Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ping "sladd", mina Martin Logan SL3 är trasiga
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
peranders
En panel är helt tyst med undantag av ett knäpp med några sekunders mellanrum. Basdelen funkar. Kan audiotrafon ha lagt av? Tilläggas kan är att det är extremt fuktigt idag. Kan högtalaren totaldö av det? Den andra högtalaren funkar.

Knäppandet är väl ett utslag av överslag skulle jag tro.
peranders
Sladd meddelar mig i mejl att låta högtalaren ett dygn för att sedan dammsuga panelen. Jag kör på det till att börja med.
peranders
Ingen lycka men noterar att panelen låter mycket svagt så man kan väl anta att spänningen är långt ifrån 5 kV. Försökte öppna baksidan men locket sitter stenhårt och jag törs inte bruka våld.
conan
Det är säkert nåt damm+fukt som lagt sig mellan den perforerade statorn och membranet. Det periodvisa överslaget gör att membranet inte laddas upp. Jag antar att ML kör med samma princip som Quad ...
peranders
Tror inte det är överslag i statorn eftersom den är isolerad och pop-ljudet kommer från hela panelen.
conan
QUOTE (peranders @ 2010-05-22 22:42 ) *
Tror inte det är överslag i statorn eftersom den är isolerad och pop-ljudet kommer från hela panelen.

Har inte tänkt på hur ett överslag egentligen låter ... om det hörs i hela panelen eller bara från ett ställe.

Om du släcker ljuset (totalt mörker) och kollar ... ser du nån gnista?

Kanske kan du komma åt elektroniken och se om det gnistrar?
peranders
Ser inga gnistor.

Elektroniken, där har vi ett problem: Locket sitter jäkligt tajt. Törs inte bruka mer våld utan att förstöra lacken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.