Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lista på 105 av världen dyraste högtalare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
ptr
http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.htm

Det finns fler länkar på sidan värda att titta på!
calle_jr

3 svenska modeller bland topp 13.
Heja!
diesel
QUOTE (ptr @ 2010-05-20 22:13 ) *
http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.htm

Det finns fler länkar på sidan värda att titta på!

he he roliga bilder, de flesta av de dyraste ser ut som om de låter skit.

Först när Mårten dyker upp ”ser” det vettigt ut. De där ”Spaceade” hornen är bara för roliga. undra om någon faktiskt har köpt de dyraste för något i närheten av de angivna prisera eller om det bara är show off varianter.

icon_smile_wink.gif
Andy
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/...ticle654158.ece

stämmer det eller är de ute och cyklar? Om det stämmer så är den dyraste svensk...

Dessa måste vara de sjukaste iaf..

Timbre™
QUOTE (Andy @ 2010-05-21 18:48 ) *
Dessa måste vara de sjukaste iaf..

http://www.higherfi.com/oddspeakers/woofers.jpg

Ja, jösses... icon_smile_big.gif En egen division i smaklöshet.
Andy
Vet inte om det är ett skämt eller vad man skall tro... Men denna skapelse var rätt lustig också!

Hasse
QUOTE (diesel @ 2010-05-21 10:31 ) *
he he roliga bilder, de flesta av de dyraste ser ut som om de låter skit.

undra om någon faktiskt har köpt de dyraste för något i närheten av de angivna prisera eller om det bara är show off varianter.

Personligen ställer jag mig frågan om någon överhuvudtaget har köpt vissa av dessa monster till högtalare som i mina ögon inte kan beskrivas som något annat än ett under av smaklöshet.
eliot
På plats 6 visar de en bild på en högtalare som slutade produceras 1997.

Detta är den riktiga bilden på Acapella Sphäron Excalibur

...och priset är också fel - de kostar $455,000 paret icon_smile_tongue.gif

(Angående amerikanska priset se importörens webbsida)
calm
Man kan fundera om alla är serieproducerade eller vissa är "one off"-byggen.

Mycket man aldrig sett tidigare på bild.

Har i vart fall hört en handfull av dessa, men konstaterar att det finns en elitdivision som knappast är nåbar för vanliga dödliga.

Skulle vara intressant att se och höra någon av dessa högtalare "in action" i ett anpassat system i hemmiljö.

Kul att det finns utopiska drömsystem!

Finns motsvarande lista för övriga komponenter?

Calm
Kent_n
Många högtalare passar mer som konstverk än musikförmedlare.

Skulle vara superkul att få lyssna på en del av dessa live, undrar vilken elekronik som rekommederas
diesel
QUOTE (eliot @ 2010-05-22 00:11 ) *
På plats 6 visar de en bild på en högtalare som slutade produceras 1997.

Detta är den riktiga bilden på Acapella Sphäron Excalibur

...och priset är också fel - de kostar $455,000 paret icon_smile_tongue.gif

(Angående amerikanska priset se importörens webbsida)

Det är en sådan här jag menar, space master her we come...............

Ser ut att låta skit rent ut sagt, metal horn, bläääääääääääääääääääää.

icon_smile_dead.gif icon_smile_wink.gif
eliot
QUOTE (diesel @ 2010-05-24 14:54 ) *
Det är en sådan här jag menar, space master her we come...............

Ser ut att låta skit rent ut sagt, metal horn, bläääääääääääääääääääää.

icon_smile_dead.gif icon_smile_wink.gif

Är det utseende som vi bedömer - eller ljud icon_smile_question.gif

Ljudmässigt anses detta vara en av världens bästa högtalare och faktiskt den högtalare som jag tror på mest när det gäller dessa superdyra högtalare icon_smile_tongue.gif

- Att jag sedan tycker att den är snygg visar än en gång att smaken är som baken icon_smile_wink.gif

Det finns många högtalare som jag inte tycker är snygga och mer liknar likkistor men det är inget som jag basunerar ut på ett forum då sådana åsikter är subjektiva och det finns rum för alla smaker. Shame On You.gif

//Eliot

PS. Det finns fler än jag som gillar Acapella:
QUOTE (Akkelis Audio @ 2010-05-17 13:08 ) *
För att göra pinan kort för er som vill veta om det spelade bra i något rum får ni direkt "Mässans bästa ljud"

http://se.fotoalbum.eu/images1/201005/1388...65/00000006.jpg

Acapella Violon MK IV heter modellen. Inte stört på mässan, inte dyrast, men spelade bäst. Vi hörde den även på DeLuxe mässan och den spelade fantastiskt även där. Inte lika bra som med Ypsilon, men toppklass, helt klart.
Ekman
QUOTE (calm @ 2010-05-24 10:51 ) *
Man kan fundera om alla är serieproducerade eller vissa är "one off"-byggen.

Man kan gå vidare och fråga sig om vissa av dom överhuvudtaget ens är byggda i ett enda exemplar? eller om det är rena CADprodukter...
calle_jr

Det måste vara nå't fel på mig för jag skulle kunna tänka mig precis varenda en, och gärna ha ett rullande schema där jag byter en gång i månaden icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif
Hundarna med avhuggna huvuden skulle jag inte vilja ha, dock icon_smile_dead.gif
Hasse
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-24 18:12 ) *
Det måste vara nå't fel på mig för jag skulle kunna tänka mig precis varenda en, och gärna ha ett rullande schema där jag byter en gång i månaden icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif
Hundarna med avhuggna huvuden skulle jag inte vilja ha, dock icon_smile_dead.gif

Du får nog även tänka dig en flytt till något av Skånes slott och herresäten då det tycks krävas modell slottssal för många av systemen icon_smile_wink.gif
calle_jr
QUOTE (Hasse @ 2010-05-24 18:45 ) *
Du får nog även tänka dig en flytt till något av Skånes slott och herresäten då det tycks krävas modell slottssal för många av systemen icon_smile_wink.gif

icon_smile_big.gif Jag skulle inte ha nå't emot en meter till i rumsbredd, men vi behöver ju inte ta i mer än så Praying.gif
diesel
QUOTE (eliot @ 2010-05-24 15:56 ) *
Är det utseende som vi bedömer - eller ljud icon_smile_question.gif

Ljudmässigt anses detta vara en av världens bästa högtalare och faktiskt den högtalare som jag tror på mest när det gäller dessa superdyra högtalare icon_smile_tongue.gif

- Att jag sedan tycker att den är snygg visar än en gång att smaken är som baken icon_smile_wink.gif

Det finns många högtalare som jag inte tycker är snygga och mer liknar likkistor men det är inget som jag basunerar ut på ett forum då sådana åsikter är subjektiva och det finns rum för alla smaker. Shame On You.gif

//Eliot

PS. Det finns fler än jag som gillar Acapella:

Utsendet och tekniken går han i hand, inbilla inte mig att en hornhögtalare låter bra. ringande tansientljud och rensonaser hit och dit. .............. icon_smile.gif
eliot
QUOTE (diesel @ 2010-05-25 09:43 ) *
Utsendet och tekniken går han i hand, inbilla inte mig att en hornhögtalare låter bra. ringande tansientljud och rensonaser hit och dit. .............. icon_smile.gif

icon_smile_big.gif
Fantastiskt att det finns så kunniga och initierade personer som kan tala om för mig att jag har skithögtalare....

- annars hade jag ju gott omkring och trott att mina högtalare var bra icon_smile_wink.gif

Bebop
QUOTE (eliot @ 2010-05-24 15:56 ) *

Jag kan bara hålla med. Jag var på Münchenmässan förra året och även då tillhörde Acapella mässans 10 i topp (tillsammans med Vivid, Marten, JBL Everest, MBL, TAD, Magico och några till).

Acapella har ett aldeles sagolikt skimmer i sin diskant, dynamiska som få utan att spela över mot det bombastiska ... som om stodo musikerna i rummet som HMV uttryckte det på 30-talet när de lanserade sin resegrammofon.

Ser ut att låta skit rent ut sagt, metal horn, bläääääääääääääääääääää

Vilka erfarenheter bottnar denna utsaga ifrån icon_smile_question.gif

QUOTE ( @ 2010-05-25 09:43 ) *

Undrar vem som har inbillat vem ... Det där är ju rent nonsens. Shame On You.gif Öppna dina sinnen - jag kan försäkra dig om att det är något som Du har missat i ditt hifiliv.
juha
Vem tar in Accapella i Sverige?
iroise
QUOTE (diesel @ 2010-05-25 09:43 ) *

Första gången jag lyssnade på accapella var hos eliot och vi spelade bla Sonny Rollins Way out west, jag lovar det var haksläpp på den upplevelsen, härligt skimmer i diskant/mellanregister! Så det kan nog funka med horn icon_smile_wink.gif
eliot
QUOTE (juha @ 2010-05-25 23:44 ) *
Vem tar in Acapella i Sverige?

Det är HIGHfi Consult i Malmö som tar in Acapella icon_smile_wink.gif

//Eliot
calm
Jag har hört Acapella ett antal gånger.

Senast på Denvermässan i höstas hade man i ett nästan kalt och stort rum riggat upp en combo av Acapella och Einstein elektronik.

Alltså inte något idealt akustikläge precis, men ack så bra det lät!

Vill nog hålla den combon som en av de bästa på den mässan och då talar vi konkurrens!

Lysande fjäderlätt och svävande diskttoner! Jag är normalt ingen fan av högupplösande system, men detta var något utöver det vanliga och som det bör låta om man tar steget in i denna "riskzon". Distortion ligger farligt nära, men här inte ett uns av detta.

Calm
diesel
QUOTE (Bebop @ 2010-05-25 22:14 ) *
Jag kan bara hålla med. Jag var på Münchenmässan förra året och även då tillhörde Acapella mässans 10 i topp (tillsammans med Vivid, Marten, JBL Everest, MBL, TAD, Magico och några till).

Acapella har ett aldeles sagolikt skimmer i sin diskant, dynamiska som få utan att spela över mot det bombastiska ... som om stodo musikerna i rummet som HMV uttryckte det på 30-talet när de lanserade sin resegrammofon.

Vilka erfarenheter bottnar denna utsaga ifrån icon_smile_question.gif

Undrar vem som har inbillat vem ... Det där är ju rent nonsens. Shame On You.gif Öppna dina sinnen - jag kan försäkra dig om att det är något som Du har missat i ditt hifiliv.

Vill ni ha elektrifierade trattgramofoner så fine!

Ni som nu har dessa monster, vad har ni betalat i verkligheten?

icon_smile_approve.gif
patrikcaesar
QUOTE (diesel @ 2010-05-27 13:45 ) *
Vill ni ha elektrifierade trattgramofoner så fine!

Ni som nu har dessa monster, vad har ni betalat i verkligheten?

icon_smile_approve.gif

Dessa "monster" anses vara det bästa som går att få tag på.
Accapella Violon som några av mina vänner har är helt fantastiska.
Diskanten är den bästa jag hört. Fantastisk konstruktion!
Känns lite som du är ute efter att provocera lite, men man blir lite nyfiken på vad har du själv som är så fantastiskt?

calle_jr
QUOTE (patrikcaesar @ 2010-05-28 11:51 ) *
man blir lite nyfiken på vad har du själv som är så fantastiskt?

Vi andra merparten har dynamiska högtalare med papperskoner, och det finns förlegade hornkonstruktioner än idag som beskrivs ljudmässigt av diesel. Kanske t.o.m merparten har trattgrammofontendenser.
Dock inte Acapella, inte ens i de modesta klasserna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.