QUOTE (diesel @ 2010-05-08 17:26 )

hehe men skriv då ner några rader om dina intryck

OK här kommer mina intryck.
Jag kör den med:
CD Yamaha CD-2000 - RCA
CD Yamaha CDX-596 - RCA och Optisk
Ipod docka - RCA
Spotify Laptop Dell D610 ljudkort: Sigma Tel C-Major Audio - USB
Har kört test:
CDX-596(RCA) - CD2000 (RCA) :Ingen skillnad upplevd (tyvärr,men va fasiken då har jag ju två bra CD spelare ). Vid dessa tester har jag kört den ena några låtar och sedan kopplat om till den andra. Har ej kunnat switcha sekundvis.
Har tidigare kört A-B test, där jag kan switcha direkt:
Yamaha CDX-596 via HD10- Koax mot Optisk : Ingen skillnad funnen mellan dessa.
CDX-596 Direkt (Coax) -CDX-596 via HD10(RCA) : HD 10 lyfter fram musiken och är mer detaljerad. De övre registren blir mer klara och en separation av kanalerna sker och det känns inte längre "grötigt". Hmmm jag är super nöjd.
Har kört blind tester där flickvännen ändra 10-20 ggr mellan CDX och HD10: Tyst - Musik - Tyst - Musik ...randomly mellan CDX och HD10. Jag klipper minst 95%. Det är i princip bara den första som är svår att klippa men när den andra kommer vet man direkt om det är bättre,sämre eller samma.
CD-2000 Direkt (Coax) - CD2000 via HD10(RCA) HD 10 låter bättre. Mer rymd och dynamik. Finare frasering i det övre registret och bättre detaljrikedom
Har nu även kört en ny omgång där jag har mätt med dB mätare för att få lika utnivå på ljudet. Testet har körts med hörlurar Denon AH-D2000 och högtalarna Mirage M3 och SA720+Sub Velodyne 800i.
CD-2000 Direct (Coax) - CD2000 via HD10(RCA) : Skillnaden är att CD2000 låter lite bättre, HÄPP! Vad hände? Jo Hegel har låtit utnivån vara något högre och då har man lurats att tycka den låter bättre när den låter mer...
Så vid justering av ljudnivån så får jag ett mycket lika resultat men en uns av klarare ljud och lite mer dynamik i CD-2000.
Alltså: Vinnare i denna match med minsta marginal är
CD-2000Kommer senare att köra CDX-596 mot HD10 när tid finnes.
Jaha hur gick det matchen Dell PC - HD10 ?
Här har jag ej heller kunnat switcha sekund vis utan kör kända låtar för att sen byta.
Dell PC (via 3,5mm stereo propp,hörlurs utgång till RCA) - HD10(USB A - USB B) HD10 låter bättre. HD10 har klarare och mer rymd i ljudet. Basen känns distinktare. Basen dissar mycket när datorn körs direkt och detta försvinner när den körs via HD10. Bästa uppgraderingen är att vid de tysta partierna så finns små svaga ljud fenomen(högfrekvent micro brus) vid körning via 3,5mm som är helt borta vid körning via HD10.
Summering:Gör HD10 jobbet bra ?
CD - OK men min CD-2000 låter lite bättre(om än mycket marginellt). Kommer att köra HD10 mot CDX-596 och Technics SL-PG570A och med justerad ljudnivå(återkommer kanske senare men pallar inte just nu).
Dator Spotify - Ja, bättre. Skall kolla via Itunes senare.
IPOD - ?? Har ej jämfört ännu och struntar i det då jag aldrig kör via Ipod. Den har jag bara i jackfickan. Jag kommer att testa vid tillfälle då jag har tid och lust, inte prio 1 just nu.
Är Hegel HD10 värd 10 papp ?Nix inte en janne. Enda fördelen är att Spoty låter lite bättre men jag
tror att CAMBRIDGE DacMagic skulle göra jobbet lika bra men till en 1/3 av kostnaden, där jag skulle kunna köpa ett par skysta stativare för 7.000 , ca 40 CD skivor eller en bra vinyl spelare
Men nu tycker jag att HD10 är cool och jag låter mig luras via det visuella att ljudet är bättre så den kommer inte att säljas.
Nackdelarna:- Ingen fjärk.
- Den obligatoriska blå leden lyser lite stark.
- Lite dyr
- XLR ingångar saknas
Fördelar:- Den är super cool
- 2st Coax ingångar
Skulle jag köpa en ?
Nix, inte värd pengarna. Men nu har jag en och släpper den inte på ett bra tag. Det som skulle få mig att släppa den är en Fjärk (fasiken vad lat man är).
Ride on !
bb