Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uppgraderingsskola
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
bigblue
Jag skulle behöva tips på hur jag kliver upp till nästa nivå vad gäller CD-spelare och förstärkeri - i två olika steg. Jag har idag ett par Usher Mini One som jag föll för när de demades på två olika uppsättningar (McIntosh och Audia Flight). Prislapparna på elektroniken låg långt över det jag hade kvar att spendera när väl högtalarna var beställda. Jag håller dessutom på att bygga upp ett biorum och magnetremsan på kreditkortet började bli lite tunnsliten icon_smile.gif. Nu spelar jag på en Marantz SR6004 och en Oppo 83SE och redan där är det njutbart. Men jag vet vad jag kan förvänta mig av burkarna när de så småningom kommer att bli ihopkopplade med förstklassig utrustning... Marantz och Oppo kommer dock få vara kvar för bioverksamheten.
Frågan är nu hur jag gör smartast för att gå vidare till en renodlad CD och en dedikerad 2-kanals förstärkare (ev sep. för och slutsteg). Men jag har inte råd att göra dessa köp samtidigt. Det jag är rädd för är att jag går och köper en "fin-cd" efter lyssning hemma med aktuell reciever. Och när jag sedan i framtiden köper "fin-förstärkeriet" så framträder andra karaktärer som jag inte uppfattade med Marantzen. Och plötsligt så sitter jag med en spelare som jag kanske inte vill ha. Eller är det så att en CD spelare som låter bra - låter bra i alla system? Och vice versa med förstärkeriet. Hur hade ni gått tillväga?
Matrixen
QUOTE (bigblue @ 2010-05-14 16:50 ) *
Jag skulle behöva tips på hur jag kliver upp till nästa nivå vad gäller CD-spelare och förstärkeri - i två olika steg. Jag har idag ett par Usher Mini One som jag föll för när de demades på två olika uppsättningar (McIntosh och Audia Flight). Prislapparna på elektroniken låg långt över det jag hade kvar att spendera när väl högtalarna var beställda. Jag håller dessutom på att bygga upp ett biorum och magnetremsan på kreditkortet började bli lite tunnsliten icon_smile.gif. Nu spelar jag på en Marantz SR6004 och en Oppo 83SE och redan där är det njutbart. Men jag vet vad jag kan förvänta mig av burkarna när de så småningom kommer att bli ihopkopplade med förstklassig utrustning... Marantz och Oppo kommer dock få vara kvar för bioverksamheten.
Frågan är nu hur jag gör smartast för att gå vidare till en renodlad CD och en dedikerad 2-kanals förstärkare (ev sep. för och slutsteg). Men jag har inte råd att göra dessa köp samtidigt. Det jag är rädd för är att jag går och köper en "fin-cd" efter lyssning hemma med aktuell reciever. Och när jag sedan i framtiden köper "fin-förstärkeriet" så framträder andra karaktärer som jag inte uppfattade med Marantzen. Och plötsligt så sitter jag med en spelare som jag kanske inte vill ha. Eller är det så att en CD spelare som låter bra - låter bra i alla system? Och vice versa med förstärkeriet. Hur hade ni gått tillväga?

Den där "oppo" snackas det ju väl om. Förmodligen blir det mer uppgradering per krona att bara investera i förstärkeri till att börja med. Tricket är att satsa ordentligt och gå på ofärgade apparater med låg distortion. Investeringar för framtiden alltså. Har man någon felaktighet i klangen så är det risk att den krockar med tex en färgande CD-spelare. Alternativt att man börjar plus o minus kompensera för tex en spretig diskant från högtalare med en avrullad signalkälla.
Nu är förmodligen dina högtalare rätt vettiga, så börja med att "utbilda" dig så mycket som möjligt. Förmodligen är det nog smart att ta reda på om Oppon är ok ur de perspektiv jag nämner. Är den det, så kan det vara dags att börja utvärdera förstärkeri. Visar det sig att det händer mycket när du testar olika CD-spelare, så är det nog vettigt att börja där. Det finns mycket välljudande CDspelare för ganska lite pengar även om man köper nytt. Då säkerställer du inte utvärderar förstärkare med en felaktig insignal.
Matrixen
....som förtydligande. Angående "startkallibreringen". Kånka hem Oppon till CalleB(om han vågar släppa in den) o testa hur den låter där. Sedan lånar du hans Audio Aero eller någon annan polares CD-spelare av dylig lite exklusivare sort o ser hur den en sådan funkar i ditt system. Helst flera olika. Kan ju vara intressant för båda parter med ett test.
bigblue
Tack Matrixen, jag har gjort just detta icon_smile.gif. Calle och jag ägnade några timmar åt att jämföra Oppon med AudioAeron. Att jämföra en 11 000 kr Blu-ray/cd-spelare med en 80 000 kr spelare är måhända inte helt rättvist men inte desto mindre intressant. Calles maskin hade en mer analog karaktär och ett större djup i ljudbilden. Den låter helt ljuvligt. Men min apparat (som jag köpte för 6 000 kr i USA) behövde knappast skämma för sig. Den spelar riktigt bra, även om vi båda upplevde den som lite mer "digital". Räknat per krona är det dock svindlande vad Oppo-killarna fått till. Men som fan av kvinnliga vokalister och akustisk musik (Melody Gardot, Stacey Kent, Norah Jones, Eva Cassidy etc) så ger AudioAeron en klang som jag gärna skulle vilja uppnå.
Vi har också kört AudioAeron hemma hos mig och spelarens signatur går att känna igen också på min enklare anläggning. De maskiner som jag "inbillar" mig skulle kunna vara intressanta är Musical Fidelity, Naim, ARC och AudioAero.
Ett sätt att gå vidare skulle ju kunna vara att låna hem ex ett par förstärkaruppsättningar och sedan använda (om Calle vill:)) hans Aero som referens för vad som jag kan och vill uppnå i framtiden.
Matrixen
QUOTE (bigblue @ 2010-05-14 19:45 ) *
Tack Matrixen, jag har gjort just detta icon_smile.gif. Calle och jag ägnade några timmar åt att jämföra Oppon med AudioAeron. Att jämföra en 11 000 kr Blu-ray/cd-spelare med en 80 000 kr spelare är måhända inte helt rättvist men inte desto mindre intressant. Calles maskin hade en mer analog karaktär och ett större djup i ljudbilden. Den låter helt ljuvligt. Men min apparat (som jag köpte för 6 000 kr i USA) behövde knappast skämma för sig. Den spelar riktigt bra, även om vi båda upplevde den som lite mer "digital". Räknat per krona är det dock svindlande vad Oppo-killarna fått till. Men som fan av kvinnliga vokalister och akustisk musik (Melody Gardot, Stacey Kent, Norah Jones, Eva Cassidy etc) så ger AudioAeron en klang som jag gärna skulle vilja uppnå.
Vi har också kört AudioAeron hemma hos mig och spelarens signatur går att känna igen också på min enklare anläggning. De maskiner som jag "inbillar" mig skulle kunna vara intressanta är Musical Fidelity, Naim, ARC och AudioAero.
Ett sätt att gå vidare skulle ju kunna vara att låna hem ex ett par förstärkaruppsättningar och sedan använda (om Calle vill:)) hans Aero som referens för vad som jag kan och vill uppnå i framtiden.

Kanon!
Helt enligt bästa pedagogiska plan! Alltså kvarstår min första rekommendation. Börja testa olika förstärkare.
Nu när du vet att du åtminstone inte sitter i sjön med CD:n, så kan du lungt utvärdera förstärkare och lägga krutet där!
/Henrik
Ranefjord
Jag har ett CD-spelar tips, nämligen Denon DN-c640. Det är en top of the line pro-spelare som kostar ca 10' med möjlighet att streama wav och mp3 över nätverket. Kör själv en sådan som transport till en Lavry DA10 dac. Den har nästan alla in och utgångar som man någonsing kan behöva (ballat och oballat). Den är oerhört välbyggd. Ingen plastig DVD-transport. Den är byggd för att användas och slitas på radiostationer. Kvalitén är alltså hög. Jag kör endast spelaren i ett hörlurssystem, och har inte hunnit lyssna på den genom högtalare än. Får väl göra det och ge ett omdöme. Genom 640'ans egen hörlursutgång låter det dock väldigt bra (även om Lavryn låter bättre). Jag är iallafall oerhört nöjd med ljudet. Lavryn fick en rejäl ljudkvalitetshöjning av Denonen som transport (då har jag ännu inte testat ballad digital överföring än). Använde Macbook eller Squeezebox som transport tidigare. Rekommenderar även Lavry, men snacket om transportimmunitet ska man nog ta med en nypa salt. Jag har dessutom läst att benchmark DAC-1 får ett rejält lyft av Denonen som transport.
limpansson
Denon DN-C640 går att hitta i Tyskland för 5267:- !! icon_smile_shock.gif icon_smile_approve.gif

Mvh Anders
Ranefjord
Köp i tyskland om garanti och service är underordnat =).
bigblue
Tack för tipset Ranefjord. Jag får dock för mig att denna inte kan matcha Oppon i SE utförande, men ska se om jag kan få till en lyssning vid tillfälle. En annan sak slog mig med just den maskinen, är det inte så att en "radiostations-spelare" prioriterar slitage framför high-end ljud?
Musicus
Om du liker signaturen til Usher så hvorfor ikke gå videre med å teste hjem deres forsterker/e og cdp også? har hört de ved forskjellige anledninger og de gjör meget godt fra seg. Ifht til prisen så er det mye kostbart som burde skamme seg. Siste jeg hörte var deres power amp på deres störste horn höyttaler (husker ikke navnet på modellen, men den koster vel ca 185K) og det låt riktig så godt, imo icon_smile.gif ...

mvh
Ranefjord
bigblue: Du får googla runt lite. Tyvärr finns inte mycket skrivet. Jag är övertygad om att kvaliten i denna spelare är högre än många s.k. high-end spelare. Testa en Lavry da10 eller da11 till Oppon. Det kan nog bli en fin kombo.
Musicus
Her en Usher vennelink, kanskje noen tips å ta med seg på veien videre....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,21683.0.html

mvh
Apexorca
QUOTE (bigblue @ 2010-05-14 19:45 ) *

Håller med resonemanget om att först satsa krut på en bra förstärkare. Oppon kan du spela cd på tills det ramlar in cdstålar framöver.

Går utmärkt att låna Aeron vid behov.
bigblue
Tack för det Calle B.
Timbre™
QUOTE (bigblue @ 2010-05-14 16:50 ) *
Hur hade ni gått tillväga?

Hade gått i motsatt signalriktning ännu en gång... icon_smile.gif Rum och högtalare är ju redan på plats och med högtalarnas känslighet på 87dB kan förstärkarvalet bli nog så utslagsgivande. Det känns som en uppgift för ett rejält transistorslutsteg.
bigblue
Timbre, hur skulle du kvantificera ett "rejält" slutsteg 39.gif. Om vi tar två av de förstärkarkandidater som jag tror kan vara aktuella, så skiljer det en del om man kikar på watten. Moon i3,3 har 100 W och Hegel H200 har 200W i 8 Ohm. Men jag tror ändå att de är lika "potenta". Vilka andra siffor ska man kika på? Damping? I det senare fallet anger Moon > 200 medan Hegel anger 1000.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.