Help - Search - Members - Calendar
Full Version: High-end Magneplanarhörlurar
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
oqvist
Lyckades faktiskt få T1an på skallen. Den är absolut inte dålig och känns fjäderlätt helt plötsligt efter att ha suttit med LCD-2n. Fungerade finfint med V200 förstärkaren. Ger lite mer värme och kropp än Auditorn vilket jag tycker T1an behöver. Men saken är den att LCD-2n totalt försvinner från skallen och jag får bara ljud efter ett litet tag och befinner mig på den bästa platsen på jorden icon_smile_tongue.gif Ingen distortion, aldrig någonting vasst. Ingenting muddigt. Alltid "fullkroppsligt" ljud. Diskant som aldrig distraherar eller stör samt en absolut magisk mid range. Sedan har den mer oomph när man kör imperial march och dylikt vilket är trevligt. Basen går absolut inte att jämföra med någon hörlur eller subwoofer för den delen.

Edition 8 kan möjligen prutta snyggare ska väl vara det icon_smile_wink.gif. Men dess mid bass bump har aldrig varit mer uppenbar.

PaperConeSpeaker
På dina bilder ser det ut som att du har lurarna ganska högt upp på huvudet. Har du provat att ha dem längre ner med öronen närmare övre kanten?
QUOTE (oqvist @ 2010-08-19 23:54 ) *
Lyckades faktiskt få T1an på skallen. Den är absolut inte dålig och känns fjäderlätt helt plötsligt efter att ha suttit med LCD-2n. Fungerade finfint med V200 förstärkaren. Ger lite mer värme och kropp än Auditorn vilket jag tycker T1an behöver. Men saken är den att LCD-2n totalt försvinner från skallen och jag får bara ljud efter ett litet tag och befinner mig på den bästa platsen på jorden icon_smile_tongue.gif Ingen distortion, aldrig någonting vasst. Ingenting muddigt. Alltid "fullkroppsligt" ljud. Diskant som aldrig distraherar eller stör samt en absolut magisk mid range. Sedan har den mer oomph när man kör imperial march och dylikt vilket är trevligt. Basen går absolut inte att jämföra med någon hörlur eller subwoofer för den delen.

Edition 8 kan möjligen prutta snyggare ska väl vara det icon_smile_wink.gif . Men dess mid bass bump har aldrig varit mer uppenbar.
oqvist
Inte än. De känns mycket tyngre med ett snäpp till men det är möjligt de är något närmare centrum med den fitten. Den fitten jag har nu så drar jag ner lurarna lite när jag drar dem på huvudet så jag får mycket mer vikt på huvudet och mindre på öronen. Men ska testa och se om jag hör någon skillnad.

PaperConeSpeaker
Det skulle vara intressant att höra fler åsikter, t.ex. om HE5 eller HE5-LE. Ingen som har dem? Själv har jag bara LCD2 och LCD1.

Jag lyssnar genom LCD-2 just nu, och förutom det naturliga ljudet som drar mig in i musiken, så är själva ljudbilden väldigt trevlig. På vissa inspelningar blir den bara höger-vänster, men på inspelningar som denhär får den ett fint djup i alla riktningar. Musiken kommer verkligen "ut från huvudet", och det känns som att den kommer utifrån, snarare än från hörlurarna. Ibland blir det dock lite lattjo, kanske är det mixningen som ställer till det. Jag hör en röst långt borta framför mig, ett trumset ganska nära, samlat snett framför mig - utom en trumma som istället är väldigt nära vänster öra. Jag kan också höra ljud som går från vänster till höger, men i en båge en liten bit framför mig och över huvudet.
oqvist
Hörlurofiler i Svedala verkar va ett utdöende släkte. Jag vill höra HE-6 också.
Vad kör du med för DAC? Jag skulle älska att hitta hemligheten som ger bra djup i LCD-2n. Även med inspelningar där jag tidigare imponerats av djupet så får jag inte särskilt mycket av den varan med LCD-2n. Även om jag vid det här laget vant mig vid LCD-2ns ljudbild så pass den inte stör för musiklyssnande. film, spel är en annan femma dock.

NTS börjar sakta avta. Nu sitter man inte och gapar emellanåt utan börjar ta saker och ting för givet. Då kan man börja bli riktigt kritisk. De sopade till en början gatan med mina högtalare i ton. Men sedan kom jag på att jag skulle köra preamp ur min Trafomatic Head One mina modesta XTZ 89 högtalare. voila de elaka hårda distortioner försvann, man fick tryck i basen kunde känna musiken på ett annat sätt och luft. Förvånad över att skillnaden var större jämfört med mina hörlurar och andra solid state förstärkare! Antar att de har lägre distortion som måste trollas bort.

LCD-2n är nog lite överdämpad trots allt med mer avrullad diskant än vad som är neutralt. Dock i regel mindre än den mängd hissad diskant de flesta hörlurar man testat kör med. Luftighet och djup i ljudbilden är det man främst saknar jämfört med mina högtalare och andra hörlurar. Och de har något mörkt över sig vilket blir rätt tydligt när man ser på film eller ser tv.
PaperConeSpeaker
Ja var är alla som använder hörlurar?

Jag använder en Arcam CD73 spelare, alltså rätt bra men inte något exceptionellt. Och en XCANv3 hörlursförstärkare, inte heller det något oerhört avancerat.

Det är möjligt att diskanten är lite svagare än vad som är normalt i hörlurar, den är defnitivt inte för stark i alla falll. Vilket är huvudsaken för mig. Jag gillar inte för högljudd diskant för då kan jag inte lyssna på Bob Dylan (Det blir problem med munspelet om diskanten är för hög). Det låter luftigt och distinkt i mina öron i alla fall.
oqvist
Mm det är den enda hörlur jag har som aldrig någonsin har något vasst i diskanten eller gör att man hakar upp sig på att något låter fel i basen. Ibland händer det att man dragit igenom hela CD:r med halvkasst producerad musik utan att minnas vad man lyssnat på. Men man har inte haft tråkigt såsom konstant var fallet med HD 650n ex bara att det finns ingenting att haka upp sig på musiken bara rinner igenom icon_smile.gif. Jag har andra med mer energi i diskanten och öppnare ljudbild vilket är riktigt trevligt som omväxling. Men LCD-2n är hemma vid det här laget.

En sak gillar skarpt med LCD-2n. Maximizers hävdar att man måste visst ha 3W helst 15 för true dynamic range när de blåser på i 130 db men det köper jag inte utav det jag hört av LCD-2n. Förutom att jag vägrar blåsa på i 130 bara för att det är live nivåer... Mina öron pallar inte med det nog jobbigt när man testkör. Baserat av vad jag hört rakt ut ur ipoden och mina diverse förstärkare så verkar den vara ovanligt snäll. Den skalar givetvis som alla vettiga hörlurar men jag har flera dynamiska hörlurar som skalar mer med förstärkare. Känns mer som man jagar synergi mer än något annat och kanske skulle jaga lite mer DACAR i stället. Men har som sagt ingenting som jag vill ha fixat som jag tror går att fixa utan att sabba annat.

Kör med DAC19 DSP och så växeldrar jag mellan Goldpoint Headpnone Pro för solid state och Trafomatic Head One för rör.
Och så lite flirtande med ED 8 och Keces 131 mk 2 Dacen förutom högtalarna då vid sidan om när jag vill upp och hämta luft.
oqvist
Fortfarande bara två svennar med denna hörlur icon_smile_tongue.gif

Bumpar den här tråden lite då jag nu tror mig lärt känna dem.

LCD-2n har två akilleshälar för egen del. Vikten och ljudbilden. De sitter bra på mitt huvud så länge jag håller det någorlunda upprätt men viktproblemet har ökat med tiden. Jag har en punkt i nacken som inte känns riktigt bra när jag använder LCD-2n. Detta gör att jag aldrig skulle kunna använda LCD-2n som min enda hörlur.

Ljudbilden är inte homogen och lite diffus jämfört med mina Ultrasone lurar speciellt. Ala ED 8. Ljudbilden är alldeles för vid i förhållande till vilket djup den fixar. Och ju närmare mitten du kommer ju diffusare blir ljudbilden. Priset för neutralitet månne men realism genom ljudbild gör den inget vidare även med hörlursstandard.

Men annars otroligt lättlyssnad och trevlig och den överlag mest balanserade hörlur jag lyssnat på. Referens utan att aldrig någonsin falla i fällan att bli analytisk. Ibland nästan för sävlig men Audio GD Ref9 DACen livade upp den en del. De förstärkare jag testat ala V200 och Auditor var ingen förbättring tvärtom jämfört med GHP jag hade tidigare. V200 för färgad. Auditorn lät hyfsat neutral men inte lika transparent som Goldpoint Headphone Pro v9

Även Oppon var en klar förbättring över DAC19 för LCD-2n. Ljudbildsproblemen är betydligt mindre påträngande med dessa DACar. LCD-2n gör sig bättre på solid state av det jag testat hittills. Dock fungerar Ref9/Head One kombon ypperligt. Om än inte riktigt lika detaljrik som LCD-2n på GHP.

PaperConeSpeaker
Själv har jag varken problem med vikt eller ljudbild :-)

Men så har jag ingen annan referenslur heller.

QUOTE (oqvist @ 2010-11-08 15:20 ) *
Fortfarande bara två svennar med denna hörlur icon_smile_tongue.gif

Bumpar den här tråden lite då jag nu tror mig lärt känna dem.

LCD-2n har två akilleshälar för egen del. Vikten och ljudbilden. De sitter bra på mitt huvud så länge jag håller det någorlunda upprätt men viktproblemet har ökat med tiden. Jag har en punkt i nacken som inte känns riktigt bra när jag använder LCD-2n. Detta gör att jag aldrig skulle kunna använda LCD-2n som min enda hörlur.

Ljudbilden är inte homogen och lite diffus jämfört med mina Ultrasone lurar speciellt. Ala ED 8. Ljudbilden är alldeles för vid i förhållande till vilket djup den fixar. Och ju närmare mitten du kommer ju diffusare blir ljudbilden. Priset för neutralitet månne men realism genom ljudbild gör den inget vidare även med hörlursstandard.

Men annars otroligt lättlyssnad och trevlig och den överlag mest balanserade hörlur jag lyssnat på. Referens utan att aldrig någonsin falla i fällan att bli analytisk. Ibland nästan för sävlig men Audio GD Ref9 DACen livade upp den en del. De förstärkare jag testat ala V200 och Auditor var ingen förbättring tvärtom jämfört med GHP jag hade tidigare. V200 för färgad. Auditorn lät hyfsat neutral men inte lika transparent som Goldpoint Headphone Pro v9

Även Oppon var en klar förbättring över DAC19 för LCD-2n. Ljudbildsproblemen är betydligt mindre påträngande med dessa DACar. LCD-2n gör sig bättre på solid state av det jag testat hittills. Dock fungerar Ref9/Head One kombon ypperligt. Om än inte riktigt lika detaljrik som LCD-2n på GHP.
oqvist
QUOTE (PaperConeSpeaker @ 2010-11-11 20:05 ) *
Själv har jag varken problem med vikt eller ljudbild :-)

Men så har jag ingen annan referenslur heller.

Inte jag heller efter att ha lyssnat på LCD-2n icon_smile_wink.gif
PaperConeSpeaker
Har du köpt en ny sladd till luren?
QUOTE (oqvist @ 2010-11-14 15:55 ) *
Inte jag heller efter att ha lyssnat på LCD-2n icon_smile_wink.gif
perrew
Oqvist,

vilken är din favoritförstärkare till LCD-2:an just nu? Om du bara fick ha en förstärkare och bara hade ett par LCD-2 lurar?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.