QUOTE (Ampalang @ 2011-04-17 01:30 )

Någon får också gärna förklara fördelarna med komprimerade losslessformat (Flac mm) jämfört med okomprimerade (AIFF)?
Om vi går på spåret att okomprimerat tar mer utrymme så jämför i alla fall jag med vika prisklasser mina CD-spelare varit i
och för likartade pengar skulle jag få både utrymme och säkerhet tillräckligt för att klara av 3e världskriget.
Så frågan är vad är det jag missat med tex Flac?
Fördelen är naturligtvis att filerna blir mindre - ungefär hälften så stora - och att man därmed sparar diskutrymme (och pengar). Har man inte några begränsningar vad gäller dessa krav kan man naturligtvis spara okomprimerat.
Formatet på en CD läses "rakt av" okomprimerat in i datorn som Wave. Wave har nackdelen att den inte lagrar taggar till låtarna. Som alternativ kan man då lagra filen i Flac och man får då med taggar (förutom att man sparar plats). Flac komprimerar inte ljudet utan packar bara ihop filen så mycket det går utan att förstöra några ettor och nollor (jfr Zip-fil vad gäller skrivna dokument).
Om man kan tänka sig att använda Apple-världen (och det kan ju inte alla), så är AIFF ett helt okomprimerat format som även lagrar taggar. Dessa filer blir lika stora som originalfilerna på CD-n (ungefär som Wav). Vill man minska storleken på en AIFF-fil kan man packa ihop den till en Apple Lossless. Då behåller den taggarna och blir i storlek och funktion ungefär som en Flac-fil. De lärda strider om vilken som låter bäst (eller om det överhuvudtaget finns någon ljudskillnad); Flac eller AppleLossless.
Om man blir helt frälst på Applevärlden och man med sin Mac-dator börjar använde de funktioner som öppnar sig att på olika sätt hantera ljud i sitt boende, så tycker jag nog att AppleLossless börjar bli ett alltmer lockande alternativ att satsa på. Man kan ju med funktionen Airplay skicka ljud till en liten Airport Express eller andra Apple-datorer och man har fullständig integration med sin iPhone och/eller sin iPad(2).... Homesharing gör att iPhonen/iPaden strömmande kan hämta musik från databasen i datorn mm.
Och vad som är viktigt är att alla dessa format ovan är oförstörande, vilket innebär att man kan konvertara tillbaka till tidigare format eller konvertera över till något annat man väljer. (Alla utom Wave, som ju inte har några taggar med sig...)
Ovanstående är hur jag ser på formaten idag efter ett drygt års erfarenhet av joxande med dem. Måste reservera mig för eventuella sakfel eller missuppfattningar från min sida.
Slutsatsen blir alltså - lagra i Flac eller AppleLossless, för då ryms det mer på disken. Och disken kan ju vara en iPhone t ex idag, vilket gör att utrymmet där inte är obegränsat. En iPhone med AppleLosslessfiler lagrade och en in-ear-lur i hög klass (t ex Klipsch Image X10i) låter inte alls dumt...
/ Ulf