QUOTE (Harryup @ 2010-04-23 19:34 )

Matts vad använder du för högtalare för att veta att det är rak frekvensgång du skall sträva efter?
Eller blir justeringen också en aning equalisering av ljudet ihop med högtalaren?
Finns det efteråt en möjlighet att se likheter mellan hur 2 högtalare beter sig i ekofritt rum och sedan känna igen skillnaderna i ett level-3 rum?
mvh/Harryup
När jag började att lyssningstesta olika diffusor lösningar upptäckte jag att mäta upp enstaka moduler (speciellt om de var stöpta i samma form) endast gav en fingervisning hur de akustiskt fungerade i praktiken .
För att kontrollera diffusorns funktion bredbandigt utvecklade SMT en ide från Ingemar Olsson som bestod av en 12 hörnig (dodoekaeder) högtalare* i mitten på 90 talet .
den fungerar som en rundstrålande ljudkälla vilken aktiverade rummets ytor likartat.
Dessa mätningar lade grunden till framtagandet av olika bas absorberande diffusor moduler (MA moduler) som anpassades till varandra för att”lura ljudet “ och därmed undvika kamfiltereffekter (färgningar ) och enstaka hårda relexer , vilket moduler stöpta i samma form skapar
På detta sätt växte sedan Level 1-5 fram
Jag eftersträvar alltså något helt annat än ekofria rum och det är att rummet ska skapa ett efterklangsfält som frekvensmässigt avklingar jämnt i hela rummet och i en nivå som ej lägger till något hörbart rumsbidrag
Hur är det nu möjligt ?
Jo ,det finns ett smalt fält som i nivå ligger mellan hörbarhetsgränsen och det fält som börjar färga lyssningen
Detta fält är olika i nivå (i förhållandet till direkt ljudet) beroende var på tidsaxeln man befinner sig Detta innebär att det ställs höga krav på att diffusorerna sprider ljudet på ett effektivt och bredbandigt sätt med jämn och låg absorbtionskoefficient
Konceptet med för också att högtalarens frekvens gång inom ett par db återfinns i sweetspot och strora delar av rummet om dess powerrespons är bra
Konceptet har också den viktiga uppgiften att hjälpa den tröga hjärnan (ska ju processa miljontals små reflexer) att uppfatta allla de microdetaljer , övertoner mm som musik instrument avger
Ett enkelt sätt att kolla detta är att ställa sig under ett av mina akustik tak och ta ton
Ytterligare bevis får att mitt diffusor concept ej lägger till någon rumsklang är Tramp studion i Trollywood , de 64 st TP 300 diffusorerna används då tramparen ska simulera akustiken hos en rågåker i filmerna
Level 3 rummen blir på detta sätt helt transparanta och neutrala för in och uppspelning av ett live
framträdande Mätdata från rummen har ingen motsvarighet i alla de publikationer som AES publicerat de senaste 35 åren
Så fort alla rättigheter är klara så kommer de inspelningar som redan gjorts ( musikerna blir alltid lika förvånade att de kan stå på olika platser i rummet med bibehållen instrumentklang) till andra level 3 rum ute i världen
Den stora profilen Mike Chafee sade detta om Svanå Akustiken när han klev in i Silverrumet i Miami
"David Zucker's demo rooms at Sound Experience essentially disapear. They are so balanced in frequency and time, that it is now possible to optimize equipment and positioning parameters to get closer than ever to the holy grail of unquestioned accuracy."
Mike Chafee Sound Designer for the large 5.1 Playback System for the Audio Engineering Society’s 123rd. Convention in New York City
Hälsningar
matts
www.diffusor.com
*Starade faktiskt mitt företag med 12 hörningen och GH modulen samt ett startbidrag från staten på 50000 kr Högtalaren uppmärksammades snabbt och blev en världsstandard inom byggnadsakustiken inom ett par månader ,såld av B&K i mer än 10 år