Jag snubblade över informationen att Krells S300 har en Theater throughput som (om jag uppfattat det rätt) gör att du kan koppla din CD till Krellen som matar frontarna. Sedan koppar man Blu-ray, center och surroundhögtalare till recievern som i sin tur matar signalen vidare genom en pre-out till Krellen. På så sätt slipper man hela tiden koppla om beroende på om det är musik- eller filmkväll. Är Krell ensamma om denna thoughtput? Finns den på "gamla" KAV 400xi också?
Krell är unika, men kanske inte just för detta
Theatre throughput finns på den gamla 400xi och även på en massa andra maskiner av andra märken, till exempel BladeliusThor och Tyr.
Jag kör just nu en kav400xi som rent slutsteg och då funkar throughput funktionen perfekt.
stargazer
2010-05-15 17:40
Linn har också haft detta i många år, förut hette det Unity gain, vet inte vad det heter numera. Samma funktion dock.
Ekman, är det så att man med 400:an kan ha allt inkopplat samtidigt? Alltså att ha CDn inkopplad och då köra den som integrerad förstärkare, och samtidigt ha signalkablarna till Theater Throughput från recievern så att man kan få med sig frontarna vid biotittning? Eller måste något kopplas ur när man skiftar?
Det är helt riktigt du kan ha allting inkopplat samtidigt och bara byta med en knapptrycking mellan surround och 2kanal.
Kan tillägga också att KAV400xi är en fantastiskt bra förstärkare också på alla sätt, är mycket nöjd med min.
Kan man ha för- och slutsteg i kombination med en reciever och få samma funktioner? Ex KAV-250p?
new order
2010-05-16 08:59
Min Moon I-7 har också denna funktion.Det går namnge ingångar samt göra vilken ingång man vill till en pass-through.Smidigt och smart.
NAD och Hegel vet jag också har!
Och även Arcam har Processor-mode även om de är hopplöst förlorade sedan HiFi-klubben tog över distributionen av dem...
MVH Micke
Björn-Ola
2010-05-16 11:00
Bladelius har det. Undrar om detta inte finns på de flesta förstärkare idag.
Tack för alla tipsen. Det har nu utkristalliserat sig ett gäng integrerade maskiner som jag skulle vilja jämföra: Moon i3,3, Naim Supernait, Krell S300!, Krell KAV 400ix samt Musical Fidelity M6i (dock är jag osäker på om MF har den throughput som nämnts tidigare). Alla ligger annars i samma prisspann25-30 000 kr, förutom 400:an som är pensionerad . Är det någon som skulle våga sig på en generell sortering av dessa - från varm tlll analytisk? Är det några som är mer lika varandra klangmässigt? Någon som sticker ut?
... och Hegel H200 försvann i sorteringen? En trevlig maskin annars. Jag har en själv och har inte velat eller ens någon gång tänkt tanken att byta ut den sedan jag köpte den. Det är annat som fått ge vika.
Conan, den är tillbaka

. I dagsläget så håller jag Moon, Naim och Hegel som favoriter - och det utan att ha lyssnat till någon av dem. Allt är baserat på recensioner... Och ska man lyssna på alla i följd så tycks det bara finnas en butik - Ljudmakarn. Fel stad för min del men jag får passa in det vid tillfälle.
new order
2010-05-17 22:21
Den här funktionen med theater through eller unity gain eller vad den än heter är ju en bra finess.Men nödvändig?Nej.
På mina Pathos förstärkare när jag använt de till frontarna och kört surround är det ju bara att skruva upp volymen till ett bestämt värde.Och eftersom de har en digital volym har det funkat precis lika bra,om än aningen mer rattande.
Med detta vill jag bara säga att dissa inte förstärkare bara för att de ej har denna funktionen.VIsst är det smidigt.Men med lite vilja går det använda en förstärkare utan denna finess också.Och det finns ju rikitg bra förstärkare som inte har denna funktionen.Pathos har jag redan nämnt.Roksan Caspian är en annan grym förstärkare som inte har detta (tror jag iaf),men har andra musikaliska kvaliteer som uppväger.
New Order, menar du att du plockar ut signalen från recievern (pre out) och skickar sedan in den valfri ingång på din Pathos, ex AUX?
new order
2010-05-18 20:00
Precis.Det blir ju i stort sett samma sak.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.