Help - Search - Members - Calendar
Full Version: September 2004
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2
Timbre™
Detta är ju egentligen en riktig raritet även om några har varit
till salu i Danmark.
Såg det här paret hos Ljudkällarn på Stigbergstorget och
funderar på vilket år de anlände till Göteborg... icon_smile_question.gif
johan
K-man
icon_smile_blush.gif

Timbre
Jag har för mig att när dom stod på Opalen så var det sverige premiär. Men jag är inte säker. Matrix kan säkert ge oss ett svar.
Matrixen
För att Johan skall slippa leta allt för mycket följer här lite tekniska data på 800 Matrix

Frequency range: (-6dB points) 19Hz - 21kHz
Bass loading: Sixth-order Butterwoth alignment
Frequency responce: 23Hz-20kHz +-2dB free-field
Dispersion: 20Hz-20kHz
- Horizontal +0 -3dB over 60 degrees arc
- Vertical +0 -3dB over 10 degrees arc

Sensitivity: 93 dB for 2.82 V at 1m
Distorsion: For 100 dB at 1m
- Second harmonic: <1.0% 20Hz - 70Hz
<0.5% 70Hz - 20kHz
- Third harmonic: <1.0% 20Hz - 50Hz
<0.5% 50Hz - 20kHz

Crossover: Second and fourth-order acoustic responces
at 380 and 3kHz
Impedance: 4 Ohm (minimum 3 Ohm)
Power handling: Suitable for amplifiers of 150W - 800W

Dimensions: - Height: 1915 mm
- Width: 488 mm
- Depth: 590 mm
Weight: 110 kg each
Matrixen
B&W 800 Matrix hade formell USA premiär i New York på Sterephile mässan 1990. Jag känner inte till om och när det varit någon formell Sverige premiär, men det kan mycket väl varit då de ställdes ut på opalenmässan. Vilket år var det Johan(eller någon)?
K-man
Nu fick vi så mycket data på ett bräde så nu måste vi nog ha en bild för att lätta upp icon_smile_big.gif ...och i väntan på vidare dykningar...

"man måste vara två för att vara ett par...."

...här hade en extern blixt varit kalas icon_smile_angry.gif nu får man nöja sig med skymningsdunkel utan blixt icon_smile_big.gif
marbrink
Bland de bästa bildreportagen jag sett/läst! icon_smile.gif

Matrixen: Du kan vara lyckligt lottad! Hoppas du inte säljer! icon_smile.gif

Vad används det för elektronik till härligheterna eller kommer det senare i bildreportaget?
K-man
Kul att höra Marbrink! icon_smile.gif

Då vi fått flera frågor om kringutrustningen, så vågar jag nästan lova att det kommer info om det oxå....dock blir det nog då som ett separat "hemma hos" reportage för att hålla denna klassikertråd dedikerad åt just 800 Matrix.

\\K-man
Matrixen
Marbrink: Enligt stereophile, som har lite bättre koll än mig, var dessa det bästa som marknaden kunde uppbringa i början av 90 talet. De får medhåll från fler håll. Det har såklart hänt lite sedan dess, men det har visat sig att det krävs en ganska tung investering att komma upp i samma ljudmässiga nivå. Inte för att dessa var billiga när jag köpte dem, men nu snackar vi ett antal hundra tusen kronor. Förmodligen skulle jag aldrig behöva sälja dessa på grund av de inte är tillräckligt bra. Däremot kan man inte ta för givet att en potentiell sambo har samma kompromisslösa syn på ljudåtergivning. Jag är för närvarande särbo, så det problemet är som tur är skjutet på framtiden.
plundin
Ett 90-tals minne var diverse tidskiftsrapporter från olika HiFimässor, där dom hänvisades till som Dan d'Agostinos (Krell) favvehögtalare. Minns jag rätt så bypassade dom det interna delningsfiltret och körde aktivt med Krell's egna delningsfilter. Det skrevs även om fler d'Agustinomoddningar, tyvärr har jag alla mina HiFi magazin från 80 och 90 talen nedpackade och lagrade i sommarstugan så jag kan inte verifiera min minnen... icon_smile_sad.gif

Trots mitt trängtande på 90-talet är det skönt att fått veta att dom fått ett bra hem hos dig Matrixen! (Jag é bra avundsjuk långt ner i hjärteroten...) icon_smile_dead.gif icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif

/ptr
Matrixen
du kan lugnt lita på att dessa vårdas och vördas mycket omsorgsfullt, plundin! Minst 5 timmar blandad kvalitetsmusik får de också, varje dag!
johan
Det har såklart hänt lite sedan dess

Var inte säker på det , se bara på Arken där ett gammalt system drivet av lika gamla grejer spelade skjortan av allt annat icon_smile.gif
pihl
prøv at se dette link

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonc...ype=2&iAd=20231

det kan være at der er nogen der hat fået lyst!!! icon_smile_wink.gif
K-man
Flera dagar kvar i månaden, och jag skrev ju till Johan att det kommer mer, så vi kör väl en sväng till…icon_smile.gif

Som ni förstår så har vi en helskärpt matrixfantast bland oss! Kan inte säga annat än KANON! Och för att ni skall förstå vidden av det hela så vill jag nämna att klockan halv elva en onsdagskväll kom vi på att vi skulle ju fota lite mer….inga problem…fram med nyckelsatsen och…!!!
Matrixen
Nej, jag är inte stor som en smurf. Komponenterna är rejält tilltagna och utspridda på insidan av hela bakstycket i metallchassit i mellankabinettet.

Till skillnad från 801 har man inget internt kablage mellan de tre kabinetten, som ni kanske gissat efter att sett alla feta WBT terminaler. Det sitter separata lågpassfilter i basmodulerna, men även diskant och mellanregister har helt separata signalvägar. På bilden ser vi mellanregister och diskant delningen. Komponenterna är utplacerade för minimal överhörning och eliminering av eventuell inverkan mellan dem. Det används uteslutande Polypropylenkondingar i alla filterdelar. Internkablaget är 2,5 mm silverpläterad OFC från Van Den Hul.

En annan skillnad från Matrix 801 är att man tagit bort APOC skyddskresterna. De hade en negativ inverkan på ljudkvaliten och ansågs dessutom inte vara nädvändiga då effekttåligheten är dubblad och känsligheten ökad med 6dB jämfört med 801.
Matrixen
Den observante kan kanske ana på bilden att det finns viss synergipotential icon_smile_question.gif icon_smile_wink.gif icon_smile_question.gif
K-man
Stor som smurf…hahhaaa!

Vi tittar lite närmre på mellanregisterdelen…saftig...javisst!
johan
Cheesus !
Hittade dom inga större ??

En fråga : Då dom är rejält höga , får man inte några bekymmer då av reflexer via taket ?? Då såga annonsen som Phil länkade till ??

Du kör med 5.1 eller ?
icon_smile_big.gif
Matrixen
Jag har relativt högt i tak och har dessutom en absorbent/diffusor i den teoretiska första reflexen, men det funkar. Stereophile testade i ett litet rum, dessutom med bara 4" till taket och det funkade tydligen utmärkt.
Matrixen
vad är 5.1 icon_smile_shock.gif icon_smile_question.gif
K-man
När dessa jättefilter för ovanlighetens skull är ute i luften, passar vi på med ett kort till. Denna gång på diskantfiltret.

Vi får här även hjälp med att identifiera tillverkningsdatum......
Matrixen
Jag hoppas inte att 3:an som är stämplad på testetiketten är ett betyg icon_smile_wink.gif
K-man
Kanske det matrixen,men jag skulle tro att det är en identifikation på vem som testat... icon_smile_question.gif

\\K-man
Mattias
Kanonreportage grabbar icon_smile_tongue.gif
Trevligt att få se dem och all information om dem. Bra jobbat !

/Mattias icon_smile.gif
Vogue
Hejsan

Der finns et sæt Matrix 800 til salg i DK til 28.000 DKK, om nogen skulle være interesserede. Findes på en af de to danske hifiportaler ... ved ikke om man må lave reklame for dem ... så kig selv icon_smile_big.gif

Best regards

Vogue
Timbre™
Lite reklam skadar aldrig... icon_smile_cool.gif icon_smile_big.gif
Matrixen
Hej Vogue,
Jag betalade det dubbla ungefär, men anser fortfarande att det var ett kap, med tanke på prestandan. Jag rekommenderar vem som helst att köpa dessa högtalare. Det finns ganska få i omlopp och kan man hitta ett par till de priser som du sett i danmark har man referensljud till kaffepengar! Köp!!
mvh,
/M
Vogue
Vogue,

Der er været 3 sæt til salg i det seneste året. Et par hvide, dette par og så et par i sort tror jeg.

Prisen mellem 28.000 og 40.000 Dkk (som jeg husker det).

Er ikke i tvivl om at de lyder godt, hvis man har stuen til det. Min fru ville nok ikke blive glad, om jeg kom hjem med disse kæmper. Jeg må nøjes med mine Proac 3.8 icon_smile_cool.gif

Når nu Hr. Redacteur Timbre tillader det så kan sættet findes på hifi4all - markedsplads.

Best regards

Vogue
Matrixen
Fanértyp, tillgång till originalemballage och det allmäna skicket påverkar såklart priset och utseendet, men de låter ju fortfarande lika bra!
/M
Matrixen
Månaden börjar lite mot sitt slut, men ännu finns det några tekniska detaljer som saknas för att komplettera informationen.
En sak som vi bara har skymtat på bilderna är de till utseendet ganska oansenliga fundamenten. Vi fotade dem, men de ville helt enkelt inte fastna.

De består av ett skal gjutet i en styv metalllegering. Därefter har man fyllt upp hela foten med "fibercrete". Det är ett mycket vibrationsdött materal och är även det som de gamla 801 Matrix mellanregisterhuvudena är gjorda av. I botten på fundamenten sitter skruvhål för spikes i B&Ws standard dimension. M6 tror jag bestämt det är. Då 800 Matrix redan är ganska höga kan det vara lite vanskligt att höja dem ytterligare, men tack vara den goda spridningen är det inget allvarligt probelm i ett normalstort rum. Som någon uppmärksam kanske har skymtat står de aktuella exemplaren på matchgodkända hockeypuckar.
johan
5.1

Hembio , tänk dig 5 sådana här bjässar runt om. icon_smile_big.gif
Matrixen
Man kan inte ha allt och bio har minimal prioritet hemma icon_smile_wink.gif

Har dock sett bilder på ett biosystem med 4 st 800 Matrix. Det var en oljeshejk som hade systemet och om jag inte missminner mig hade han några andra grymma B&W som center.
Neodynium
De ser klart grymma ut... stora högtalare är mums mums!! icon_smile_big.gif

/neo
johan
Sista dag o jag vill tacka er 2 som har gjort ett verkligen kalas reportage !
Bra jobbat grabbar icon_smile.gif
Matrixen
Tack själv Johan och alla andra för visat intresse!

Passar också på att tacka Juha på forumet som försett oss med Stereophile artikeln. Den har varit värdefull, då där finns en del icke officiell info, direkt från konstruktören.

Vi har också använt materialet från B&W som följer med högtalarna kombinerat med allmän kännedom och rykten icon_smile_big.gif

Sist och inte minst vill vi tacka Ms. Beamish och hennes kollegor på B&Ws marknadsavdelning som gett oss sin välsignelse samt även försett oss med information.

Som slutkläm kommer jag slänga in några coola citat från Stereophiles vältaliga testare.
EAR
Denna månadsartikeln var verkligen en fröjd att följa icon_smile.gif
Terminator
Tack för ett mycket trevligt reportage. Mindre trevligt är att jag snart är på väg till Danmark på Matrixjakt och lär komma hem med en tom plånbok. icon_smile_wink.gif

/Hans
K-man
Kul att det uppskattas...som jag sagt tidigare så får man ju då fortsatt motivation för vidare nostalgitrådar....antar att vi rullar vidare?

Stort tack till alla er som kryddat tråden, och speciellt tack till Matrixen (som gjort ett underbart "jobb") och de som han nämner ovan, TACK!!

Jag har sagt även detta förr, men säger det igen. Dessa klassikertrådar är just tanken att vi bygger tillsammans undan för undan under månadens gång, även om det är någon( icon_smile_clown.gif ) som håller i grunden....

Terminator, hehee, tråden har tagit styggt förstår jag icon_smile_big.gif

\\K-man
alf
Det rycktas att ännu ett par kommit till Sverige, kunde vara kul att höra om dessa, pris , skick och tipps till oss som letar vidare.
Matrixen
Om några timmar vet du iallafall hur de låter alf icon_smile_big.gif
Kom ihåg att detta är en hyllningstråd snarare än en köptråd, men jag håller tummarna för alla som hittar ett fint par 800or i sin sökan efter "det perfekta ljudet"!
alf
Jag håller med om att det skall vara en hyllningstråd, som jag helt instämmer i nu när jag fått lyssna hemma hos dig Jag såg ljuset! Första gången i mitten av 80-talet med QUAD nu ännu en gång med dina 800:er. Håll tummarna för att i nästa vecka det skall räcka med att gå 1 trappa ner och uppleva det igen mvh
K-man
Verkligt kul att läsa vad forum möjligör!! Håller tummarna för dig Alf! (fattar det som att det är ett par 800:or på G) icon_smile_blush.gif

\\Anders
Matrixen
Det var en trevlig lyssning alf och speciellt trevligt att ljudkarraktären föll dig i smaken. Lycka till och må inte WAF sätta käppar i hjulet icon_smile_wink.gif
Matrixen
ojdå. Har det gått två år icon_smile_blush.gif
Kanske man skall ta tvåårsjubileet i akt och utnyttja den återfunna hifienergin som man fått efter Arken till att leverar slutklämmen som utlovades för två år sedan..
PLINIUS
QUOTE (Matrixen @ 2004-11-24 16:53 ) *
Om några timmar vet du iallafall hur de låter alf icon_smile_big.gif
Kom ihåg att detta är en hyllningstråd snarare än en köptråd, men jag håller tummarna för alla som hittar ett fint par 800or i sin sökan efter "det perfekta ljudet"!

Ja, jag har ju hört dem många gånger hemma hos Matrixen, så jag kan bara instämma i hur bra de låter...
Som sagt, det här är rejält bra välljud för rimliga pengar. Lycka till!
Matrixen
Varje gång jag läser Stereophiles recension av 800 påminns jag om att jag inte bara är hemmablind, utan att dessa högtalare faktiskt är fantastiska och att de var en riktig referens under 90 talet.
Recensionen är skriven av Lewis Lipnick som är en erkänd hifitestare och har en bakgrund som proffesionell klassisk musiker och av John Atkinson som knappast behöver en närmare presentation.

Här följer ett par citat från Lewis som även köpte testexemplaren efter utfört test. Jag översätter inte för att minska risken till förvanskning.

"Well, B&W has done it again. With the introduction of B&W 800. they have redefined the liaison between music and machine, offering a product that again I feel is destined to become a standard of reference. This is in my opinion, the first speaker design to successfully meld the dichotomy of musical and sonic reference, without any compromizes"

"The Matrix 800 has the uncanny ability to uncover the most minute flaws inherent in source material and electronics, while supplying a listening experience only rivaled by live music"

Lewis' frus svar på det ödmjuka förslaget att en svart fanér skulle få den imposanta deisgnen att inte störa lika mycket i deras lilla lyssninsrum.
"-That's about as effective as rearranging the deck chairs at the Titanic!" ;-)

I avsnittet "musical results" skriver Lewis följande:
"The overall sonic impact of the Matrix 800 is a study in perfection. Products like the Wilson Audio WAMM and the Infinity IRS V will definitely put more sound into a larger space. But I do not believe that any other speaker, regardless of cost and size, offers the same magical mixture of ultimate clarity, dynamic impact and musical integrity supplied by the 800."

"Every musician who has heard these speakers has come away with awe. The harmonic accuracy, overall clarity, and realistic rendition of the musical impact is without peer."

Man önskar att man någon gång kunde få en hifivokabulär likt dessa gentlemen. Kanske det kräver byte av språk icon_smile_question.gif
Matrixen
De skriver sida upp och sida ner med intryck och jag har bara tagit ett axplock.
I "conclusions" avslutar Mr Lipnick

"Musically it has no peers. The B&W 800 is the ultimate musicians' reference transducer, retrieving every nuance of the recorded performance. In fact, I'm putting my money where my music is and bying the review pair. So if you want the best, and are searching for elusive dream of the absolute, there is nothing short of the real thing, that will bring you closer to live music."
Matrixen
John Atkinson skriver bland annat följande om sina lyssninsintryck:

"The listening set is a sofa in front of the rear wall, and both this fact and the proximity of the sidewalls to the speakers led me to expect confused imaging from the 800s, with a somewhat shallow soundstage.
I was completely wrong. These speakers may be ugly as geat-out, but acoustically they're totally invisible."

"Orchestras sounded as large as they do in real life; contrariwise, solo intrsuments and voices sounded as small as they should-listening to a solo clarinet recording on these behemoths was one of the most realisitc reproduced sound experiences I have encountered. Coupled with that ability, the 800s appear to have no coloration, as well as offering a sense of dynamic ease that I have rarely heard, as LL mentioned, loud instruments failing to obscure quieter ones-again, as in real life."

"The 800 is quite definitely a class A speaker!"
Matrixen
John Atkinson listar någon löpmeter med tesresultat och kommenterar summariskt följande:

"All things considered, this basic set of measurements shows the 800 to be a well-engineered, low-coloration, full-range loudspeaker design. What they do not reveal is the astonishing transparency that Robert Harley and I experienced in Lewis Lipnick's listening room."

referens för samtliga citat: Stereophile VOL.14 NO.6 JUNE 1991, Issue Number 137 (ISSN #0585-2544), Lewis Lipnick, John Atkinsopn.
Kent_n
Riktigt mäktiga högtalare.......
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.