Innan jag flyttade till Göteborg bodde jag många år (i Visby) i en vindslägenhet där mitt lyssningsrum hade snedtak, rummet var ca 7m långt X 5m brett, med en max takhöjd på 4meter, sned väggen (taket) började om jag minns rätt ca. en och en halv meter upp.
Jag har liten erfarenhet med Carlsson högtalare (vilket jag bestämt tror att du har..), har fått för mig att dom "skall"? - i alla fall mår best av samarbeta med en vägg? På den tiden hade jag jag ett par första generationens Theil CS3.6 och efter många om och men, kom jag fram till att tre.sexorna spelade bäst placerade helt fritt i rummets längd riktning. För mig blev det 3m och 20cm ut från bakre kortväggen och 1m och 20cm ut från sidoväggen med en försiktig invinkling mot lyssningsfotöljen. -- senare fick jag veta att tex. Audio Physic's Joachim Gerhard rekomendrade liknande högtalarpositionering och efter att ha sett bilder från Timbre's lyssningsrum ser jag att även han hamnat där.
Sedan hade jag en soffa som fungerade som absorbent mot bortre kortväggen och ett par rör-diffusorer placerade snett bakom högtalarna, + att det mästa av väggarna var "klädda" med diffuserande hyllor för LP och CD. Det jag upplevde som den största förbättringen var när jag placerade tre.sexorna på ett par av Max Townshend's Seismic Sink 2D Loudspeaker Platforms.
Vad gäller förlust/förminskning av ljudbilden kan jag inte påminna mig att jag någonsin upplevde nått sådant. Detta kan ju ha mängder av förklaringar, men troligast är väll att olika högtalare agerar olika med rummet. Kan därför tänka mej att tex. ett par av Carlsson OA lådor är mer förlåtande till snedtak, så dom är förmodligen värda en del experimenterande.
Jag sålde förövrigt 'tre.sexorna' i samband med flytten till Göteborg, inte minst för att dom inte fick plats på flyttlasset men kanske mest för att jag ville prova nått nytt (Thielhögtalarna var faktiskt mitt andra par egna högtalare, det första var ett par AP A4.14)
/ptr