Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Första sambeställningen av Yellowtec PUC2 har anlänt - erfarenhetsutbyte i tråden
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nyhetsforum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Bebop
Yehaa! Praying.gif icon_smile_big.gif icon_smile_approve.gif Äntligen är den igång.

Det enda jag ändrade från igår var att skaffa en ny CD-läsare och laddade programvaran på nytt. Nu fastnade den så jag kunde välja PUC som standardenhet och sedan provade lite rippade filer via Windows Media Player. Redan här låter det utmärkt bra (16/44,1).

Tack för alla tips och glada tillrop. Med facit i hand var det faktiskt inte så knepigt, men en förutsättning är naturligtvis att programvaran laddas upp som den skall.

Nu skall jag prova lite olika uppspelare. Det tycks inte råda enighet om vad som är bäst, så det är väl bara att prova. Tror jag börjar med J River
K-man
QUOTE (Bebop @ 2010-05-21 15:29 ) *
Yehaa! Praying.gif icon_smile_big.gif icon_smile_approve.gif Äntligen är den igång.

Det enda jag ändrade från igår var att skaffa en ny CD-läsare och laddade programvaran på nytt. Nu fastnade den så jag kunde välja PUC som standardenhet och sedan provade lite rippade filer via Windows Media Player. Redan här låter det utmärkt bra (16/44,1).

Tack för alla tips och glada tillrop. Med facit i hand var det faktiskt inte så knepigt, men en förutsättning är naturligtvis att programvaran laddas upp som den skall.

Nu skall jag prova lite olika uppspelare. Det tycks inte råda enighet om vad som är bäst, så det är väl bara att prova. Tror jag börjar med J River

Härligt!!!! KUL!!!!

...jo....vi är eniga om att Jriver låter bäst...... *duckar*

Och vad gäller det grafiska som Plundin påpekar så går det att fixa en massa med det i Jriver...

\\K-man
Mattias

Härligt Bebop! Då är vi tre upp and running vad jag vet.
Kan väl avslöja att mina positiva intryck håller i sig. Sanslöst bra valuta för pengarna må jag säga.
Det har blivit sena kvällar/nätter denna vecka icon_smile_tongue.gif

/Mattias icon_smile.gif
plundin
Äntligen! icon_smile_wink.gif .. välkommen till de sällas skara (även om jag inte är puckad! så känner jag mej deltagande)..

QUOTE (K-man @ 2010-05-21 16:53 ) *
...jo....vi är eniga om att Jriver låter bäst...... *duckar*

Den dag det råder enighet om nått i detta gebit lovar jag att äta upp min keps bara det finns massor av Heintz Ketchup! icon_smile_big.gif

För mej som har 4TB noggrant sorterade och katalogiserade filer (jag vågar inte gissa hur många(!)) .. så är det grafiska gränssnittet och inläsningen i j.river alldeles för trögt.. jag vill inte vänta i 7&1/2 timme bara för att en av hårddiskarna råkar ha fått en annan bokstav och mjukvaran måste läsa om alla diskarba...

Nej, jag gillar enkelheten med "drop and drag" i foobar, jag hittar mina filer mycket snabbare manuellt! och skillnaden i ljudkvalitet var så liten när jag testade att mitt humör är mer avgörande för vad jag hör eller inte!

/ptr
K-man
QUOTE (plundin @ 2010-05-21 17:19 ) *
Äntligen! icon_smile_wink.gif .. välkommen till de sällas skara (även om jag inte är puckad! så känner jag mej deltagande)..

Den dag det råder enighet om nått i detta gebit lovar jag att äta upp min keps bara det finns massor av Heintz Ketchup! icon_smile_big.gif

För mej som har 4TB noggrant sorterade och katalogiserade filer (jag vågar inte gissa hur många(!)) .. så är det grafiska gränssnittet och inläsningen i j.river alldeles för trögt.. jag vill inte vänta i 7&1/2 timme bara för att en av hårddiskarna råkar ha fått en annan bokstav och mjukvaran måste läsa om alla diskarba...

Nej, jag gillar enkelheten med "drop and drag" i foobar, jag hittar mina filer mycket snabbare manuellt! och skillnaden i ljudkvalitet var så liten när jag testade att mitt humör är mer avgörande för vad jag hör eller inte!

/ptr

icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif

Drag and drop fungerar utmärkt i Jriver med....och läsningen kan du styra själv...och under vilka kriterier....och likaså det grafiska snittet....men varför byta från något som man är nöjd med! Så kör på med Foobar!

\\K-man
Bebop
Igår rippade jag .WAV i Foobar men då kunde jag inte spela, så jag avinstallerade programmet. Laddade J River idag. Rippning i både FLAC och .WAV fungerade men jag fick inte ut något ljud. Den startar helt enkelt inte när jag trycker Play. Stannar efter 2 sek. Laddade då upp Foobar igen men idag kunde jag inte rippa. Så jag slängde ut det igen. Det är nog meningen att jag skall hålla tillgodo med Windows. Funderar på att ladda ner Media Monkey v3. Kostar 20$.

calle_jr
Bebop, det ska fungera både att rippa och spela såklart i Foobar. Det är inte där skon klämmer.
Du kan se om du spelar en låt att vu-mätarna i programmet rör sig.
Har du felsökt hårdvaran?
Tex om Yellowtec inte får ström så hjälper det inte ens att koppla in en ultrasupermac.

QUOTE (mikael2 @ 2010-05-20 23:06 ) *
Varför är Windows en sån djungel?

Det ska ju vara lite sport också icon_smile_wink.gif
Bebop
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-21 18:37 ) *
Bebop, det ska fungera både att rippa och spela såklart i Foobar. Det är inte där skon klämmer.
Du kan se om du spelar en låt att vu-mätarna i programmet rör sig.
Har du felsökt hårdvaran?
Tex om Yellowtec inte får ström så hjälper det inte ens att koppla in en ultrasupermac.

Nej, det är något annat...
Igår när vi talades vid fick jag upp vilket format jag ville rippa i. Det kom inte med när jag laddat ner programmet igen (full uppladdning). Med J River kopplade jag aldrig upp mot PUC. Man ser ju på skärmen att den stannar. 0,00 - 0,01 - 0,02 - 0,03 - stop.

Förmodligen är det några parametrar som är fel, men jag ställde in output i 16/44,1 - uppladdning i WAV och output via Asio. Borde fungera.

Jag kommer att ladda upp Media Monkey om en stund. Förhoppningsvis har ingenjörerna hållit fingrarna borta när det gäller ett presentabelt och användarvänligt snitt på den. closedeyes.gif
K-man
QUOTE (Bebop @ 2010-05-21 18:46 ) *
Förmodligen är det några parametrar som är fel, men jag ställde in output i 16/44,1 - uppladdning i WAV och output via Asio. Borde fungera.

Så brukar det bli om den är out of logic....vad visar ASIO-symbolen i nederkant? kan du dubbelklicka på den och få upp kontrollpanelen? Är det är ett grönt "io" tecken på PUC2? Klicka på knappen för avancerade inställningar och se om det är likadant på out puc2...

\\K-man
Bebop
QUOTE (K-man @ 2010-05-21 19:14 ) *
Så brukar det bli om den är out of logic....vad visar ASIO-symbolen i nederkant? kan du dubbelklicka på den och få upp kontrollpanelen? Är det är ett grönt "io" tecken på PUC2? Klicka på knappen för avancerade inställningar och se om det är likadant på out puc2...

Jag hade inte PUCen uppkopplad. Jag tar inte med mig den när jag rippar filer.

Kan också meddela att jag laddade upp Foobar2000 igen. Nu gíck det att rippa igen men låten "Paradigm Shift" med Stanley Clarke döpte den om till "For All You Know". Josefin Cronholms nya CD kände den igen som hennes förra. Keith Jarrets nya kände den inte igen. Må Foobar2000 rest in peace. Inget för mig.

calle_jr
QUOTE (Bebop @ 2010-05-21 19:29 ) *
Må Foobar2000 rest in peace.

Då kör jag lite pausbilder sålänge från mitt och Kilgores stopp hos Patrik Caesar.

In through the out door...

Blyfönster med små historier, och vi har förstås hamnat i Fulltofta invid Östra Ringsjön;

plundin
QUOTE (Bebop @ 2010-05-21 19:29 ) *
Jag hade inte PUCen uppkopplad. Jag tar inte med mig den när jag rippar filer.

Kan också meddela att jag laddade upp Foobar2000 igen. Nu gíck det att rippa igen men låten "Paradigm Shift" med Stanley Clarke döpte den om till "For All You Know". Josefin Cronholms nya CD kände den igen som hennes förra. Keith Jarrets nya kände den inte igen. Må Foobar2000 rest in peace. Inget för mig.

Det är inte mjukvaran som känner igen vilken platta det är utan den databas den anropar (FreeDB), och den bygger på att frivilliga krafter skriver in rätt info om varje platta. Det finns kommersiella alternativ som man får betala för, men min erfarenhet är att noggrannheten där bara är marginellt bättre.. Tyvärr tror jag att rippen i foobar bara använder freeDB (vilket jag även tror att EAC bara gör).. Vill du ha nått bättre så får du testa dbPoweramp!
Dessutom händer det inte sällan att olika CD av misstag har fått samma ISRC-kod, vilket medför att det ibland sker förväxlingar! Bara för att nått i teorin fungerar ganska enkelt betyder ju inte att man slipper att engagera sig för att det skall bli rätt! ... Jag litar inte på någon databas så jag redigerar alla taggar manuellt i efterhand!

En bra mjukvara att i efterhand redigera och hämta id3-taggar är : Mp3tag

/ptr

Bebop
QUOTE (plundin @ 2010-05-21 20:19 ) *
Det är inte mjukvaran som känner igen vilken platta det är utan den databas den anropar (FreeDB), och den bygger på att frivilliga krafter skriver in rätt info om varje platta.

Det här har varit en lärorik tråd för mig. På ett par dagar har jag sprängt vallen ...

Både Windows och MediaMonkey3 hade inga problem att känna igen plattorna, så oavsett orsak fixar dom det bättre än Foobar. Jag har som sagt installerat MediaMonkey3 Gold nu. Kostade 22 USD. Äntligen en spelare som är logisk och lätt att configurera. Fungerar perfekt, och för att anknyta till Calle's sakrala bilder svävar jag just nu i en sådan värld.

Det låter fantastiskt bra redan med de lakritssnören som medföljer och trots att PUCen bara spelat i drygt 1 timme. I en direkt jämförelse med med Audio Research CD5 så låter det rätt så lika i nedre och övre registren men mellanregistret låter faktiskt mer levande. Spelar just nu Keith Jarrets nya CD "Jasmine". Pianot har en varmare klang via PUC än med CD. Ljudbilden är större över Audio Research men frågan är om det inte låter renare och verkligare med PUC:en. Lite tidigt än att ge ett slutomdöme, men det är ingen tvekan om att det här är ett fynd.

Vad det lider blir det tester med andra kablar, högre bitrate (just nu kör jag bara 16/44,1). Skall bli kul att ladda ner lite 24/96 vad det lider.

Den enda nackdelen så här långt är rippningstider och det visuella skönhetsbetyget, men det finns nog råd för det också.

Imorgon kommer lite bilder ...
lindvall
Härligt att det lirar! Själv sitter jag och njuter med ett par gamla Mission 752 Freedom och en Apple Airport Express med en Clicktronickabel (3,5 mm plugg -> RCA) in i en gammal AKAI-receiver och lyssnar på kompisars spellistor på Spotify med hjälp av programmet Airfoil.
Mattias

Yellowtecen blev igår utsatt för ett nytt prov, en 40 års fest!
Kom för att hjälpa till att förbereda festlokalen. Fanns någon anläggning men ingen som fungerade! Tänka tänk. Hur gör vi nu?
Plockade med en enklare högtalare och förstärkare men den hade ju bara RCA anslutningar. Hade i minnet att Kjell & Co har adapter XLR till RCA. Brummade förbi på eftermiddagen och jajjemensan, köpte ett par sådana adapter. Nåväl hem och testa.... tidspress festen börjar snart!
Yes det funkade men varför lät det ansträngt redan vid ganska modest volympådrag? Jo, utnivån från Yellowtecen är hög! OK, in i Jriver och sänkte utnivån några dB och hamnade tillslut på 8 dB och sen var det problemet ur världen.

Nu hade man annnordnat med trubadur så han hade rejäla doningar med sig, men när han plockat ihop sitt var väl majoriteten bra i gasen icon_smile_wink.gif och vi började spela musik från hårddisk via Yellowtecen och den enkla anleggningen. Fungerade utmärkt!
Många ville vara med och välja musik, kul! Lite tur att man har en hygglig bredd på musiken så det passar även dylika arrangemang.

Ont i huvut idag icon_smile_blush.gif men glad att det fungerade och framförallt vilken trevlig och lyckad fest det var. Huvudpersonen blev nämligen helt upplurad i brygga, han hade inte en aning om att han ens skulle ha fest icon_smile.gif

/Mattias
Bebop
En weekend med PUC2 - inte utan bekymmer men det låter fantastiskt. Igår när jag skulle spela så vägrade den. Provade med Windows Media Player, vilken funkade. Tillbaka till Media Monkey och Output-configurationen. Nu var av någon outgrundlig anledning PUC2:an borta...!? Så det var bara att ladda in drivrutinerna igen, och så funkade det igen.

Jag misstänker att den försvann i samband med att Windows gjorde en stor uppdatering som också satte Windows Media Player som default.

För er som är lika mycket noviser som jag i sammanhanget så följer här en sammanställning över mina erfarenheter.

Man måste ha en PC. Jag köpte en Notebook från Acer på OnOff som finns från ca 2,500:- Dessutom en CD/DVD-brännare (eller rättare sagt en läsare). Den jag inhandlade kostade ca 550:-. Det behövs också ett program som kan rippa och spela filerna. Det klarar t ex Windows Media Player, men den är begränsad i format och möjligheter och den kan inte hantera t ex FLAC-filer. Jag testade Foobar2000 och J River som kan laddas ner utan kostnad. Om man vill ha samtliga faciliteter med J River så kostar det en liten slant.

Att tänka på när det gäller PC är att hitta en som är tyst. Den jag köpte viner lite, vilket fungerar när den är vid övrig utrustning men den går inte att vid sidan om en. Då måste man ha en tyst maskin. Man får vad man betalar för.

Jag gjorde bara en ytlig test så mina omdömen är inte fullt tillräkneliga. Men eftersom Calle_Jr gillar Foobar2000 och Mattias gillar J River så skaffade jag Media Monkey v3 icon_smile_shock.gif som kostar 22 USD. Den hanterar bl a FLAC vilket är bra eftersom en hel del nerladdningar erbjuds i detta format. Dessutom tycker jag att det är väldigt lätt och logisk att hantera i sina config-filer. Rekommenderas för övrigt av HDTracks (som dessvärre inte säljer filer till Europeer) icon_smile_dead.gif

Det behövs dessutom balanserade kablar till utgången. Ett par sådana hittade jag i garderoben, ett par 13 år gamla MIT Proline.

Naturligtvis behövs också PUC2:an med tillhörande lakritssnören. Med tanke på hur bra det låter med dom, så inbillar jag mig att det finns en division till att hämta ut. Entreq's kabel skall vara ett fynd, sägs det. PUC2 kostar f n 5,500:-

Här den analoga ut- och ingångarna (när man använder PUC2 som AD-omvandlare, vilket blir en senare övning).

Och här är ingångssidan samt uttag för bl a hörlurar.

Här är hela paketet med PC, PUC2, kablar och CD-station. Jag rippade några av Eliane Elias bästa plattor.

Hur är då mina omdömen?

• Hela härligheten kostar alltså drygt 11,000:-. Kan det verkligen matcha en CD-spelare typ Audio Researchs CD5 som kostar ca 70,000? Ja, utan vidare, men då pratar jag om rippade plattor. Att använda PC som CD-spelare duger inte.
  • Låter det rentav bättre än Audio Researchs CD5? Nej, men lika bra. Beror lite på vad man värdesätter. CD5 har bredare ljudbild och lite mer ambience i ljudet medan PUC2 har en något torrare ljudbild och något krympt. Röster ligger lite längre bak än med CD5. Det är inga avgrundsskillnader, men just Eliane Elias föredrar jag över PUC2.
  • Kan jag tänka mig att hysta ut CD-spelaren. Nej, inte alls. CD-spelare är ett bekvämare verktyg, den är lätt att ladda, finns fjärrkontroll och den ser bättre ut. Trots allt är det lite bökigt med PC. Det skall rippas, program hänger sig, program skall uppdateras och liknande. Om man går över helt till PC behöver man också köpa på sig externa hårddiskar med backup-kopior.
  • Efter det första glädjeruset kommer jag troligen att fokusera på dess AD-omvandlare för att rippa ner mina konsertinspelningar som jag har på band. En och annan 24/96 nerladdning kommer jag väl också att göra. Men för min del är det ingen ersättare till en bra CD-spelare, men det är ett kul kompliment. Mina CD-plattor kommer inte lämna mina hyllor.

calle_jr

Intressant, Bebop!
För den som inte redan har en värsting cd-spelare kan laptop-lösningar bli en grym lösning, där rippning och nedladdning blir rutin icon_smile_approve.gif
För min del får man gärna skrota de små plastfodralen med silverdiskar icon_smile.gif

Yellowtec PUC2 har ju även en digital utgång.
Det kan vara värt att testa den till AR:s dac... icon_smile_cool.gif
Richard
QUOTE (Bebop @ 2010-05-23 18:41 ) *
Låter det rentav bättre än Audio Researchs CD5? Nej, men lika bra. Beror lite på vad man värdesätter. CD5 har bredare ljudbild och lite mer ambience i ljudet medan PUC2 har en något torrare ljudbild och något krympt. Röster ligger lite längre bak än med CD5. Det är inga avgrundsskillnader, men just Eliane Elias föredrar jag över PUC2.[/list]

Snacka om god kritik, i synnerhet när du är van vid en AR DC5. Vi är nog många som är intresserade av att köpa denna dac om nytt tillfälle ges. Praying.gif

Är själv väldigt sugen på att kunna börja spela framförallt högupplösta filer som laddas ned från nätet från tex Linn audio.
Ser inte direkt något skäl att sluta med cd-skivorna då jag är mycket nöjd med min Primare cd31 utan ser det som sagt mer som att sätt att kunna spela nya format.

Mycket spännande!!!

//Richard
K-man
QUOTE (calle_jr @ 2010-05-23 20:28 ) *
Yellowtec PUC2 har ju även en digital utgång.
Det kan vara värt att testa den till AR:s dac... icon_smile_cool.gif

Absolut....det är så jag testar skillnaderna här hemma....det ger ju i det närmaste identiska förutsättningar....jag sätter i digitalkabeln till dac:en där...och skiftar över signalkablarna från PUC:n till DAC:n....så det enda som skiljer är en extra digitalkabel....så det må väl ses som en ren DAC jämförelse...och skillnad är det.

\\K-man
Bebop
CD5 har ingen digital ingång men väl digital utgång. Kablar till AES in/utgångar, är det en vanlig XLR eller är dom trimmade på något särskilt sätt? Leverar dom spänning också eller man får ha en USB-lina till PC'n samtidigt?

K-man
QUOTE (Bebop @ 2010-05-23 21:20 ) *
CD5 har ingen digital ingång men väl digital utgång. Kablar till AES in/utgångar, är det en vanlig XLR eller är dom trimmade på något särskilt sätt? Leverar dom spänning också eller man får ha en USB-lina till PC'n samtidigt?

Skall man vara noga så skall det vara en 110ohm:s kabel....men som jag fattat det är det i övrigt en vanlig XLR-kabel....

Den levererar ingen spänning...så du får strömsätta PUC:n genom usb...

\\K-man
Bebop
Gick in på deras sida. Tänk så lite man vet. Yellowtec är tydligen giganter inom sitt fält av professionell utrustning. Tycks finnas representerade på de flesta radiostationer.

Yellowtec
Bebop
QUOTE (K-man @ 2010-05-23 21:24 ) *
Skall man vara noga så skall det vara en 110ohm:s kabel....men som jag fattat det är det i övrigt en vanlig XLR-kabel....

Provade med ett par Entreq XLR mellan CD-spelare och PUC2, men det var helt tyst... icon_smile_sad.gif

Såg följande i deras manual: AES/EBU audio data are only accepted at the digital input at a sampling rate of 48 kHz
with an active "consumer-bit".
Jag antar att det är anledningen, eller?
K-man
QUOTE (Bebop @ 2010-05-23 22:02 ) *
Provade med ett par Entreq XLR mellan CD-spelare och PUC2, men det var helt tyst... icon_smile_sad.gif

Såg följande i deras manual: AES/EBU audio data are only accepted at the digital input at a sampling rate of 48 kHz
with an active "consumer-bit".
Jag antar att det är anledningen, eller?

Hmmm...undrar jag om det går att köra den som DA på det sättet...tror nog den tar AES/EBU in och konverterar till USB så man kan få in signalen till datorn....

\\K-man
patrikcaesar
Det verkar som ni är nöjda, inget kan göra mig gladare.
Trots allt är det ni som är de första som provat PUC2, varken Eliot eller jag har mer än hörsägen.
Det är trevligt att få följa med i tråden, för ni gör ju allt jobbet, jag och andra behöver bara följa era klara intruktioner.
Jag själv är inte en datakille icon_smile_blush.gif , så Bebops "learning by doing" och andras råd är obetalbara för mig.
Tack! icon_smile.gif
Jag samarbetar med Entreq, så vi får väl hitta på en paketlösning med den bästa USB kabeln, eller vad tycker ni?
Patrik
K-man
Hehee....testandet går vidare...och ikväll har det öppnats ytterliggare nya dörrar genom PUC:en som gör att mina rippade CD springer iväg en bra bit till i ljuvlighet...

...labbar vidare....

\\K-man
Mattias

Vad har du nu hittat på K-man?
Nyfiken som man är....

/Mattias
Richard
Anmäler mitt mitt intresse för köp av Yellowtecs Puc2, om detta nu är möjligt redan. icon_smile_wink.gif
Erfarenheterna i tråden är ju minst sagt positiva. icon_smile_tongue.gif

Som kuriosa kan jag säga att på min gata är vi 8 hus och då min närmaste granne också vill köpa dylik tingest gör ju detta 25% av gatan. Det borde innebära att du skulle kunna sälja bortåt 20 000 i en stad av Växjös storlek. icon_smile_cool.gif

Skämt åsido, är det på gång med ny sambeställning?

MVH
Richard

Editerat pga räknefel. 25 ska det ju va.
patrikcaesar
QUOTE (Richard Andersson @ 2010-05-25 20:27 ) *
Anmäler mitt mitt intresse för köp av Yellowtecs Puc2, om detta nu är möjligt redan. icon_smile_wink.gif
Erfarenheterna i tråden är ju minst sagt positiva. icon_smile_tongue.gif

Som kuriosa kan jag säga att på min gata är vi 8 hus och då min närmaste granne också vill köpa dylik tingest gör ju detta 25% av gatan. Det borde innebära att du skulle kunna sälja bortåt 20 000 i en stad av Växjös storlek. icon_smile_cool.gif

Skämt åsido, är det på gång med ny sambeställning?

MVH
Richard

Editerat pga räknefel. 25 ska det ju va.

Synd, för visst hade det varit spännande med 20 000 på Växjö, fast frågan är om de kunnat leverera. icon_smile_wink.gif
Ja det är dags för ny sambeställning.
Kommer med detaljer då jag kontaktat Yellowtec igen, men den här gången får ni vara lite på bettet. icon_smile.gif
Måste veta hur många som vill ha och det är förskottsbetalning som gäller, det är sämre marginal än butiksmarginal så jag kan inte ligga ute med slantar.
Kontakta mig per PM, så sabbar vi inte tråden.
Ska vi säga en vecka från nu så får alla tid nog på sig att lägga in en beställning.
MVH
Patrik
Mattias

Härligt Patrik! Jag tror det blir några som hakar på icon_smile_wink.gif

Jriver Media Center kan man uppgradera till senaste versionen MC15 för $22.98. Se nedan. Fick mail om detta så jag informerar här också. Kanske nappar någon, tex jag själv....

Citerar delar av mailet från Jriver: "You can save a few dollars on an upgrade to MC15. It's $22.98 through May31. Details are here:"
http://wiki.jrmediacenter.com/index.php/Upgrade_to_MC15

/Mattias
K-man
QUOTE (Mattias @ 2010-05-25 07:33 ) *
Vad har du nu hittat på K-man?
Nyfiken som man är....

/Mattias

Det slog mig att det finns ju DSP i Jriver:s mjukvara...och jag vet att bla Bernt nyttjar den för up/oversampling. Så nu när möjligheten gavs med denna DAC så var jag ju tvungen att testa....och helt klart händer det grejer!

När jag jämförde mellan min gamla DAC och PUC-dacen (utan DSP) så var det skillnad...men inte oavkortat till puc:ns fördel. Ganska snarlikt Bebops uppfattning. Efter DSP-hanteringen så är det spel mot ett mål...så långt jag hittils kan uppleva och bedöma det.

Då jag kör Media Jukebox(gratis) och inte Media Center så kan jag dock bara köra upp samplingen till 32/96....men man undrar ju om 192 skulle ge ännu mer... icon_smile_shock.gif

Det är lite intressant att det går att köra 32/96 (och 24/96) men inte 32/192....fast det finns säkert någon jättebra teknisk förklaring till det! icon_smile.gif

\\K-man
plundin
Kan vara mjukvaran som är maximerad till 24/96. Det verkar vara samma begränsning i Silverjuke.. Den ville inte ta mina 24/192-filer när jag testade.. Foobar däremot verkar inte ha den begränsningen, och den kan väll oxå uppsampla (har inte testat..), hon spelar 192-filer galant!

Nått skall ju Foobar vara bättre på... icon_smile_wink.gif

Uppsampling får bli nästa projekt!

/ptr
K-man
QUOTE (plundin @ 2010-05-26 21:49 ) *
Kan vara mjukvaran som är maximerad till 24/96. Det verkar vara samma begränsning i Silverjuke.. Den ville inte ta mina 24/192-filer när jag testade.. Foobar däremot verkar inte ha den begränsningen, och den kan väll oxå uppsampla (har inte testat..), hon spelar 192-filer galant!

Nått skall ju Foobar vara bättre på... icon_smile_wink.gif

Uppsampling får bli nästa projekt!

/ptr

Hmmm....följer inte din text helt Plundin...men det kan ju grundas i att min var otydlig. Det funkar alltså fint med 24/192....men inte 32/192.....men väl 32/96.

Ahh....du läste om jukeboxen...om man betalar och tar mediacenter så funkar 32/192 fint....ngt skall ju skiljas mellan gratis och betalvarianten. Frågan är om det är så stor skillnad så det är värt pengen....då jag är helt nöjd med resten i jukeboxen. Det finns en sak till som iofs lockar lite och det är att man kan spela typ via minnesbuffring på mediacenter med...och det sägs ge lite till.

\\K-man
plundin
Nej, jag förstod nog otydligt! closedeyes.gif

/ptr
Bebop
QUOTE (K-man @ 2010-05-26 22:16 ) *
...om man betalar och tar mediacenter så funkar 32/192 fint....ngt skall ju skiljas mellan gratis och betalvarianten. Frågan är om det är så stor skillnad så det är värt pengen....då jag är helt nöjd med resten i jukeboxen. Det finns en sak till som iofs lockar lite och det är att man kan spela typ via minnesbuffring på mediacenter med...och det sägs ge lite till.

Jag tvivlar. Såvitt jag vet är det inga inspelningar som görs mer än 24/96 och dom är heller inte särskilt många. Tim de Paravicini påstår i och för sig att man skall upp till 24/384 för att komma i närheten av det analoga ljudet, men då avser han redan på inspelningsnivå och det lär dröja enligt honom.

plundin
QUOTE (Bebop @ 2010-05-26 23:26 ) *
Jag tvivlar. Såvitt jag vet är det inga inspelningar som görs mer än 24/96 och dom är heller inte särskilt många. Tim de Paravicini påstår i och för sig att man skall upp till 24/384 för att komma i närheten av det analoga ljudet, men då avser han redan på inspelningsnivå och det lär dröja enligt honom.

På den klassiska sidan är 24/192 som inspelningsupplösning legio.
(Även om det finns sånna som hävdar att 16/44 är bra nock.. Vilket inte är jag! Jag håller med Tim eller, Jag till och med tycker att DSD är det bästa alternativet rent klangligt)

På LinnRecords Sajt och HD-tracks finns det ganska många 192 överföringar... Även om det mesta är 24/88 eller 24/96.. Jag borde kanske skriva, att jag var förvånad över hur mycket som fanns ändå!
Vilket i relation till majoriteten av musik som ges ut en en näve singel i Sahara!

/ptr
Mattias

Är ju milt sagt nöjd med denna produkt.
Jag, fattar faktiskt inte detta och speciellt inte om man kollar prislappen. Den låter helt enkelt för bra för att vara sant!

Kan väl säga att jag gillar både mn cd-spelare och Squeezebox men Puc2 är i en annan division för i min anläggning låter den klart bättre. Samtidigt är ju försteget gjort för balanserad användning så detta spelar naturligtvis in det med.
Min Copland CDA289 kommer alltså få stå och samla damm bokstavligen!

Ni som tvekar, sluta med det och pm'a Patrik.

/Nöjd Mattias
Bebop
QUOTE (plundin @ 2010-05-26 23:31 ) *
[color="#8B0000"

På LinnRecords Sajt och HD-tracks finns det ganska många 192 överföringar... Även om det mesta är 24/88 eller 24/96.. Jag borde kanske skriva, att jag var förvånad över hur mycket som fanns ändå!
Vilket i relation till majoriteten av musik som ges ut en en näve singel i Sahara!

Provade att ladda ner från HDTracks men det blev njet.45.gif När det var dags avsluta beställninge informerades jag att de endast säljer till US-adresser. Synd, för där finns en hel del pärlor.
Richard
QUOTE (Bebop @ 2010-05-28 18:49 ) *
Provade att ladda ner från HDTracks men det blev njet.45.gif När det var dags avsluta beställninge informerades jag att de endast säljer till US-adresser. Synd, för där finns en hel del pärlor.

Detta är ju synnerligen märkligt. icon_smile_angry.gif
På deras FAQ står följande men ingen förklaring varför:

"Q: I live in a country outside of the United States. Are there territory restrictions?
A: Yes, at this time, HDtracks only serves people residing in the United States."

Nån som vet vad det kan finnas för skäl till detta när man ändå laddar ner????

//Richard

plundin
QUOTE (Richard Andersson @ 2010-05-28 20:01 ) *
Detta är ju synnerligen märkligt. icon_smile_angry.gif
På deras FAQ står följande men ingen förklaring varför:

"Q: I live in a country outside of the United States. Are there territory restrictions?
A: Yes, at this time, HDtracks only serves people residing in the United States."

Nån som vet vad det kan finnas för skäl till detta när man ändå laddar ner????

Det har förmodligen att göra med komplikationer för copyrightbestämmelser, sådana varierar jorden runt.
det var likadant med iTunes när det kom, dom serverade bara USA, för att sedan etablera sig i den fria världen utanför oxå! icon_smile_wink.gif

Jag har fått "hjälp" av en bekant i USA för mina köp, men det är ytterst opraktiskt! icon_smile_dead.gif icon_smile_dead.gif

/ptr
Richard
Jaha då var puckar beställda.
2 stycken på min gata, 1 PUC2 i vart fjärde hus. Slå det om ni kan..... icon_smile_cool.gif

//Richard
Mattias

Kvällens övningar rörde sig i högupplöst musik, något man önskar att man hade mer av icon_smile_tongue.gif
Må HDtracks sajt öppna upp så att man kan köpa musik därifrån!

/Mattias
Richard
Sökte lite efter högupplöst musik och fick denna träff:
http://www.2l.no/

Kanske gammal nyhet för er som hållt på med dessa nymodigheter ett tag....

Det finns här även en sida med ett helt gäng gratis nedladdningsbara klassiska stycken i olika format och upplösningar.

//Richard
Mattias

2L sidan är inte dum och många gratis testspår icon_smile_tongue.gif

Mailade HDtracks.com rörande att köpa musik därifrån, fick ju nobben men iaf ett motiverat svar. Med lite tur kanske det kommer nåt.... *hålla tummarna* Citerar deras mailsvar nedan:

"Mattias,

Thank you for your interest in HDtracks. Due to licensing, publishing
and royalty restrictions and issues that still need to be worked out
with all of our partner labels, unfortunately, we are unable to offer
our services to international customers at this time.

Of course, we would love to be able to expand our services so that
persons outside of the US, such as yourself, who are interested in our
services be able to purchase music for us. We are working hard in order
to be able to do so in the near future. We will let everyone know once
this service is available.

We do apologize for any inconvenience this may have caused and again,
thank you for your interest in HDtracks.

Sincerely,
The HDtracks Team"

/Mattias
eliot
Jag ligger i startgroparna - har precis köpt lite högupplöst från ElusiveDisc (vissa köpte jag också till Patrik)

Classic Records 24/96 Music DVD
DAD1011    JOHN LEE HOOKER/BOOM BOOM - två sista exemplaren
DAD1030    MUSIC BY ERNEST BLOCH
DAD1032    STARKER PLAYS BAKER
DAD1037    SONNY CLARK/COOL STRUTTIN
DAD1041    WEAVERS/REUNION AT CARNEGIE HALL - två sista exemplaren

CLASSIC RECORDS 24/192 DVD
HDAD2008   MUDDY WATERS/FOLK SINGER
HDAD2009   CANNONBALL ADDERLEY/SOMETHIN' ELSE- 2st
HDAD2010   JOHN COLTRANE/BLUE TRAIN 2st         
HDAD2030   SIBELIUS/CONCERTO IN D MINOR - 1DVD-A/1CD
HDAD2033   VILLA LOBOS/THE LITTLE TRAIN OF THE CAIPIRA - 1DVD-A/1CD

och dessutom

Efter Patriks besök i helgen har jag nu min PUC2 icon_smile_approve.gif
eliot
QUOTE (Mattias @ 2010-06-02 21:57 ) *
2L sidan är inte dum och många gratis testspår icon_smile_tongue.gif

Mailade HDtracks.com rörande att köpa musik därifrån, fick ju nobben men iaf ett motiverat svar. Med lite tur kanske det kommer nåt.... *hålla tummarna* Citerar deras mailsvar nedan:

Det är tydligen inga problem att köpa från HDtracks om du använder Paypal icon_smile_tongue.gif
Bebop
QUOTE (eliot @ 2010-06-02 22:10 ) *
Jag ligger i startgroparna - har precis köpt lite högupplöst från ElusiveDisc (vissa köpte jag också till Patrik)

Hur får Du ut den digitala högupplösta signalen ur dom plattorna? Funkar det att rippa alla bitarna?
eliot
QUOTE (Bebop @ 2010-06-02 22:18 ) *
Hur får Du ut den digitala högupplösta signalen ur dom plattorna? Funkar det att rippa alla bitarna?

Shame On You.gif Du skall inte fråga sådana frågor - när det gäller att rippa skivor är jag på det stadiet som du var på för några veckor sedan icon_smile_blush.gif

- Jag har just köpt en laptop och installerat Vista och den ser mitt nätverk - jag har ännu inte packat upp min PUC2. icon_smile_wink.gif

plundin

Med rätt mjukvara är det en barnlek!
Tex. DVD-Audio-Extractor!
Med den kan du styra bitarna om du vill, men det är inget problem att få ut 24/192 eller lägre om det finns på skivan..

/ptr
Absolute Audio

DVD-Audio Explorer kan fungera om inte de högupplösta spåren är spärrade. Men jag har något svagt minne av att jag rippat Muddy Waters - Folksinger, underbar skiva f.ö.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.