så mycket platser att välja på rent praktiskt?
Njae, det blir fort sånn i et hverdagsrum/stue. Når et av barna flytter ut kan jeg finne et annet rom til lytterom, og da.....!!
Du har kanske inte ens har funderat på saken?
Eller så kanske du inte tycker att frågan är så viktig?
Noe av det aller aller viktigste for lyden av et anlegg er plasseringen av høyttalerne, så jeg tror (og håper) dette er noe alle tenker på.
Hos meg betyr det til slutt:
111 cm fra frontbaffel til veggen
295 cm til lytteposisjon
79cm fra ene sidevegg og 169cm fra den andre
205cm fra diskant til diskant
ca210cm fra diskant til øre
Bruker også XTZ Room Analyzer til målinger og justering