Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Biwiring
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Conny T
Hej,

Har en fråga till er med erfarenhet av biwiring. Köpte nyligen Audio Quests kabel rocket 33 och upptäckte att dessa är grymma på bas
däremot förvandlades röster till något jag i det närmaste kan beskriva som "nästäppta" även rums akustik fövandlades, kort sagt
bortsett från grym bas låter resten "beslöjat". Har provat att som AQ kallar det single biwira dessa men inget ändrade sig nämnvärt.
Så kort o konsist prövade jag att köra med AQ till nedre register och mina gamla Taralabs till diskanregistret. Det blev betydligt bättre, bra kontroll i bas och varken Eva Cassidy eller Diana Krall låter längre förkylda. Problemet är att mina Tara kablar är för korta och jag skulle vilja höra med er hur ni biwirat och vilka erfarenheter och råd som gäller gällande att köra med två olika kablar för
övre och undre register. Det känns som rätt kombination kan bli en riktig hit till "billiga" pengar om man bara kan hitta en bra kombination. Minns inte vad mina Tara heter, dom har fyra ledare och är avsedda för biwiring dom var förmodligen inte speciellt dyra när jag en gång köpte dom på Hifiklubben.

Alla synpunkter och råd tas emot med stor tacksamhet.

Mvh
Conny T
DrKlang
Hej

Biwiring är en av det saker jag aldrig riktigt uppskattat. Jag har helt enkelt inte hört någon avgörande skillnad. Jag kan förstå att en grövre kabel har betydelse och biwiring innebär onekligen mer koppar (eller annan ledare). Men det finns gott om grova kablar idag.

I ditt fall har jag en känsla av att biwiring är av underordnad betydelse, snarare är det olika kabelegenskaper som spelar in. Vad man skulle kunna förvänta sig av biwiring eller mer koppar är möjligen högre upplösning och större bandbredd. Karaktär ligger troligen i kabelgeometri, ledarmaterial och hur väl inspelad kabeln är. Baserat på mina egna försök hänger ljudet inte riktigt ihop om man använder olika kablar, men ibland blir det en bra kompletterande effekt. Sedan kan man alltid köpa en superbra kabel som är bra i alla kanter, men som tyvärr ofta är rejält dyr. Och då gäller det att vara säker på att man gillar karaktären hos kabeln, annars blir det kapitalförstöring när man bara måste byta. Men du har kanske hittat en perfekt blandning, även om en är för kort. Lev med det och njut!
Conny T
Håller med dig att jag inte heller fått ut något av biwiring tidigare, och som jag kör nu med AQ och Tara har jag fått bas som "benefit"
dock tror jag inte att jag hittat den "perfekta" lösningen ännu, men det blev betydligt bättre än med bara AQ kablarna. Det här med kablar kan bli en riktigt dyr affär innan man hittat rätt.........kollar man runt på nätet finns det massor av olika skolor och uppfattningar........i alla prisklasser.
PL300
Jag som har bra erfarenheter av biwiring får väl skriva en rad också!
För mig är det framför allt mellanregistret som blir bättre men även bas och diskant! Jag diskuterar som så att att har högtalartillverkaren tänkt och konstruerat för biwire så funkar den nog bäst så i och med att det även är separerat i högtalaren efter terminalerna.
Vet dock att många tycker att det är bättre med en dyr kabel istället för två billigare och om du kör singel så rekomenderas att sätta en stump av samma kabel mellan terminalerna istället för dom medföljande inte så väljludande byglarna!
Jag tycker det finns bra argument för båda sidorna eftersom man kan hitta allt från enkla terminaler (t.ex. Wilson) till triwiring (t.ex. Kef) på extremt dyra skapelser så finns det nog ingen direkt sanning och får bli det tråkiga svaret prova dig fram!
Olika kablar är ingen bra ide, har aldrig hört eller läst att det skulle vara bra, blir nog svårt och få det och låta homogent!
Jag tror inte du har hittat rätt kablar till dina högtalare, jag har använt en del AQ på signalsidan och aldrig trivts med dom och kan hålla med om din beskrivning som trista i mellanregistret!
Jag skulle rekomendera supra för en begränsad budget men även begagnatmarknaden finns en del fynd på!
Vad är det för högtalare föresten? det kan ju vara nån här som har erfarenhet av just dom!
Lycka till! icon_smile.gif
Conny T
Tack för svar jag har idag ett par XTZ 99.36 som jag verkligen gillar, har inte sett något här på forumet skrivit men det kanske finns fler innehavare än mig av dessa. XTZ anger inget för eller emot biwing men deras högtalare är gjorda så att dessa går att kör så.
Håller med dig, det finns många skolor både för och emot biwiring, min tanke med kablar från olika tillverkare är att utbudet blir större
då varje kabel åtminstone i budgetklass har sina specifika fördelar och nackdelar, samtidigt slår frågan mig finns det ingen tillverkare som utvecklat kablar separat för biwiring och dedikerat varje kabel för sin uppgift?
PL300
quote name='Conny T' date='2010-04-01 19:47 ' post='120729']
Tack för svar jag har idag ett par XTZ 99.36 som jag verkligen gillar, har inte sett något här på forumet skrivit men det kanske finns fler innehavare än mig av dessa. XTZ anger inget för eller emot biwing men deras högtalare är gjorda så att dessa går att kör så.
Håller med dig, det finns många skolor både för och emot biwiring, min tanke med kablar från olika tillverkare är att utbudet blir större
då varje kabel åtminstone i budgetklass har sina specifika fördelar och nackdelar, samtidigt slår frågan mig finns det ingen tillverkare som utvecklat kablar separat för biwiring och dedikerat varje kabel för sin uppgift?
[/quote]

Jag tänker att i och med att det sitter fyra kontakter där så har dom redan tagit ställning för!?
Jag tror att du kan få en lustig ljudbild om man mixar olika ljudideal lite känsla av sub&sat som inte hänger ihop samt eventuellt om det skiljer på motståndet i kabeln så skulle den ena signalen komma fram lite tidigare men prova går ju naturligtvis eller det har du ju redan gjort.
Jo det finns tillverkare med specifiserade kablar till bas och diskant och då är dom ju tänkta och jobba ihop, själv har jag en Clou Cable 610 triol Clou Cable som jag levt länge med och det är olika ledare och storlekar på dom!, tyvärr dog mannen bakom märket i sina bästa år så tillgången är begränsad men han konstruerade så iallafall och det finns säkert fler!
PL300
kimber
Här är en annan med liknande tanke, tror just dom är skitdyra! icon_smile_sad.gif
Björn-Ola
Då jag kunnat testa så har jag upplevt ett renare ljud med biwiring. Det var på SNELL E3-högtalare och de rekommenderade biwiring. Förklaringen skulle vara att diskanten stördes mindre av de strömmar som genererades i spolen för baselementet om man flyttade ihopkpopplingen till förstärkaren.
Audioquest hade en annan teori. De skrev att det berodde på skinneffekten. Strömmarna för basen färdades inne i ledaren och alstrade ett magnetfält som störde strömmarna för diskanten som färdades på ytan av ledaren. Med biwiring så färdas strömmarna i separata ledare och kan inte störa varandra.
Man kan väl mycket väl testa olika kablar. Upplever man inga problem så är det inget problem. Det är bara att testa. Folk har ju t.o.m. biampat med helt olika slutsteg.
Conny T
Tja enligt min teori borde det inte vara problem men olika leverantörer på kabel, men samtidigt så är det ju en teori som utgår från mitt lyssningsintryck med AQ. Du skirver inte vilket resultat du fick ut av din biwiring. I alla andra mammanhang har jag inte tyckt att
Biwiring gett mig något men då har jag kört med kablar gjorda för biwiring, den här gången om jag ska vara ärlig så kanske jag
"kompenserar" en kabels brister för att rätta till ett beslöjat ljud.....men basen i AQ går inte att snacka bort...;-) Jakten fortsätter
men kan bli dyr då det sällan finns budgetkablar att låna hem.
figge
QUOTE (PL300 @ 2010-04-01 21:20 ) *
kimber
Här är en annan med liknande tanke, tror just dom är skitdyra! icon_smile_sad.gif

Bara 24290:- för ett 2 meters par. icon_smile_big.gif
32430:- för XL.
PL300
QUOTE (figge @ 2010-04-02 15:02 ) *
Bara 24290:- för ett 2 meters par. icon_smile_big.gif
32430:- för XL.

Jaja då borde man kunna pressa ner en xl till 32000 icon_smile_wink.gif som hittat! icon_smile_big.gif
smil
QUOTE (PL300 @ 2010-04-03 09:56 ) *
Jaja då borde man kunna pressa ner en xl till 32000 icon_smile_wink.gif som hittat! :icon_smile_big:

I følge ein person med doktorgrad i audioteknikk fins det ingen vitenskapelege publikasjonar som dokumenterer at det er høyrbar forskjell på singlewiring og biwiring (men det fins ein publikasjon som viser at det kan vera målbar forskjell).

Kabelbransjen innan hi-fi er ein snake-oil bransje.
Björn-Ola
Det är möjligt att inte alla högtalare tjänar på biwiring men när jag haft möjlighet att testa det så har jag upplevt att ljudet blivit renare.
AlfaGTV
Jag har tidigare både bi-wirat och bi-ampat med olika kablar. Märkbar förbättring med bi-wiring, mycket stor förbättring med bi-amping.
Har även som trådskaparen använt olika kabel till övre och nedre registret då de båda kabelparens bästa egenskaper nyttjades.
Nu nyttjar jag ej bi-wiring/amping då mina nuvarande högtalare ej tillåter detta.
MVH /Micke
Musicus
QUOTE (smil @ 2010-05-16 00:59 ) *
I følge ein person med doktorgrad i audioteknikk fins det ingen vitenskapelege publikasjonar som dokumenterer at det er høyrbar forskjell på singlewiring og biwiring (men det fins ein publikasjon som viser at det kan vera målbar forskjell).

Kabelbransjen innan hi-fi er ein snake-oil bransje.

Hvem er personen du henviser til? (har mine mistanker) men å hevde at kabelbransjen over ett, er snake oil, er direkte skivebom og like useriøst hevdet som du påstår kabelbransjen er. Det er flere seriøse kabel produsenter.
At prisene til tider derimot kan ta seg komiske summer er en annen sak.

Du (han) snakker jo også måle fantastenes sak midt imot her, er det hørbart så er det målbart, bruker det sies, her er det målbart men ikke hørbart? må nesten bestemme dere nå, eller skal det regnes litt statistikk først for å finne ut av hva som er "sant"?

mvh
Strmbrg
Kör numera med Supras bivirningskabel, vad den nu heter. Mörkgrått ytterhölje har den i alla fall, om det säger er något.

Orsaken till att jag använder den sladden är mitt inköp av Exposure-slusteget. Detta tar enbart bananer.
Införskaffade därför en WBT-kopia med lås-banan-funktion.

Tidigare har jag kört med EKK, men det är lite bökigt att nypa fast enkardelig ledare i denna banan. Åtminstone om man vill slippa kontrollera anslutningarna stup i kvarten. Därför slet jag fram dessa Supror.

Ibland får jag för mig att det lät bättre med EKK, ibland funderar jag överhuvudtaget inte på saken.

Min sliriga slutsats är att det kanske är en liten skillnad. Alltså både avseende bivirningen och avseende själva sladden.

Men skillnaden är i så fall betydligt större om jag tex lutar mig framåt några decimeter i fåtöljen. Och det handlar ju inte heller om någon avsevärd skillnad.

Jag ibland blir inte klok på vad jag hör eller inte hör.

Tror att det i första hand är jag själv som varierar från lyssning till lyssning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.