En weekend med PUC2 - inte utan bekymmer men det låter fantastiskt. Igår när jag skulle spela så vägrade den. Provade med Windows Media Player, vilken funkade. Tillbaka till Media Monkey och Output-configurationen. Nu var av någon outgrundlig anledning PUC2:an borta...!? Så det var bara att ladda in drivrutinerna igen, och så funkade det igen.
Jag misstänker att den försvann i samband med att Windows gjorde en stor uppdatering som också satte Windows Media Player som default.
För er som är lika mycket noviser som jag i sammanhanget så följer här en sammanställning över mina erfarenheter.
Man måste ha en PC. Jag köpte en Notebook från Acer på OnOff som finns från ca 2,500:- Dessutom en CD/DVD-brännare (eller rättare sagt en läsare). Den jag inhandlade kostade ca 550:-. Det behövs också ett program som kan rippa och spela filerna. Det klarar t ex Windows Media Player, men den är begränsad i format och möjligheter och den kan inte hantera t ex FLAC-filer. Jag testade Foobar2000 och J River som kan laddas ner utan kostnad. Om man vill ha samtliga faciliteter med J River så kostar det en liten slant.
Att tänka på när det gäller PC är att hitta en som är tyst. Den jag köpte viner lite, vilket fungerar när den är vid övrig utrustning men den går inte att vid sidan om en. Då måste man ha en tyst maskin. Man får vad man betalar för.
Jag gjorde bara en ytlig test så mina omdömen är inte fullt tillräkneliga. Men eftersom Calle_Jr gillar Foobar2000 och Mattias gillar J River så skaffade jag Media Monkey v3

som kostar 22 USD. Den hanterar bl a FLAC vilket är bra eftersom en hel del nerladdningar erbjuds i detta format. Dessutom tycker jag att det är väldigt lätt och logisk att hantera i sina config-filer. Rekommenderas för övrigt av HDTracks (som dessvärre inte säljer filer till Europeer)

Det behövs dessutom balanserade kablar till utgången. Ett par sådana hittade jag i garderoben, ett par 13 år gamla MIT Proline.

Naturligtvis behövs också PUC2:an med tillhörande lakritssnören. Med tanke på hur bra det låter med dom, så inbillar jag mig att det finns en division till att hämta ut. Entreq's kabel skall vara ett fynd, sägs det. PUC2 kostar f n 5,500:-

Här den analoga ut- och ingångarna (när man använder PUC2 som AD-omvandlare, vilket blir en senare övning).

Och här är ingångssidan samt uttag för bl a hörlurar.

Här är hela paketet med PC, PUC2, kablar och CD-station. Jag rippade några av Eliane Elias bästa plattor.

Hur är då mina omdömen?
- Hela härligheten kostar alltså drygt 11,000:-. Kan det verkligen matcha en CD-spelare typ Audio Researchs CD5 som kostar ca 70,000? Ja, utan vidare, men då pratar jag om rippade plattor. Att använda PC som CD-spelare duger inte.
- Låter det rentav bättre än Audio Researchs CD5? Nej, men lika bra. Beror lite på vad man värdesätter. CD5 har bredare ljudbild och lite mer ambience i ljudet medan PUC2 har en något torrare ljudbild och något krympt. Röster ligger lite längre bak än med CD5. Det är inga avgrundsskillnader, men just Eliane Elias föredrar jag över PUC2.
- Kan jag tänka mig att hysta ut CD-spelaren. Nej, inte alls. CD-spelare är ett bekvämare verktyg, den är lätt att ladda, finns fjärrkontroll och den ser bättre ut. Trots allt är det lite bökigt med PC. Det skall rippas, program hänger sig, program skall uppdateras och liknande. Om man går över helt till PC behöver man också köpa på sig externa hårddiskar med backup-kopior.
- Efter det första glädjeruset kommer jag troligen att fokusera på dess AD-omvandlare för att rippa ner mina konsertinspelningar som jag har på band. En och annan 24/96 nerladdning kommer jag väl också att göra. Men för min del är det ingen ersättare till en bra CD-spelare, men det är ett kul kompliment. Mina CD-plattor kommer inte lämna mina hyllor.