Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken slutsats drar Ni av era uppgraderingar?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Apexorca
1- När Ni önskar bättre ljud och skall uppgradera. Varför uppgradera? Vad vill Ni få ut av det?

2- Om Ni tittar i backspegeln: Infriades förväntningarna? Hur blev det?

1-För egen del kan jag säga att när jag är i uppgraderingstankar har jag en bild av vad jag tror kan förbättras och att jag skulle vilja prova att komma dit. Med tiden blir man bättre på att lyssna och bedöma ljudet. Då hör man bättre både goda och dåliga egenskaper med ens set up. Jag drivs mycket av nyfikenhet (intresset) samt att jag har lärt mig att gåshuden ökar när jag hör bättre ljud på den musik jag älskar samt att ibland gör det att jag börjar förstå finessen med musik jag inte tidigare fastnat för. Jag vill få fram själen i musiken, det konstnärliga, hantverket, mm. Alltså känslor, jag bryr mig inte så mycket om teknisk specifikation i valet av produkt även om det som information kan vara intressant, men det är min upplevelse av hur det låter som får avgöra.

2- Jag tycker förväntningarna infriades generellt med högst poäng på högtalare och akustikreglering. Sedan electroniken med slutsteget i spertsen längre ner kommer kablar och mina nya Finite Elements Cera Puc. Jag bytte till "bättre" signalkablar mellan försteg -slutsteg, men här var skillnaden mkt liten tycker jag.

Hur har det gått för er? Svara gärna på både 1 och 2.

Calle B

Matrixen
jag har oftast varit mer eller mindre nöjd efter de varierande förutsättningarna under hela resan. Jag har uppgraderat mest för att få mer av det goda och jag har bara uppgraderat om det just helt säkert är en uppgradering. Förmodligen beroende på att jag inledningsvis fokuserade på neutral klang och låg distortion. Därefter har parametrar som ljudbild, upplösning och kontroll förbättras efter hand.
Strmbrg
Jag har väl aldrig uppgraderat på så sätt att jag hela tiden skaffat dyrare prylar när jag har bytt.
Jag har envist hållt fast vid att en smartare konstruktion kan vara både billigare och bättre.

Jag har i alla år dock bytt ganska ofta.

Men de senaste två åren har jag inte bytt någonting.

Med MG1.6, så avstannade det frustrerande bytandet.

Slutsatsen är att jag verkar befinna mej på en stabil plattform där jag inte längre känner mej motiverad att byta saker för ljudets skull.

Däremot skulle jag gärna vilja ha en liten, frontmatad transport, som kunde göra anläggningen ännu diskretare.
icon_smile_wink.gif

Matrixen
Mycket av det man sett vad gäller kroniska uppgraderings, eller kanske man skall kalla det sidograderingsbesvär har ofta ett ursprung i undermåliga eller färgande högtalare som man försöker kompensera för med diverse knepiga elektronik eller kabelalternativ, alternativt att hifin spelar i ett rum, där ingen väl fungerande hifi har några förutsättningar att låta bra över huvudtaget.
conan
Dali 400 för 6kkr
Audiovector Mi3 Signature SE för 30kkr
Magnepan MG-1.6QR för 10kkr
Quad ESL-57 för 5kkr

Så nu är jag på ruta noll så att säga ... fast det låter bättre än allt jag ägt hittills.
plundin
QUOTE (Calle B @ 2010-05-06 22:42 ) *
1- När Ni önskar bättre ljud och skall uppgradera. Varför uppgradera? Vad vill Ni få ut av det?

Varför uppgradera; därför att visionen inte är uppnådd ännu! .. Men det betyder ju inte att man inte är ganska nöjd med det man har eller haft!
Men ändå, att få komma närmare upplevelsen av hur en odaiko eller en 64' diaphone-dulzian låter i verkligheten är drömmen... Kan man komma dit? Jag vet inte, men jag tro att det är vägen dit som är det viktiga inte målet. Min erfarenhet är att den som når sitt mål för snabbt eller enkelt oftast blir avmätt och förlorar intresset för sin hobby! (Om det nu är hobby som satt målet)..

Eftersom jag jobbar långsamt och metodiskt så har det blivit lite bättre varje gång, men jag är långt ifrån hemma.

Nästa delmål är ett nytt rum, fast det är ju ett mantra jag mumlat för mej själv i flera år nu... icon_smile_sad.gif icon_smile_wink.gif

/ptr
calm
Mitt system är egentligen frukten av ett nästan 50 år byggande. Allt har inte gått helt spikrakt åt rätt håll och ibland har jag tvingats ta flerårslånga uppehåll.
Men lutningen på utvecklingskurvan har nog pekat åt det håll jag önskat.
Mina senaste tillskott i form av akustikbehandling av lyssningsrummet har nog varit de avgjort bästa uppgraderingarna på mycket länge.

Fördelen att ha en så pass bra handlare som Audio Concept och andra under åren, som tillåter hemlån, är att misstagen minimeras.

Det tycker jag är en viktig förutsättning för lyckade och långsiktiga satsningar i utrustning.

Annars sitter jag nog ganska nöjd fn. och filar egentligen på detaljer. Skulle något revolutionerande dyka upp får man väl tänka om.

Nu är det mestadels ny musik som jag ser som en utveckling och som sytemet egentligen är till för.

Calm
Kent_n
Min slutsatts. Bra ljud har likhetstecken med dyra investeringar...

Men så är väl alla hobbies, ju mer man lär sig, ju dyrare blir utrustningen..

Har en gammal klasskompis som blivit golftokig.

Startade med beganat klubbset, kostnad 1500 kr.

Nu kostar en klubba betydligt mer än hans första golfset, och han har många klubbor, för att inte tala om alla golfresor runt om i världen.

Jämför vi kostnadsligan oss emmelan så leder jag fortfarande, men han kommer snart köra om mig så det står härliga till..

Men vi är båda glada o nöjda.
Timbre™
QUOTE (calm @ 2010-05-08 07:39 ) *
Annars sitter jag nog ganska nöjd fn. och filar egentligen på detaljer.

När jag för ett tag sedan plockade bort pastagrillarna på Amatiburkarna steg ljudbilden och jag fick nästan en känsla av uppgradering... icon_smile.gif Ibland kan det vara just detaljfilandet som ger påtagliga förbättringar.
calle_jr

Ofta vill jag ha tillbaka något jag haft tidigare utan att förlora det jag har nu.
Ibland kan det också vara intressant att byta för att prova något man inte provat förut.

Ja, men resan har inneburit steg både framåt, bakåt och i sidled.
Musicus
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-08 18:17 ) *
Ofta vill jag ha tillbaka något jag haft tidigare utan att förlora det jag har nu.
Ibland kan det också vara intressant att byta för att prova något man inte provat förut.

Ja, men resan har inneburit steg både framåt, bakåt och i sidled.

Dette kjenner jeg meg igjen i, og kunne like gjerne värt mine ord 6.gif

mvh

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.